Musical Fidelity Encore 225; HDD vervangen door SSD?

Started by Aart1964, March 18, 2019, 11:09:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aart1964

Sinds kort heb ik een MF Encore 225 overgenomen; ik ben er zeer tevreden over. Als het apparaat uitstaat dan blijft ie standby voor het verkrijgen van mogelijke updates en om bruikbaar te zijn als 'NAS' voor de muziek op de hdd. Dit vind ik op zich geen probleem (meer apparaten doen dat tegenwoordig). Je hoort dan echter nog wel de hdd draaien en dat vind ik wel irritant. Ik denk dit te kunnen verhelpen door de hdd uit te wisselen voor een ssd. Er zit nu een 2,5" hdd van 2TB in van Seagate.
Volgens mij staat er alleen muziek op de hdd, dus zou ik deze (na back-up van de muziek uiteraard) volgens mij gewoon kunnen vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee?

WillyP

De importeur heeft er ervaring mee en weet ook welke SSD geschikt is. Je zou hem kunnen raadplegen.

Groet,

WillyP

Aart1964

Bedankt voor het antwoord. Ik heb 'm al gebeld; nadere info volgt nog. Als ik de 'update' heb uitgevoerd dan zal ik daar nog nader verslag van doen!

WillyP

Zelf heb ik ook belangstelling voor een SSD. Indertijd heeft de importeur me uitgelegd dat het belangrijk is dat de SSD door de Encore 225 wordt geformatteerd, zodat het zaak is om deze ongeformatteerd aan te schaffen. Omdat ik de prijzen nog steeds erg hoog vind, is het er niet van gekomen.

Groet,

WillyP

Aart1964

Ik heb intussen de HDD vervangen door een SSD (Samsung 860 EVO 2TB). Inderdaad makkelijk zelf te doen:
- Encore volledig uitschakelen
- HDD vervangen door (niet geformatteerde) SSD
- Encore weer aansluiten
- nadat de spanning er weer op staat start de Encore gewoon weer op en herkent de SSD

Nu is ie gewoon helemaal stil. Ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n 'duur' apparaat standaard voorzien zou zijn van een SSD. Gelukkig heb ik 'm erg voordelig 2e hands gekocht en had ik nog budget voor deze upgrade. De HDD uit de Encore gaat als 2e schijf in m'n desktop PC.

WillyP

Goed om te lezen over je positieve ervaringen. Het terugzetten van al je audio bestanden moet nog wel gebeuren en kan even duren. Tenminste bij mijn apparaat kan ik niet teveel ineens overzetten want dan stopt het proces vaak. Hopelijk wordt dat met een update opgelost.

Groet,

WillyP

Aart1964

Herkenbaar wat je schrijft.... :huh2:

Ik ga nu eerst m'n eigen cd's rippen en ga daarna m'n muziek die ik op de PC heb staan downloaden. Bij een eerste poging kreeg ik 1 CD (in FLAC) er in 3  pogingen op.... Met itunes krijg ik m'n mp3-bestanden (in 320 kbps) er trouwens wel in 1 keer op. Als er nog tips zijn om FLAC-bestanden er in 1 keer op te krijgen dan hoor ik dat graag!

StereoMike

Quote from: Aart1964 on March 28, 2019, 16:50:19
Ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n 'duur' apparaat standaard voorzien zou zijn van een SSD.
Misschien een bewuste keus van de fabrikant. Een SSD heeft niet alleen maar voordelen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Aart1964

Ik heb discussies over (al dan niet vermeende) gehoormatige verschillen tussen SSD en HDD op dit forum (en andere) ook gelezen. Gelukkig zijn mijn oren niet zo goed (meer) dat ik het verschil hoor.... :angel:

Blijft over het feit dat de processor en harde schijf altijd (moeten) blijven werken, zelfs in standby mode. Alleen als je de stekker verwijdert stopt de processor en de harde schijf. Je hebt dus altijd een draaiende harde schijf die geluid maakt (zacht zoemen en af en toe een kenmerkend tikje). Ik vind dat hinderlijk en dat dit niet hoort in deze prijsklasse. Dus daarom de SSD er in gezet. Daar was ik overigens niet de eerste mee; volgens de importeur heeft hij deze vraag al zo'n 5x eerder gehad.

Ik heb niets tegen MF - sterker nog - ik vind de Encore een geweldig apparaat dat ook weer interlinks (met bijbehorende kosten) uitspaart en een erg prettige match is met m'n luidsprekers (B&W 804S).  Ik ben blij dat ik nu van 4 apparaten (vv, ev, cd-speler, media-speler) naar 1 apparaat ben overgestapt! M'n platenspeler (met voortrap, ook MF) tel ik dan even niet mee; helaas wisten ze die er niet ook nog bij te proppen ;D

WillyP

Hoi Aart,

Zelf vind ik de Encore ook een mooi apparaat. Bij mij staat hij in een audio meubel, dus ik hoor de hard disk amper. Gebruik jij inderdaad de Encore als CD speler? Eerlijk gezegd vind ik hem daar niet zo goed in, tenminste bij mijn apparaat gaat dat gepaard met gierende geluiden en die hoor ik zelfs als de deur van het audio meubel dicht staat.

Groet,

WillyP

Aart1964

Hallo Willy,

Nee, ik gebruik de CD-speler alleen voor het rippen van m'n CD's; daar is 'ie volgens mij ook primair voor bedoeld. Ik speel de muziek daarna alleen nog van de SSD.
Trouwens nog best tijdrovend om alle CD's opnieuw te rippen, maar het overzetten van muziek in FLAC van PC naar Encore loopt (zoals eerder opgemerkt) niet zo soepel; dus alle CD's lekker de Encore een keertje in!

Groeten,
Aart

Aart1964

Quote from: WillyP on March 28, 2019, 16:57:32
Goed om te lezen over je positieve ervaringen. Het terugzetten van al je audio bestanden moet nog wel gebeuren en kan even duren. Tenminste bij mijn apparaat kan ik niet teveel ineens overzetten want dan stopt het proces vaak. Hopelijk wordt dat met een update opgelost.

Groet,

WillyP

Nog even een reactie op het 'moeizame' proces om (FLAC)bestanden van een PC naar de Encore te krijgen. Dit liep bij mij ook vaak vast, maar ik heb gemerkt dat als je de bestanden op een USB-stick zet (elk album in een eigen map) en deze dan op de USB ingang aan de voorzijde van de Encore aansluit het overzetten in 1x en probleemloos verloopt. Wel wat bewerkelijker deze tussenstap, maar het werkt wel goed (met een bijna volle stick van 64GB)! :clapping:

WillyP

Hoi Aart,

Bedankt voor de tip. Zodra ik een grote hoeveelheid bestanden moet importeren, probeer ik het ook op deze manier.

Groet,

WillyP