The ultimate JVC 2019 shootout

Started by home@the movies, March 20, 2019, 22:54:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

#50
Quote from: reza on April  2, 2019, 17:11:02
Hoi Rugal,

Even voor de duidelijkheid ( of juist niet )
Madvr maakt er geen HDR van. Madvr doet een conversie van HDR naar sdr. En scaled HD naar UHD.

Dat klopt inderdaad maar het verhaal is wel meer genuanceerd dan dat, door de live tone mapping op basis van de helderheid van ieder gemeten frame is dit helemaal niet hetzelfde als het "gewoon" converteren naar een SDR gamma zoals dat in iedere andere weergever het geval is.
Net omdat het op deze manier gaat en er rekening gehouden wordt met de mogelijkheden van het display krijg je toch een groter dynamisch bereik dan een gewone conversie naar een 2.2 gamma. HDR light als het ware  ;)

williams

Quote
Dat klopt maar het verhaal is wel meer genuanceerd dan dat, door de live tone mapping op basis van de helderheid van ieder gemeten frame is dit helemaal niet hetzelfde als het "gewoon" converteren naar een SDR gamma zoals dat in iedere andere weergever het geval is.

Klopt ,hierin zit ook de kracht van madVR met de dynamische tonemapping .
Op deze manier heb je bij elke scene de juiste nits op heb beeld .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

rugal2

#52
Quote from: reza on April  2, 2019, 17:11:02
Hoi Rugal,

Even voor de duidelijkheid ( of juist niet )
Madvr maakt er geen HDR van. Madvr doet een conversie van HDR naar sdr. En scaled HD naar UHD.

Oh? Ik was in de veronderstelling dat Madvr HDR beeldmateriaal dynamisch tonemapped naar een HDR "light" versie, waardoor juist projectors, met hun beperkte lichtopbrengst, HDR beeldmateriaal gemakkelijker weer kunnen geven. Begrijp ik dan goed dat de NX9 tijdens de shoot out op zaterdag op SDR stond, aangezien Madvr blijkbaar HDR tonemapped naar SDR?
Net nu je het denkt te begrijpen  :crazy:

maximus79

Quote from: rugal2 on April  2, 2019, 18:56:19
Oh? Ik was in de veronderstelling dat Madvr HDR beeldmateriaal dynamisch tonemapped naar een HDR "light" versie, waardoor juist projectors, met hun beperkte lichtopbrengst, HDR beeldmateriaal gemakkelijker weer kunnen geven. Begrijp ik dan goed dat de NX9 tijdens de shoot out op zaterdag op SDR stond, aangezien Madvr blijkbaar HDR tonemapped naar SDR?
Net nu je het denkt te begrijpen  :crazy:
Klopt
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

rugal2

#54
Quote from: maximus79 on April  2, 2019, 18:59:39
Klopt

O.K, helder. Zag er wel super uit zeg. Op deze manier spatte de kleuren veel meer van het scherm.
Echter betekent dit dan wel dat Madvr het HDR beeldmateriaal tonemapped naar SDR en dus min of meer zijn eigen draai aan het HDR beeldmateriaal geeft.
De software berekend min of meer hoe de kleuren in SDR (of in dit geval "HDR light") er uit zouden moeten zien volgens Madvr ?

Teejoo

Quote from: home@the movies on April  2, 2019, 17:26:01
Dat klopt inderdaad maar het verhaal is wel meer genuanceerd dan dat, door de live tone mapping op basis van de helderheid van ieder gemeten frame is dit helemaal niet hetzelfde als het "gewoon" converteren naar een SDR gamma zoals dat in iedere andere weergever het geval is.
Net omdat het op deze manier gaat en er rekening gehouden wordt met de mogelijkheden van het display krijg je toch een groter dynamisch bereik dan een gewone conversie naar een 2.2 gamma. HDR light als het ware  ;)
Dat wist ik ook niet. Gebruik je dan wel nog het kleurfilter?

