Router vervangen

Started by papaleo, January 7, 2019, 18:56:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Zomaar een NOOB vraagje...

Kan ik zomaar mijn/een router vervangen zonder dat ik tegen allerlij connectie problemen en in moeilijke situaties terecht gaat komen?
Dus in het kort...'kan ik zomaar mijn oude router afkoppelen en nieuwe aansluiten' is het zo makkelijk of komt er meer om de hoek kijken?

Ik wil namelijk ,naar jaren van trouwe dienst mijn oude Netgear WNDR3700 - Router gaan vervangen voor een (veel) snelle(re) en meer stabielere met een groot wifi bereik exemplaar want de laatste tijd moet ik steeds vaker mijn 3700 resetten om weer wifi/verbinding te krijgen met/in mijn netwerk.


Zo ziet mijn netwerk er ongeveer uit...
Voor de  Netgear WNDR3700 - Router staat een Ziggo Connect Box modem en aan mijn netwerk hangen zo'n 25 apparaten met elk hun eigen ip (10.0.0.xx) adressen en er zijn meerdere gigabit switchen in de keten aanwezig.

En welke router zouden jullie mij aanraden?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

abbcdcg

Hangt er vanaf wat er in je huidige router is geconfigureerd. Als de 40 apparaten hun IP adres uit de DHCP krijgen heb je wel wat om te zetten bijvoorbeeld...

papaleo

#2
Quote from: abbcdcg on January  7, 2019, 19:30:55
Hangt er vanaf wat er in je huidige router is geconfigureerd. Als de 40 apparaten hun IP adres uit de DHCP krijgen heb je wel wat om te zetten bijvoorbeeld...

Ik heb aan 15 apparaten een vast ip adres toegekend in de 3700,de rest krijgt zijn ip via dhcp.
En wat bedoel je met 'om te zetten'?

Edit;
Bij nader inzien zie ik via Fing dat ik geen 40 maar 25 apparaten aan mijn netwerk heb hangen...,er stonden namelijk veel dubbel in.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

WickedGame

Het is helaas niet zomaar plug & play, en het hangt ook nog eens af welke router je gaat aanschaffen.

Netgear bijv. hanteert standaard een 192.168.x.x. range voor zijn router settings. Nu gebruik je zelf een 10.x.x.x range. Dus zal dat sowieso geconfigureerd moeten worden in de nieuwe router.


papaleo

#4
Quote from: WickedGame on January  7, 2019, 19:54:48
Het is helaas niet zomaar plug & play, en het hangt ook nog eens af welke router je gaat aanschaffen.

Netgear bijv. hanteert standaard een 192.168.x.x. range voor zijn router settings. Nu gebruik je zelf een 10.x.x.x range. Dus zal dat sowieso geconfigureerd moeten worden in de nieuwe router.

Daar was ik al bang voor... :-\
Ik heb nu een Netgear...,maar hoe deze op de 10.0.0.xxx range is gekomen is mij een raadsel?!

Ik kan dus niet zomaar de 'oude' ip adres gegevens naar een nieuwe overzetten...?

Edit;
Bij nader inzien zie ik via Fing dat ik geen 40 masr 25 apparaten aan mijn netwerk heb hangen...,er stonden namelijk veel dubbel in.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Trabuca

Quote from: papaleo on January  7, 2019, 19:37:28
Ik heb aan 15 apparaten een vast ip adres toegekend in de 3700,de rest krijgt zijn ip via dhcp.
En wat bedoel je met 'om te zetten'?
Als je in de router een vast IP hebt toegewezen is dat in feite een IP adres via DHCP voor onbepaalde tijd ipv een lease voor bepaalde tijd. Die 15 'vaste' vervallen dus met een andere router.
Vaste IP adressen kan je daarom het beste op de 15 apparaten in stellen ipv op de router.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

WickedGame

Quote from: papaleo on January  7, 2019, 20:01:52
Daar was ik al bang voor... :-\
Ik heb nu een Netgear...,maar hoe deze op de 10.0.0.xxx range is gekomen is mij een raadsel?!

Ik kan dus niet zomaar de 'oude' ip adres gegevens naar een nieuwe overzetten...?

Edit;
Bij nader inzien zie ik via Fing dat ik geen 40 masr 25 apparaten aan mijn netwerk heb hangen...,er stonden namelijk veel dubbel in.

Mogelijk zijn "oudere" netgears nog 10.x.x.x range uitgevoerd. De huidige weet ik in iedergeval van dat het 192.168.x.x is (heb zelf een Netgear).

