JVC N7 VS Sony

Started by reza, March 10, 2019, 08:29:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Leuk stukje:

https://youtu.be/NQhi05VD1ug

Veel plezier.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Thanks for sharing Reza

Ik vind wel dat je hier heel weinig op kan zeggen of uit kan halen voor ons kijkers...
A de units zijn blijkbaar niet gecalibreerd en B met welke camera heeft de reviewer gefilmt (en gefilmt matriaal komt zowiezo slecht over) etc etc.
Maar wat ik wel op alle forums zo 'tussen de regels lees' is dat de JVC's niet zo overweldigend beter blijken te zijn dan wat we van de eerste commentaren een paar maanden geleden hoorde, maar des al niet te min goed zullen ze zeker zijn.
Blijft moeilijk en persoonlijk vind ik en daar komt nog eens bij op welk doek je projecteert en heb je een donkere kamer of een lichte en kijk je (en hou je van) meer lichte overdag films of zijn zwartwaardes het allerbelangrijkste voor je? Als dat laatste het geval is moet je dan uberhaupt wel naar deze generatie projectoren gaan kijken?
Lang verhaal kort het is nog niet zo simpel...

Maar nogmaals bedankt voor het delen.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

#2
Zeker ook met je eens. Het verschil zal hem grotendeels in je portemonnee te vinden zijn.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar JVC omdat het blacklevel beter is en HDR ziet er beter uit. Dit zijn voor mij de belangrijkste redenen om voor JVC te (blijven) gaan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#3
Ik vind die review ook niet echt nuttig.

Verder ben ik op basis van de demo vorig jaar van mening dat beide merken erg goed uitzien. Sommige dingen zagen beter uit bij de N5, andere bij de Sony. Wel vond ik de JVC altijd scherper.

Wel verwacht ik echt dat de N7 erg lijkt op de NX9, en daarmee een erg mooie projector is.

Maar dan moeten ze natuurlijk wel uitgeleverd worden..

denoontje

Quote from: Teejoo on March 10, 2019, 10:49:47
Ik vind die review ook niet echt nuttig.

Verder ben ik op basis van de demo vorig jaar van mening dat beide merken erg goed uitzien. Sommige dingen zagen beter uit bij de N5, andere bij de Sony. Wel vond ik de JVC altijd scherper.

Wel verwacht ik echt dat de N7 erg lijkt op de NX9, en daarmee een erg mooie projector is.

Maar dan moeten ze natuurlijk wel uitgeleverd worden..


toch geen switch dan naar de n5 die wel verkrijgbaar is?
Ik wil beiden toch nog eens naast elkaar zien voordat ik een besluit neem....al lijkt tegen die tijd dat dat kan de nieuwe generatie al weer op de deur te kloppen

Teejoo

#5
Quote from: denoontje on March 10, 2019, 11:58:37
toch geen switch dan naar de n5 die wel verkrijgbaar is?
Ik wil beiden toch nog eens naast elkaar zien voordat ik een besluit neem....al lijkt tegen die tijd dat dat kan de nieuwe generatie al weer op de deur te kloppen
Nee, ik wil die 2e iris om de lamp te dimmen en het betere contrast.
Voor mij gaat het nu om de N7 of VW760.

buckler

Quote from: Teejoo on March 10, 2019, 12:03:41
Nee, ik wil die 2e iris om de lamp te dimmen en het betere contrast.
Voor mij gaat het nu om de N7 of VW760.

Als ik naar mezelf kijk en zie hoe enorm prettig de laser is ten opzichte van een lamp in verband met 'opstarten' en 'afkoelen' qua tijd en het feit dat er niet meer her gecalibreerd hoeft te worden omdat het niet verloopt zou ik het wel weten Theo.
Een topscherm en een Lumagen Pro erbij en je bent helemaal het baasje  :headbanging:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

Iedereen die verwacht enorme verschillen te zien komt van een koude kermis thuis.

Dit soort projectoren is de top.
Natuurlijk zijn er verschillen maar de technieken zijn zo goed geworden dat de verschillen zeker zichtbaar zijn maar niet wereld schokkend
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2019, 09:41:47
Dit soort projectoren is de top. 
Toch valt me zowel bij de JVC's als Sony 4K projectoren 1 ding erg op: je kunt de pixels niet zien en ook niet op pixel niveau scherp stelen.
Is dit omdat de lenzen niet goed genoeg zijn, zeg maar een te laag scheidend vermogen ?
Dat vind ik toch wel erg jammer, liever dan dat je bij deze modellen voor zeg 5000 euro een losse top lens van Zeiss of zo er bij zou kunnen kopen dan dat je nu met een bijna oplossing zit.

