Goede target curve voor luidsprekers in auto?

Started by sandervg, March 22, 2019, 21:23:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ben bezig om een mosconi DSP versterker in de auto beter in te stellen. Weet iemand wat een gemiddeld goede target curve is voor in een auto? Ik denk bv. dat je relatief wat meer laag erin moet stoppen omdat dit 'verdwijnt' door het motor/windgeruis als je rijdt. Trial & error kan ook, maar is zo lastig (steeds rondje snelweg om de aanpassingen te beoordelen :-))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Lion of Judah

Quote from: sandervg on March 22, 2019, 21:23:38
Ben bezig om een mosconi DSP versterker in de auto beter in te stellen. Weet iemand wat een gemiddeld goede target curve is voor in een auto? Ik denk bv. dat je relatief wat meer laag erin moet stoppen omdat dit 'verdwijnt' door het motor/windgeruis als je rijdt. Trial & error kan ook, maar is zo lastig (steeds rondje snelweg om de aanpassingen te beoordelen :-))
Jammer dat ik mijn meting niet heb opgeslagen. Het is wel redelijk zoals je zegt, afhankelijk van je speakers en of je wel of geen sub hebt. Hoog af laten vallen vanaf 8000Hz, mag best flink zeker als je tweeters tegen de voorruit aangericht zijn. Laag vanaf een herz of 200 op geleidelijk op laten lopen, mag op zijn piek (ca80hZ) best 10dB meer zijn dan het vlakke gedeelte. Ik wil je best helpen als je naar Spijkenisse wilt komen.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

sandervg

Dit helpt al, thanks! Had je ook een Mosconi toevallig?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

sandervg

Ah, heb dezelfde  ;D.

Weet je trouwens een handige manier om de waardes van REW (dus de ca. 20 EQ instellingen) in Mosconi te krijgen? Ik zit nu regel voor regel over te typen en de gain kan je niet eens met het toetsenbord invoeren, maar moet je voor links en rechts apart met een slider instellen... echt geen doen om zo 'even' verschillende settings uit te proberen :-(
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Lion of Judah

Quote from: sandervg on March 25, 2019, 18:32:07
Ah, heb dezelfde  ;D.

Weet je trouwens een handige manier om de waardes van REW (dus de ca. 20 EQ instellingen) in Mosconi te krijgen? Ik zit nu regel voor regel over te typen en de gain kan je niet eens met het toetsenbord invoeren, maar moet je voor links en rechts apart met een slider instellen... echt geen doen om zo 'even' verschillende settings uit te proberen :-(
Nee sorry, ik heb gebruik gemaakt van de AudioControl Sa-4100i i.c.m. pink noise. Eerst de linker speaker, je kan die (RTA) meting dan opslaan en terughalen om daarna het rechterkanaal te doen. Daarna opgeslaaan en een aantal andere settings opgelaagen onder de presets. Daar dan vervolgens tussen gewisseld en de beste gebruik ik nu.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

sandervg

Mmm... Maar hoe breng je de meting van de AudioControl dan in de Mosconi software? Die waardes kun je toch niet 'inladen'? Da's dan toch het betere overtyp werk?

En er gaat bij ook iets anders fout. Ik stuur laag apart aan (kanaal 3 en 4) en het midden/hoog (kanaal 1 en 2). Ik heb de crossover op 350 Hz gezet (Butterworth 24db). Heb ik nog wat high / low shelves ingesteld om een redelijk vlakke curve te krijgen voor ik met de EQ aan de slag ga. Maar dan  komt het. Ik meet met REW (of bv. AudioControl, ik denk dat dat hetzelfde werkt) met RTA de karakteristiek en laat REW de waardes berekenen hoe de EQ ingesteld moet worden om de target curve te krijgen. Als ik die EQ waardes van REW (of bv. AudioControl naar ik aanneem) overneem, voer ik deze in bij kanaal 1/2 en bij kanaal 3/4. Ik dacht dat dit goed zou moeten gaan, maar het resultaat geeft een akelige dip op het crossover punt. Blijkbaar corrigeer ik zo te veel? Ik realiseer me dat ik ik de correctie twee keer invoer rond de Xover, maar aan de andere kant hebben beide speakers daar ook maar een deel van de bijdrage aan het geluid. Wat voor denk fout maak ik?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Lion of Judah

Quote from: sandervg on March 25, 2019, 20:49:51
Mmm... Maar hoe breng je de meting van de AudioControl dan in de Mosconi software? Die waardes kun je toch niet 'inladen'? Da's dan toch het betere overtyp werk?

