McIntosh ....Nagra

Started by mcintoshfan, February 26, 2019, 21:25:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mcintoshfan

Ik ben zelf een echte Mcintosh Fan en heb inmiddels een behoorlijke setup met een mx150 voorversterker, mc500 eindversterker en xls320 speakers. Toch ben ik altijd aan het kijken of er andere merken zijn die in dezelfde categorie vallen als McIntosh. Superieure audio, top bouw kwaliteit, looks.
Nu kom ik het merk Nagra tegen wat mij erg aanspreekt en in dezelfde categorie valt als McIntosh....de Nagra is Zwitserse bouwkwaliteit!
I zie er ook lovende reviews over, maar nu ben ik eens naar de specs. aan het kijken van verschillende Nagra versterkers maar die zijn nou niet bepaald TOTL?!

Wat maakt Nagra nou zo speciaal vraag ik mij dan af. Is er iemand op het forum die met Nagra speelt?
Kenwood L07d / Denon Pma-S1 / Denon Da-S1 / Focal Electra 905 / Lowther bicor 200 Pm7A

Graphtuner

ik bezit zelf geen Nagra maar Nagra kan mij elke keer overtuigen op een audioshow of demo bij een dealer.
Klinkt voor mij op vlak van beleving even goed als mcintosh, maar ze gaan nog een stap verder op vlak van "echtheid" van geluid... een sax klinkt nog véél meer als een echte sax die in je huiskamer staat dan bij een mcintosh bv... uiteraard wel in combinatie met de juiste speakers
Dit is een oud topic, maar ben wel benieuwd of je met nagra aan de slag bent gegaan of niet.
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jahtari

Quote from: Graphtuner on March 10, 2022, 10:24:53
ik bezit zelf geen Nagra maar Nagra kan mij elke keer overtuigen op een audioshow of demo bij een dealer.
Klinkt voor mij op vlak van beleving even goed als mcintosh, maar ze gaan nog een stap verder op vlak van "echtheid" van geluid... een sax klinkt nog véél meer als een echte sax die in je huiskamer staat dan bij een mcintosh bv... uiteraard wel in combinatie met de juiste speakers
Dit is een oud topic, maar ben wel benieuwd of je met nagra aan de slag bent gegaan of niet.
Welk nummer heeft zo'n echte sax? Kun je wat voorbeelden noemen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Graphtuner

bedoel je welke gear ik beluisterd heb van nagra of welke muziek?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jahtari

Quote from: Graphtuner on March 10, 2022, 13:26:34
bedoel je welke gear ik beluisterd heb van nagra of welke muziek?
Muziek!  :inlove:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Graphtuner

ja man, geen idee... is gewoon iets wat me algemeen bijgebleven is en me dus elke keer opviel... dat de instrumenten op die nagra sets, veelal met magico speakers,... altijd zeer "echt" klonken.
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jahtari

Quote from: Graphtuner on March 10, 2022, 15:59:02
ja man, geen idee... is gewoon iets wat me algemeen bijgebleven is en me dus elke keer opviel... dat de instrumenten op die nagra sets, veelal met magico speakers,... altijd zeer "echt" klonken.
De echte audiofiel  :D kan zich wel de sets herinneren tot in detail, maar niet de muziek.....!  :D :D :D :clapping: :headbanging:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Deleted User

Quote from: Graphtuner on March 10, 2022, 15:59:02
ja man, geen idee... is gewoon iets wat me algemeen bijgebleven is en me dus elke keer opviel... dat de instrumenten op die nagra sets, veelal met magico speakers,... altijd zeer "echt" klonken.

Wat is "echt"... Wat is je referentie?

minplus

Bij oudere spullen zijn er vele, zoals Sansui, Techniks, Luxman, etc.
Nagra ken ik niet, maar vind ik qua uiterlijk niet geweldig.
Het is een beetje welk geluid je wilt, maar bij de nieuwe spullen spreken Burmester en Accuphase me wel aan, beide klinischer dan McIntosh. Erg mooi maar het moet wel je geluid zijn (Ook al heb je ABX-ers en meters die vinden dat alle goede versterkers hetzelfde klinken).
Prima audio, oerdegelijk, goede looks. En ook duur.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Graphtuner

Quote from: jahtari on March 10, 2022, 16:28:19
De echte audiofiel  :D kan zich wel de sets herinneren tot in detail, maar niet de muziek.....!  :D :D :D :clapping: :headbanging:
Herinner jij je dan elk nummer dat je door de jaren gehoord hebt? En je weet waarschijnlijk ook elk nummer als je het hoort direct uitvoerder en naam van het nummer? [emoji52]

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Graphtuner

Quote from: Jazzman on March 10, 2022, 18:44:10
Wat is "echt"... Wat is je referentie?
Zeg serieus mannen, mijn excuses dat ik mijn impressies deel....
Wat is mijn referentie? Ik ben klassiek geschoold pianist en zat vorige zondag nog op een live jazz concert. Ik weet hoe een sax en een piano klinkt ok? [emoji21]

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Mao

NAGRA heeft zijn naam en vaam te danken aan maar 1 product en dat was hun ENG recorder. (ENG staat voor Electronic News Gathering).