reza

#56
Quote from: home@the movies on April  2, 2019, 17:26:01
Dat klopt inderdaad maar het verhaal is wel meer genuanceerd dan dat, door de live tone mapping op basis van de helderheid van ieder gemeten frame is dit helemaal niet hetzelfde als het "gewoon" converteren naar een SDR gamma zoals dat in iedere andere weergever het geval is.
Net omdat het op deze manier gaat en er rekening gehouden wordt met de mogelijkheden van het display krijg je toch een groter dynamisch bereik dan een gewone conversie naar een 2.2 gamma. HDR light als het ware  ;)

Ik wilde het simpel houden.  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Quote from: rugal2 on April  2, 2019, 19:04:59
O.K, helder. Zag er wel super uit zeg. Op deze manier spatte de kleuren veel meer van het scherm.
Echter betekent dit dan wel dat Madvr het HDR beeldmateriaal tonemapped naar SDR en dus min of meer zijn eigen draai aan het HDR beeldmateriaal geeft.
De software berekend min of meer hoe de kleuren in SDR (of in dit geval "HDR light") er uit zouden moeten zien volgens Madvr ?
Het is eigenlijk beter dan HDR, meer te vergelijken met dolby vision. Het beeld word constant aangepast naar het limiet van de weergever. Buiten dat behoud je gewoon BT2020 zover je weergever dat natuurlijk aan kan.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: Teejoo on April  2, 2019, 19:13:56
Dat wist ik ook niet. Gebruik je dan wel nog het kleurfilter?
BT2020 blijft behouden.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

#59
QuoteDe software berekend min of meer hoe de kleuren in SDR (of in dit geval "HDR light") er uit zouden moeten zien volgens Madvr ?

Met de kleuren gebeurd er helemaal niets, het is en blijft P3 (BT2020) net zoals dat anders het geval zou zijn. Madvr past frame per frame de helderheid van het signaal aan en zorgt ervoor dat dit binnen de vooraf ingestelde marge van je weergever blijft.

Je was me net voor  ;D ;D

rugal2

Quote from: maximus79 on April  2, 2019, 19:32:24
Het is eigenlijk beter dan HDR, meer te vergelijken met dolby vision. Het beeld word constant aangepast naar het limiet van de weergever. Buiten dat behoud je gewoon BT2020 zover je weergever dat natuurlijk aan kan.

Kijk, binnen een paar posts weer een stuk wijzer geworden. Bedankt voor de snelle en heldere reacties en uitleg heren  ^^

williams

De kleuren blijven inderdaad behouden (rec2020)  zoals de resolutie ,wat wel veranderd is de gammacurve deze wordt dus naar standaard SDR gezet en deze gammacurve kunnen de beamers wel helemaal volgen waar dat met een HDR gammmacurve niet mogelijk is daar we gewoon niet genoeg licht tot onze beschikking hebben.

Stel dat we 150 nits (in SDR) om als voorbeeld te nemen ter beschikking hebben met onze beamers dan gebruiken we 100 nits voor het standaard beeld en de resterende of extra  50 nits om de highlights te laten weergeven .

Dit is een beetje in een  notedop wat madVR doet met de tonemapping .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Wat ik ook mooi vond aan MadVR bij hifiman was de Chroma upscaling. Je kan daarin verschillende algoritmes kiezen afhankelijk van de kracht van de video kaart.
Bij UHD video is de bron 4:2:0. Het luminantie (Y) kanaal is 3840x2160, maar de 2 kleurkanalen (CrCb) zijn maar 1920x1080. Dit kan door Madvr op een slimme manier omhoog gerekend worden naar 4:4:4 zodat de kleurinfo als het ware geupscaled wordt naar 3840x2160. Ik vond dat dat zichtbaar meer scherpte op leverde.
Dit kan natuurlijk ook met bluray gedaan worden waar de Y 1920x1080 is en de CrCb maar 860x540 kwa resolutie in het bron materiaal.

Ik heb hier nu Laczos gekozen (want geen goede grafische kaart in deze PC) maar met super-xbr haal je mooiere resultaten dacht ik.

home@the movies

Heb deze grafische kaart besteld,

MSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G

Ben benieuwd naar het resultaat.

