Bye bye 24 FPS. We gaan naar 120-1000

Started by J.A.F._Doorhof, March 17, 2019, 08:45:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

#25
QuoteDat lijkt me bewezen onzin. De bioscoop bestaat bij gratie van voortdurende technische vooruitgang. Denk aan de introductie van geluid, de opkomst van kleur, 3-strip Technicolor, diverse widescreen-technieken, diverse vormen van 3D, diverse HFR-formaten (zoals Showscan), multichannel geluid in de analoge tijd, de digitalisering van geluid in de analoge filmtijd, de overgang naar digitale postproductie en uiteindelijk de digitalisering van het draaien. Dat alles in pak 'em beet 100 jaar tijd.

Dat ga ik uiteraard niet tegenspreken, maar als er één ding is wat ik in 30 jaar broadcast heb geleerd dan is het wel het zeer grote verschil in mentaliteit tussen mensen die uit de filmschool komen en dan om één of andere reden in de broadcast terecht komen.
Zij hebben een heel ander kijk op techniek en wat er al dan niet kan of mag veranderen, en geloof mij ik heb er in al die jaren heel wat de revue zien passeren.
Ik geef vaak gastcolleges in een aantal filmscholen hier in Belgie en het is erg vaak zo dat een aantal technische zaken bij een bepaalde generatie van filmmakers gewoon bijna onbespreekbaar zijn.

Hoe lang heeft het geduurd voor men effectief de stap naar digitale camera's heeft willen maken en hoeveel film mensen zijn daar nog steeds niet blij om?
Hoeveel tegenkanting is er in het begin niet geweest tegen digitale effecten, ondertussen zit iedere film vol met CGI maar het is zeker niet direct aangenomen geweest.

QuoteDat zijn dezelfde mensen natuurlijk. Maar aan die kant (OTT) hoeven ze zich veel minder zorgen te maken over compatibility dan in de bioscoop het geval is.

Niet noodzakelijk, ik ken heel wat mensen die in de states  regelmatig producties draaien voor film en anderen voor streaming kanalen en tv producties er zit vaak een wereld van verschil tussen beiden.

Job

#26
Quote from: home@the movies on March 17, 2019, 17:10:43
Hoe lang heeft het geduurd voor men effectief de stap naar digitale camera's heeft willen maken
Dat ging juist heel snel. De Sony DCR-VX1000 bijv. was meteen een succes bij indy filmmakers.
En het waren nota bene filmmakers die Sony vroegen om hun HDCAM-serie geschikt te maken voor 24p (Sony begreep destijds volstrekt niet waarom). En hoewel het buitenbeentje Red was dat een echt grote revolutie in gang zette, was het het degelijke Duitse Arri dat dit succes wist te bestendigen. Dit is ook wel een interessante lijst, die dan nog over relatief grote studiofilms gaat. Dat gaat nog voorbij aan de vele Europese films die al vroeg gebruik maakten van digitale/videotechnieken.

Daarnaast is/was de overgang naar digitaal natuurlijk geen doel op zichzelf. Film is nog steeds een heel geschikte drager voor diverse toepassingen. En laten we wel wezen, het heeft ook nog een flinke tijd geduurd voordat digitale camera's daadwerkelijk de concurrentie met film aankonden. Is eigenlijk pas krap een jaar of tien, en sindsdien is het supersnel gegaan.

QuoteHoeveel tegenkanting is er in het begin niet geweest tegen digitale effecten
Die bezwaren heb ik dan gemist. Opticals en trucs liggen immers besloten in de basis van de filmgeschiedenis, denk Méliès en zijn goochelfilms. Lelijke effecten, ja, daar zijn we allemaal tegen, denk ik.

QuoteOndertussen zit iedere film vol met CGI
Ik denk dat je daarmee VFX in het algemeen bedoelt, CGI is daar een deelgebied van. En dat dat veranderd is, komt natuurlijk door een combinatie van extreem gedaalde prijzen en makers die ermee zijn opgegroeid, en deze techieken dus (beter) hebben leren inzetten.


