Filter upgrade nodig ?

Started by Faker01, March 3, 2019, 17:40:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Faker01

Hi ik heb mijn filters van de luidsprekers JMLab er eens uitgehaald.
Zijn ze nog van deze tijd of is een upgrade met nieuwere onderdelen beter.
De luidsprekers zijn denk ik een 20 jaar oud maar spelen goed.
Hoor het graag want zelf heb ik er geen verstand van.
M.v.g.

Ralf67

Mooie luidsprekers met de befaamde tc90tdx tweeter.

Wat mis je aan de luidsprekers ?

Een upgrade van de condensators in het hoog kan vaak een verbetering brengen.

Net als een recap bij oude versterkers.

Faker01

Hi ja dat zijn ze ik mis niets en ze klinken goed.
Maar omdat ze al wat ouder zijn dacht ik misschien een filter upgrade te laten doen.
M.v.g.

Rob_Dingen

Zo te zien zitten er al file condensatoren in, dus een upgrade is niet echt nodig.
Als je echt een upgrade wil doen moet je bijv naar koperfolie spoelen en een beter soort condensatoren maar dat gaat je serieus geld kosten.

Rob

Faker01

Oké niets aan doen dus.
Weer inbouwen en laten spelen.
Bedankt voor de reacties en advies.
M.v.g.

Nisje

Misschien een beetje laat maar ik zag dit item vandaag pas langskomen. Er zitten 2 zogenaamde bipolaire elco's in het filter, die kunnen in waarde sterk verlopen. Dus die zou ik zeker een keer vervangen. Het liefst door folie exemplaren. MKT of MKP

Ralf67

#6
Heb gisteren een setje van deze Cobalt 810 luidsprekers aangeschaft.

Ik ga deze al surrounds inzetten in mijn HT.

Zeker geen verkeerde luidsprekers.

De genoemde upgrade van het filter is iets waar ik zeker mee aan de slag ga.

bert stoltenborg

Elco's kunnen gaan lekken maar dat gebeurt vooral in electronica die steeds heel heet wordt. De bassist van mijn bandje is ingenieur en baas van de R&D-afdeling van AlconsAudio. Hij heeft laatst zijn Ampeg buizenbak uit 1978 nagekeken en hij vond geen enkele gare elco, net als ik in mijn oude Marshallversterker, dus dat recapverhaal is niet altijd actueel. En bij het ontwerp van een speaker x-over is, als het goed is, rekening gehouden met de waarde van onderdelen, ook met de weerstand van spoelen. Daar aan gaan liggen knoeien met 'hoogwaardige' componenten maakt het niet automatisch beter. Ik zeg het maar even 😊.
Ik bazel maar wat.

Ralf67

Dat is dus de knuppel in het hoenderhok gooien , zeg maar  :D

zelf goede ervaringen met het upgraden van het filter van oudere luidsprekers.

Zeker het plaatsen van betere condensators voor de tweeter met goed resultaat.

bert stoltenborg

Quote from: Ralf67 on July 19, 2019, 10:11:29
Dat is dus de knuppel in het hoenderhok gooien , zeg maar  :D

zelf goede ervaringen met het upgraden van het filter van oudere luidsprekers.

Zeker het plaatsen van betere condensators voor de tweeter met goed resultaat.

Het kan natuurlijk nodig zijn en sommige oude speakers komen uit de tijd dat meten nog moeilijk & duur was, daar zitten soms waardeloze filters in. Maar ik meen te zien, ook op sommige feestboekgroepen, dat mensen denken dat je bij een apparaat dat ouder is dan 3 jaar meteen alle elco's eruit moet trekken en dat er dan werelden voor je opengaan. Dat is gewoon niet zo. Als je het leuk vindt om te solderen, vooral doen, maar het is niet altijd nodig.
Ik bazel maar wat.

holco

Filters zijn altijd een ondergeschoven kindje in luidsprekers (hoe duur ook), dus upgraden vanaf dag een geeft meteen al flink wat winst, maar als je denkt voor een paar tientjes klaar te zijn kan je er beter niet aan beginnen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Quote from: holco on July 19, 2019, 17:29:04
Filters zijn altijd een ondergeschoven kindje in luidsprekers (hoe duur ook), dus upgraden vanaf dag een geeft meteen al flink wat winst, maar als je denkt voor een paar tientjes klaar te zijn kan je er beter niet aan beginnen.

Passieve componenten van hoge kwaliteit zijn inderdaad niet goedkoop. Experimenteren kan dus nogal duur uitvallen.

Als de speakers al zo lang bevallen, en je wilt echt iets anders zonder de speakers op te offeren, waarom probeer je ze dan niet actief te maken.
Dus een actief filter met per kanaal een versterker. Mocht je het niet aan de praat krijgen op de manier die jij voorstaat dan kan alles teruggebouwd worden naar de oude passieve luidspreker.

Veel plezier met modificeren en natuurlijk beslissen.


Met vriendelijke groet,

Kermy