Hoe REW gebruiken voor HT opstelling?

Started by sandervg, March 13, 2019, 23:27:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb REW gebruikt om room correctie toe te passen voor Roon (2 kanaals) en het resultaat is verbluffend! Dit alleen was voor mij de aanschaf van Roon al volledig waard. Ik heb de meting gedaan met REW in RTA modus zodat er een mooi gemiddelde ontstaat. Ik heb niets aangepast in de fases/timing, alleen de frequenties tot ca 1 KHz glad gestreken.

Nu overweeg ik om dit apparaatje aan te schaffen voor mijn HT ruimte:
https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hd

Ik heb echter een paar vragen waar ik niet uit kom:

1. Om weer met RTA de verschillende kanalen te kunnen meten, moet ik een WAV file generen met de Pink PN ruis voor alle 6 de kanalen afzonderlijk. In REW kan ik echter alleen kiezen uit L en R om een WAV file te maken. Niet uit Center, Rear, Sub etc. Hoe kan ik dit oplossen?

2. Voor stereo kreeg ik het beste resultaat om de meting niet per luidspreker te doen, maar voor beide luidsprekers samen  en daar een EQ file voor te genereren om in te lezen in Roon. Mijn gevoel zegt dat ik het voor de HT ruimte echter beter beter per kanaal kan doen, of zou ik de Fronts en Center samen kunnen pakken en de twee rears samen kunnen pakken? Ook dan blijft de vraag hoe ik een WAV file genereer dan voor de juiste combi van kanalen met de Pink PN ruis.

3. Is de NanoAVR HD de juiste keuze of is het aan te raden om voor de Dirac Live versie te gaan? Deze is een stuk duurder, maar ik zie niet helemaal wat het zou toevoegen.

Groeten,
Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

Binnen rew kun je afsonderlijke kanalen meten via asio. Asio4all installeren en je kunt aan de bak.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Dank, RaplphH! Het is deels gelukt, maar nog niet helemaal.

Heb het op twee computers getest en op één computer kan ik idd de ruis genereren op 6 kanelen (met Asio4All), maar op de andere computer blijf ik maar keuze uit 2 kanalen houden (ook als ik Asio4All heb geinstalleerd). Kan het zijn dat sommige computers meerkanaals niet ondersteunen (een BTO high end laptop maar wel zo'n 6 - 7 jaar oud).

Het opslaan van de WAV bestanden lukt ook niet (op beide computers niet). Zelfs op de computer waarbij ik de pink noise over de 6 afzonderlijke kanalen kan laten klinken, lukt het me niet om een WAV file te maken voor de 6 afzonderlijke kanalen. Als ik dat wil doen kan ik weer alleen kiezen uit L, R of L+R. Hoe kan ik dat oplossen? Ik zou de WAV liever door de standaard mediaplayer die ik normaal gebruik willen laten afspelen omdat ik er niet op vertrouw dat de computer als bron zelf een niet volledig lineaire karakteristiek heeft die dan (ten onrechte) meegenomen wordt bij de correctie.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

#3
Mooi dat je al een eind op weg bent.

Wav'je weet ik zo ff niet. Nooit mee gewerkt.

Heb je bij het apparaat dat enkel 2 kanaals doet, wel 5.1 geselecteerd in de speakerconfig van je geluidskaart?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sjaak_Banaan

Inderdaad even in configuratiescherm -> Geluid het apparaat Configureren naar het juiste aantal kanalen.
Voor wie problemen heeft met Asio4All in Windows 10 kan 'FlexAsio' eens proberen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

marcelvandekamp

off topic: je geeft aan interesse te hebben in een miniDSP. Ik heb er 1 te koop. mocht je interesse hebben, dan laat maar weten.
met vriendelijke groet,

marcel

sandervg

Zou het kunnen dat mijn computer geen meerkanaals geluid ondersteunt? Waar ik iets kan instellen, kan ik alleen maar kiezen tussen stereo en 'windows sonic for headphone'. En ik kon ergens een soort 'virtueel surround' instellen, maar ik kan nergens een instelling vinden waar ik meer kanaals geluid kan instellen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RalphH

t Kan. Via hdmi aangesloten? Welk typenummer is de laptop?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sandervg

Ja, via HDMI aangesloten.
Laptop is: P-BOOK 17CL45-GT650 QUAD (W170ER-FHD9C-NG) met processor Intel® Core™ i7-3610QM Quad Core Processor
Snap er niets van... dacht dat bij HDMI je altijd meerkanaals geluid kon doorgeven ongeacht de geluidskaart van de laptop
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sjaak_Banaan

#10
Zitten er meerdere hdmi-uitgangen op?

Zou je eens een screenshot willen posten van configuratiescherm -> 'Geluid' nadat je deze hebt aangesloten?

Mogelijk dat het apparaat verborgen is wanneer deze niet is aangesloten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

sandervg

Ik gebruik wel de laptop van m'n vrouw, die doet het wel goed. Blijft jammer dat het niet mogelijk is om WAV-jes te maken voor de 6 kanalen. Als iemand daar nog een oplossing voor heeft, hoor ik het graag!

Nog gedachten over MiniDSP NanoAVR HD vs Dirac Live?

