Ruis veroorzaakt door Anti-Mode

Started by charlesvos, March 5, 2019, 13:05:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

charlesvos

Ik heb mijn Antimode geplaatst tussen een wisselfilter en een eindtrap die de bassluidsprekers aanstuurt.
In- en uitgang zijn (dus) analoog. Op het moment dat ik de Anti-mode aanzet hoor ik een bak ruis komen uit mijn basspeakers.
Oorzaak is m.i. vermoedelijk de Anti-mode. Heeft iemand soortgelijke ervaring?
En vooral: is hier iets aan te doen? Ron?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

br@m

Ik had ook ruis door de AM, maar niet heel ernstig. Ik zette het volume van de AM op -10 a -12 dan was.het stil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

R0N

Quote from: charlesvos on March  5, 2019, 13:05:51
Ik heb mijn Antimode geplaatst tussen een wisselfilter en een eindtrap die de bassluidsprekers aanstuurt.
In- en uitgang zijn (dus) analoog. Op het moment dat ik de Anti-mode aanzet hoor ik een bak ruis komen uit mijn basspeakers.
Oorzaak is m.i. vermoedelijk de Anti-mode. Heeft iemand soortgelijke ervaring?
En vooral: is hier iets aan te doen? Ron?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Hoi,

Ik heb meer info nodig.

Hoe is de instelling m.b.t. tot de ingangsgevoeligheid?
Hoe is de bascompensatie?
Hoe hoog staat het volume?
Is de ruis er ook als alleen de uitgang naar de versterker is aangesloten?
Heeft de eindversterker nog instellingsmogelijkheden?

Gr. Ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

charlesvos

Ingangsgevoeligheid? Geen idee. Hoe kan ik dat zien?
Bascompensatie staat net als volume op 0.
Tenzij je de equaliserfunctie bedoelt.
Mijn eindtrap (Hypex module) voor de basluidsprekers heeft alleen een aan/uit schakelaar.
Als ik alle apparaten aanzet is alles stil totdat ik de Anti-mode inschakel. Die ruis verdwijnt alleen als ik de Anti-mode uitschakel (en natuurlijk ook als ik de Hypex uitschakel).
Vandaar mijn overtuiging dat de Anti-mode de bron is.

Mvg,
Charles

Tabcam

Je kan in stappen proberen de bron te vinden.

  • Eerst alleen de versterker aan de basluidsprekers
  • Dan de antimode aan de versterker.
  • Daarna pas de bron op de antimode.
  • Een andere bron op de basluidsprekers zetten (eventueel gevoed met testtoon) of het misschien de Hypex is als er signaal op staat.
Als het de antimode is kan je ook nog kijken of aansluiten een andere groep helpt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

R0N

Quote from: charlesvos on March  5, 2019, 20:02:56
Ingangsgevoeligheid? Geen idee. Hoe kan ik dat zien?
Bascompensatie staat net als volume op 0.
Tenzij je de equaliserfunctie bedoelt.
......

Kan het zijn dat je 'nieuw' bent met de AM20DC?
Heb je de bijbehorende handleiding?
Zo niet, download hem dan hier.
Je mag hem ook opsturen naar mij als je echt denkt dat de AM niet goed is.
Maar eerst even goed zelf onderzoeken.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

charlesvos

#6
Hallo Ron,

Ik heb mijn Anti-Mode sinds 2013, ben in elk geval sinds december 2013 geregistreerd al forumlid, 'nieuw' of 'oud' genoeg? ;)
Ik heb de handleiding doorgespit op zoek naar de ingangsgevoeligheid. Bedoel je daarmee de In-sens?
Die staat bij mij op de standaard instelling "hoog".
Verder klinkt de ruis onverminderd als ik de Anti-mode alleen met de eindversterker verbonden heb.
Verder refereer ik aan mijn eerdere antwoorden.
Wat kan ik verder nog onderzoeken?

Charles

R0N

Quote from: charlesvos on March  7, 2019, 19:22:55
Hallo Ron,

..
Ik heb de handleiding doorgespit op zoek naar de ingangsgevoeligheid. Bedoel je daarmee de In-sens?
Die staat bij mij op de standaard instelling "hoog".

Ja dat bedoel ik:

In-sens:
Het analoge ingangsbereik kan aangepast worden aan het uitgangsniveau van de aangesloten bron. Standaard staat de 'In-sens' instelling op 'hoog', wat het beste resultaat geeft voor de gestandaardiseerde audiobronnen. In deze stand is het spanningsbereik 3,9 Vrms (XLR) en 2,0 Vrms (RCA). Heeft u bronnen met een (veel)hogere spanningswaarde, kies dan voor 'In-sens: laag'. De maximale waarden voor de ingangsignalen zijn dan 7,9 Vrms (XLR) en 4,0 Vrms (RCA) (hardwareversie 2013)


Je zou het eens kunnen veranderen, gewoon om te zien wat er gebeurt.
Verder kan ik op afstand niet zo veel doen.

Komend weekend heb een show in Alkmaar.
Neem hem mee, dan testen we hem op aan andere versterker.
En anders stuur hem op voor controle.

ron

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

charlesvos

Naar Alkmaar komen lukt me dit weekend helaas niet. Opsturen zal het alternatief moeten zijn.
De ruis is mij pas opgevallen sinds ik de Anti-mode niet meer gebruik als dac en voorversterker, maar hem heb opgeschoven in de configuratie naar tussen wisselfilter en eindtrap voor het laag. En dus in plaats van Digitaal in naar Analoog in ben veranderd. Verder valt mij sindsdien op dat elke wijziging met de afstandsbediening (zoals bijvoorbeeld aan/uit zetten, of veranderen van ingangsbron of uitgang) dit met een plop- of bonkgeluid hoorbaar is over de speaker.
Dat zou toch eigenlijk ook niet moeten, toch?

Met vriendelijke groet,
Charles

R0N

Hoi,

Op afstand blijft het voor mij moeilijk het te beoordelen.
Ik wil hem met plezier bij mij testen. Stuur hem op of kom zelf eens langs met de AM, dan kunnen we het samen testen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

charlesvos

#10
Hoi Ron,
Als ik de Anti-mode er tussen uit haal uit mijn set up, is er geen noemenswaardige ruis. Ook aansluiten via gewone cinch ipv XLR maakt niets uit.
De ruis is alleen als de Anti-mode wordt ingeschakeld en verdwijnt als hij wordt uitgeschakeld. Het kan dus niet anders dan dat hij de bron is van de ruis.
En zelfs mijn vriendin valt de ruis op, en dat zegt wat.
Voor de goede orde het fenomeen is in de analoge modus.
En nog even ter herinnering: hij is van eind 2013, maar het probleem is geconstateerd bij verandering van gebruik van digitaal naar analoog in begin 2019.
Ik wil hem dus door je laten onderzoeken, kan dat?
Ik woon in Den Haag, dus "ff" langskomen in Arnhem is wat gecompliceerd.
Dus ik wil hem opsturen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

R0N

#11
Quote from: charlesvos on October 29, 2020, 14:43:39
Hoi Ron,
..........................
Ik wil hem dus door je laten onderzoeken, kan dat?
Ik woon in Den Haag, dus "ff" langskomen in Arnhem is wat gecompliceerd.
Dus ik wil hem opsturen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Ja, zeker in deze tijd is opsturen het beste.
Stuur de AM en voeding op naar mij en ik ga het onderzoeken.
Geef nog even precies aan hoe je hem gebruikt zodat ik dat kan nabootsen.

Groet,
Ron

Adresgegevens
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)