Is er een verschil kwa klank tussen harde schijven(hdd,ssd)

Started by Rolandr, February 26, 2019, 21:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tjeb

Quote from: Kjelt on February 27, 2019, 19:53:38
Geef even de link naar die test aub.

Ja daarin ben ik ook geinteresseerd, even kijkennof de ervaringen daar stroken net die van mij..

katwax

Ik heb in mijn NAS HDD zitten, in mijn streamer zit een SSD. Aangezien mijn streamer later in de schakel staat dan mijn NAS heeft dit dan nog belang?
Mijn streamer zijn buffer is namelijk op de SSD, dus mijn muziek die van de NAS komt wordt dan toch van HDD naar SSD gezet.

Indien het antwoord ja is zit ik met een nog moeilijkere vraag, ik luister ook muziek via een online service, nu weet ik niet of zij hun muziek op SSD of HDD hebben  :confused:
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hanky Panky

Quote from: Sjettepet on February 27, 2019, 17:43:13
Ik heb dezelfde ervaring, maar toen ik overstapte op groene stroom was het weer precies omgekeerd. Ik heb toen mijn SSD vervangen door een HDD en het was alsof je een gordijn wegschoof.

Een plisé gordijn of een gevoerd velours gordijn?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

RonK.

Ik heb het vage idee dat dit topic niet echt een serieuze kant opgaat  :D

xlr8

Quote from: Hanky Panky on February 27, 2019, 21:22:25
Een plisé gordijn of een gevoerd velours gordijn?

Plisse natuurlijk, dupligordijnen geven je een veel stabielere horizontale amplitude in tegenstelling tot de verticale amplitude.

'Khad juist van jou wel wat meer vakkennis verwacht hoor pffff...   :sarcasm:

PS. @ RonK:  wij vage audiofielen nemen alles zeer serieus,  dat maakt de hobby zo transparant  ;D

mijkie

Quote from: gizmo2 on February 27, 2019, 20:58:47
er komt nog een keer een moment dat high-end installaties op basis van reuk samengesteld word  :headbanging:
Dat wordt niks ben ik bang, wat ik lekker vind ruiken, kun jij wel vinden stinken [emoji16]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Hanky Panky

Quote from: xlr8 on February 27, 2019, 21:50:33
Plisse natuurlijk, dupligordijnen geven je een veel stabielere horizontale amplitude in tegenstelling tot de verticale amplitude.

'Khad juist van jou wel wat meer vakkennis verwacht hoor pffff...   :sarcasm

Nou ja, veel mensen roepen maar iets over gordijnen en/of het verdwijnen daarvan maar definiëren het gordijn in kwestie slecht of helemaal niet.

Een sinus-sweep als baseline referentie is wel het minste wat je mag verwachten en dat doe ik altijd met mijn referentie gordijnen van Ikea: Lars en voor een grotere ruimte gebruik ik Extra Lars.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Rolandr

Quote from: RonK. on February 27, 2019, 21:44:43
Ik heb het vage idee dat dit topic niet echt een serieuze kant opgaat  :D
Ik zal je eerlijk zeggen toen ik dit startte had ik al een idee dat dit 2 kanten op kon gaan ;)
Ik plaats hier wel niet veel maar lees wel veel topics.

chansig

Elders al aangegeven dat ik geen werk heb en dus zeer regelmatig aan mijn zak kan krabben. Daarnaast een meester in het bakken van Appeltaarten.
Nu heb ik vandaag de HDD vervangen door een sdd en ja hoor...bij het krabben voelde ik echt meer zwart rond de noten. Ook mijn vrouw voelde het. Dusssssss....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tjeb

Quote from: Hanky Panky on February 27, 2019, 21:57:32
Nou ja, veel mensen roepen maar iets over gordijnen en/of het verdwijnen daarvan maar definiëren het gordijn in kwestie slecht of helemaal niet.

Een sinus-sweep als baseline referentie is wel het minste wat je mag verwachten en dat doe ik altijd met mijn referentie gordijnen van Ikea: Lars en voor een grotere ruimte gebruik ik Extra Lars.

Sorry hoor maar dit is echte onzin, graag wel serieuze reacties!! Ikea gordijnen is echt troep en kan nooit een referentie gordijn zijn. Wij hebben de gordijnen van de Leenbakker, Ikea en Kwantum met elkaar vergeleken in een ABX test en iedereen koos iedere keer de Leenbakker gordijnen als luchtigste en de transparantste. We hebben het type Vit-tra-chee van de Leenbakker en de Vel-oer van de Kwantum en de Ruck van Ikea met elkaar vergeleken.. De Ruck en de Lars zijn trouwens van dezelfde stof...