Teejoo

#64
Quote from: riwi on April  2, 2019, 22:14:48
Wat ik ook mooi vond aan MadVR bij hifiman was de Chroma upscaling. Je kan daarin verschillende algoritmes kiezen afhankelijk van de kracht van de video kaart.
Bij UHD video is de bron 4:2:0. Het luminantie (Y) kanaal is 3840x2160, maar de 2 kleurkanalen (CrCb) zijn maar 1920x1080. Dit kan door Madvr op een slimme manier omhoog gerekend worden naar 4:4:4 zodat de kleurinfo als het ware geupscaled wordt naar 3840x2160. Ik vond dat dat zichtbaar meer scherpte op leverde.
Dit kan natuurlijk ook met bluray gedaan worden waar de Y 1920x1080 is en de CrCb maar 860x540 kwa resolutie in het bron materiaal.
Dus ook voor blu-rays is Madvr een een mooie aanvulling qua scaling?

Dus zo'n los kastje zou idd een goede aanwinst zijn? Helaas heb ik niets aan de PC versie omdat ik geen rips heb, dus even afwachten.

The Luggage

Quote from: Teejoo on April  3, 2019, 08:30:40
Dus ook voor blu-rays is Madvr een een mooie aanvulling qua scaling?

De (HT)PC versie van MadVR is blijkbaar een hele goede scaler.

De vraag is of de scaling functie ook in de Envy zal worden opgenomen.

De weinige concrete info over de Envy lijkt vooral de nadruk te leggen op de tonemapping.

Als de Envy nog veel functies extra krijgt naast de tonemapping, dan vrees ik dat het een erg duur toestel kan worden, met een prijs in de buurt van de Lumagen (de Lumagen Radiance Pro heeft allerlei functies zoals scaling, tonemapping, 3D LUT, ...)

Persoonlijk hoop ik dat ze de prijs van de Envy enigzins beperkt kunnen houden door vooral te focussen op de tonemapping.

De scaling van de Panasonic spelers vind ik al ruim goed genoeg (al heb ik MadVR nog niet aan het werk gezien).

Robbo

#66
De ontwerper van MadVR / Envy heeft op AVS al laten ontvallen dat het geen goedkoop product zal worden.  Dus reken inderdaad maar met Lumagen prijzen.

Teejoo

Quote from: Robbo on April  3, 2019, 10:18:17
De ontwerper van MadVR / Envy heeft op AVS al laten ontvallen dat het geen goedkoop product zal worden.  Dus reken inderdaad maar met Lumagen prijzen.
Hij vergeleek het met een hdmi apparaat (ben even de naam kwijt) van €400-€500 dacht ik, dus dan zit er nog een groot gat tussen die prijs en lumagen. €1000-€1200 zou denk ik heel competief zijn voor een nieuw merk op de markt. Want anders zullen toch veel mensen voor Lumagen kiezen met hun trackrecord.

We gaan het zien.

vik

#68
Ik denk dat hij inderdaad de strijd aan wil gaan met de Lumagen Radiance Pro en zich richt op de High-end markt.

Een Envy met twee opties had heel interessant geweest:

1) Envy- met enkel tone mapping (aantrekkelijke prijs)
2) Envy- met tone mapping plus scaling (Lumagen niveau)

Zelf ben ik nog heel sceptisch of hij het niveau van een Lumagen Radiance pro zal halen. Deze heeft sinds kort ook dynamic tone mapping. Ook HDR10+ en als Dolby mee werkt ook Dolby Vision. En buiten dit om heeft Peter jaren ervaringen met deze oplossingen.

Maar concurrentie is altijd goed en ik weet dat er achter de schermen een vuurtje is aangewakkerd. Zelf ben ik ook heel benieuwd hoe dit kastje er uit gaat zien en op welke basis hij gebouwd wordt. Ook de interne hardware bijvoorbeeld. Dit soort oplossingen net zoals de Lumagen brengen ook minder goede dingen met zich mee zoals een toename in jitter.

De Envy zal niet goedkoop worden vrees ik en voor een hoop mensen niet haalbaar. Net zoals nu het geval is met de Lumagen.