J.A.F._Doorhof

Waarom wil je in vredesnaam pixels zien?
Ben er juist blij om dat we dat sinds 1080p projectoren kwijt zijn ;)

Er word juist van alles aan gedaan om de pixelgaps zo klein mogelijk te maken zodat je een smooth beeld ziet.

Daarnaast moet je absoluut niet je eigen ogen overschatten. Het is absoluut onmogelijk dat welk mens dan ook op 4-5 meter afstand het verschil kan zien tussen 1-2 pixel verschuiving van de focus.

Convergentie is een ander verhaal maar focus op pixel niveau is absoluut niet nodig voor een scherpe weergave.

Natuurlijk kun je duurdere lenzen gebruiken maar als je weet dat het meerendeel van de films die we kijken absoluut niet de maximale scherpte halen die de huidige projectoren al kunnen weergeven moet je je afvragen of for 1-2 super hoge kwaliteit video streams die prijs rechtvaardigen.

Heb die discussie regelmatig met mensen op zowel home theater vlak als andere.

Fotografie :
Moet echt minimaal 40mps hebben
Voor Facebook en Instagram en ik print regelmatig A4.

Muziek :
Buizen versterkers zijn subliem
Ik speel altijd op huiskamer niveau.

Kijk 40mp is fantastisch
Je kan croppen, enorm groot printen en inzoomen

Buizen zijn super als je ze volledig open kan draaien.

Nog duurdere lenzen zijn beter absoluut, maar op 4-5 mtr afstand zie je bij normaal film materiaal dermate weinig winst dat het de 2-3k die ze meer zouden kosten absoluut niet waard.

Let wel nu zijn ze nog duurder
2-3k is uitgaande van wat meer massa
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: Kjelt on April  8, 2019, 10:16:18
Toch valt me zowel bij de JVC's als Sony 4K projectoren 1 ding erg op: je kunt de pixels niet zien en ook niet op pixel niveau scherp stelen.
Is dit omdat de lenzen niet goed genoeg zijn, zeg maar een te laag scheidend vermogen ?
Als ik scherp stel op de N7 zie ik in de letters van het woord focus toch pixels. Niet meer zo hard afgetekend als bij de 1080p panelen, maar ik zie ze wel. En dan heb ik nog een klein scherm waar het beeld nog niet eens is opgeblazen.

Kjelt

#11
Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2019, 10:50:48
Waarom wil je in vredesnaam pixels zien?
Ben er juist blij om dat we dat sinds 1080p projectoren kwijt zijn ;)

Het gaat er hier om dat het scheidend vermogen van de lens lager is dan 4K.
Nu doe je net alsof ze er een slechtere lens op hebben gezet zodat je de pixels juist niet ziet, beetje vreemde redenatie.

Quote from: Teejoo on April  8, 2019, 11:18:11
Als ik scherp stel op de N7 zie ik in de letters van het woord focus toch pixels. Niet meer zo hard afgetekend als bij de 1080p panelen
Ik zag ze bij de N5 van Riwi niet. Even voor de zekerheid ik bedoel dus de paneel pixels niet de menu-fontpixels.
Het beste kun je dit testen met het "jump brown Fox" testbeeld, de menu overlay van zowel de Sony als JVC zijn geen native 4K en worden door beeldprocessing geblurred.
Bij het Fox testbeeld zie je dat het beeld niet pixel scherp is, zoals bv bij een computer monitor.
Nou is dat misschien niet nodig voor film zoals Frank aangeeft maar het is lastig om goed scherp te stellen en je projector perfect te alignen met het scherm.
Daarnaast geeft het een vreemd bij-effect, een 1080p projector oogt scherper dan een 4K projector.


Teejoo

Quote from: Kjelt on April  8, 2019, 12:03:02
Het gaat er hier om dat het scheidend vermogen van de lens lager is dan 4K.
Nu doe je net alsof ze er een slechtere lens op hebben gezet zodat je de pixels juist niet ziet, beetje vreemde redenatie.
Ik zag ze bij de N5 van Riwi niet. Even voor de zekerheid ik bedoel dus de paneel pixels niet de menu-fontpixels.
Het beste kun je dit testen met het "jump brown Fox" testbeeld, de menu overlay van zowel de Sony als JVC zijn geen native 4K en worden door beeldprocessing geblurred.
Bij het Fox testbeeld zie je dat het beeld niet pixel scherp is, zoals bv bij een computer monitor.
Nou is dat misschien niet nodig voor film zoals Frank aangeeft maar het is lastig om goed scherp te stellen en je projector perfect te alignen met het scherm.
Daarnaast geeft het een vreemd bij-effect, een 1080p projector oogt scherper dan een 4K projector.
Dan moet ik even kijken hoe ik dat kan weergeven. Ik dacht namelijk dat de panasonic dit niet 1:1 kon doorgeven vanaf usb stick.