Ansich is het nog geen issue, je kan de DHCP op de nieuwe router aanzetten met een 10.0.0.x range en subnet 255.255.255.0. Dan zou dat deel wel moeten werken. De vaste IP's heb je die in de apparaten opgegeven? Dan heb je kans dat ze die ook opvragen aan de nieuwe router. Uit ervaring met metname apple apparatuur op vaste IP's is dat het soms conflicteert, omdat de router al het IP heeft vergeven via de DHCP. Maar dat is puur trail&error.

papaleo

Quote from: Trabuca on January  7, 2019, 20:07:20
Als je in de router een vast IP hebt toegewezen is dat in feite een IP adres via DHCP voor onbepaalde tijd ipv een lease voor bepaalde tijd. Die 15 'vaste' vervallen dus met een andere router.
Vaste IP adressen kan je daarom het beste op de 15 apparaten in stellen ipv op de router.

Ahaa,oke
Maar ziet een nieuwe router deze dan ook gelijk...?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Trabuca

#8
Dat gaat helaas niet perse goed, zoals WickedGame hierboven ook zegt. Als je de DHCP range in hetzelfde bereik hebt dan lijkt me de kans het grootst. Edit: kans groot dat er een conflict optreedt.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

abbcdcg

Quote from: papaleo on January  7, 2019, 19:37:28
Ik heb aan 15 apparaten een vast ip adres toegekend in de 3700,de rest krijgt zijn ip via dhcp.
En wat bedoel je met 'om te zetten'?

Edit;
Bij nader inzien zie ik via Fing dat ik geen 40 maar 25 apparaten aan mijn netwerk heb hangen...,er stonden namelijk veel dubbel in.

Wat hierboven door Wicked en Trabuca is verteld dus. Maar als je de MAC adressen van de apparaten verzameld (vooraf of in de nieuwe router) en een avondje er voor gaat zitten zie ik het probleem niet. Je zou anders nooit aan een nieuwe router kunnen beginnen...?

Raymond187

Is zo gebeurd joh.

Gewoon je nieuwe router de IP range geven die je oude router ook gebruikte.

bv. mijn oude router had een IP 10.0.0.1 en de nieuwe 192.168.1.1.

De nieuwe router ingesteld dat hij ook 10.0.0.1 had en dan aanzetten. Kijk je bij uitgegeven IP adressen. Dan zie je de apparaten weer staan in de lijst en dan zie je ook IP van welk apparaat is. Deze reserveer je dan, gaat meestal door te selecteren en dan op de knop reserveer.

Ik was met de nieuwe router een half uurtje bezig, en alles werkte alsof er nooit iets aangepast was.

PS. ik lees groter bereik, staar je daar niet blind op, want je omgeving bepaald meer het bereik dan je router. En 5,7 of 30 antenne's erop gaat je bereik niet verbeteren als de omgeving van alles tegenhoudt.

Ons huis is extra geïsoleerd en het signaal van de router haalt maar net de verdieping erboven.Wil je overal goed bereik dan wordt het APs plaatsen.

denoontje

#11
Mijn huidige ziggo modem router heeft een groter bereik dan mijn netgear 3700.
Die heb ik er toen dus tussenuit gehaald.

Had (ligt nog ergens  op zolder hier ) een netgear extender . Mag je voor heel zacht prijsje evt hebben




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

papaleo

#12
Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en heb mezelf een nieuwe Netgear Nighthawk X6s R8000P aangekocht en aangesloten.

Het enige apparaat wat nu nog dwars lig is de Homewizard ik krijg/kreeg deze met geen mogelijkheid aan de wifi,ook niets te vinden op www...naar een uur of wat was ik het zat en heb de support van Homewizard gebeld en daar was het bekend dat dit soms wel eens voor kwam,oplossing was opzich eenvoudig met een speciaal tooltje van de HW via de pc was dit uiteindelijk ook zo gepiept.




Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

#13
Nee deze router was geen plug&play...Elke keer als je denk 'Pfff,zo nu draaid het' flikkerd de router òf mijn nieuwe Synology ds218+ er uit >> niet meer benader baar ,òf geen verbinding meer met mijn Dreambox dan blijft het beeld om de minuut of wat ,stil staan(freeze) en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Maar ook het wifi signaal is niet stabiel...wanneer ik mijn iPad Pro/iphone of op het 24ghz of 5GHz band aanmeld dan na verloop van tijd (5 a 10 min) stopt het wifi signaal met zenden en dan zoekt mijn ipad/iphone naar een wllekeurig ander signaal van bv mijn Ziggo connectbox omdat het complete wifi-signaal van de x6s niet meer uitzend.

Ben dik 10 dagen aan het stoeien geweest en vond het nu welletjes...5 dagen geleden ging die retour!

Edit
Heb deze omgeruild voor de TP-Link Archer C5400X
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113742.msg3209801#msg3209801
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jantje112

Ik heb vorig jaar alles omgehangen naar een setup van Ubiquiti. Met een aantal losse POE ap's. Heb nu over het hele terrein wifi dekking, met gastennetwerk en een speciaal wifinetwerk voor de kids (die gaat na 21.00 offline..)