Maar serieus, ik snap wel wat je bedoelt, er heerst een zeker conservatisme onder filmmakers. Of dat zo anders is onder schilders of beeldhouwers? De verandering van framerates heeft echt een forse impact op de look van films. Op het canvas waarmee die makers werken.https://www.tested.com/art/movies/452387-48-fps-and-beyond-how-high-frame-rates-affect-perception/

Je ervaring dat er in Broadcast zoveel makkelijker over innovatie gedacht wordt, deel ik niet. Juist broadcasters hielden jarenlang vast aan normen en standaarden die innovatie in de weg zaten. Deels omdat die innovatie zo duur was, maar vaak ook uit principe.
Quotehet is erg vaak zo dat een aantal technische zaken bij een bepaalde generatie van filmmakers gewoon bijna onbespreekbaar zijn.
Zoals wat dan bijvoorbeeld?

Loric

Bij deze technische discussies vraag ik me alleen maar af: wordt de film zelf er beter van?

Want welke films zou je op 120FPS in vredesnaam willen gaan zien?

Wat is voor de rest dan eigenlijk het nut?

De hele digitale revolutie heeft naar mijn mening meer met geld te maken dan met artistieke belangen. Nog een generatie camera's verkopen. Nog een generatie televisies. Tja.

Zoals Job terecht opmerkt, we kunnen nog steeds genieten van films die 100 jaar geleden gemaakt zijn. En velen tussen toen en nu. Stille films, zwartwit, kleur, mono, stereo, daar gaat het allemaal niet om. Als een film je raakt, als een film je bij-blijft, als een film je ontroert, als een film je met een nieuwe blik om je heen laat kijken, etc. Dáár gaat het om.

VlisChris

Op het moment dat de gebruikte techniek me opvalt is de film eigenlijk gewoon mislukt.

Ik wil de film ingezogen worden, en techniek boeit me dan echt niks. Zolang ik die film dus maar ingezogen wordt. En dat laatste gaat het dus meestal op mis bij nieuwe technieken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

N1v3K

Gaan die extreem hoge framerates geen "probleem" vormen voor de opslag op disc? Als fysieke media blijft bestaan, that is...
Meer beeldjes is meer GB'tjes, toch? Sommige films zijn nu al rond de 80 GB per stuk  ::)

J.A.F._Doorhof

Ooslag word alleen maar groter.

Hogere framerates kunnen juist super creatieve looks aan beelden geven en problemen oplossen die we nu hebben.

Je zal nu bv voor smoothe pans eigenlijk rond de 1/25-1/200 zitten qua sluitertijd. Maar hele crispy beelden krijg je rond de 1/500e en hoger.

Door op 120fps te schieten krijg je super scherpe pans die toch.smooth lopen.

Dit is ook waarom je op drones meestal met ND filters schiet omdat je anders nooit op onder de 1/100 uitkomt. En dus schokt het beeld.

Hoe hoger de sluitertijd hoe scherper het beeld
Maar bij 24fps betekend dit ook meer schokjes.

Goed voorbeeld is bv saving Private Ryan waar je enorme scherpe beelden ziet maar wel bijna "stagato".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Motion is grote troep 120 fps doet er nog een schepje bovenop
Net wat 120 fps trailers bekeken natuurlijk ziet er dat toch allemaal niet uit, snap niet dat mensen zo films willen zien.

J.A.F._Doorhof

Dat is jouw persoonlijke mening natuurlijk
En... Heb je dit trailers bekeken op een systeem dat 120fps kan afspelen?

Kijk het is anders dan 24p
En dat is in onze hersenen ingeprent als zo hoort film te zijn.

Ik vergelijk het wel eens met een auto die een automaat heeft. Je bent gewend aan die schokjes als je schakelt ga je voor de eerste keer naar een automaat denk je echt..... Jeetje wat is dit saai en apart dat wil ik niet. Tot je er aan gewend bent.

Hogere framerates betekend mooiere en soepelere pans, meer scherpte etc. Ik kan niet wachten. En ja het zal er even gek uitzien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#33
Heb een 144hz gaming monitor dus ja

Maar feit blijft als ik rondom me kijk in de echte wereld en ik kijk naar een tv met motion of 120fps film dan ziet dat er op die tv niet natuurlijk uit, snap het streven naar een fake beeld niet.

