Verschil wetenschap/feiten en pseudobijgeloof/meningen

Started by Kjelt, February 28, 2019, 17:34:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: TabCam on March  2, 2019, 07:52:00
Hetzelfde als met quantummechanica? Daar zijn experimenten niet exact te herhalen maar met statistiek goed te verklaren.
Eerlijk gezegd weet ik daar te weinig van af, nu zou ik eigenlijk moeten stoppen met deze post  :D

Alleen ik ben nieuwsgierig hierover, hoever staan ze, wat kunnen ze daadwerkelijk er nu mee?
Wat ik er zo nu en dan over lees en denk te weten (ik ben hier dus heel voorzichtig en kan er dus goed naast zitten dus corrigeer me als het niet klopt) zijn er nog steeds meerdere kampen die het nog steeds niet helemaal met elkaar eens zijn. Ook de resultaten zijn niet dekkend. Het creeren van entangled particles vond ik erg interessant vanuit een nieuw security perspectief.
Net zo eng vond ik vanuit datzelfde security perspectief de ontwikkeling van de quantum computer.

Het is een enorm interessant onderwerp maar we zijn er eigenlijk net mee begonnen.
Maar stel dat we er praktische dagelijkse toepassingen voor hebben, dan willen we (denk ik) nog steeds 100% reproduceerbaarheid hebben, bv de quantumcomputer zou minder bruikbaar zijn als deze onbetrouwbaar zou zijn. Zelfs dan weet ik er nog wel een toepassing voor maar het liefst willen we denk ik ook daar volledige reproduceerbaarheid?

Tabcam

Kwantummechanica gaat over de fundamentele onvoorspelbaarheid op micro (quantum)niveau. Meet je snelheid erg precies, kan je locatie steeds minder precies vaststellen en omgekeerd. Het sluit een deterministisch universum niet uit, wel dat we kunnen voorspellen wat de toekomst zou zijn door alles heel precies te meten.

Een ander implicatie/observatie is dat zodra je gaat observeren, je het waar te nemen fenomeen beïnvloedt. Dat geldt al op macroschaal, zodra je in een elektronisch circuit gaat meten beïnvloedt je het circuit, gelukkig vaak verwaarloosbaar klein.

Wat kan je ermee? We verklaren er bv. gedrag van licht mee, dat licht zich soms als deeltje en soms als golf gedraagt, zie het tweespletenexperiment. In dit artikel wordt het redelijk eenvoudig uitgelegd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Ja dat is inderdaad de basis, dat wist ik dan nog wel.

Ik ben zelf meer geinteresserd in de praktische toepasbaarheid wat er geloof ik binnen niet al te lange tjd aan zit te komen, en de gevolgen er van.

Tabcam

De meest waarschijnlijke praktische toepassingen in de nabije toekomst zijn kwantumcomputers en beveiligde verbindingen die niet af te luisteren zijn. Kwantumcomputers kunnen berekeningen zoveel sneller oplossen dat onze huidige versleuteling gelijk de prullenbak in kan. Hopelijk krijgen we er dus direct kwantumverbindingen bij zodat we ook een nieuw alternatief hebben.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Dat zijn inderdaad de beloftes, ik ben benieuwd of en wanneer dit beschikbaar is en voor wie.
Voor je het weet verdwijnt de tech Naar een overheidsinstantie.

minplus

Quote from: Kjelt on March  1, 2019, 23:29:37
Als je bij fysica en scheikunde een experiment doet is het mogelijk om dit exact te (laten) herhalen, alle parameters zijn uit te drukken in SI eenheden en zolang de parameters gelijk blijven en evt de lokatie van het experiment en de omgeving gelijk zijn zou de uitkomst gelijk dienen te wezen.

Hoe wil je dit bij Biologie bewerkstelligen? Ieder organisme is uniek en niet in SI eenheden te kwantificeren. Natuurlijk is er overlap in deze wetenschappen en daar wordt het onderscheid lastiger maar kijk eens naar de niet overlappende gebieden?