Welke kanalen kan ik 'samen' pakken bij het meten? Ik naam L en R samen, C en de rears samen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

minidsp.nl

ik lees even mee

van wat ik op de REW pagina's lees, is meerkanaals en ASIO niet gegarandeerd een succes
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Tabcam

Quote from: sandervg on March 27, 2019, 22:29:47
Ik gebruik wel de laptop van m'n vrouw, die doet het wel goed. Blijft jammer dat het niet mogelijk is om WAV-jes te maken voor de 6 kanalen. Als iemand daar nog een oplossing voor heeft, hoor ik het graag!

Nog gedachten over MiniDSP NanoAVR HD vs Dirac Live?

Welke kanalen kan ik 'samen' pakken bij het meten? Ik naam L en R samen, C en de rears samen?

Je kan in Audacity multi-channel editen. Helaas kan Audacity alleen stereo terugspelen maar je kan de kanalen verschillend 'mixen en per keer veranderen. Je zou dus telkens het linkerkanaal op het beoogde kanaal zetten en kijken of die goed afspeelt. Daarna ze per stuk in REW afspelen. Ik betwijfel alleen niet of het helpt omdat je nog steeds EQ per kanaal moet regelen. Om dat goed te doen moet je nog steeds kanalen kunnen selecteren. Een hele omweg, en ik weet niet of dat zou kunnen, je kan nog een samengestelde WAV file maken van 3 x L/R metingen maar dan met L/R, C/Sub en SL/SR metingen/EQ.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sandervg

Quote from: minidsp.nl on March 31, 2019, 15:26:18
van wat ik op de REW pagina's lees, is meerkanaals en ASIO niet gegarandeerd een succes
Maar je hebt ongetwijfeld een mening over NanoAVR vs Dirac Live?   ;)

En wat bedoel je 'niet gegarandeerd een succes'? In deze in dat het niet werkt (zoals bij mij) of dat het resultaat onbevredigend is?

WAV-jes maken is blijkbaar erg ingewikkeld... ik denk dat ik dan de pink noise toch maar gewoon vanuit REW ga afspelen via HDMI
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

minidsp.nl

Ik bedoel datnhet soms wel of soms niet werkt. Dat was in elk geval wat ik er van onthouden heb.

Dirac is puur ruimte correctie, nanoAVR doet ook crossovers en handmatige correcties. Niet echt een vergelijk
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

sandervg

Quote from: minidsp.nl on April  5, 2019, 20:19:57
Dirac is puur ruimte correctie, nanoAVR doet ook crossovers en handmatige correcties. Niet echt een vergelijk
Wat brengt Dirac Live extra voor ruimte correctie (crossovers heb ik niet nodig) tov NanAVR? Enerzijds lees ik dat het een beter resultaat zou geven, anderzijds kan ik bij de NanoAVR zelf bepalen hoe ik de EQ wil instellen en bv. niets boosten, en net zo lang door tweaken met iteraties tot de curve goed gecorrigeerd is. En bij de NanoAVR kan ik volgens mij een veel breder luistergebied nemen door RTA te gebruiken. Maar ik weet niet wat voor effect dat allemaal heeft op het eindresultaat.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

minidsp.nl

Zoals je zelf al aangeeft, is een groot verschil handmatig vs automatisch.

Dirac gebruikt ook andere soorten filters dan je met REW kunt toepassen, FIR waardoor fase onafhankelijk van response kan worden gecorrigeerd.

Je kan overigens nog wel wat zelf bepalen bij Dirac, bv de doelcurve of binnen welk frequentie gebied t moet werken
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

sandervg

Wat bedoel je precies met:

Quote from: minidsp.nl on April  5, 2019, 22:09:51
... FIR waardoor fase onafhankelijk van response kan worden gecorrigeerd....

Wanneer is dat zinvol en wat is het hoorbare verschil met de 'gewone' REW filters?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Quote from: sandervg on April  5, 2019, 21:02:14
Wat brengt Dirac Live extra voor ruimte correctie (crossovers heb ik niet nodig) tov NanAVR? Enerzijds lees ik dat het een beter resultaat zou geven, anderzijds kan ik bij de NanoAVR zelf bepalen hoe ik de EQ wil instellen en bv. niets boosten, en net zo lang door tweaken met iteraties tot de curve goed gecorrigeerd is. En bij de NanoAVR kan ik volgens mij een veel breder luistergebied nemen door RTA te gebruiken. Maar ik weet niet wat voor effect dat allemaal heeft op het eindresultaat.

Bij Dirac kan je hetzelfde doen als met EQ, je gewenste doelresponse instellen. Dirac doet tegelijkertijd ook impuls en fasecorrectie en stelt de tijden in zodat er een mooie sound bubble ontstaat op de luisterplek(ken) in meerkanaals, vooral interessant in films.

Het hangt vooral van de ruimte en luidsprekers en in kleine mate van de electronica af. Ik had in mijn vorige ruimte betere resultaten met Dirac dan in mijn huidige (harde) ruimte. Nu levert een eenvoudig convolutiefilter vanuit REW betere resultaten op dan Dirac voor muziek. Met film ben ik blij met Dirac.

Lastig om een keuze te maken, dat snap ik, Misschien is het handig om bij iemand met Dirac langs te gaan en luisteren wat je er van vind. Ze zijn echt anders maar beiden verlichten sowieso basproblemen in een ruimte. De rest hangt sterk van jouw ruimte, luidsprekers e.d. af.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i