Had ook een 3700 toevallig. Met gemodificeerde firmware ging die ook wel lekker.

Raymond187

Vraag me wel af, wat voor effect al die freq. voor onze gezondheid betekenen.

W.Otter

als ziggo de dhcp uitvoert en je hangt er een router achter in bridge modus is er toch niet zo veel aan de hand? je moet alle apparaten weer even opnieuw verbinding laten maken met je nieuwe netwerk..

ik heb 3 stuks Ubiquiti AmplifiHD met Ethernetbackbone voor een erg sterk MESH netwerk.

ik zou ook adviseren als je dan toch gaat upgraden dan op z'n minst een MESH netwerk
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Jeroen V

Quote from: W.Otter on February 28, 2019, 09:38:03
ik zou ook adviseren als je dan toch gaat upgraden dan op z'n minst een MESH netwerk
Ik zou dat alleen doen als je geen mogelijkheid hebt om alles via kabels te verbinden, in zo'n geval is mesh leuk, maar kabels werken altijd beter... Ik heb zelf 3 x Ubiquiti AP en die zijn bekabeld op 1Gbit aangesloten en dat werkt erg prettig.

W.Otter

Quote from: Jeroen V on February 28, 2019, 10:34:04
Ik zou dat alleen doen als je geen mogelijkheid hebt om alles via kabels te verbinden, in zo'n geval is mesh leuk, maar kabels werken altijd beter... Ik heb zelf 3 x Ubiquiti AP en die zijn bekabeld op 1Gbit aangesloten en dat werkt erg prettig.
Ik heb ook alles ethernet backbone dus elk meshpunt bedraad aangesloten

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Jeroen V

Quote from: W.Otter on February 28, 2019, 11:26:42
Ik heb ook alles ethernet backbone dus elk meshpunt bedraad aangesloten

Euh, dan heb je 'gewoon' een netwerk met een aantal AP's, dan zou ik het dus geen mesh network noemen.... (maar dat is misschien meer een semantische discussie :))

katwax

Quote from: Jeroen V on March  1, 2019, 08:45:18
Euh, dan heb je 'gewoon' een netwerk met een aantal AP's, dan zou ik het dus geen mesh network noemen.... (maar dat is misschien meer een semantische discussie :))
Inderdaad een wireless mesh setup zorgt ervoor dat bepaalde gebieden voldoende dekking hebben door toestellen die niet verbonden zijn via netwerk. bv AmpliFi van Ubiquiti heeft 1 router die je aansluit op je netwerk en dan heb je 2 antennes (of meer) die je niet voorziet van netwerk kabel, maar die met de router en andere antennes een wireless mesh netwerk gaan vormen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

W.Otter

Quote from: katwax on March  1, 2019, 08:58:38
Inderdaad een wireless mesh setup zorgt ervoor dat bepaalde gebieden voldoende dekking hebben door toestellen die niet verbonden zijn via netwerk. bv AmpliFi van Ubiquiti heeft 1 router die je aansluit op je netwerk en dan heb je 2 antennes (of meer) die je niet voorziet van netwerk kabel, maar die met de router en andere antennes een wireless mesh netwerk gaan vormen.
Ik heb geen antennes, ik heb 3 routers, die zijn backboned dus in theorie zou je het een AP kunnen noemen. Het blijft echter een mesh netwerk. Ze kunnen ook afzonderlijk weer een apart netwerk opzetten. Daarnaast heb ik 4 utp aansluitingen per router

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Zo dus

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

katwax

Quote from: W.Otter on March  1, 2019, 10:55:23
Ik heb geen antennes, ik heb 3 routers, die zijn backboned dus in theorie zou je het een AP kunnen noemen. Het blijft echter een mesh netwerk. Ze kunnen ook afzonderlijk weer een apart netwerk opzetten. Daarnaast heb ik 4 utp aansluitingen per router

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Mesh netwerk is bv bij 3 nodes dat elke node met de andere 2 is verbonden, dus als 1 node uitvalt is hierdoor de link tussen de andere niet verbroken.
Wireless Mesh is hetzelfde maar dan zonder kabels.
In jouw geval is het dus wel mesh, maar niet wireless, echter kan elke router in jouw setup wel gebruikt worden om ook een wireless mesh op te zetten. Jouw routers zijn de de meshpoint met wired backbone.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

W.Otter

Quote from: katwax on March  1, 2019, 13:39:27
Mesh netwerk is bv bij 3 nodes dat elke node met de andere 2 is verbonden, dus als 1 node uitvalt is hierdoor de link tussen de andere niet verbroken.
Wireless Mesh is hetzelfde maar dan zonder kabels.
In jouw geval is het dus wel mesh, maar niet wireless, echter kan elke router in jouw setup wel gebruikt worden om ook een wireless mesh op te zetten. Jouw routers zijn de de meshpoint met wired backbone.
Yes

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF