RAM tekort? Help!

Started by Teejoo, March 17, 2019, 15:44:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Ik heb zojuist mijn oude moederbord door een ASRock Z390 extreme 4 vervangen. Daarop een nieuwe intel i5 8400 en 2x8GB Corsair DDR4.

Ik heb nu nog 32 bit windows, en ga een dual boot maken met 64 bit. Ik weet dat ik bij 32bit maar 4 GB ram kan gebruiken. Echter nu zie ik staan 16 GB, met maar 1,95 GB beschikbaar. Bij mijn oude setup had ik van de 4GB 3.37 GB beschikbaar.

Zie screenshots. Ik heb ze ook om en om geplaatst conform handleiding van het moederbord.

Moet ik nog iets aanpassen in de bios?

Aanvulling: ik zie nu ook dat de modules op 2100 Mhz draaien. Dat heb ik inmiddels aangepast.

Sjaak_Banaan

#1
Toevallig geen videokaart in je systeem en dus je ram gedeeld met je onboard graphics?
Misschien kun je in de bios de hoeveelheid gedeeld ram aanpassen bij onboard video.

Waarom nog 32-bit trouwens?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Teejoo

#2
Quote from: Sjaak_Banaan on March 17, 2019, 16:01:51
Toevallig geen videokaart in je systeem en dus je ram gedeeld met je onboard graphics?
Misschien kun je in de bios de hoeveelheid gedeeld ram aanpassen bij onboard video.

Waarom nog 32-bit trouwens?
Ja, ik gebruik de onboard graphics van de i5. Maar dat doe ik ook met het andere pc die exact gelijk was aan deze. En daar heb ik van de 4GB dus nog 3.37 over.

32 bir was iets uit het verleden, en daar draait bijvoorbeeld Philips Philips pronto nog op. Daarom wil ik die configuratie als dual boor houden, en dan een nieuwe 64 bit voor dagelijks gebruik.

Sjaak_Banaan

#3
Zijn je biossettings dan ook gelijk? Zelfde versie, misschien dat het nieuwe moederbord een nieuwere bios-versie heeft die je onboard video meer geheugen toekent, dan hou je vanzelf minder over.

Ik denk dat je daar moet zoeken...


Philips pronto ken ik niet, maar kan dat niet in compatibiliteitsmodus draaien in 64-bit?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Teejoo

#4
Quote from: Sjaak_Banaan on March 17, 2019, 16:11:43
Zijn je biossettings dan ook gelijk? Zelfde versie, misschien dat het nieuwe moederbord een nieuwere bios-versie heeft die je onboard video meer geheugen toekent, dan hou je vanzelf minder over.

Ik denk dat je daar moet zoeken...


Philips pronto ken ik niet, maar kan dat niet in compatibiliteitsmodus draaien in 64-bit?
Bios is helemaal anders. Ik kan niets ontdekken van settings waar ik dat toe kan wijzen. Hieronder geeft hij maar 265MB shared memory aan.

Teejoo

Gedeeld geheugen is maar 996MB?

angelo41

waarom geen 64 bit installatie, en een 32bit in vmware voor je philips pronto?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Teejoo

Quote from: angelo41 on March 17, 2019, 18:30:53
waarom geen 64 bit installatie, en een 32bit in vmware voor je philips pronto?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Dat zou tzt ook kunnen. Ik wil eerst even deze ram vraag oplossen. Of komt dat echt omdat ik geen 64 bit draai in combinatie met dit moederbord?

angelo41

volgens mij komt dit inderdaad daardoor.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Raphie

#9
Yep, je MOET windows Pro 7/8 x64 draaien, of nog beter windows 10
Windows 7 x32 kan niet langer overweg met hoe moderne moederborden hun memory mapping regelen. Er gaat niks fout, je windows is simpelweg te oud.
JBL PRX Power!

angelo41

je moet zoiezo als jeboven de 4gb ram hebt niet proberen een 32bit te installen. nutteloos en zal voor problemen zorgen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


angelo41

windows 10ook met 16gb ram

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Teejoo

#12
Quote from: Raphie on March 17, 2019, 19:23:38
Yep, je MOET windows Pro 7/8 x64 draaien, of nog beter windows 10
Windows 7 x32 kan niet langer overweg met hoe moderne moederborden hun memory mapping regelen. Er gaat niks fout, je windows is simpelweg te oud.
Ik draai toch ook met windows 10 pro? Alleen nog met een 32 bit versie. Met mijn oude moederbord had ik met minder geheugen veel meer GB beschikbaar geheugen . Daar gaat het mij om. Dat begrijp ik niet.