Hanky Panky

Quote from: Tjeb on February 27, 2019, 23:30:16
Sorry hoor maar dit is echte onzin, graag wel serieuze reacties!! Ikea gordijnen is echt troep en kan nooit een referentie gordijn zijn. Wij hebben de gordijnen van de Leenbakker, Ikea en Kwantum met elkaar vergeleken in een ABX test en iedereen koos iedere keer de Leenbakker gordijnen als luchtigste en de transparantste. We hebben het type Vit-tra-chee van de Leenbakker en de Vel-oer van de Kwantum en de Ruck van Ikea met elkaar vergeleken.. De Ruck en de Lars zijn trouwens van dezelfde stof...

Jouw installatie is gewoonweg te basic zodat je het verschil niet kunt horen al zou het je in het gezicht slaan.....

Gordijnen prutser  :baaa:

Lars rules  :headbanging:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

raindog

Quote from: Rolandr on February 27, 2019, 22:00:09
Ik zal je eerlijk zeggen toen ik dit startte had ik al een idee dat dit 2 kanten op kon gaan ;)
Ik plaats hier wel niet veel maar lees wel veel topics.

ik hoop maar dat het verloop van dit topic jou er niet van weerhoudt om vaker iets te plaatsen..
Pff wat een hoop cynisme en kinderachtigheid weer, als reactie op een normale vraag.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

xlr8

Quote from: Hanky Panky on February 28, 2019, 00:43:34
Lars rules  :headbanging:

Dan maak je borst maar nat want binnenkort is hier ook de opvolger Ulrich leverbaar  :worship:  Hier kan geen enkel stofje tegenop.
Op AVS forum zijn ze lyrisch over de waanzinnige ritmiek & drive met als bonus enorme toename in slam and depth waar ze het over hebben.
Voornamelijk de metalheads lopen ermee weg ;)

Hanky Panky

#38
Quote from: xlr8 on February 28, 2019, 01:24:55
Dan maak je borst maar nat want binnenkort is hier ook de opvolger Ulrich leverbaar  :worship:  Hier kan geen enkel stofje tegenop.
Op AVS forum zijn ze lyrisch over de waanzinnige ritmiek & drive met als bonus enorme toename in slam and depth waar ze het over hebben.
Voornamelijk de metalheads lopen ermee weg ;)

Ik heb daar inderdaad iets over gelezen nou je het zegt.

Het staat me bij dat deze erg goed samengaat met Hammett gordijn rails & Newsted gordijn haken  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

StereoMike

Quote from: Rolandr on February 27, 2019, 22:00:09
Ik zal je eerlijk zeggen toen ik dit startte had ik al een idee dat dit 2 kanten op kon gaan ;)
Helaas, het is niet anders.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sjettepet

Goed dan, serieus: ik speel met Daphile op een Intel Nuc. Die Nuc staat in mijn set en zelfs de meest stille harddisk hoor je af en toe. Ik wil alleen componenten in mijn set die van zichzelf geen bijgeluiden produceren. Een PC (Nuc) moet daarom geen bewegende delen hebben. Dat betekent:

a) passief gekoeld (geen ventilatoren)
b) SSD ipv HDD.

Een SSD is daarbij nog koeler dan een HDD en B draagt dus ook bij tot de realisatie van A.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

jahtari

Is het niet zo dat zo'n bluesound vooral goed werkt met een NAS? En dat een aangesloten harde schijf of ssd soms problemen geeft met de index?

Ik heb in elk geval mijn bluesound apparaten lopen via een NAS. Met een gewone harde schijf.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

hayabusa

Alleen als je weet wat er speelt, een hdd of een ssd, kun je verschil horen  ;D
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

hayabusa

Quote from: hayabusa on February 28, 2019, 08:25:57
Alleen als je weet wat er speelt, een hdd of een ssd, kun je verschil horen  ;D

O ja: En natuurlijk als je oor er vlakbij houdt.

Maar even serieus: Als je de hdd niet in meterkast hebt staan maar in je luisterruimte, dan kan het natuurlijk wel degelijk zo zijn dat een hdd te veel geluid maakt en je luisterplezier negatief beïnvloed.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

xlr8

Quote from: jahtari on February 28, 2019, 08:15:33
Is het niet zo dat zo'n bluesound vooral goed werkt met een NAS? En dat een aangesloten harde schijf of ssd soms problemen geeft met de index?