J.A.F._Doorhof

Als 24 frames er wel natuurlijk voor je uitziet moet je toch echt naar de oogarts met alle respect.

Als ik om me heen kijk zie ik toch echt alles smooth en scherp. En niet met hakkels en schokjes.

Je bent het niet gewend. Dat is wat anders.
En dat is het ook. Mensen zijn zo gewend aan 24fps dat het heel moeilijk is ze eraf te krijgen.

Maar we luisteren toch ook niet meer naar mono?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#35
Als ik naar tv uitzendingen of films kijk zie ik toch geen hakjes en schokjes bij een goede bron/internet verbinding.

De film industrie zou zich beter met nuttige zaken bezig houden en hun tijd steken om van dat belachelijk standaard 16:9 af te raken ipv met die frames en motion zich bezig te houden

Zolang fabrikanten in hun toestellen maar de mogelijkheid geven om al die dingen uit te schakelen is het ook goed gewoon, zijn beide kampen tevreden.

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 19, 2019, 09:13:25
Als 24 frames er wel natuurlijk voor je uitziet moet je toch echt naar de oogarts met alle respect.
Als ik om me heen kijk zie ik toch echt alles smooth en scherp. En niet met hakkels en schokjes. 
Mee eens maar dan zijn er nog wel andere zaken die ook nergens op slaan.
Zoals de holy grail van regisseurs: grain.
Nergens voor nodig en ontzettend storend bij 4K materiaal.
Van de week MIB1 en 2 zitten kijken op 4K en 3/4 van de bandbreedte gaat verloren aan de grain.
Ik ervaar persoonlijk een wit vlak waar miljoenen pixels staan te knipperen (grain in beweging) als enorm irritant en leidt me volledig af van de film zelf.


Teejoo

Quote from: Kjelt on March 19, 2019, 09:50:47
Mee eens maar dan zijn er nog wel andere zaken die ook nergens op slaan.
Zoals de holy grail van regisseurs: grain.
Nergens voor nodig en ontzettend storend bij 4K materiaal.
Van de week MIB1 en 2 zitten kijken op 4K en 3/4 van de bandbreedte gaat verloren aan de grain.
Ik ervaar persoonlijk een wit vlak waar miljoenen pixels staan te knipperen (grain in beweging) als enorm irritant en leidt me volledig af van de film zelf.
Idd!

darkrunner

Netflix Breaking bad HDR pff die grain doe daar nog 120 fps over met een dikke motion en je hebt geen LSD meer nodig.

J.A.F._Doorhof

Pas wel op
Grain is inherent aan bepaalde film soorten of materialen. Het word ook soms express toegevoegd als sfeer maker. En soms gaat het mis.

Grain op zichzelf is niet verkeerd. Ik gebruik het zelf ook regelmatig ;)

Maar creatief gebruik gaat wel vaker mis. Denk maar aan de lensflares van Star trek :). Heeft hij later zelf ook toegegeven.

Alles kan verkeerd gebruikt worden. Maar dat betekend niet dat het fout is. Wanneer grain fout gaat is bij inzoomen op een frame. Je ziet dan dat de korrel groter word. Denk bv aan killing a mockingbird. In de restauratie is dit dan ook hersteld zodat de grain gelijk bleef.

Bij bepaalde films zou je schrikken als de grain wegvalt. Maar daar valt het ook amper op ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Jij gebruikt het in fotos dat is statisch dan kun je het als "effect" beschouwen, geen enkel probleem mee.
Bij analoge film heb je ook een punt en als dit via een analoge filmprojector zoals vroeger wordt vertoond, ja prima.

Maar als het dan 4K gedigitaliseerd wordt en er nauwelijks wordt gefilterd om "het origineel geen onrecht aan te doen" dan gaat het echt soms helemaal mis.
De dan bewegende grain van de analoge film wordt omgezet in bewegende dansende knipperende pixels en als je deze dan weer 1:1 via een projector weergeeft vind ik het echt een drama.

Ik wil het zelfs zo ver brengen dat ik dan liever met de speler terug scale naar 1080p om van die ruis af te zijn en daarna weer naar 4K, ik vind het een achteruit gang qua filmbeleving.

Fox

Quote from: Kjelt on March 17, 2019, 12:44:40
Rendering en postproductiekosten zijn IMO eenmalige investering in grotere renderfarms, misschien dat de productietijd langer wordt, mooie kans voor bedrijven.
Waar ik eerder een issue zie is bij de weergevers, zowel in de bioscoop als consument, de dlp en Dila panelen blinken nou eenmaal niet uit in snelheid.
Dus dan zou het microled worden in de bioscoop, hele andere beleving.

Vorig jaar nog een stukje gelezen, wat ik helaas niet teug kan vinden  :unhappy:

Het betrof een film die in 4K was opgenomen, maar in een 2K DI was afgewerkt.
Reden de postproductie zou met 6-8 weken zijn verlegt en het had een extra 10-12 miljoen dollar gekost.
Tja daar moet je heel veel kaartjes voor verkopen en zalen zoeken die 4k kunnen projecteren....

Overigens zijn de afwerkkosten (en opslag) altijd nog een isue.
Films maken is nu eenmaal geen kunstuiting meer, maar het gaat puur om (veel)geld te verdienen

Denk maar eens aan het feit dat er geen 4K films in 3D zijn.
Een 2K 3D conversie kost 50.000-75.000 dollar per minuut (in film echt in 3D opnemen is nog duurder en heeft veel beperkingen ),
en die omzetting doet men alleen als de verwachting is dat daar eer geld mee te verdienen is.

Job

#42
Komt bij dat je je op die K's niet moet blindstaren. Nogal lang maar zorgvuldig toegelicht door deze cameraman: http://yedlin.net/ResDemo/#
QuoteFilms maken is nu eenmaal geen kunstuiting meer, maar het gaat puur om (veel)geld te verdienen
In de beste gevallen is het beide, natuurlijk. Het is altijd een duur medium geweest, en dus was er altijd al een spanningsveld tussen artistiek en commercieel. Een film als The Godfather is een door een grote commerciele studio gemaakte boekverfilming, en een groot succes, maar toch echt ook kunst.

papaleo

#43
Als het zover is heb(ben) ik/we ook geen FI/Motion Flow meer nodig op de projectoren/weergevers om het beeld met pans 'kunstmatig' scherp te houden,plus geen nadelige artifects...,dus ook geen strijd meer tussen Sony en JVC op dit gebied.   ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Zal een strijd blijven.
Wel paneel is sneller en heeft een hogere contrast ratio.

Die strijd is er altijd
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 17, 2019, 12:50:01
Weergevers is het probleem
Editen niet
Je kan op proxy editen als het moet en omschakelen naar full res als het kritisch word.

Daarnaast worden de edit stations steeds sneller. Ik edit op dit moment bv op mijn laptop gewoon 4k op de tijdlijn maar bv 4k60 h265 100 gaat hij onderuit. Dat zetten we dus om naar proxy.

Weergevers is een heel ander probleem maar ook dat valt wel mee. Als je kijkt dat tegenwoordig alles van harddisks afkomt en dat je al consumer projectoren hebt die 4k60 aankunnen en de nieuwe HDMI standaard vele malen hoger.

Grootste probleem zijn inderdaad wat fossielen in oa Hollywood.
En iets waar je aan moet denken is productie kosten. Door de hogere framerate zal de visagie en de kostuums een flink stuk beter moeten worden.

Ik hoop dat 48fps sowieso snel de standaard word. 24fps heb ik geen moeite mee maar als je eenmaal 48 of hoger hebt gezien dan irriteer je je bij snellere pans en actie scènes.

Gelukkig hebben we frame interpolatie ;)

Tot 240 is het geen probleem met DLP Cinema weergevers. 120 4K ook geen probleem is bestaande techniek. Voor 3D dan twee projector koppen, zoals by Billy Lynn, daarboven is het nieuw. Ook bij consumenten weergevers, OLED was nog niet zolang geleden dat de HFR demo eerst in resoutie beperkt werd, anders had display onvoldoende bandbreedte, nu 120P 4K ondersteund.