Edit: aangepast (niet netjes om eigen producten te promoten in topic van Werner)


QuoteHere is a bit more info just posted by Madshi:

"As mentioned I can't really say much right now, but after reading through all your posts, I feel the need to manage expectations a bit and to clear a few basic things up.

1. madVR is about way more than just tone mapping, as is the Envy.

2. madVR's algorithms require tons of processing power. There will be hardware parts in the Envy that each cost more than an HD Fury device. The initial release is going to be for the high-end home theater market. Pricing is not set yet, but I can say that if you're looking for prices anywhere near to an HD Fury device I'm afraid you will be deeply disappointed.

3. There are still some hurdles to clear before I know when (or even if) the Envy will be available, but I hope it will be available soon. Ideally I would have waited longer before pre-announcing the Envy, but interest in HTPCs for madVR has really taken off lately, mainly due to all the recent improvements in HDR tone mapping, so I wanted people to know about the Envy in case they prefer not to build an HTPC and wanted something that needs no tweaking and is more versatile.

I hope this helps clear some things up, as I can't really say more at this point, but I'll try to release some tidbits along the way."




Quote from: Robbo on April  3, 2019, 10:18:17
De ontwerper van MadVR / Envy heeft op AVS al laten ontvallen dat het geen goedkoop product zal worden.  Dus reken inderdaad maar met Lumagen prijzen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

scoc

Als die MadVR Envy zoals de huidige Madvr software afhangt van Windows/DirectX dan vrees ik ervoor of je wel een appliance wil dat op Windows software draait met alle problemen van dien. Windows is en blijft een desktop os.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

pameijer

Quote from: scoc on April  3, 2019, 16:16:12
Als die MadVR Envy zoals de huidige Madvr software afhangt van Windows/DirectX dan vrees ik ervoor of je wel een appliance wil dat op Windows software draait met alle problemen van dien. Windows is en blijft een desktop os.
Ach, je weet dat bv alle geldautomaten op Windows PE draaien?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Teejoo

Quote from: scoc on April  3, 2019, 16:16:12
Als die MadVR Envy zoals de huidige Madvr software afhangt van Windows/DirectX dan vrees ik ervoor of je wel een appliance wil dat op Windows software draait met alle problemen van dien. Windows is en blijft een desktop os.
Je zou eigenlijk alle updates moeten kunnen uitschakelen. Dan heb je denk ik weinig problemen.

scoc

#72
Quote from: pameijer on April  3, 2019, 20:19:57
Ach, je weet dat bv alle geldautomaten op Windows PE draaien?

Eeuh als dat al zou zijn (ik kan me niet inbeelden dan men dit wereldwijd op Windows draait). Geldautomaat software is nou niet zo high tech en grafisch zwaar in vergelijking met Madvr.
Nee, Windows is naar mijn mening niet de manier om een standalone zero fuss appliance te maken zoals een Lumagen alternatief.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

scoc

Quote from: Teejoo on April  3, 2019, 20:27:06
Je zou eigenlijk alle updates moeten kunnen uitschakelen. Dan heb je denk ik weinig problemen.
Heb ik op een W10 geprobeerd en ik kon bijna alle auto updates uitschakelen ... maar MS is er toch ingeslaagd om een of andere grote Fall update er door te pushen tijdens het filmkijken via Kodi. En die update was zelf niet te onderbreken. Toen had ik er wel genoeg van (na ook een paar eerdere perikelen met wat compatibiliteits issies ivm 4k en mijn processor). Is dan vreemd om te zien dat een standalone Kodi mp wel gewoon werkt op dezelfde set met 4k. Ik heb echt 6 jaar met een HTPC gewerkt met vallen en opstaan maar ben ermee gestopt een jaar geleden.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

mancaver

Quote from: maximus79 on April  1, 2019, 12:52:26
Misschien niet goed om hier in dit topic daar over te hebben, laten we in dit topic verder gaan:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126433.msg3226269#msg3226269

Antwoord op jouw vraag, de processor is bijna niet van belang en is zo goed als idle bij het afspelen van media. De videokaart doet het zware werk.
Helemaal duidelijk :)
Bedankt voor je antwoord! Ik ga je posts omtrent MadVR eens goed in de gaten houden  :headbanging: