Aankoopadvies na 17 jaar Dynaudio Special 25’s

Started by tommi, March 13, 2019, 17:16:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tommi

Na 17 jaar met volle teugen (en nog steeds!) genoten te hebben van de S25's begint het nu toch echt te knagen om een keer iets anders neer te zetten. Ik kan helaas de nieuwe Confidence niet betalen en heb eigenlijk geen zin in een set Contour 20's waar (deels? Ik weet dat de wijze van coaten van de zijden domes is gewijzigd ergens rond 2010 ofzo) dezelfde tweeters in zitten.

Nog altijd kunnen de S25's mij muzikaal zeer bekoren, of het nou subtiel (rebecca pidgeon, twee meter sessies) of wat minder subtiel moet (Live in Gdansk, Armin van Buuren), het maakt ze zozegd geen fluit uit.

Gezien de plaatsing in mijn woonkamer wil ik graag weer monitor formaat luidsprekers.

Op dit moment speel ik met een Nad M12BluOS/M22 voor- eindcombinatie, maar een Pass Labs is niet ondenkbaar als verandering van spijs na de M22.

Ik heb mijn oog laten vallen op Harbeth's 30.1, kan iemand hier wellicht iets zeggen over wat ik zou kunnen verwachten ten opzichte van wat ik nu heb?

Andere opties als advies zijn zeker welkom, maar geen vloerstaanders of zelfbouwspeakers daar heb ik geen tijd en/of geduld voor.

Bedankt voor het meedenken[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Ralf67

Probeer ze thuis te beluisteren, zijn immers geen goedkope luidsprekers.

Huub-13

Je enthousiasme voor de Special 25 kan ik goed begrijpen, omdat ik er zelf ook een aantal jaren met veel plezier naar geluisterd heb.
Daarna ben ik naar grotere paneelluidsprekers overgestapt: via Martin Logans en Magnepans nu aangeland bij Quad elektrostaten.
In principe wil ik nooit meer iets anders.

Als ik weer terug zou moeten naar monitorluidsprekers zou ik de Dynaudio Special 25 direct terug willen. Maar ook zou ik dan, net als jij, als alternatief naar een merk als Harbeth kijken. Hoewel ik die nooit gehoord heb lijken die me gevoelsmatig dicht bij een merk als Dynaudio te staan. KEF (reference reeks) of Dali (bijv. de monitor Epicon) zouden voor mij ook kandidaten kunnen zijn.

Mijn idee: als je kunt weerstaan aan het update-virus, hou dan de Special 25 gewoon (hebben 25 jaar garantie!). Met andere monitorluidsprekers zul je er m.i. niet wezenlijk op vooruit gaan, wellicht een beetje anders maar niet beter. Een goede subwoofer zou ik er nu wel bij overwegen. Die waren in de tijd dat ik de Special 25 had nog niet zo in de mode.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Achiel

Prachtige luidsprekers. Zou zeker eerst luisteren thuis voordat je tot aankoop overgaat. Volgens mij betreft het toch 2 totaal verschillende merken qua geluid.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

s.t.

En waarom niet helemaal veranderen en naar de aktieve focus xd lijn van Dynaudio kijken? Prachtige monitor met heerlijk geluid

Tabcam

Voor actieve luidsprekers zou ik je zeker aanraden naar de Dutch&Dutch 8c te gaan luisteren. Staat op dezelfde hoogte als de Kii Three en speelt echt in de overtreffende trap.

Duurder ja, tot je ziet dat je geen versterker meer nodig hebt. Eventueel Roon maar dat is eenmalig minder duur dan een streamer. Totale kosten zijn lager dan duurdere en minder goed spelende en lijnen van vrijwel alle andere fabrikanten.

Een ander voordeel dat gemeen ze hebben met de Kii Three is plaatsing, veel eenvoudiger omdat ze dichter op een muur geplaatst worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

s.t.