Fox

De bioscoop zal dan altijd eerst het voorbeeld moeten geven...

Voorlopig zijn de meest zalen qua projectie 2K en met lampen en slechts enkele met laser.
Alleen sommige hoofdzalen zijn 4K en nog minder 2x 4K.

Wat dan ook grappig is dat na de bioscoop vertoning alles weer omlaag geschaald zal worden voor de diverse (mobiele) digitale media.

En natuurlijk voor de downloaders naar nog lagere resoluties en framerates...

Job

#47
Zo relevant zijn die K's niet, en mijn iPhone is bovndien ook al 2K.  In de meeste zalen is 4K ook onzinnig, zie mijn eerdere posts met een verwijzing naar een zeer uitgebreid betoog over de (on)zin van pixel counts.


En nogmaals, OTT-bedrijven als Amazon en Netflix hoeven zich veel minder aan te trekken van bestaande infrastructuren.

Fox

Quote from: Job on March 23, 2019, 12:11:55
Zo relevant zijn die K's niet, en mijn iPhone is bovndien ook al 2K.  In de meeste zalen is 4K ook onzinnig, zie mijn eerdere posts met een verwijzing naar een zeer uitgebreid betoog over de (on)zin van pixel counts.


En nogmaals, OTT-bedrijven als Amazon en Netflix hoeven zich veel minder aan te trekken van bestaande infrastructuren.

Beetje jammer z'n onzin reactie  :unhappy:

Niet iedereen kijkt films op mobiele apparaten of kleine schermpjes,
en in de bioscoop zie je het verschil heel erg goed tussen een 2K, 4K en 2x 4K projectie.

Meer pixels vertaald zich namelijk ook in meer helderheid, contrast, kleur en kleurschakeringen, shaduw enz...
waarbij het beeld ook 3 dimensionaler (minder vlak/plat) word.  :colgate:

Job

#49

Jammer dat je het onzin vindt.

Meer pixels, all other things being equal, doen nu eenmaal niets voor helderheid, kleurbereik, of contrast.
Vaak hebben zalen met 4K-projectoren wel modernere projectoren, die beter presteren op gebied van contrast. Met Dolby Cinema en andere vormen van HDR wordt het natuurlijk ook een heel ander verhaal. Betere pixels doen er meer toe dan de hoeveelheid.


Die K's zelf zijn nauwelijks relevant.


"A number of years ago some IMAX engineers - and I don't think IMAX ever let these guys out of their lab again -- did this wonderfully elegant experiment at the Large Film Format Seminar at Universal Studios Imax theatre. They showed this film they made that began with 2 rows of 2 squares: black white, white black, as if you had 4 pixels on the screen.
Then they started to double and double and double the squares. Before they got to 4K the screen was gray. Do you know what the means? There was no longer any difference between black and white, which is what allows you to see sharpness. It's the contrast that we see, not the actual information.  Technically, the MTF (Modulation Transfer Function) was zero at 4K!
Let's just pretend for a moment that IMAX truly is 4K. You watch IMAX at between one and one and a half picture heights from the screen. But in order to get to appreciate 4K on a regular movie screen, you would have to sit much closer than normal. In other words, when you go to a movie theater, and most of the modern theaters with stadium seating are designed so that the middle of the theater is 2 ½ to 3 picture heights from the screen, for most of us who watch movies, that's pretty where we want to be sitting. Maybe just a little bit closer from some of us who do this for a living, because we're maybe looking for artifacts or issues. If you sit much closer than 2 ½ picture heights, that's what you're seeing, artifacts, not movies!
So if you had true 4K resolution in your local theater, everybody would have to sitting in the first 6 rows. "

https://library.creativecow.net/article.php?author_folder=galt_john&article_folder=John_Galt_2K_4K_Truth_About_Pixels&page=1





Mijn opmerking over OTT versus bioscoop bedoelde aan te geven dat bioscooen veel minder flexibel zijn om technologische innovatie te implementeren. Dus praktisch gezien is het voor bedrijven als Netflix relatief veel eenvoudiger om op dat terrein voorop te lopen.