Surround reciever: niet gebruikte front versterkers gebruiken voor surround?

Started by Pieter-Jan, March 1, 2019, 09:38:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fluissie

......... :dozingoff:

Iedere 9 kanaals of 7 kanaals met 9 kanaals processing kan
5.2.4 draaien maar daar ging het niet om......

Vraag was of ts zijn surround/atmos speakers achter op
De receiver aan de overgebleven/niet gebruikte front aansluiting kon knopen en dit kan niet want je kunt de front
Kanalen niet anders toe wijzen als front

Pieter-Jan

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

home@the movies

Quote from: fluissie on March 14, 2019, 07:06:44
......... :dozingoff:

Iedere 9 kanaals of 7 kanaals met 9 kanaals processing kan
5.2.4 draaien maar daar ging het niet om......

Vraag was of ts zijn surround/atmos speakers achter op
De receiver aan de overgebleven/niet gebruikte front aansluiting kon knopen en dit kan niet want je kunt de front
Kanalen niet anders toe wijzen als front

Ik ben wat laat in dit topic gestapt maar blijkbaar is het vaak toch moeilijk om juist te lezen wat er gevraagd wordt  ;D

Bovenstaand antwoord is kort, krachtig en juist.
De niet gebruikte versterkte front uitgangen kan je niet toewijzen aan iets anders dan de fronts zelf, en dat is wat er gevraagd wordt, niet meer of niet minder.

fluissie


Gabor

Quote from: fluissie on March 14, 2019, 07:06:44
......... :dozingoff:

Iedere 9 kanaals of 7 kanaals met 9 kanaals processing kan
5.2.4 draaien maar daar ging het niet om......

Vraag was of ts zijn surround/atmos speakers achter op
De receiver aan de overgebleven/niet gebruikte front aansluiting kon knopen en dit kan niet want je kunt de front
Kanalen niet anders toe wijzen als front

Op mijn Pioneer dus wel. Een 9 kanaals die je zo in kunt stellen dat alle kanalen behalve de fronts uit de versterkte uitgangen komen (de height back sluit je dan aan op de versterkte front uitgang)

Dirk

 ^^
Ik lees in dit draadje idd toch 2 gebruikers die het zelf op hun Pioneer wél blijken te kunnen & doen, dus...onmogelijk is het blijkbaar niet

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

fluissie


flakkees

ik kan met mijn oude 10 channel denon 26 luidsprekers aan sturen waarvan 10 actief .
deze zijn allemaal vrij toewijsbaar net als de pre-outs op de zone 1 na
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

fluissie

Ik heb tig receivers gehad van marantz Denon Onkyo Pioneer en yahama en bij geen van allen kon ik de fronts anders toewijzen als fronts .....

Maar goed er zijn altijd uitzonderingen op de regel

MechanicalAnimal

De oplossing is dan toch vrij simpel, dat wordt handleidingen lezen. Want als het kan, dan kun je in de manual terugvinden hoe je dat precies moet gaan doen.

Dat is een fikse klus, dat snap ik, maar dat weet je het wel tenminste zeker.

Je zal wel een shortlist aan receivers hebben, dan zou ik beginnen met de handleiding van de amp die je het liefste zou hebben  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

flakkees

bij die van mij zit een klein telefoon boek , ik kan het zo snel ook even niet vinden . succes  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

MechanicalAnimal

Quote from: flakkees on March 15, 2019, 08:49:49
bij die van mij zit een klein telefoon boek , ik kan het zo snel ook even niet vinden . succes  :D

tsja, het is aan de TS of hij daar de moeite voor wilt doen.

en het grootste deel van de manual valt al af als je gericht zoekt via de inhoudsopgave.

Maar goed, het was maar een tip he.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

home@the movies

Quote from: MechanicalAnimal on March 15, 2019, 09:30:17
tsja, het is aan de TS of hij daar de moeite voor wilt doen.

en het grootste deel van de manual valt al af als je gericht zoekt via de inhoudsopgave.

Maar goed, het was maar een tip he.

Ik heb net even de handleiding van de desbetreffende Pioneer bekeken en kan het in ieder geval niet direct terugvinden.
Het enige wat ik zie zijn 2 extra L/R uitgangen die je als zone 2 kan schakelen of als surround, ook de surround back kanalen kan je aan een andere zone toewijzen.

home@the movies

QuoteOp mijn Pioneer dus wel. Een 9 kanaals die je zo in kunt stellen dat alle kanalen behalve de fronts uit de versterkte uitgangen komen (de height back sluit je dan aan op de versterkte front uitgang)

Maak eens even snel een foto van het menu waar je die toewijzing kan doen in de receiver, 2 min werk en dan zijn we met zijn allen zeker of het al dan niet kan.
Problem solved.

Dirk

Quote from: home@the movies on March 15, 2019, 17:03:35
Ik heb net even de handleiding van de desbetreffende Pioneer bekeken en kan het in ieder geval niet direct terugvinden.
Het enige wat ik zie zijn 2 extra L/R uitgangen die je als zone 2 kan schakelen of als surround, ook de surround back kanalen kan je aan een andere zone toewijzen.

pagina 110 vd manual, "speaker system setting"
beetje op z'n Pioneers (lees; omslachtig) uitgelegd, maar 't lijkt idd wel te kunnen als je de "7.2.4ch Front Pre out" mode selecteert
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

fluissie

Dan nog kun je knopen op je front aansluiting wat je wilt volgends mij maar het blijft front en niet anders ....

Dat je de de front pre out kunt gebruiken voor height is dan idd zeer omslachtig en heb je dus een xterne versterker nodig die je dus op je pre out aansluit


Dirk

je leest wat anders dan ik :unsure:
'k zie nergens vermeld dat je de front pre out gebruikt voor wat anders dan de fronts...niet in de manual en niet in de vraagstelling van TS
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Gabor

Handleiding Pioneer LX59 https://www.pioneer-audiovisual.eu/sites/default/files/manuals/AV-Receiver/SC-LX59/SC-LX59_manual_en.pdf
Pagina 30, er zijn 2 opties voor 7.2.4;
Optie [D] waarbij je de surround back op de "extra 2" pre out aansluit en de overige kanalen uit de versterkte uitgangen (en tevens corresponderende pre outs).
Optie [E] waarbij je de fronts op de "extra 2" pre out aansluit. De versterkte "front" wordt nu gebruikt voor de top backward left/right kanalen. Ik ga er van uit dat de pre outs ook mee schakelen en in deze setup de front preouts dus ook het top backward signaal uitsturen.

Maargoed, aan de TS, gezien je een 5.1/5.2 opstelling wilt (weliswaar zonder center) en 4 topspeakers, koop dan gewoon een receiver met 9 versterkte uitgangen en dan gebruik je de front versterkte uitgang gewoon niet. Dat is geen probleem en de keuze wordt ook meteen veel ruimer. Wil je een 7.1/7.2 opstelling met 4 topspeakers, dan pas wordt deze Pioneer interessant voor jouw setup.

Pieter-Jan

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V