Is er een verschil kwa klank tussen harde schijven(hdd,ssd)

Started by Rolandr, February 26, 2019, 21:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xlr8


Hannibal_

NAS is mooiste oplossing, lekker practisch, toch.

Apropos, ben ik de enige die last heeft van marsmannetjes als ik via ssd's speel?
Geen verschil in geluid, maar die groene meute zit overal aan  :blink:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Michel205

Nas is praktisch tot je beseft hoe lang die staat te draaien voor den hond zijn muziek (niets dus). Uiteindelijk toch SSD ingebouwd op aparte lineaire voeding, maar geen idee of dat een verschil maakt, nooit getest met voeding van moederbord en ga ik ook niet testen. Nas dient nu zuiver als backup. Ik slaap nog beter ook.

PuNkEnStEiN


Ik lees hier een hele rits berichten van mensen die de capaciteit van het menselijk gehoor (en dan met name dat van henzelf) ernstig overschatten. Het verschil in klank tussen HDD en SSD; kom op, jongens...  :blink:
Jammer hoor, je maakt je het lekker genieten van muziek zo onnodig ingewikkeld...  :music:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Hanky Panky

Quote from: Michel205 on March  7, 2019, 19:38:46
Nas is praktisch tot je beseft hoe lang die staat te draaien voor den hond zijn muziek (niets dus). Uiteindelijk toch SSD ingebouwd op aparte lineaire voeding, maar geen idee of dat een verschil maakt, nooit getest met voeding van moederbord en ga ik ook niet testen. Nas dient nu zuiver als backup. Ik slaap nog beter ook.

Een NAS heeft net als heel veel apparatuur een aan/uit-knop. Ook kun je een beetje NAS op een tijdschema in en uit laten schakelen. Ik zie het probleem niet.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

xlr8


Gaat een NAS niet pas spinnen alsie aangesproken wordt ?

Quote from: PuNkEnStEiN on March  7, 2019, 19:45:10
Ik lees hier een hele rits berichten van mensen die de capaciteit van het menselijk gehoor (en dan met name dat van henzelf) ernstig overschatten. Het verschil in klank tussen HDD en SSD; kom op, jongens...  :blink:
Jammer hoor, je maakt je het lekker genieten van muziek zo onnodig ingewikkeld...  :music:

^^   vooral dat laatste  :clapping:
Zelfrespecterende audiofielen zien graag beren op de weg maar het kan ook de weg naar het ultieme non plus ultra zijn.

Hanky Panky

Quote from: xlr8 on March  7, 2019, 20:20:04
Gaat een NAS niet pas spinnen alsie aangesproken wordt ?

^^   vooral dat laatste  :clapping:
Zelfrespecterende audiofielen zien graag beren op de weg maar het kan ook de weg naar het ultieme non plus ultra zijn.

Je kunt de tijd voordat de schijven in stand-by gaan inderdaad instellen. Maar je kunt de NAS zelf ook in deep-sleep laten gaan volgens een tijdschema.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hannibal_

Ik dacht, maar afhankelijk van de schijfjes die er in zitten, dat ze sowieso in slaap gaan bij niet gebruiken.

Ik vind het een voordeel dat je ze met hdd ergens verstopt in een meterkast of zo zet (hoor je ze dus niet) en toch het voordeel hebt van relatief lage kosten per TB.

Je kunt ook hybrides kopen al een hele tijd met enorme cache aan boord (buffer geheugen). Beste van 2 werelden.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hanky Panky

Quote from: Hannibal_ on March  7, 2019, 21:45:20
Ik dacht, maar afhankelijk van de schijfjes die er in zitten, dat ze sowieso in slaap gaan bij niet gebruiken.

Ik vind het een voordeel dat je ze met hdd ergens verstopt in een meterkast of zo zet (hoor je ze dus niet) en toch het voordeel hebt van relatief lage kosten per TB.

Je kunt ook hybrides kopen al een hele tijd met enorme cache aan boord (buffer geheugen). Beste van 2 werelden.

Mijn Synology staat op kantoor waar ik werk en ik ben best allergisch voor fans en rammelende hdds maar ik hoor hem niet op < 2 meter afstand.

Ter illustratie de power opties:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

simonp

Is er klank verschil verschil tussen hdd of ssd?
Leuke en nuttige vraag, jammer dat sommige deze vraag niet serieus willen nemen en het meteen in het belachelijke trekken.
Het gebruik van een digitale bron kent veel belangrijke componenten.  Als je dit niet gelooft prima, blijf luisteren naar je cd of je squeezebox  met schakelende voeding maar je doet jezelf te kort. Of je bent gewoon niet zo kritisch, dat is prima natuurlijk.
Jammergenoeg kan ik de vraag niet inhoudelijk beantwoorden worden maar verschillen zijn er wel. Deze verschillen zijn sterk afhankelijk van je setup.
Ik heb hier veel geëxperimenteerd, leuk om te doen en je komt echt verder met je set. Enkele bevindingen;
-Verschil in in digitale bronnen; ja veel
-voeding ; ja veel
-usb kabel; je veel
-netwerkkabel; mwa nog niet duidelijk
-optisch isoleren van netwerk;  ja
-sata kabel; mwa
-ssd ipv hdd- wel verschil maar niet direkt beter
-apparte voeding voor ssd; ja veel beter (nu is ssd in het voordeel, in combinatie met lps-1voeding)
-besturingssysteem of software; ja

En natuurlijk heeft het ook nog allemaal invloed op elkaar, om het makkelijk te maken 😉
Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 2 / Uptone Iso Regen / Sonore Ultrarendu met Uptone lps-1.2 / Etherregen / PC met Roon Rock Farad super 3

Tjeb


Kjelt

Quote from: Tjeb on April 20, 2019, 08:30:24
Ik voel een blindtest aankomen.... :popcorn:
Inderdaad de enige manier om echte verschillen te kunnen testen en onderscheiden van het eigen compleet faalbare (audio) geheugen en de trucjes die het brein kan creeren.

