krakende driver Jbl xti20

Started by SV..S, March 5, 2019, 17:07:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

geen zelfbouw maar reparatie, mag dat hier ook?

recentelijk een set speakers gekregen vaan Peerles monster de Jbl xti 20

2 nieuwe foamringen besteld en gemonteerd, want deze waren helemaal verteerd.

nu blijft i van de speakers kraken uit de gerepareerde woofer.
als ik deze in de andere kast plaatst verhuist het probleem mee, dus het ziet niet in de bedrading of filter.
is er nog verdere reparatie mogelijk of word het kliko?

de driver kan ik niet los vinden.
jbl A2106A-L made in France.

lastig, nu ben ik ergens aan begonnen en wil het wel afmaken. ::)
op MP staat momenteel een set xti 40 te koop voor 55,- dus ik vraag me af of investeren wel zinvol is?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Timvg

vuil tussen de spoel en magneet of spoel niet gecentreerd?

SV..S

het lijkt inderdaad in de centrering te zitten

slordige montage dus :confused:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

minplus

Klinkt idd. als niet goed gecentreerd.
Sommige speakers, zoals de fenomenale Leak Sandwich woofer kun je achteraf centreren maar dat kan met zeer weinig speakers. Is eigenlijk de enige van welke ik het weet en een keer gedaan heb.
Dan is het opnieuw een foamring vervangen want de gene die je net gelijmd hebt zal je wel niet meer los kunnen krijgen om opnieuw te lijmen. Of die van MP bekijken en als ie goed is overnemen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right


SV..S

ik heb de foamring los gekregen van de lijmlaag, eens kijken of ik hem nu goed kan centreren.
als je de cone met je vingers naar binnen duwt dan hoor je een aanlopend geluid aan een bepaalde kant.
het lijkt me dan dat daar de luchtspleet te klein is?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

SV..S

een braam, dan kan ook nog?

ik ben er ook niet 100% zeker van dat de drivers goed zijn.

aan de andere kant, dan had Peerles ze waarschijnlijk ook niet bewaard.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Timvg

Hoe dik is de spleet? Centreren dmv iets dikker papier tussen spoel en magneet te steken op een 4-tal plaatsen? Hiervoor moet de stofkap verwijderd worden maar het is een zekere manier van werken.

SV..S

dat ben ik nu aan het proberen, iets dikker papier van 0,5 mm past er op 4 plaatsen net in.
de 1e cm gaat makkelijk maar om de papieren strook echt een paar cm erin te duwen is lastig, net alsof het taps is?

of stoot ik dan tegen de bedrading van de spoel?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

jossie

#11
Quote from: SV..S on March  6, 2019, 20:54:34
dat ben ik nu aan het proberen, iets dikker papier van 0,5 mm past er op 4 plaatsen net in.
de 1e cm gaat makkelijk maar om de papieren strook echt een paar cm erin te duwen is lastig, net alsof het taps is?

of stoot ik dan tegen de bedrading van de spoel?

Normaal is de spoel gewikkeld op de drager, aan de binnenzijde zitten geen wikkelingen.

Als je het echt goed wilt doen kun je beter ook de spider proberen los te maken van het frame met bv aceton of stikker verwijderaar. Die kun je later weer terugplakken met bv bisonkit.
Met een wattenstaaf de lijmrand natmaken en enkele malen herhalen. Na ongeveer tien tot vijftien minuten moet de spider los te nemen zijn.

Als je dan de hele konus los hebt van het frame kun je de spleet reinigen met een stukje hard papier en plakband, zoek op youtube hoe dat gaat (tinselwires even lossolderen van het frame).

Je kunt dan ook de spreekspoel bekijken, mogelijk zit er een beschadiging die het geluid veroorzaakt.

De volgorde is dan: eerst de foamrand aan de konus lijmen, laten drogen. Dan de foamrand en de spider tegelijk lijmen aan het frame met een spleetvulling voor de centrering. Terugplakken met de spleet rondom gevuld, dat is beter, weet je zeker dat de spoel rond blijft. Daarna moet het goed zijn...
Omni !

SV..S

nou, dat was dus een stap te ver voor Jos.

de driver is rijp voor de sloop nu >:D

eens kijken of ik een andere kan vinden en anders kan het de kliko in :-[




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jossie

Omni !

SV..S

leedvermaak? ;)





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

i2Paq

Kwestie van een nieuwe conus?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

jossie

Omni !

jossie

Ik moet zeggen, hij is verder uit elkaar dan ik (me) heb voorgesteld. Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik had het over de verbinding tussen de spider en het frame.

Niet de spider en de spreekspoel, de konus en de spreekspoel en ik had het over oplosmiddel, niet over een snijmes...

::)
Omni !

i2Paq

Ik zou Total Speaker Repair eens contacten.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

SV..S

Quote from: jossie on March 10, 2019, 19:19:21
Ik moet zeggen, hij is verder uit elkaar dan ik (me) heb voorgesteld. Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik had het over de verbinding tussen de spider en het frame.
Quotedaar was ik ook mee bezig, met stickerverwijderaar, na 15 minuten voorzichtig proberen los te halen, toe scheurde de gelijmde rand ...
Quote
Niet de spider en de spreekspoel, de konus en de spreekspoel en ik had het over oplosmiddel, niet over een snijmes...

::)

en daarna was mijn geduld op, idd een mes gepakt en de zooi los gesneden aangezien de spider al defect was.... :-[




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jossie

Ach ja, de driver was al niet ok. Heb jij dat aluminium randje van de spreekspoel omgebogen? Anders heeft ie serieus de backplate aangetikt...
Omni !

SV..S

Nope, vandaar de 2 foto's, als leek vond ik dat er ook vreemd uitzien.

Backplate aangetikt? Dat moet dan een flinke uitslag geweest zijn?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jossie

Dat klopt want in de uiterste stand is de snelheid van de conus nul. Als je dan zo'n vervorming hebt moet je op dat punt (tegen de backplate) nog serieus in beweging zijn...

Maar ik denk ik dat ik het al weet aangezien je de surrounds aan het vervangen was. Zaten daar al gaten in? Dan is de woofer mogelijk 'free air' belast geweest, dan maakt hij veel grotere uitslagen, waarschijnlijk ook nog scheef als de gaten/scheuren aan een kant groter waren.
Omni !

Peerless Monster

Zo Jos! Gaaf project en geweldig dat je zulke speakers nog leven in wil blazen.
Grote vogelhuisjes 😄
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

SV..S

Quote from: jossie on March 10, 2019, 21:46:16


Maar ik denk ik dat ik het al weet aangezien je de surrounds aan het vervangen was. Zaten daar al gaten in? Dan is de woofer mogelijk 'free air' belast geweest, dan maakt hij veel grotere uitslagen, waarschijnlijk ook nog scheef als de gaten/scheuren aan een kant groter waren.

Er zaten inderdaad al gaten in.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15