Cambridge cxc vs Audiolab 6000 cdt

Started by Laan, March 6, 2019, 18:14:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laan

Ik wil toch weer een verse cd speler kopen en dan graag zonder dac. Eenvoudig en niet te duur. Vrij snel kom je dan bij de Cambridge uit, maar ik ontdekte ook de Audiolab 6000 cdt op het www. Erg weinig over te vinden, hij is er ook pas kort. Allebei rond de €500 en allebei ernstig goedkoper in de UK. Kent iemand de Audiolab? Wel een leuk simpel kastje en zo'n gleuf ipv een lade is misschien ook wel wat om de schijfjes in te voeren.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

i2Paq

Ziet er inderdaad goed uit die Audiolab 6000 cdt!

Wat is het ernstige prijsverschil met de UK dan?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Laan

De wisselkoers meegenomen, dan is een berschil van €100 voor de Audiolab tot meer dan €150 voor de cxc, gewoon in de winkel, best een gat. Maar ja, het is wat het is en voor de prijs daar heb je hem nog niet hier voor de deur.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Rowdy

Pro-Ject heeft ook verschillende CD loopwerken.

Laan

Pro-ject is idd ook nog een optie. Maar als ik de binnenkant van een audiolab zie, vraag ik me wel een beetje af of ik daar nou echt mee opschiet t.o.v. mijn wat oudere maar oer degelijke Roksan..
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Hannibal_

Hi,

Zo ben ik op zoek geweest naar een streamer zonder DAC.
Wel gevonden, maar errug duur in verhouding.

Zelf gebruik ik sinds ik mijn nieuwe DAC gekocht heb, alleen het loopwerk nog maar van mijn CD Speler. Werkt natuurlijk fantastisch, helemaal uptodate.
Het is een Rega planet met digitale uitgangen en een zeer stabiel loopwerk (bovenlader).

Ziet er uit als deze, maar niet de 2000 versie:
https://goo.gl/images/BHQTgy

Ik heb er een over :blush: als je geinteresseerd bent... in zwart, dat wel.

Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

StereoMike

Quote from: Laan on March  7, 2019, 11:00:01
Pro-ject is idd ook nog een optie. Maar als ik de binnenkant van een audiolab zie, vraag ik me wel een beetje af of ik daar nou echt mee opschiet t.o.v. mijn wat oudere maar oer degelijke Roksan..
Tja, nieuw is niet altijd beter.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Laan

Vandaag ivm het mooie weer eens lekker wat cd's gedraaid op de roksan. Wat klinkt dat ding eigenlijk lekker en wat loop ik nou te zeuren.. Ok, krasjes houdt hij niet zo van en soms lijkt de cd niet lekker geslikt te worden met geknetter als gevolg. Blijf wel benieuwd of een goedkoop nieuw loopwerk uit 2019 zinnig is ten opzichte van een cd speler van destijds €1600, iets meer dan zo'n loopwerk met dac nu ook kost. Ik neig dan naar de audiolab 6000 cdt waarvoor ik een leuk voorstel van novus heb gehad. Ik twijfel nog even verder.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een audiolab besteld. Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen als hij binnen is.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Wookie

Er zijn betere ( of andere) spelers dan de Roksan....
Heb deze ooit gekocht na aanleiding van de lovende verhalen, echter vondt ik hem niet beter spelen dan mn Cyrus ;)  De Roksan was snel weer weg.

Nieuw hoeft niet perce beter te zijn, het is eerder een kwestie van anders..
En de voorkeur is voor iedereen weer anders, mooiste is er een andere bijkopen en kijken wat het beste bevalt.

Vhond

Quote from: Laan on March 11, 2019, 22:37:23
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik een audiolab besteld. Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen als hij binnen is.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Laan

#11
Afgelopen donderdag is hij binnengekomen. In een keurig gesealde doos waar op te lezen is dat hij is gemaakt in China. Niet vreemd omdat moederbedrijf IAG ltd, waar o.a. Luxman ook onder valt, ook is gevestigd in het verre oosten. Ook niet erg, want wat komt er niet uit China en omgeving? Als ik mijn setje bekijk, alleen de draaitafel met phono pre en de speakers. Bij het uitpakken valt op dat het best een zwaar apparaat is. Ik was een beetje bang voor een blikken doos, maar dat valt enorm mee. Afwerking en gebruikt materiaal is van hoog nivo. Kast is volledig van metaal en voelt wat ruw aan. Een deftige look maar wel gevoelig voor stof dat er geweldig op hecht. In de doos tref ik verder aan: de manual, een ab met batterijen en een los netsnoer. Geen coax kabel. Nu gebruik ik die meegeleverd snoeren nooit, maar wel goed om te weten dat er geen coax kabel bij zit, mocht men die niet bezitten. Ik kocht deze speler bij Novus in Kampen en die wijzen op het ontbreken van de kabel en leveren desgewenst een mooi exemplaar mee.

Het apparaat is precies zoals ik het graag zie. Een vergulde (goudkleurig iig) uitgang voor de coax kabel, geen aes uitgang. Geen vast netsnoer dus plaats voor een mooie netkabel en ernaast een aan/uit knop op de achterkant. Op de voorzijde zit ook niks teveel. Gewoon wat je nodig hebt inclusief een standby knop en geen headphone uitgang. Na inschakelen stelt hij via het display zich netjes voor met 6000CDT. Blijkbaar vindt audiolab het van belang dat je dit nooit vergeet, want hij blijft dit doen na inschakelen.

Het laden van een cd gaat dus via een gleuf. Die is vrij smal, dus even oppassen dat je de cd precies in de gleuf aanbiedt. De audiolab slokt de cd vervolgens heel beleefd en zonder geweld of kabaal op. En wil je de cd graag terug, dan wordt die niet afgeschoten, maar tot en met het gat in de cd uit de gleuf gestoken. Uitnemen zonder met vingers op de cd te komen is dus geen probleem.

Na indrukken van de play knop duurt het een paar seconde voordat er iets gebeurt. Zal met de buffer te maken hebben. Vanaf dit punt wijk ik af van de topictitel, want een vergelijk met de Cambridge heb ik dus niet. Wel met de roksan. Het geluid van de audiolab lijkt erg geordend, helder. Een beetje clean misschien. Het laag geeft wat meer druk en is snaarstrak. Wellicht is inspelen nog een issue, maar dat was gewoon mijn eerste ingeving. De roksan lijkt iets meer romantiek te presenteren en iets minder detail en dynamiek. Het zijn best kleine verschillen, zo bleek vandaag ook na ze eens vergelijken te hebben. Maar sommige verschillen lijken echt te bestaan. Zo viel me de tweede stem in het nummer Misguided Angel van the Cowboy junkies ineens erg duidelijk op. In de roksan blijkt hij er echt wel te zitten, maar verdwijnt iets meer in de rest. Hmm.. Wat fenomenaal is, is de foutcorrectie. Belieft de roksan echt geen krasjes op cd's, de audiolab speelt alles. Zelfs mijn Staind cd die ik al 15 jaar niet meer kon spelen wordt 100% foutloos gedraaid. Die cd heeft een poosje met de afspeelkant op een zanderige vloer gelegen en ziet er echt niet uit.

Kortom: missie geslaagd. Ik wilde een simpel loopwerk dat niet minder klinkt dan de Roksan en dat is dus helemaal gelukt. Een hele fraaie speler voor mensen die toch iets willen blijven doen met hun cd collectie, een goede externe dac hebben en geen vermogen wensen te investeren. Aanrader!
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Siddartha

Je schrijft geen optische uitgang, maar die lijk ik wel te zien?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Hannibal_

Vraagje...

Heb je de twee CD spelers beiden op je externe DAC vergeleken (digitale processing vergeleken dus, via digitaal uit), of op hun eigen DAC (via analoos uit op de speler dus)?

Vind hem wel mooi hoor, mooi rustig design.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Laan

De audiolab heeft ook geen dac. Het vergelijken heb ik gedaan op de voorversterker. Dus de audiolab via de dac, de roksan via zijn analoge uitgang. Dus in feite een cdspeler van meer dan 10 jaar oud en destijds ongeveer €1600 nieuw, tegen een nieuw loopwerk en losse dac van €3300.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

RonK.

Persoonlijk heb ik liever een lade ,....

Laan

Het is een omstreden item, maar ik ben er zo zeker van dat ik het zeg: de audiolab vaart wel met een hifituning zekering erin en een tubulus argentus coax interlink. Naast een goede powercable brengt dit voor ca. €200 extra het geheel tot een heel andere orde. Amen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3