DB628

Wat ik mis (of overheen heb gelezen) is de stroom toevoer naar de externe HDD en externe SSD. Een externe HDD heeft zijn eigen voeding daar waar ik bij geen enkele externe SSD er 1 kan vinden die zijn eigen voeding verzorgd.
Persoonlijk vnd ik het erg onhandig dat een externe SSD geen eigen voeding heeft. Ik kan me dan ook voorstellen dat wanneer deze stroom nodig heeft van de streamer dat de streamer minder gaat presteren. Nogmaals of dit resulteert in beter of slechter geluid laat ik in het midden.
Indien ik via mijn Astell & Kern een HDD aansluit met eigen voeding dan kan ik uren luisteren. Laat ik de Astell & Kern de voeding geven aan bijvoorbeeld de USB dan is de batterij na een paar uur al leeg. Nogmaals ik hoor verder geen verschil. De muziek klinkt hetzelfde, voor mij.

Kjelt

Dan pak je toch bv een Sharkoon en vervang je de voeding?
Of knip je de USB kabel doormidden en levert zelf de 5V en ground (shared).

Maar zowiezo vind ik USB geen goed protocol. Erg gevoelig voor storing en creeren van storing. Bij CNC machines met veel storing zijn ze al vervangen door ethernet dat galvanisch gescheiden is. SPDIF was oorspronkelijk ook galvanisch gescheiden, nu allemaal wegbezuinigd.

darkrunner

Nou ik hoor toch verschil in klank hoor men SSD hoor ik nooit draaien men HDD afhankelijk van welk merk hoor ik zachtjes of harder draaien...

DB628

QuoteDan pak je toch bv een Sharkoon en vervang je de voeding?
Of knip je de USB kabel doormidden en levert zelf de 5V en ground (shared).

Wow, zo handig ben ik niet  8) .

jvanhambelgium

Quote from: darkrunner on April 20, 2019, 10:12:52
Nou ik hoor toch verschil in klank hoor men SSD hoor ik nooit draaien men HDD afhankelijk van welk merk hoor ik zachtjes of harder draaien...

Ik hoor ook verschil, heb net een SSD en een gewone HDD tegen de grond gegooid en d'er zit verschil op hoor. De HDD klonk voller, met meer diepgang en ruimtelijkheid en een tikkeltje meer authoriteit toen hij tegen de grond ging.
De SSD was eerder helderder, en een ietwat hollere klank

:D :D :D

Alle gekheid op een stokje, een HD op zichzelf is slechts opslagmedium en heeft niets met muziek,timing etc te maken.Waarom zou dat in godsnaam de klank gaan beinvloeden.De moment dat je data begint te lezen en de verdere verwerking plaats begint te vinden tot uiteindelijk een analoog signaal dan moet je de nodige voorzorgen beginnen nemen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

simonp

Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 2 / Uptone Iso Regen / Sonore Ultrarendu met Uptone lps-1.2 / Etherregen / PC met Roon Rock Farad super 3

frank2

Ik weet dat wel zeker, zelfs het stroomsnoer aan de lineaire voeding van de hdd maakt nog verschil.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

simonp

Misschien is daar de oorzaak. Het stroomverbruik van een ssd en hdd verschillen. Het gebruik van een externe voeding op de ssd geeft een groot verschil.


Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 2 / Uptone Iso Regen / Sonore Ultrarendu met Uptone lps-1.2 / Etherregen / PC met Roon Rock Farad super 3

chansig

Mogelijk ter nuancering: Frank2 hoort het ook wanneer bij wijze van spreken een zekering "verkeerd" om zit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Klopt Hans dat kun je goed horen, maar alleen als je geen kaasdoek zetel hebt ;D
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Mijn set laat meer horen dan die van jou. 100% zeker.

Goei weekend.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Quote from: chansig on April 20, 2019, 15:30:36
Mijn set laat meer horen dan die van jou. 100% zeker.
De
Goei weekend.

Gr. Hans

Volgens mij gaat het er weer om wat jij allemaal niet hoort :D

simonp

Quote from: chansig on April 20, 2019, 15:30:36
Mijn set laat meer horen dan die van jou. 100% zeker.

Goei weekend.

Gr. Hans

Heb je zo'n mooie luidsprekers, en je gebruikt een streamer van €400? Jammer100% zeker
Kii Three / Kii Control /  Phasure Lush 2 / Uptone Iso Regen / Sonore Ultrarendu met Uptone lps-1.2 / Etherregen / PC met Roon Rock Farad super 3