Ik heb in elk geval mijn bluesound apparaten lopen via een NAS. Met een gewone harde schijf.

Dat ligt geheel aan de NAS,  streamers die zelf indexeren zoals Sonos en Bluesound kunnen goed overweg met een 'domme' NAS. Een HEOS streamer bijvoorbeeld indexeert niet zelf maar is afhankelijk van hoe het wordt aangeboden.

Als deze dus gewoon moet uitlezen (DNLA) wordt je mappenstructuur een hele expeditie.

Rolandr

Quote from: raindog on February 28, 2019, 01:07:49
ik hoop maar dat het verloop van dit topic jou er niet van weerhoudt om vaker iets te plaatsen..
Pff wat een hoop cynisme en kinderachtigheid weer, als reactie op een normale vraag.

Oh nee dit weerhoudt me zeker niet. Ik haal de nuttige dingen ertussen uit en kan er ook wel om lachen. Vrienden van mij hebben bv niet zoveel met audio en als je het dan over een interlink hebt van meer als 1000 euro hebben ze zoiets bij de action een kabel voor 5 euro. Als je dan ook nog inspelen van speakers of kabels aanhaalt staan ze me helemaal aan te kijken van die is maf ik ben wel wat gewend ;D

W.Otter

ik draai/stream alleen nog maar met vintage schijven dit omdat het veel warmer klinkt, de oude technieken zijn toch wel aanzienlijk beter dan de nieuwe. helaas past er hooguit 1 nummer op en heb ik er een tweede hypotheek voor moeten nemen om de uitbouw te realiseren, maar man man man wat een geluid! maakt dat ding..

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

frank2

Zoals gewoonlijk weer veel enorm dom gezwets van mensen die nergens verstand van hebben en die niet verder komen dan 0 en 1 tjes dus geen verschil.

Pas geleden per toe al ontdekt dat de ondergrond waar mijn hdd op staat een groot verschil maakt zet m eens op een stenen vloer en na beluisteren eens op een IKEA tafel, je staat versteld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

noot87

Quote from: frank2 on February 28, 2019, 14:54:56
Zoals gewoonlijk weer veel enorm dom gezwets van mensen die nergens verstand van hebben en die niet verder komen dan 0 en 1 tjes dus geen verschil.

Pas geleden per toe al ontdekt dat de ondergrond waar mijn hdd op staat een groot verschil maakt zet m eens op een stenen vloer en na beluisteren eens op een IKEA tafel, je staat versteld.

Hahaha Frank das een goeie :clapping:

Ik heb laatst ook een keer met mijn handen boven mijn blu-ray speler gehangen tijdens het spelen en de speler aangemoedigd, ook een wereld van verschil. Had er toen trouwens ook een IKEA tafeltje in de buurt staan, misschien dat dat ook verschil maakt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Sirius666

Quote from: Erik1977 on February 27, 2019, 19:11:34
Mijn persoonlijke ervaring is dat SSD een stuk minder 'rond' klinkt als de conventionele HDD-schijven, de plaatsing is stukken directer en voelt accurater en meer levensecht. De dynamiek is tastbaar alsof de muzikanten daadwerkelijk bij je in de huiskamer staan, zonder enige vervorming.

Is dit serieus?

Quote from: Erik1977 on February 27, 2019, 19:48:38
Ik heb het vage doch sterke vermoeden dat je het nut van een dergelijk systeem ridiculiseert.
Een onafhankelijke ABX test heeft echter meermaals laten zien dat het verschil tussen HDD en SSD significante verschillen aan het licht brengt.
Hoe ziet jouw testopstelling er uit?

Oh jee, ja dus :D

Ik heb net 2 andere ABX testen gelezen die het tegendeel bewijzen. Aangezien de meeste stemmen gelden: er is geen verschil :tounge:

Ik las nog dat Kjelt om een link vroeg van jouw test Ook het verzoek vanuit mij dan, ben benieuwd.

Edit:

QuoteThere is a LOT of talk from the boys at Computer Audiophile about the superiority of the SSD over HDD for sound quality.

Well, there is NO doubt that the (Macintosh) G5 tower I have sounds fuller, more relaxed and with much greater sound stage width and depth compared to my Intel Mac Mini which sounded forward and very fatiguing.

https://www.hifi-advice.com/blog/audiophile-insights/digital-info/computer-audio-ssd-versus-hdd/

Mijn god :D