Dat was een portable bandrecorder die om de schouder gedragen kon worden. MAAAAR deze recorders waren wel bomvrij gebouwd als een tank en konden van min tig graden tot plus heleboel werken en deden het altijd.

Deze recorders zijn bij destijds journalisten omroepen en journalisten over de hele wereld gebruikt het was de wereld standaard voor reporters mede dankzij hun betrouwbaarheid. Van oorlogs interviews tot rellen werden die machines gebruikt. Ik meen dat zo een recorder met alles erop en eraan zo een kleine 10.000 gulden koste in de jaren 70. Ze hadden maar 1 opdracht het stemgeluid vast leggen dus voor muziek een no go area, ook omdat er dacht ik maar max 13 cm spoelen op konden met een zeer lage draai snelheid om tape te sparen.

De overstap naar hifi kan ik begrijpen van NAGRA immers nu kan je dit zelfde doen met je smartphone en weegt niet zoveel als die NAGRA"S met hun accu's erin.

Het is denk ik voor NAGRA een kwestie van overeleven niemand gaat nu nog met zo een ENG recorder slepen. Ze hebben geen rijke historie in het zeg maar consumenten audio gebeuren wel in pro audio voor radio en TV.

Ik kom zelf uit deze wereld en heb recentelijk (moet zelfs nog geleverd worden) een mooie C2700 en MC312 van McIntosh gekocht.

Dat NAGRA zeg maar goed klinkende High End kan bouwen daar twijfel ik niet aan maar er is genoeg te koop op dat gebied, welke het beste klinkt is een onzin vraag zoveel smaken zoveel merken.

Ik zet liever mijn geld op McIntosh als ik de keuze zou moeten maken mat NAGRA, en dat heeft maar 1 reden.....wat is over 5 jaar een NAGRA set nog waard op de 2e hands markt en van McIntoshs weet je dat er altijd vraag naar is.

Naar mijn bescheiden mening gaan ze het niet redden in de wereld va nHigh End. Kijk naar een merk als Revox ook Zwitsers waanzinnge mooie recorders maar nu nagenoeg op dood spoor.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

BuSpu

Nou lees de ervaringen van MAZ maar eens na met zijn Nagra pre amp, dan zie je dat ze meekomen in de hoogste regionen.

Kerkhoffd

Nagra regelmatig beluisterd bij Rhapsody in Hilversum. Kan me meer bekoren dan McIntosh als ik eerlijk ben. Dat is ook zeker een smaakkwestie. En dat is dus ieders keuze.

Maar echt Mao, om nou een set samen te stellen of als argument te noemen waarom je voor McIntosh koos, op basis wat die over vijf jaar nog opbrengt als je 'm zou willen verkopen? Daar snap ik echt he-le-maal niets van. Bij mij draait het (gewoon) om de muziek en hoe ik die hier zo fraai mogelijk naar mijn smaak kan laten klinken.

Zou bijna iets onaardigs adviseren om dan maar een Sonosje neer te zetten als het belangrijkste argument is dat je weinig afschrijft op je 'hobby'. 😳 Maar dat ga ik maar niet doen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Mediator

Beide merken maken serieus mooie spullen hoor ook vaak voor de 'eeuwigheid' gebouwd. Beiden zijn wel endgame materiaal. Mijn persoonlijke voorkeur zou Nagra zijn omdat ze ook mooi buizenspul maken.

minplus

McIntosh maakt waanzinnig mooi buizenspul.
Ook om te zien. :D
Duur, maar dat zal bij Nagra ook wel zo zijn.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

MichielB

McIntosh is mooi, Nagra is toch echt een ander niveau. Zeker hun DAC's zijn waanzinnig!
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Laan

Quote from: MichielB on May 10, 2022, 20:24:55
McIntosh is mooi, Nagra is toch echt een ander niveau. Zeker hun DAC's zijn waanzinnig!

€12950 is ook best waanzinig   :ohmy:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

minplus

Quote from: Laan on May 10, 2022, 21:00:18
€12950 is ook best waanzinig   :ohmy:

Is dat niet hun goedkoopste? Want ik kom ook eentje tegen voor het dubbele, uit te breiden tot bijna het 3-voudige..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Laan

Ja, instapmodelletje. Nog zonder de optionele externe voeding.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Dan kan je beter iets kopen dat direct een goede voeding heeft, anders koop je voor dat bedrag iets dat nog niet optimaal is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software