Ben nu bezig met 64 bit te installeren. eens kijken wat dat doet. Dat was sowieso het plan.

Tabcam

Je moederbord draait goed zo te zien. Je hebt 16 GiB beschikbaar.

Windows 32 bit heeft vaak niet 4 maar ongeveer 3 GiB beschikbaar en jij gebruikt nog 919 MiB voor grafisch geheugen en 256 MiB shared dan kan die 1.95 enigzins kloppen voor een 32 bits besturingsysteem. Enige oplossing is een 64 bits besturingssysteem.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Quote from: TabCam on March 17, 2019, 23:39:40
Je moederbord draait goed zo te zien. Je hebt 16 GiB beschikbaar.

Windows 32 bit heeft vaak niet 4 maar ongeveer 3 GiB beschikbaar en jij gebruikt nog 919 MiB voor grafisch geheugen en 256 MiB shared dan kan die 1.95 enigzins kloppen voor een 32 bits besturingsysteem. Enige oplossing is een 64 bits besturingssysteem.
Dat was idd de oplossing. Maar dan blijft het vreemd dat er met een 32bit versie met de oude processor/moederbord combi veel meer overbleef. Ik denk dat zoals hierboven aangegeven 32 bit gwoon niet overweg kon het de 16GB of zo.

Maar goed. Toch wel spijt dat ik geen dual boot heb gemaakt met de oude. Ik krijg sommige dingen met moeite aan de praat, terwijl ik toch redelijk bedreven ben in dit soort dingen.

Tabcam

Waarschijnlijk omdat het grafische deel toen minder opsnoepte. Ik vind die 919 erg veel t.o.v de 4 GiB terwijl ik grofweg 256 MiB verwacht.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Barbapappa

Quote from: angelo41 on March 17, 2019, 19:34:25
windows 10ook met 16gb ram

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Ik zou je licentienummer even verbergen (of de foto offline halen).
Muziek

Raphie

Dat is geen licentie, maar product ID, eem mix van zijn hardware en license waar niemand anders iets mee kan.
JBL PRX Power!

angelo41

niemand kan iets doen met deze foto. ;) ;)

Teejoo

Quote from: TabCam on March 20, 2019, 17:42:09
Waarschijnlijk omdat het grafische deel toen minder opsnoepte. Ik vind die 919 erg veel t.o.v de 4 GiB terwijl ik grofweg 256 MiB verwacht.
Nu is het tenminste in verhouding:

Teejoo

Alleen is Chrome enorm traag.. beveiligde verbinding tot stand brengen lijkt het te veroorzaken. De andere browsers zijn echt supersnel.

Al veel gezocht en geprobeerd, maar de oplossing die werkte (aanpassen cryptographic services) veroorzaakt weer andere problemen. Dus als iemand hiervoor nog een idee heeft?


angelo41

Geen chrome fan hier. ik gebruik al jaren firefox.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


angelo41

Quote from: Teejoo on March 20, 2019, 19:26:33
Nu is het tenminste in verhouding:
[emoji106] [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Tabcam

Quote from: Teejoo on March 20, 2019, 19:31:35
Alleen is Chrome enorm traag.. beveiligde verbinding tot stand brengen lijkt het te veroorzaken. De andere browsers zijn echt supersnel.

Al veel gezocht en geprobeerd, maar de oplossing die werkte (aanpassen cryptographic services) veroorzaakt weer andere problemen. Dus als iemand hiervoor nog een idee heeft?

Je kan deze tips of deze tips proberen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Quote from: TabCam on March 20, 2019, 20:57:09
Je kan deze tips of deze tips proberen.
Heb ik al gedaan. Het zit hem echt in het tot stand brengen van de beveiligde verbinding. Het stoopen van de cryptographic services lost het probleem meteen op en dan gaat hij als de brandweer, maar dan heb je weer andere problemen.