Kjelt

Quote from: Teejoo on April  8, 2019, 12:16:54
Dan moet ik even kijken hoe ik dat kan weergeven. Ik dacht namelijk dat de panasonic dit niet 1:1 kon doorgeven vanaf usb stick.
Klopt, png files kent die niet.
Ik heb er een jpg van gemaakt en die kan hij wel weergeven.
In eerste instantie was ik ontevreden over hoe de Sony dit weergaf en baalde ik dat ik niet op de N5 had gewacht.
Echter zaterdag zag ik dat de JVC dit praktischidentiek doet vandaar mijn opmerking over de lens.

Teejoo

Quote from: Kjelt on April  8, 2019, 12:34:00
Klopt, png files kent die niet.
Ik heb er een jpg van gemaakt en die kan hij wel weergeven.
In eerste instantie was ik ontevreden over hoe de Sony dit weergaf en baalde ik dat ik niet op de N5 had gewacht.
Echter zaterdag zag ik dat de JVC dit praktischidentiek doet vandaar mijn opmerking over de lens.
Ik dacht dat hij ook altijd iets van processing deed, maar dat is dus niet zo?

Kjelt

Als de input file gelijk is aan de output resolutie scaled die niet, welke processing zou je nog verwachten dan ?
Ik heb het trouwens ook met de Dune solo 4k weergegeven met hetzelfde resultaat.

Let wel, je projector setting dient op normal of native scaling te staan en dus 3840 × 2160 naar 3840 × 2160 te mappen en niet naar het paneel van 4096x2160 te "zoomen".
Daar ben ik zelf dus ook de fout mee ingegaan.


riwi

#16
Quote from: Kjelt on April  8, 2019, 12:56:10
Let wel, je projector setting dient op normal of native scaling te staan en dus 3840 × 2160 naar 3840 × 2160 te mappen en niet naar het paneel van 4096x2160 te "zoomen".
Daar ben ik zelf dus ook de fout mee ingegaan.

Werner zei dat hij de zoom naar 4096x2160 gebruikte. Ik heb er gisteravond nog even mee gespeeld : zoomen naar 4096x2160 met 16x9 content. Ik snap niet precies hoe dit dan hoort te werken. Als ik dit namelijk doe met 16x9 materiaal dan verandert de aspect ratio van 1.78:1 naar 1.89:1. Als je dit doet met 21x9 materiaal dan is dat volgens mij nog steeds zo m.a.w de personen in beeld worden een paar procent breder :( 
Of is het zo dat er in de zoom stand een deel van het 16x9 beeld weg valt (buiten het paneel)? In dat geval zou het voor 21x9 content wel OK kunnen zijn omdat het deel dat buiten het paneel valt dan toch puur een deel van de zwarte balken zijn boven en onder.

Ik zal vanavond nog eens wat testbeelden projecteren die duidelijk het 1.78:1, 1.85:1 en 21:9 vlak markeren en dan vergelijken tussen de zoom stand en de native stand.

Teejoo

Quote from: riwi on April  8, 2019, 15:03:55
Werner zei dat hij de zoom naar 4096x2160 gebruikte. Ik heb er gisteravond nog even mee gespeeld : zoomen naar 4096x2160 met 16x9 content. Ik snap niet precies hoe dit dan hoort te werken. Als ik dit namelijk doe met 16x9 materiaal dan verandert de aspect ratio van 1.78:1 naar 1.89:1. Als je dit doet met 21x9 materiaal dan is dat volgens mij nog steeds zo m.a.w de personen in beeld worden een paar procent breder :( 
Of is het zo dat er in de zoom stand een deel van het 16x9 beeld weg valt (buiten het paneel)? In dat geval zou het voor 21x9 content wel OK kunnen zijn omdat het deel dat buiten het paneel valt dan toch puur een deel van de zwarte balken zijn boven en onder.
Dat laatste, boven en onder. Maar daar heb je eigenlijk geen last van.

riwi

Quote from: Teejoo on April  8, 2019, 15:23:29
Dat laatste, boven en onder. Maar daar heb je eigenlijk geen last van.

Ik ga dat checken. Of de cirkeltjes in het testbeeld geen eieren worden.

Teejoo

Quote from: riwi on April  8, 2019, 16:04:20
Ik ga dat checken. Of de cirkeltjes in het testbeeld geen eieren worden.
Past wel bij de tijd van het jaar :-)

home@the movies

#20
QuoteOf is het zo dat er in de zoom stand een deel van het 16x9 beeld weg valt (buiten het paneel)? In dat geval zou het voor 21x9 content wel OK kunnen zijn omdat het deel dat buiten het paneel valt dan toch puur een deel van de zwarte balken zijn boven en onder.
Dat klopt inderdaad als een zwerende teen, bij 16/9 ben je een klein deel boven en onder kwijt, bij 21/9 uiteraard niet vanwege de balken.
Zoals ik ook bij de shoot out aanhaalde heb je dan uiteraard geen 1/1 pixel mapping meer, aan iedereen de keuze om dit al of niet te gebruiken.

