Musical Fidelity A5 tuner

Started by B-art, March 19, 2019, 18:18:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

Ik luister nog best wel eens analoog naar mijn MF A5 tuner. Ik heb echter veel last van ruis op de zenders. Heb al van alles geprobeerd: beter afgeschermd netsnoer, goede afgeschermde oehlbach coax, Kemp Cable antenna isolator. Een signaal versterker helpt niet. Op mijn oudere rotel surround receiver is de ontvangst prima, dus het ligt denk ik niet aan het signaal of ziggo. Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Buisjes zijn niet lang geleden vervangen.

Het is van oorsprong een dab tuner, dat niet meer gebruikt kan worden (digitale gedeelte). Het analoge signaal is wel te ontvangen en heb daarvoor een verloopstukje gebruikt op de dab aansluiting. Deze wordt ook nog vervangen door een betere oehlbach adapter f stekker. Als ik het aparaat ga openmaken, wat kan ik er intern nog aan doen? Of heeft het zin om er even naar te laten kijken.

Kortom: hoe verbeter je een tuner signaal (zonder ruis)
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy

#1
Als je iets naast de zender afstemt, heb je dan ook ruis? Dus in plaats van bijvoorbeeld 100.7 MHz op 100.75 MHz.

B-art

#2
Ga ik zo even proberen. Ik vond dit nog op het ziggoforum:

"Het kan aan heel veel dingen liggen, dat is moeilijk zo aan te geven. Een analoge stereo uitzending wordt makkelijk gestoord en dat uit zich in ruis. Schakel je om naar mono dan heb je daar geen/minder last van.

Die storing kan bijvoorbeeld komen doordat ook etherzenders uitzenden in de FM band en de kabelzenders weg kunnen drukken als je coax-aansluiting niet goed is. Maar het kan ook gebeuren omdat je FM radio te veel signaal binnenkrijgt (oversturing) als je er bijvoorbeeld een antenne versterker tussen hebt zitten. Maar het kan ook de FM ontvanger zelf zijn die defect is.

Om te controleren of je last hebt van etherzenders die je kabelsignaal storen kun je simpel de coax-stekker van de kabel even loshalen uit de aansluitdoos, zodat je de coax kabel in je radio nog steeds laat zitten. Je zou dan geen enkel FM station mogen horen als je gaat zoeken. Hoor je wel FM stations, dan pikt je aansluitkabel dat op. Haal dan de coax aansluitkabel helemaal los dus ook aan de radiokant, als je dan nog steeds stations ontvangt, dan is de radio zelf niet goed afgeschermd."

Probeer ik zo even uit. Kan FM ontvanger zelf aan vervanging toe zijn?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

#3
Even naast de zender tunen levert alleen maar meer storing op. De kabel en de tuner blijken goed afgeschermd na bovenstaande test.

Dit is een foto van de binnenkant toen ik vorig haar de buisjes had vervangen. Waar zit de FM ontvanger?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Rowdy

Op het aparte print aan de rechterkant en dan met name het blikken kastje.
Heb je de buisjes al vervangen? Niet vorig jaar, maar nu.

B-art

Buisjes zijn vorig jaar vervangen. De tuner klinkt met die buisjes wel mooi warm.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Ik heb hem vandaag maar even naar de groef audio gebracht voor een check up
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Kon hem vandaag al weer ophalen. Alles is doorgemeten en bekeken. Geen afwijkingen en de ruis ligt binnen de norm. FM ontvanger ook in orde. Dit is een tuner met een open geluid. Het signaal gaat eerst door de dab tuner ingang en wordt omgezet in FM. Dit is blijkbaar ruisgevoeliger dan een gewone FM ontvanger. Moet er mee leren leven.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

FM analoog raakt uitgefaseerd binnen afzienbare tijd. Weet iemand of

- een interne modificatie mogelijk is (inbouw dab+ ontvanger)
- een externe dab+ adapter bestaat die je op de huidige FM ingang kunt aansluiten (zit geen aux op de tuner)
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Richi

Quote from: B-art on April  2, 2019, 20:37:45
FM analoog raakt uitgefaseerd binnen afzienbare tijd. Weet iemand of

- een interne modificatie mogelijk is (inbouw dab+ ontvanger)
- een externe dab+ adapter bestaat die je op de huidige FM ingang kunt aansluiten (zit geen aux op de tuner)
Voor mijn Marantz ST-15S1 heb ik indertijd geïnformeerd of modificatie van DAB naar DAB+ mogelijk was, maar door de modernere codec die DAB+ gebruikt was dit niet mogelijk. Helaas. Ik vond dat erg jammer voor zo een mooie en dure tuner. Externe opties of omzetters heb ik nog niet gevonden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

B-art

#10
Ze zijn er wel, maar daarvoor moet je een aux aansluiting op de tuner hebben.

Zie https://www.hifiklubben.nl/stereo/tuners-en-tafelradios/argon-dab-adapter-3-dab-tuner/
https://www.conrad.nl/p/dual-dab-2a-dab-radio-adapter-dab-fm-zwart-394193
https://magazine.teufelaudio.nl/dab-radio-integreren-zo-simpel-is-het/
Enzovoort. Genoeg adapters dus, maar allemaal via usb of cinch, niet op de FM coax aansluiting.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Tabcam

Ik begrijp dat je het geluid van de buisjes mooi vind. Waarom pak je dan niet een DAB stream en een buizenvoorversterker? Heb je geen conversie naar en van FM meer toch?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Via de ether kun je nog jaren genieten van FM.

B-art

Quote from: Rowdy on April 10, 2019, 10:18:06
Via de ether kun je nog jaren genieten van FM.

Klopt, er zit ook nog een bijpassende sprietantenne bij die ik kan gebruiken, maar een eventuele ombouw naar dab+ zou mooier zijn.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Quote from: TabCam on April 10, 2019, 09:32:49
Ik begrijp dat je het geluid van de buisjes mooi vind. Waarom pak je dan niet een DAB stream en een buizenvoorversterker? Heb je geen conversie naar en van FM meer toch?

Dat betekent een nieuwe dab tuner aanschaffen? Ik wil graag de mijne behouden, past bij de andere A5 componenten. Inmiddels allemaal wel wat ouder, maar heb nog niets beter gehoord voor mijn gevoel.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

#15
Uiteindelijke oplossing: aarding tuner via ifi groundhog+. Nu geen ruis meer op de zenders. Top.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note