Er zit wel een aardig prijsverschil tuusen de focus en de 8c. Hangt dus erg van budget af

tommi

Quote from: Huub-13 on March 13, 2019, 18:34:21
Je enthousiasme voor de Special 25 kan ik goed begrijpen, omdat ik er zelf ook een aantal jaren met veel plezier naar geluisterd heb.
Daarna ben ik naar grotere paneelluidsprekers overgestapt: via Martin Logans en Magnepans nu aangeland bij Quad elektrostaten.
In principe wil ik nooit meer iets anders.

Als ik weer terug zou moeten naar monitorluidsprekers zou ik de Dynaudio Special 25 direct terug willen. Maar ook zou ik dan, net als jij, als alternatief naar een merk als Harbeth kijken. Hoewel ik die nooit gehoord heb lijken die me gevoelsmatig dicht bij een merk als Dynaudio te staan. KEF (reference reeks) of Dali (bijv. de monitor Epicon) zouden voor mij ook kandidaten kunnen zijn.

Mijn idee: als je kunt weerstaan aan het update-virus, hou dan de Special 25 gewoon (hebben 25 jaar garantie!). Met andere monitorluidsprekers zul je er m.i. niet wezenlijk op vooruit gaan, wellicht een beetje anders maar niet beter. Een goede subwoofer zou ik er nu wel bij overwegen. Die waren in de tijd dat ik de Special 25 had nog niet zo in de mode.

Hi Huub, thx voor je input. De Harbeth's zouden (vlgs horen zeggen) het impulsgedrag van een elektrostaat moeten hebben door een uitstekende fase-integratie tussen woofer en tweeter. Kef reference monitors heb ik meer dan eens gehoord maar ik vind ze erg aanwezig in de bas, en dat gaat in mijn situatie waar de speakers relatief dicht op de muur staan het geluid geen goed doen. Een subwoofer heb ik zeker niet nodig, ergens anders hier op het forum staan m'n Dirac metingen en daar is goed te zien dat ik behoorlijk last heb van boundary gain (let wel, ik gebruik het Dirac systeem alleen voor surround, stereo is volledig gescheiden, de NAD combinatie speelt als eindtrap in de HT-opstelling). Ik wil geen discussie starten over of een sub wel of niet nodig is, maar ik wil er geen in ieder geval.

En of ik erop vooruit ga, tja ik ken het dilemma van upgrade of niet maar het wordt gewoon tijd voor iets anders en de Harbeth's leken me wel muzikaal van wat ik ervan hoor en over lees. Ik heb via een vriend binnenkort een set 30.1's beschikbaar en daar ga ik maar es een avondje of wat naar luisteren om te kijken of ik er iets mee kan.
Je suggestie van de Epicon monitors is ook erg leuk, zijn vlgs mij wel een stuk duurder maar ik duik erin, thx :-)

Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

tommi

Quote from: s.t. on March 13, 2019, 20:35:55
En waarom niet helemaal veranderen en naar de aktieve focus xd lijn van Dynaudio kijken? Prachtige monitor met heerlijk geluid

Ik hou nou eenmaal van dikke eindtrappen, die zijn gewoon gaaf wat mij betreft. Daarnaast is de Dynaudio Focus xD lijn prachtig maar ik vind ze wel duur voor het feit dat er geen Esotar2's in zitten (behalve in de duurste dacht ik?).

Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Tabcam

Quote from: s.t. on March 13, 2019, 22:54:49
Er zit wel een aardig prijsverschil tuusen de focus en de 8c. Hangt dus erg van budget af

Ik vergeleek ze eigenlijk met de Harberth omdat in geval van de Focals 20 je veel goedkoper de Special 25 kan laten restaureren indien nodig. De Harberths met versterker zijn in vergelijkbare prijscategorie, zeker met (een) Pass Labs versterker(s).

De Dutch&Dutch 8c hebben geen sub nodig en zijn in huis vrijwel de full range. Het zijn qua uiterlijk monitoren en het geluidsbeeld dat ze oproepen heeft veel weg van elektrostaten.

Je zou ze poor man's Gimm Audio LS1's kunnen noemen. Maar goed, het maakt dat mix & matchen niet meer nodig is en dat zoals de EP zei, als hij dikke eindtrappen wil is dat ook een belangrijke factor.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Huub-13

Quote from: TabCam on March 14, 2019, 09:12:11
Ik vergeleek ze eigenlijk met de Harberth omdat in geval van de Focals 20 je veel goedkoper de Special 25 kan laten restaureren indien nodig.

Dynaudio geeft/gaf 25 jaar garantie bij de Special 25 !!
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

sweatsockpimp

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een paar Boenicke W5SE. Ik denk dat mijn standaard antwoord voor iedereen die een aankoopadvies vraagt als het gaat om (mini)-monitoren, zal zijn: GA DEZE BELUISTEREN.
Ze moeten nog flink inspelen, maar presteren nu al ongelovelijk goed.
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

BJF

Nooit van gehoord! Bijzonder ontwerp met die tweeter achterin. Maakt nieuwsgierig...
NAD M10 V2
Elac FS247

tommi

Wellicht ten overvloede maar na een lange tijd van twijfel, een beetje sparen en een top-tip van een goede vriend over een zekere hifi winkel in Hilversum die ermee ging stoppen, heb ik net voor de kerst een prachtige set Vivid Audio 1.5SE in Rijksmuseum Blauw aangeschaft. De Harbeth's zijn ook zeker super, echter is de styling gewoon te oubollig (naar mijn smaak) om serieus te overwegen. 
De eerder in dit topic genoemde Boenicke speakers heb ik gehoord op de High End show in München vorig jaar mei, die waren idd erg goed ook, maar de Vivid's (die ook nog 'ns erg goed in de smaak vielen bij de vrouw des huizes) waren gewoon simpelweg te goed om te laten staan :-).


upload no registration
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

blue-eyes

Ik neem aan dat je het verhaal achter deze kleur ook van een van beide heren hebt gehoord? Ook leuk!


Gefeliciteerd!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jahtari

Wow, een klein kunstwerk zo'n Vivid!  :headbanging:  Waanzinnig mooie kleur ook.  :wub:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Marco66

Prachtige speakers! Zelf ook de Nad M12, zal een fraaie combi zijn.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

denoontje

Gaaf


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

minplus

Erg mooie spiekertjes om te zien. :)
Geen idee hoe ze klinken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mondiaal


Cyreg

als je toch Harbeth gaat proberen, neem dan ook de Compact7ES-3 in je keuze mee, naast de Monitor30.1  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Xander32

Scroll ff ietwat naar boven 😉

Quote from: Cyreg on May 16, 2020, 13:57:32
als je toch Harbeth gaat proberen, neem dan ook de Compact7ES-3 in je keuze mee, naast de Monitor30.1  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bert de melker

Of de 30.2 [emoji106][emoji106][emoji445][emoji445]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

tommi

Quote from: Blue-Eyes on May 15, 2020, 17:52:19
Ik neem aan dat je het verhaal achter deze kleur ook van een van beide heren hebt gehoord? Ook leuk!


Gefeliciteerd!

Hej bedankt, ik ben er erg blij mee :-).
Het verhaal erachter heb ik niet gehoord, of ze hebben het wel verteld maar ben ik het vergeten. Eerlijkheidshalve was ik nogal nerveus toen ik ging luisteren. Ik heb zelf bijna 20 jaar in een niet nader te noemen vergelijkbare hifiwinkel gewerkt, maar ben sinds half 2018 niet meer werkzaam in de hifi. Dit was voor het eerst dat ik zonder een team van collega's en vrienden als klankboard naar een set luidsprekers ging luisteren om aan te schaffen. Hiervoor had ik altijd meerdere keren en langere tijd de gelegenheid om een oordeel te vellen. Ik vertrouw zeker op mijn eigen oren, maar in een vreemde ruimte met m'n eigen set zonder eigen muziek (usb stick gaf de geest) had ik erg veel moeite om het vertrouwen en de muziek die ik wilde horen terug te vinden.
Weet jij het verhaal wel? Ik ben erg benieuwd
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

tommi

Quote from: Marco66 on May 15, 2020, 20:16:15
Prachtige speakers! Zelf ook de Nad M12, zal een fraaie combi zijn.

Jaaa! Superblij mee :-).
Mooie Arcam heb je ook ;-), bekend type hahaha
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One