En er gaat bij ook iets anders fout. Ik stuur laag apart aan (kanaal 3 en 4) en het midden/hoog (kanaal 1 en 2). Ik heb de crossover op 350 Hz gezet (Butterworth 24db). Heb ik nog wat high / low shelves ingesteld om een redelijk vlakke curve te krijgen voor ik met de EQ aan de slag ga. Maar dan  komt het. Ik meet met REW (of bv. AudioControl, ik denk dat dat hetzelfde werkt) met RTA de karakteristiek en laat REW de waardes berekenen hoe de EQ ingesteld moet worden om de target curve te krijgen. Als ik die EQ waardes van REW (of bv. AudioControl naar ik aanneem) overneem, voer ik deze in bij kanaal 1/2 en bij kanaal 3/4. Ik dacht dat dit goed zou moeten gaan, maar het resultaat geeft een akelige dip op het crossover punt. Blijkbaar corrigeer ik zo te veel? Ik realiseer me dat ik ik de correctie twee keer invoer rond de Xover, maar aan de andere kant hebben beide speakers daar ook maar een deel van de bijdrage aan het geluid. Wat voor denk fout maak ik?
Ik heb de waardes ook handmatig in moeten voeren maar dat vond ik niet veel werk, kwestie van de schuifjes bewegen. Bij een cross-over point moet je ruimte houden tussen high-pass en low-pass. Niet allebei op dezelfde frequentie. Zitten er trouwens geen passieve filters in je speakers?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Exxar

Oppassen trouwens bij het invoeren van de eq waardes in de Mosconi. Ik heb verschillende keren gehad dat 'ie de Q waarde vergat.

Qua curve zul je inderdaad het laag best wat dikker maken en het hoog een stuk laten afvallen. Probeer eens een gewone rechtlijnige aflopende curve waarbij het verschil tussen 40Hz en 20kHz zo'n 15dB is.

De time alignment is ook een leuke om mee bezig te zijn. Hou er wel rekening mee dat dit alleen echt tot z'n recht komt bij normaal, laag volume. Eens je wat luider luistert wordt het een echte cr@p shoot door de reflexies.

Ik ben trouwens geen fan van het boosten van frequenties. Kun je allemaal bij REW instellen.

Deze kerel zijn video's hierover zijn trouwens best interessant

https://www.youtube.com/watch?v=-i8cxJaDyjg

sandervg

Quote from: Lion of Judah on March 25, 2019, 21:45:43
Ik heb de waardes ook handmatig in moeten voeren maar dat vond ik niet veel werk, kwestie van de schuifjes bewegen. Bij een cross-over point moet je ruimte houden tussen high-pass en low-pass. Niet allebei op dezelfde frequentie. Zitten er trouwens geen passieve filters in je speakers?

Okay, helder. Wat bedoel je met 'ruimte houden'? Ik heb nu crossover staan op 350 Hz Buttersworh 24dB, zowel voor High Pass als Low Pass. Bedoel je dat ik Low pass op 400 Hz moet zetten en High pass op 300 Hz of omgekeerd? (ik dacht dat Buttersworth mooi vlak zou lopen als je geen overlap nam?)

Tussen middentoner en hoge tonen zit een passief filter (worden door hetzelfde kanaal aangestuurd. Tussen laag en midden/hoog zit geen passief filter (voor zover ik weet tenminste... dat regelt de Mosconi volgens mij?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: Exxar on March 26, 2019, 08:33:22
Qua curve zul je inderdaad het laag best wat dikker maken en het hoog een stuk laten afvallen. Probeer eens een gewone rechtlijnige aflopende curve waarbij het verschil tussen 40Hz en 20kHz zo'n 15dB is.
Thx

Quote from: Exxar on March 26, 2019, 08:33:22
De time alignment is ook een leuke om mee bezig te zijn. Hou er wel rekening mee dat dit alleen echt tot z'n recht komt bij normaal, laag volume. Eens je wat luider luistert wordt het een echte cr@p shoot door de reflexies.
Bedoel je dat je bij harder luisteren de time alignment beter achterwege kunt laten? Zal er toch sowieso wel beter van worden denk ik? (overigens draai ik nooit echt hard in de auto)

Quote from: Exxar on March 26, 2019, 08:33:22
Ik ben trouwens geen fan van het boosten van frequenties. Kun je allemaal bij REW instellen.
Eens! Voor het laag doe ik het nog wel, maar boosten in het mid/hoog wordt er meestal niet beter op!

Quote from: Exxar on March 26, 2019, 08:33:22
Deze kerel zijn video's hierover zijn trouwens best interessant
https://www.youtube.com/watch?v=-i8cxJaDyjg
Thx, idd interessant!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Lion of Judah

Quote from: sandervg on March 26, 2019, 08:34:21
Okay, helder. Wat bedoel je met 'ruimte houden'? Ik heb nu crossover staan op 350 Hz Buttersworh 24dB, zowel voor High Pass als Low Pass. Bedoel je dat ik Low pass op 400 Hz moet zetten en High pass op 300 Hz of omgekeerd? (ik dacht dat Buttersworth mooi vlak zou lopen als je geen overlap nam?)