In de microbiologie werk je met klonen die je op identiciteit kunt selecteren. Bij een DNA-onderzoek multipliceer je het DNA naar een miljoen volledig identieke stukken. In de fysiologie pak je 1 cel en doet daar 1000 onderzoeken aan, bij de fotosynthese zijn de systemen simpel in te delen en kun je probleemloos 1 type bestuderen, enz.
Ook bij een onderzoek aan complexere systemen richt je je op 1 facet van het systeem en kun je identieke onderdelen selecteren.
Organismen zijn uniek, maar vaak voor 99,999% identiek. Betekent dat je veel dingen ervan prima exact kunt bestuderen
Ik denk dat je eens een tijdje biologie moet gaan studeren om echt een beeld te krijgen van waar die jongens mee bezig zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

minplus

Wat de statistiek betreft: Nadat ik klaar was met een van m'n onderzoeken moest de zaak nog statistisch verwerkt worden. Ik ben toen bij een paar statistici langs geweest om te vragen welke toets ik er het beste op los kon laten omdat alle die ik tegen kwam hun beperkingen hadden. Geen van hen kon me antwoord geven anders dan "ga zelf aan het zoeken want ik weet het niet". Uiteindelijk na lang lezen en vergelijken van de voor en tegens een keuze gemaakt voor de m.i. meest geschikte, ook al waren ook aan die bezwaren verbonden.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kjelt

Quote from: minplus on March  2, 2019, 20:22:28
In de microbiologie werk je met klonen die je op identiciteit kunt selecteren. Bij een DNA-onderzoek multipliceer je het DNA naar een miljoen volledig identieke stukken. In de fysiologie pak je 1 cel en doet daar 1000 onderzoeken aan, bij de fotosynthese zijn de systemen simpel in te delen en kun je probleemloos 1 type bestuderen, enz.
Ook bij een onderzoek aan complexere systemen richt je je op 1 facet van het systeem en kun je identieke onderdelen selecteren.
Organismen zijn uniek, maar vaak voor 99,999% identiek. Betekent dat je veel dingen ervan prima exact kunt bestuderen
Ik denk dat je eens een tijdje biologie moet gaan studeren om echt een beeld te krijgen van waar die jongens mee bezig zijn.
Goed punt, en het is zeker een nuttige wetenschap die bruikbare toepassingen oplevert, daar twijfel ik niet over.
De discussie was meer of het een exacte wetenschap is en dat experimenten 100% te reproduceren zijn.
Ik ben daar nog niet zeker van.
Om jouw voorbeeld aan te halen, twee organismen die 100% DNA match hebben zijn die 100% identiek ?
Ik denk van niet er zijn bizar veel andere parameters te noemen zoals opvoeding, voeding, omgeving etc. etc. die hier invloed op hebben.
En zelfs als je dit ook 100% gelijk is dan neem twee organismen met identiek DNA en doodt er eentje, ze hebben nu een volledige DNA match maar zijn absoluut niet identiek.


minplus

Quote from: Kjelt on March  2, 2019, 22:10:10
Goed punt, en het is zeker een nuttige wetenschap die bruikbare toepassingen oplevert, daar twijfel ik niet over.
De discussie was meer of het een exacte wetenschap is en dat experimenten 100% te reproduceren zijn.
Ik ben daar nog niet zeker van.
Om jouw voorbeeld aan te halen, twee organismen die 100% DNA match hebben zijn die 100% identiek ?
Ik denk van niet er zijn bizar veel andere parameters te noemen zoals opvoeding, voeding, omgeving etc. etc. die hier invloed op hebben.
En zelfs als je dit ook 100% gelijk is dan neem twee organismen met identiek DNA en doodt er eentje, ze hebben nu een volledige DNA match maar zijn absoluut niet identiek.

De organismen zullen niet 100% identiek zijn door omgevingsfactoren als het complexe organismen zijn, maar de verschillen zijn minimaal. Hoe simpeler hoe meer identiek. Maar alle facetten waarin ze wel identiek zijn kun je prima exact aanpakken en dat is 99,99 %. Als je er een dood maakt kun je nog steeds veel identieke dingen bestuderen; hoe langer ie dood is hoe minder.
Maar nog steeds hoe lang ze over de 100 meter doen.. :D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Raphie

Wanneer slaan we het bruggetje naar audiofilie? En beginnen we een ouderwetse kabeldiscussie ?  :D
JBL PRX Power!

Tabcam

Quote from: Kjelt on March  2, 2019, 16:50:14
Ja dat is inderdaad de basis, dat wist ik dan nog wel.

Ik ben zelf meer geinteresserd in de praktische toepasbaarheid wat er geloof ik binnen niet al te lange tjd aan zit te komen, en de gevolgen er van.

Dit tweakers artikel met vooral de reacties geeft een aardig inzicht in de huidige stand van zaken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i