Losse lichtmeter

Started by Oud lid, February 27, 2019, 18:55:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oud lid

Wie gebruikt er nog een losse lichtmeter? Zo ja, wat vind je het voordeel er van. Zo nee, waarom zie je een losse lichtmeter niet zitten.

Erwin B

J.A.F._Doorhof

https://www.youtube.com/watch?v=fKx-xKe2cBM

Ik gebruik de meter heel veel.
mijn advies
alleen als je met flits werkt OF als je absoluut constante resultaten moet hebben.
Gewoon op straat zou ik het niet doen.
Maar als je echt spoton moet fotograferen en dit moet herhalen op verschillende locaties is eigenlijk de lightmeter van levensbelang.

Studio werk : 100%
Locatie met flits : 100%
Locatie werk met natuurlijk licht : 50% (wederom als ik dezelfde look moet hebben)
Op straat of landschappen : 1%

Als je het goed wilt doen pak dan ook meteen een colorchecker passport en calibreer natuurlijk je monitor.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oud lid

#2
Ik kom uit de tijd van de analoge fotografie. Eigenlijk gebruikte ik de losse lichtmeter best vaak. Bij portretten. Maar ook wel op straat. Is de lichtmeting in de camera's van tegenwoordig dan zo ver gevorderd dat je voor landschappen en straatfotografie c.q. sociale fotografie geen aparte lichtmeter meer nodig hebt? Ok, je hebt bracketing.

Erwin B

raindog

Leuk om die video te zien Frank!! Bij het plaatje van de vintage lichtmeter moest ik gelijk terugdenken aan mijn eerste lichtmeter, de Gossen Lunasix F  ;D Dat ding was destijds zowat verplichte kost op de foto-academie in Den Haag. Al liepen de stoere binken daar toen al met een Minolta met lcd schermpje, destijds de nieuwste gadget.

Behalve dat een lichtmeter voor studiowerk nog steeds onmisbaar is denk ik dat het leren werken met een (opvallend) lichtmeter ook kan helpen om beter te begrijpen wat licht doet en hoe fucked up sommige reflectieve lichtmetingen kunnen zijn. Natuurlijk, moderne camerasystemen maken zelden nog grote fouten in de lichtmeting, ze zijn prima in staat om een redelijk gemiddelde te maken van het aangeboden reflektieve licht. Maar eigenlijk klooien ze maar wat aan met algoritmes en voorgeprogrammeerde herkeningssystemen. Ze weten niet wat ze meten, dus doen ze een gok. Een exacte meting met een camera kan in mijn ogen alleen als je zelf weet wat de camera meet (bijvoorbeeld een spotmeting op een grijstint die je kent of herkent).
Het gebruik van een opvallend lichtmeter kan je bij constant licht ook de moed geven om je instellingen eens manueel vast te zetten en alles op dezelfde waarde te schieten. Vooral bij series geeft dat vaak een heel natuurlijk resultaat.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Oud lid

#4
Dat is zeker waar. Als je weet wat je doet heb je ook andere punten waar je op kunt meten. Bv je huid en dan 1 of 2 stops, al naar gelang je huidtint, overbelichten. Ik ga dan even van mezelf uit. Bij donkere mensen werkt dat andersom.

Toppers toen waren de Minolta Autometer, Pentax Spotmeter en ook de genoemde Gossen Lunasix F ken ik goed.

Erwin B

J.A.F._Doorhof

Klinklare onzin van dat op de huid meten
Voor dat soort metingen moet je gewoon een opvallende meter gebruiken en niets onder of over belichten.

Een spotmeter geeft de waarde voor 18% grijs. Hiermee kun je berekenen of je detail ziet in zwart of wit.

Voor digitaal is het meestal 4.5 stops sluiten voor geen detail en 3 stops openen voor wit zonder detail. Let wel dit wisselt per camera iets.

Vroeger moest je gewoon de up en down van je film weten en kon je zo buiten meten.

Wil je de huid goed hebben moet je gewoon opvallend meten. Met spot meter kan wel .. maar dan moet het model/onderwerp een 18% grijskaart vast houden waar je op meet. Je hebt dan een spoton meting aangezien die meters de waarde geven voor 18% grijs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oud lid

#6
Op de huid meten is geen klinkklare onzin. Ik spreek dan wel over situaties waarin een lichtmeter ontbreekt en w aar je toch een richtpunt wilt hebben. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zone-systeem.


Erwin B

J.A.F._Doorhof

Geloof me nu maar dat spotmetering op de huid klinkklare onzin is.

Je gebruikt een lichtmeter om perfecte metingen te doen. Een spotmeter geeft de waarde voor 18% grijs niets meer en niets minder.

In film dagen werd het soms gebruikt om "in the ballpark" te komen maar het is gewoon niet accuraat. Je krijgt een benadering en daar kun je tegenwoordig veel beter gewoon je camera gebruiken dan een losse meter .

Incident meters zijn de enige methode om perfecte belichtingen te krijgen van een onderwerp. Tenzij je een 18% grijskaart gebruikt en daarop een spotmeter doet.

En trust me....
Hoe lichtmeters werken hoef je me niets te vertellen ;)
Ik werk regelmatig met sekonic samen en xrite juist op dat gebied

Er word enorm veel onzin geblaat op internet
Zone systeem is absoluut goed maar is een weergave van waar tonen zich bevinden. Het is geen tool voor exacte metingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Palu

Quote from: Erwin B on February 27, 2019, 18:55:01
Wie gebruikt er nog een losse lichtmeter? Zo ja, wat vind je het voordeel er van. Zo nee, waarom zie je een losse lichtmeter niet zitten.

Erwin B

Gossen Sixtar, net een nieuwe batterij gekocht. Meestal als ik met Rollei 35 fotografeer.
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL