Aankoop Advies: Klipsch RP-8000F VS Klipsch RP-8060FA

Started by Paynemaster, March 7, 2019, 18:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paynemaster

Goedendag. Ik ben sinds 2012 eigenaar van een complete Boston Acoustics A25, inclusief 225c Center en ASW650 Sub. Nu zit ik te kijken om mijn Fronts te upgraden om mijn Film beleving te verrijken. Mijn oog is gevallen op Klipsch

Het is de bedoeling om eerst mijn Center en Fronts te gaan vervangen. Ik ben ook een aardige tijd aan het kijken naar de mogelijkheden van Dolby Atmos, Zodoende is mijn oog gevallen op model: Klipsch RP-8060FA. Deze speaker heeft een ingebouwd Upfiring Dolby Atmos kanaal. Mijn opstelling is niet perfect als het gaat om Upfiring Dolby Atmos ''Schuin plafond aflopend naar rechts'' Nu vraag ik me dus af of het veel meerwaarde gaat hebben om Upfiring te nemen. Klipsch bied ook de RP-8000F aan. Is dit nu precies het zelfde model als de RP-8060FA? Alleen zonder Dolby Atmos? Het prijs verschil van de niet Dolby Atmos variant is €190,-. Klipsch bied ook losse Atmos satelliet speakers aan vanaf €399,- per set
Marantz AV7705 l Marantz MM8003 l Klipsch RP-8000F l Klipsch RP-504C l Klipsch spl 150 l Klipsch RP-600M l Klipsch RP-500SA l Project Essential 3 l Phono Box S2 l HTPC l LG OLED65C9PLA l Projector BenQ W1210ST l Projectiescherm Electro ProHD+

GPO

Quote from: Paynemaster on March  7, 2019, 18:34:52
Goedendag. Ik ben sinds 2012 eigenaar van een complete Boston Acoustics A25, inclusief 225c Center en ASW650 Sub. Nu zit ik te kijken om mijn Fronts te upgraden om mijn Film beleving te verrijken. Mijn oog is gevallen op Klipsch

Het is de bedoeling om eerst mijn Center en Fronts te gaan vervangen. Ik ben ook een aardige tijd aan het kijken naar de mogelijkheden van Dolby Atmos, Zodoende is mijn oog gevallen op model: Klipsch RP-8060FA. Deze speaker heeft een ingebouwd Upfiring Dolby Atmos kanaal. Mijn opstelling is niet perfect als het gaat om Upfiring Dolby Atmos ''Schuin plafond aflopend naar rechts'' Nu vraag ik me dus af of het veel meerwaarde gaat hebben om Upfiring te nemen. Klipsch bied ook de RP-8000F aan. Is dit nu precies het zelfde model als de RP-8060FA? Alleen zonder Dolby Atmos? Het prijs verschil van de niet Dolby Atmos variant is €190,-. Klipsch bied ook losse Atmos satelliet speakers aan vanaf €399,- per set

Paar dingen op een rij:
- upfiring modules als je een "schuin aflopend plafond naar rechts" hebt is niet ideaal en ik verwacht niet dat je daar een goed effect bij haalt.
- als je losse modules neemt, dan vraag ik me ook af of je die wel goed gepositioneerd krijgt aan datzelfde plafond? Dat wordt ook lastig verwacht ik zo.

Verder zit er wel iets verschil in de losse modules tov de modules die in de RP-8060FA zitten:
- de losse modules hebben een 5" woofer
- de modules in de RP-8060FA hebben een 6.5" woofer en zijn volgens mij expres wat scherper in het hoog gemaakt ivm hoe ze in de behuizing zitten.

Maar waarom specifiek Klipsch? Prima merk natuurlijk (heb het zelf ook :)), maar je hebt nu BA, dat is toch echt een ander soort speaker. Moet je niet eerst gaan luisteren voordat je een dergelijke investering gaat doen? Die Klipsch RP-8000F's zijn ook niet echt heel goedkoop ofzo om die zomaar ff te kopen toch?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Paynemaster

Ik heb inmiddels de RP-8000F in huis. Ik zat al een tijdje te kijken naar bepaalde speakers van verschillende merken Kef Q950,B&W 603, En Klipsch Reference Premiere. Zoals ik in mijn post aangaf was ik op zoek naar een set die wat meer gericht is naar Home Cinema. Begrijp me niet verkeerd, ik heb erg genoten van de BA set. Alleen kwam hij naar mijn mening bij films te kort. De center speaker van de A series van BA kwam niet tot zen recht dan de RP-504C center die ik nu van Klipsch gebruik. Ook voor Heavy Rock/Metal is de A25 niet heel erg geschikt. Ik vermaakt me nu dan ook helemaal met de Reference Premiere Set.

Wel ben ik nog steeds aan het kijken naar Dolby Atmos mogelijkheden.
Ik zit naar een oplossing te kijken om ze niet direct tegen het plafond te monteren. Maar een soort beugel die ik kan verstellen zodat ze iets van het plafond zitten. een soort hangende beugel dus.
Het enige wat ik nu een beetje voor ogen heb is een Vogel 3200 samen met de RP-500SA
Marantz AV7705 l Marantz MM8003 l Klipsch RP-8000F l Klipsch RP-504C l Klipsch spl 150 l Klipsch RP-600M l Klipsch RP-500SA l Project Essential 3 l Phono Box S2 l HTPC l LG OLED65C9PLA l Projector BenQ W1210ST l Projectiescherm Electro ProHD+