home@the movies

#21
Quote from: Kjelt on April  8, 2019, 10:16:18
Toch valt me zowel bij de JVC's als Sony 4K projectoren 1 ding erg op: je kunt de pixels niet zien en ook niet op pixel niveau scherp stelen.
Is dit omdat de lenzen niet goed genoeg zijn, zeg maar een te laag scheidend vermogen ?
Dat vind ik toch wel erg jammer, liever dan dat je bij deze modellen voor zeg 5000 euro een losse top lens van Zeiss of zo er bij zou kunnen kopen dan dat je nu met een bijna oplossing zit.

Wel dat heeft Sony met de 760 tov de 870 gedaan, een prijsverschil van 9000 Euro (adviesverkoopsprijzen) voor een lens die vele malen beter hoort te zijn.
Ik durf iedereen uitdagen om op normale kijkafstand het verschil in beide te zien, met alle respect voor Sony maar bij een één op één test op een "normale" grootte is dit gewoon niet te zien, we hebben het proefondervindelijk vastgesteld.
Ga je met je neus op het scherm staan, tja dan zie je iets, is dit 9000 Euro waard?

Die 9000 Euro geef ik dan vele malen liever aan een Panamorph DCR lens en daar heb je echt een meerwaarde om UUUUU tegen te zeggen. ;) ;D


riwi

Quote from: home@the movies on April  8, 2019, 18:17:50
Dat klopt inderdaad als een zwerende teen, bij 16/9 ben je een klein deel boven en onder kwijt, bij 21/9 uiteraard niet vanwege de balken.
Zoals ik ook bij de shoot out aanhaalde heb je dan uiteraard geen 1/1 pixel mapping meer, aan iedereen de keuze om dit al of niet te gebruiken.

Bij 16x9 content kan dit dan dus niet want dan snij je een deel van het beeld weg (en past het niet precies in mijn 16x9 doek).
Bij Netflix formaat (2x1) en  21x9 wil ik dit dan wel gaan proberen.
Even checken of die aspect ratio setting wordt opgeslagen in het lens geheugen.

En betekent dit met 21x9 materiaal dat je meer licht van het scherm krjigt? Immers je gebruikt meer pixels zowel horizontaal (4096 ipv 3840) als vertikaal (987 ipv 925) bij 21x9 content. Ik zal straks ook de luxmeter even uit de kast halen :) Met een 100 Ire beeld op beide zoom standjes. Echter je zoomt de lens iets terug zodat op het doek hetzelfde oppervlak gebruikt wordt.

home@the movies

#23
Quote from: riwi on April  8, 2019, 20:33:03
Bij 16x9 content kan dit dan dus niet want dan snij je een deel van het beeld weg (en past het niet precies in mijn 16x9 doek).
Bij Netflix formaat (2x1) en  21x9 wil ik dit dan wel gaan proberen.
Even checken of die aspect ratio setting wordt opgeslagen in het lens geheugen.

En betekent dit met 21x9 materiaal dat je meer licht van het scherm krjigt? Immers je gebruikt meer pixels zowel horizontaal (4096 ipv 3840) als vertikaal (987 ipv 925) bij 21x9 content. Ik zal straks ook de luxmeter even uit de kast halen :) Met een 100 Ire beeld op beide zoom standjes. Echter je zoomt de lens iets terug zodat op het doek hetzelfde oppervlak gebruikt wordt.

Aspect wordt volgens mij niet opgeslagen in het lens geheugen, enkel in de kleur profielen.
Je gaat inderdaad meer lichtopbrengst hebben, al gaat het niet echt spectaculair zijn maar toch, iedere lumen is er één meer hé :-)

QuoteEchter je zoomt de lens iets terug zodat op het doek hetzelfde oppervlak gebruikt wordt.
Het is net omdat je op een zelfde oppervlakte meer pixels gebruikt dat je dus meer licht gaat krijgen hé ;-)

Kjelt

Quote from: home@the movies on April  8, 2019, 18:25:56
Wel dat heeft Sony met de 760 tov de 870 gedaan, een prijsverschil van 9000 Euro (adviesverkoopsprijzen) voor een lens die vele malen beter hoort te zijn.
Dat is flink ja zeker voor een vaste lens die je door de projector in vier jaar afschrijft.
Als je de lens net als bij de pro projectoren van Barco bv wel los kunt nemen en uitwisselen met de volgende projector zou het een ander verhaal zijn. Genoeg amateur fotografen die voor 5000 € aan lenzen hebben bij hun camera  ;)
Jouw anamorphic lens is bij Barco dan ook een optie en hoef je ook geen rare constructies meer te maken. Overigens is dat IMO een kwestie van meer lumens.