High End 2004

Started by Jinsu, May 10, 2004, 19:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jinsu

Hoi,

Binnenkort is het dan zover, op vrijdag 21 mei gaan de deuren van de High End 2004 voor de consumenten open 8) . Vorig jaar was deze beurs nog in Frankfurt, dit jaar zal de beurs in Muenchen plaastvinden in het M.O.C. Zijn er nog meer mensen die er naartoe gaan, of is het nu een beetje out of the range geworden t.a.v. de kleine reisafstand ;D .

Een paar stands waar ik zeker langs ga:

- Barco
- JMlab
- Krell
- Martin Logan
- Parasound
- Sonus Faber
- Theta

De rest komt dan vanzelf, aangezien ik in Muenchen blijf overnachten ;) . Ik moet echter voor Mark Levinson en Revel naar Sun Audio, die hebben een exclusief recht en zijn daarom niet op de beurs aanwezig. Het ligt dicht in de buurt dus dat moet wel lukken.

Nog tips voor enkele CD's ??? ;D .

MvGr,

Whistler

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Harry HT

Hoi Whistler,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met Sun Audio? Is dat de importeur, zit ie dan in munchen zelf ?

O ja, veel plezier vooral bij Revel !  Hopelijk is het niet te druk op de beurs !

Gegroet,

Harry

p.s. dit jaar ben ik met de hemelvaart aan het fietsen etc. in de ardennen, volgend jaar wil ook een keer daar gaan kijken lijkt me wel wat.

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Jinsu

Hoi,

Sun Audio is inderdaad de importeur, van Revel, ML, Thiel etc... ;) . Het zal weer zeer druk zijn op de beurs, maarja ik heb 2 dagen de tijd ;D .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jinsu

Hoi,

We zijn net terug van de High End 2004 uit Muenchen, het was absoluut de moeite waard om er langs te gaan ;D . Zoals ik al zei, was de High End de afgelopen jaren te vinden in Frankfurt in het hotel Kempinski, dit was echter wegens plaatsgebrek niet meer haalbaar. Daarom is men naar het M.O.C. in Muenchen verhuist, het is makkelijk te bereiken en de airco's doen goed hun werk en dat was ook wel nodig met dat weertje in het zuiden 8) .

Highlight van de beurs:

Een shootout tussen: Thiel CS7.2, Sonus Faber Stradivari Homage, JMlab Grande Utopia Be, Wilson Audio X-2 Alexandria en een Pioneer "prototype".

We hebben nog met geluk 3 kaarten kunnen krijgen voor de 16:00 voorstelling, er was meer interesse dan verwacht. Toen de 16:00 voorstelling begon kregen de mensen te horen dat er voor vrijdag niets meer te krijgen was. De ruimte was +/- 150m2 en de muren waren beplakt met Fastaudio absorbers om de reflecties onder controle te krijgen. Als bron werd een Accuphase gebruikt, als versterking monoblokken van Pass Labs "wat een juweeltjes" op de kabels en de voorversterker heb ik niet gelet "review komt volgende maand uit".

De Thiel was als eerste aan de beurt, de CS7.2 is hun referentiemodel voor 18000 Euro zijn ze van jou. Patrick heeft me een tijd geleden verteld dat Thiel zeer neutraal is, ik was benieuwd. Ik heb ze wel vaker zien staan, maar ik had nog nooit gehoord en ja hoor ik was er meteen weg van wat een geluidsbeeld. Het enige wat een beetje stoorde was de bass, deze dreunde een beetje na. Maar dat had meer met de ruimte "akoestiek" te maken dan met de luidspreker zelf, deze werd trouwens minimaal naarbinnen gedraaid.

Toen kwam de Sonus Faber met haar nieuw referentiemodel, de Stradivari Homage, deze viel mij persoonlijk tegen. De afwerking van de luidspreker is echter superb, ik heb nog nooit een luidspreker gezien die zo een "perfect" heeft. Dit verklaart waarschijnlijk ook het prijskaartje van 31000 Euro het paar. Ik vond het hoog gedeelte zeer scherp en schel en ik was niet de enige die dit vond. Het bassgedeelte was echter zeer mooi, strak, snel en zeer gecontroleerd, de luidspreker stond trouwens straight forward en dichter bijelkaar dan de Thiel.

Na de Sonus Faber kon JMlab met haar Grande Utopia Be bewijzen wat realiseerbaar is met luidsprekers. In dit geval is het woord Grande op zijn plaats, met een hoogte van 1,74m en een gewicht van 210kg per stuk zijn ze inderdaad Grande ;) . Voor de mensen die geinteresseerd zijn in deze luidsprekers, standaard deuren zijn te klein, bovendien moet je er 80000 Euro voor over hebben. Deze werden weer verder uitelkaar gezet en minimaal naarbinnen gedraaid, de luidspreker was niet helemaal neutraal, dit doet er overigens niet aan af dat het geluidsbeeld zeer mooi was "een beetje terughoudend", maar ook hier was de bass niet zo strak als bij de Sonus Faber.

Toen kwam de duurste serieluidspreker aan de beurt, de Wilson Audio X-2 Alexandria deze heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de JMlab Grande Utopia Be, maar het gewicht is nu 340kg per stuk en ook de prijskaart is iets hoger, voor 140000 Euro is deze droom voor jou "Martin" ;D . Het gewicht komt door het speciale materiaal dat Wilson gebruikt, waaruit dit bestaat wil Wilson niet vertellen. Het eerste wat mij verbaasde is dat de luidspreker in feite in de hoek wordt geplaatst van de kamer, er is misschien 20 - 30 cm naar de zij- en achterkant vrij. En dit is zeker niet verkeerd, er zijn 2 techneuten van Wilson Audio die in Europa bevoegd zijn de X-2 op te stellen, hij was er 4 uur mee bezig om er het beste uit te halen ;) . Laten we het zo zeggen hij combineert de slam van de Sonus Faber en neutraliteit van een Thiel, maar voor mijn smaak iets teveel forward.

Als laatste was de prototype van Pioneer aan de beurt, deze kost 45000 Euro het paar en een ding kan ik je zeggen. Deze hoeft zich zeker niet achter de X-2 te verstoppen, maar ik kan je alleen maar aanraden om Pioneer een beetje aan de tand te voelen ;) .

Als ik een keuze zou moeten maken uit de bovenstaande luidsprekers zou ik gaan voor een Thiel, het hoeft niet de CS7.2 te zijn een maatje kleiner doet het ook ;D . Nu op naar de rest van de stands op de beurs.

B&W

Ook dit jaar had B&W weer de grootste stand met live muziek "piano en gitaar". Ik kan me nog steeds schoppen omdat ik niet weet hoe de pianist heet, zeer ruwe stem, zwarte barret. Het geluid werd weergegeven door 5 x 801 en 2 x 850, deze werden aangestuurd door de oude Classe-serie. De nieuwe Classe serie is trouwens een oogvanger ;) . De live muziek met de 801's en de 850 was zeer mooi, maar de 805 signature viel me zeer tegen. Deze was in een andere studio te horen in combinatie met Bonnec.

Dali

Ik moest absoluut bij Dali langs, omdat er alleen maar positiefs over de Helicon serie te horen was en dit is zeker geen understatement. De finish is absolute klasse en de sound is ook je van het "smaak". De prijzen zijn 6300 Euro, 4000 Euro en 2700 Euro voor de Dali Helicon 600, Dali Helicon 400 en Dali Helicon 300. Vanaf vrijdag hoort ook deze luidspreker net zoals de Thiel tot een van de kandidaten ;) , de elektronika kwam van Thule.

Kef

Hier valt niet veel over te zeggen, behalve de Kef Reference 207 geen Kef voor mij. Ik heb na een paar seconden de luisterruimte verlaten wat een #@$%@#geluid. De Kef Reference 207 levert in combinatie met TagMclaren die ook aanwezig waren een prachtig geluidsbeeld ;) .

Martin Logan

Ook Martin Logan was aanwezig, op vrijdag viel het mij een beetje tegen waarschijnlijk klopte er iets niet met de setup "Theta all the way". Vandaag zijn we er nog een keer langs gegaan en het was ook zeer mooi, lekker luchtig en transparant. Heb nog met iemand van Martin Logan staan te praten wat betreft de kamerafmetingen. Volgens hun is het niet zo een groot minpunt als een kamer aan de kleine kant is, omdat men niet hoeft te wachten totdat een membraan weer terug op zijn plaats is, maar een stuk groter is natuurlijk niet van nadeel.

Meridian

De nieuwe G-serie vind ik kwa look geweldig, heb meerdere folders meegenomen omdat de G07 en G08 misschien een optie zijn als standalone CD-Player ;) . Zeer vriendelijke mensen bij Boothroyd Stuart, ze nemen lekker de tijd voor al je vragen. In de G08 is een DVD-ROM ingebouwd waardoor men gebruik kan maken van een buffer, volgens hun is de kwaliteit van een G08 niet ver weg van de 800-serie. De G07 kost 2400 Euro en de G08 ongeveer 3400 Euro, ik ben benieuwd hoe deze met de rest van mijn apparatuur presteren.

Parasound

Parasound was ook aanwezig, voor de mensen die op de DVD-Player wachten is er goed en slecht nieuws. Eigenlijk was men van plan om de DVD-Player voor het eerst op vrijdag het publiek ten toon te stellen. Nu is het echter zo dat Faroudja verkocht is en men het bij Parasound onveilig vond om bij Fardoudja te blijven, dus heeft men de prototype terug geroepen om er een ander merk in te verwerken. Men verwacht de DVD-Player rond september verkrijgbaar zal zijn, de prijs zal tussen de 2500 Euro - 3000 Euro gaan liggen en heeft een interne scaler volgens de Duitse importeur.

Sonus Faber

Er was nog een andere luisterruimte waar Sonus Faber haar Stradivari Homage ten toon stelde, de bron was dit keer een Luna CD-Player. In tegenstelling tot de shootout klonk de Stradivari een heel stuk mooier, de scherpte was er vanaf ;) .

Teac

Bij het merendeel van de setups werd een Teac Esoteric DV-50 of de nieuwe Uni Player van Teac als bron gebruikt. De DV-50 kost circa 5000 Euro de DV-30 versie zal tot teleurstelling voor menige nooit voor Europa beschikbaar zijn. Het nieuwe referentiemodel van Teac zal waarschijnlijk 15000 Euro gaan kosten, dit is een hoop geld maar die is het ook waard "kippenvel" gegarandeerd ;) .

Usher

Dit merk dat hier waarschijnlijk nog niet zo bekend is, heeft in Azie al een vaste positie in de markt verovert. Zij bewijzen dat High End audio helemaal niet duur hoeft te zijn. Ze maken alles zelf, van kabels tot eindversterkers tot luidsprekers, het design van de klasse A versterkers lijkt op dat van Treshold en het design van de luidsprekers op dat van Sonus Faber en een mix van Sonus Faber en Avalon.

Resume

Voor mij was het de moeite waard om naar de High End 2004 te gaan, van de ene kant positief en van de andere kant negatief. Ik heb weer een paar spullen kennen geleerd die zeer interessant zijn als upgrade "Dali, Meridian, Teac en Thiel", dit maakt de keus echter niet makkelijker voor mij. Ga ik nu eerst voor betere elektronika of voor betere luidsprekers, wat een #%#^@ hobby ;D .

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is, foto's volgen nog. Ik hoop dat ik ze maandag in handen heb ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

QuoteToen kwam de duurste serieluidspreker aan de beurt, de Wilson Audio X-2 Alexandria deze heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de JMlab Grande Utopia Be, maar het gewicht is nu 340kg per stuk en ook de prijskaart is iets hoger, voor 140000 Euro is deze droom voor jou "Martin"  .

Haha. Het 'probleem' is een beetje dat als ik al het geld had om het huis te kopen met een ruimte waar deze speakers een beetje tot z'n recht komen, ik geen geld meer heb voor deze speakers :-\
Ach, we zijn tevreden met wat we hebben.

Mooi, duidelijk en leuk verslag verder Whistler.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jinsu

Hoi Martin,

Hoewel de luisterruimte op de beurs met 150m2 daadwerkelijk aan de grote kant is, is een ruimte vanaf 40m2 voldoende ;) , de zitafstand bedroeg trouwens 3 meter. Esoteric is nu trouwens als zelfstandige fabrikant op de markt, het loopt nog onder de naam Teac, maar dat was het dan ook ;) .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jaco

Quote from: Whistler on May 22, 2004, 23:01:43
Parasound

Parasound was ook aanwezig, voor de mensen die op de DVD-Player wachten is er goed en slecht nieuws. Eigenlijk was men van plan om de DVD-Player voor het eerst op vrijdag het publiek ten toon te stellen. Nu is het echter zo dat Faroudja verkocht is en men het bij Parasound onveilig vond om bij Fardoudja te blijven, dus heeft men de prototype terug geroepen om er een ander merk in te verwerken. Men verwacht de DVD-Player rond september verkrijgbaar zal zijn, de prijs zal tussen de 2500 Euro - 3000 Euro gaan liggen en heeft een interne scaler volgens de Duitse importeur.
Weer een nieuwe smoes om niet te hoeven uitleveren ?

Faroudja is al jaren geen Faroudja meer. Eigenaar is Genesis Microchip

Jaco

Jinsu

Hoi,

De DVD-Player was er, maar deze werd niet ten toon gesteld blijkbaar is Faroudja weer van eigenaar gewisseld. Dat kreeg ik tenminste van de importeur te horen, meer kan ik er ook niet over zeggen. En als het mij te lang gaat duren, een Teac DV-50 is ook geen slechte keuze ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

papaleo

#8
J*z*s,hoe lang gaat dat nog duren voordat ik nu eindelijk eens een beslising kan gaan nemen omtrent een DVD player,ik geef toe die Teac is natuurlijk ook wel een toppertje kost wel 2x zo veel maar..... nee,nee... nog "even" geduld *$#>*^#.   :( ;D

(CM  ;D )
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jaco

Tja OEM+ is blijkbaar toch moeilijker dan het lijkt

Jaco

CM

Quote from: papaleo on May 24, 2004, 00:40:16
ik geef toe die Teac is natuurlijk ook wel een toppertje kost wel 1x zo duur maar..... nee,nee... nog "even" geduld *$#>*^#.   :( ;D

uhm 1x zo duur betekent dus dat de prijs hetzelfde is  :P

Vincent

Ik kan me herinneren dat ik 2 jaar geleden de parasound Halo dvd speler al heb gezien.
Ook op de High end.. Gij stond toen volgens mij zelfs te spelen. Er was iig een Runco
projector aanwezig en een THX Ultra2! speakersset. Werd toen een muziekdvd van michale jackson gedraaid.. Was niet echt onder de indruk. maar dat was ik eigenlijk van bijna niks daar (geen denderende akoestiek) Enige wat toen voor mij oren echt goed klonk was een paar Avalon speakers. nog nooit zoiets gehoord en de multichannel opstelling van Lexicon en Aragon was ook zeer  O0

Grtz

Vincent

Jinsu

Hoi,

Ik heb een paar foto's geplaatst op mijn site, mijn excuses voor de laadtijden die kunnen optreden als ik de foto's kleiner zou maken is er niet meer veel te zien ;) .

Link naar de Highend 2004 foto's.

Let niet op de link, Photoshop 6 accepteert de datasize niet :-X ik kon daarom de link niet aanpassen.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

Mooie foto's

Moet je die kabels zien ... op blokjes :)

Grindtegel

Mooie foto's hoor, alleen jammer dat alles zo onbetaalbaar is  :-\
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

BOUBOU

Mooie foto's!
denk dat ik zelf volgende keer ook maar eens ga  ;D

Ik wil verder niet mieren**ken Whistler...maar op de 2e foto van parasound zie ik als ik het goed heb een A51, en geen A23  ::)
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Scarp

Dat zijn een C2 en A51, zeker weten. Sowieso geen A23, want het is geen stereo amp (let op de 5 ledjes)

BOUBOU

dat bedoel ik maar  :)

Ik zat alleen nog te twijfelen tussen de A51 en 52  :P
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Martin_M

#18
Quote from: Scarp on May 28, 2004, 16:23:42
Mooie foto's

Moet je die kabels zien ... op blokjes :)


Hé Transparent Musicwave Reference MM speakerkabel ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jinsu

Hoi,

Het is de A52 vraag me niet waarom ik aan de A23 dacht, want die is inderdaad veel smaller. Alleen de A51 en de A21 hebben dezelfde hoogte ;) .

Het Transparent Musicwave is bijna polsdik ;D .

* Heeft trouwens iemand enig idee hoe die kerel achter het piano heet?

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

patrick_vdb

Hi,

D'r zitten wat mooie beestjes tussen Jens, bedankt voor de foto's :D

mvrg

Patrick

Scarp

Inderdaad toch een A52. De A51 is nog wat hoger :)

BOUBOU

Zijn die Parasound t'shirts trouwens ergens te koop ???

k'eb zin om reclame te maken  :P  ;D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Jinsu

Hoi,

Graag gedaan ;) , ik heb nog enkele fototitels aangepast.

Ik denk dat er wel via via aan Parasound t-shirts te komen is ;) .

*  @home, chello en wannadoo kunnen momenteel problemen ondervinden met de site. Als je Cistron hebt zit je goed, denkt er over na om eindelijk van provider te wisselen >:D .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

R

@home deed het prima gisteren. Mooie foto's trouwens. Mooie avalon setup.