Tussen middentoner en hoge tonen zit een passief filter (worden door hetzelfde kanaal aangestuurd. Tussen laag en midden/hoog zit geen passief filter (voor zover ik weet tenminste... dat regelt de Mosconi volgens mij?)
Ja, dat bedoel ik. Alleen 100Hz verschil is te veel waarschijnlijk. Verder high-pass ligt op een hogere frequentie dan low-pass.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Exxar

Ik gebruik ook TA hoor, alleen merk je dat je, als je wat luider speelt, het geluidsbeeld toch weer verschuift. Bij mij wil dat zeggen: alles tot pakweg 40% volume pal in het midden, daarboven gaat het weer terug naar links door de reflectie.

En als je de TA en de levels afgeregeld hebt, klap dan de zonneklep eens naar beneden... Kun je terug opnieuw beginnen...


Vooral het laag zal ik nooit boosten. 3dB boost vraagt al een verdubbeling van het vermogen. In het midden en hoog raak je daar beter mee weg, maar zelfs daar boost ik liever niet.

Lion of Judah

Quote from: Exxar on March 26, 2019, 11:50:20
Ik gebruik ook TA hoor, alleen merk je dat je, als je wat luider speelt, het geluidsbeeld toch weer verschuift. Bij mij wil dat zeggen: alles tot pakweg 40% volume pal in het midden, daarboven gaat het weer terug naar links door de reflectie.

En als je de TA en de levels afgeregeld hebt, klap dan de zonneklep eens naar beneden... Kun je terug opnieuw beginnen...


Vooral het laag zal ik nooit boosten. 3dB boost vraagt al een verdubbeling van het vermogen. In het midden en hoog raak je daar beter mee weg, maar zelfs daar boost ik liever niet.
Ben het wel met je eens maar vermogen is bij dit type versterken niet zo'n probleem. Zou zeker niet met dan 3 dB boosten in ieder geval
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Exxar

Er hangt veel af van hoe luid je wilt spelen, hoeveel vermogen je beschikbaar hebt en wat de luidspreker er echt van vraagt.
Ik heb een D2 100.4DSP (op Gladen SQX 2ohm compo's voor en achter) en een D2 500.1 (op SQX 10 sub in gesloten behuizing)


Het probleem bij het boosten in een reflex luidsprekerbox is dat de sub dan nogal gauw over z'n Xmax durft gaan. Kun je allemaal mooi uitrekenen in WINisd en desnoods een extra high pass filter instellen vanaf 20Hz om de sub te beschermen.

Lion of Judah

Quote from: Exxar on March 26, 2019, 12:58:05
Er hangt veel af van hoe luid je wilt spelen, hoeveel vermogen je beschikbaar hebt en wat de luidspreker er echt van vraagt.
Ik heb een D2 100.4DSP (op Gladen SQX 2ohm compo's voor en achter) en een D2 500.1 (op SQX 10 sub in gesloten behuizing)


Het probleem bij het boosten in een reflex luidsprekerbox is dat de sub dan nogal gauw over z'n Xmax durft gaan. Kun je allemaal mooi uitrekenen in WINisd en desnoods een extra high pass filter instellen vanaf 20Hz om de sub te beschermen.
Mooi spul.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

sandervg

Quote from: Lion of Judah on March 26, 2019, 10:20:41
Ja, dat bedoel ik. Alleen 100Hz verschil is te veel waarschijnlijk. Verder high-pass ligt op een hogere frequentie dan low-pass.
Is het niet omgekeerd? Als je 'overlap' wilt, zul je toch de high pass op een lagere frequentie moeten instellen dan de low pass?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Lion of Judah

Quote from: sandervg on March 26, 2019, 18:31:41
Is het niet omgekeerd? Als je 'overlap' wilt, zul je toch de high pass op een lagere frequentie moeten instellen dan de low pass?
Nee. Als je dat doet dan gaan frequenties/gebieden elkaar opheffen met als gevolg dat je een dip krijgt.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

sandervg

Gisteren eerste poging gedaan. Ging best goed, maar domme fout gemaakt. Ik zat op de bijrijdersstoel zodat ik steeds kon meten bij de bestuurders stoel en heb op gehoord + meting alles ingesteld. Eerst met algemene filters een zo vlak mogelijke curve gemaakt (low pass/high pass, low shelf/high self) en vervolgens met EQ bijgeregeld. Ging best goed, maar ik had natuurlijk ook moeten luisteren op de bestuurdersstoel! Dus het klinkt nu voor de passagier echt heel goed  ;D (maar op de bestuurdersstoel niet tevreden). Vanavond nieuwe poging  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Exxar

Je had inderdaad moeten luisteren in de bestuurdersstoel. Kun je in de video's ook zien hoe je het beste doet. Gewoon de normale positie innemen (ik leg mijn linker hand ook op het stuur, reflecties hé) en met de microfoon een boog vormen van linker naar rechteroor en terug. Ik ga tot zo'n 50 averages.


Kijk echt eens naar al de video's die ik hier gelinkt heb. Dat bespreekt alle problemen die je kunt tegenkomen. Het duurt wel even. 14 video's of zoiets.