Is er een verschil kwa klank tussen harde schijven(hdd,ssd)

Started by Rolandr, February 26, 2019, 21:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: StereoMike on April 21, 2019, 11:06:56
Over welk USB protocol heb je het dan?
Bij CNC is het een custom "realtime" protocol waarbij de data meteen moet worden uitgevoerd en iedere fout of vertraging resulteert in een fout in het werkstuk, tenzij de ontvanger hier voor zorg draagt (zie verder).
Dat gaat dus vaak fout, vooral bij de goedkopere chinese usb cnc printjes als er ergens iets stoort.

Bij audio heb je isochroon transport maar ook daar is er jitter en latency ook al is het slechts tientallen of honderden us en zou dit onhoorbaar dienen te zijn.
Ik vind dat de ontvanger van digitale informatie zelf ten alle tijden verantwoordelijk is voor het bufferen en correct synchroon uitsturen van de ontvangen digitale informatie en dit niet wil laten afhangen van de bron die variabele jitter en vertraging kan introduceren.

jvanhambelgium

Quote from: StereoMike on April 21, 2019, 11:36:25
Daar sla je de spijker op de kop. Volgens mij staat dat deel ook niet ter discussie. Het gaat juist om de invloed van het opslagmedium op de directe omgeving en de netheid van de datastroom. Is de afscherming van de HDD of SDD op orde, de stroomvoorziening onafhankelijk of voldoende gefilterd en wat is de belasting van de controller buffers etc etc

Daar kan ik nog enigzins in volgen ja. Tuurlijk moet dat wel optimaal zijn. Nu een SSD zal kwa stroomverbruik al een 200% tot 1000% minder zijn dan een conventioneel HDD'tje, plus minder mechanisch/motor gedoe dat storing kan opwekken, hoe miniscuul ook. Zou al een brak ontwerp zijn moest dat doorstralen tot aan het DAC-gedeelte en verder.

In een goed design zouden er idd beter enkele aparte voedingsblokken zitten. Mijn AVR (Onkyo) heeft ook 3 aparte voedingen...1 dikke voor het versterkingsgedeelte en aparte voedingen voor zowel audio alsook video processing.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

StereoMike

Quote from: Sirius666 on April 21, 2019, 12:28:41
Goeie. Dat is een iets andere manier van het bedrijven van de hobby terwijl het eigenlijk enkel om muziek behoort te gaan.
Je kunt ook heerlijk van muziek genieten terwijl je bezig bent met het andere deel van de hobby.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Kjelt on April 21, 2019, 13:48:55
Ik vind dat de ontvanger van digitale informatie zelf ten alle tijden verantwoordelijk is voor het bufferen en correct synchroon uitsturen van de ontvangen digitale informatie en dit niet wil laten afhangen van de bron die variabele jitter en vertraging kan introduceren.
Dan is USB daar toch uitermate voor geschikt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: jvanhambelgium on April 21, 2019, 18:37:06
Zou al een brak ontwerp zijn moest dat doorstralen tot aan het DAC-gedeelte en verder.
Het grootste probleem van een ontwerp zijn de commerciƫle begrenzingen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

hayabusa

Quote from: jvanhambelgium on April 21, 2019, 18:37:06
Nu een SSD zal kwa stroomverbruik al een 200% tot 1000% minder zijn dan een conventioneel HDD'tje

Ik neem aan dat je 50% en 90% bedoeld? Anders heb je het wereld energie probleem opgelost  ;) :angel:
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

StereoMike

Quote from: Sirius666 on April 21, 2019, 12:28:41
Het belang van goede voedingen geloof ik wel in. De verbeteringen die het evt met zich mee brengt...daar wordt denk ik wel eens mee overdreven.
Een goede voeding wordt volgens mij nog behoorlijk onderschat vandaar dat ik erg gelukkig ben met de huidige ontwikkelingen op dit gebied. Wat een paar geleden nog heel bijzonder was is toch wel gemeengoed geworden. Je ziet steeds meer modulaire bouw waarbij je zelf een bijpassende voeding kunt kiezen of waarbij de fabrikant de keus aan de consument laat en het product naast de interne voeding ook een optionele DC aansluiting heeft voor een batterij voeding of mooie externe voeding.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Raphie

SM, denk dat je jezelf en audio tegeltjes kennis enigszins overschat.
Begin je eens in te lezen in het OSI model en daarna hoe opslag werkt vanuit een IT perspectief. En dus niet de vrije interpretatie van een willekeurige audio zweefsite.
Omdat voedingen beter beschermd kunnen worden tegen RFI kan je nog niet de conclusie trekken dat opslag en transportlaag daar baat bij hebben.
JBL PRX Power!

Kjelt

Raphie, StereoMike heeft het in zijn post puur en alleen over lineaire voedingen.
Er staat nergens iets over netwerk of opslag verbindingen.
Verder vind ik je eerste zin weer denigrerend gesteld, nergens voor nodig.

Raphie

Quote from: Kjelt on April 28, 2019, 12:02:25
Raphie, StereoMike heeft het in zijn post puur en alleen over lineaire voedingen.
Er staat nergens iets over netwerk of opslag verbindingen.
Verder vind ik je eerste zin weer denigrerend gesteld, nergens voor nodig.
het topic gaat over opslag, hij legt een relatie met voedingen.
De eerste zin is niet denigrerend, maar legt exact de vinger op de zere plek.
JBL PRX Power!

Kjelt


StereoMike

#136
Quote from: Raphie on April 28, 2019, 12:24:46
De eerste zin is niet denigrerend, maar legt exact de vinger op de zere plek.
Mmm, in zekere zin wel. Volgens mij ben ik voldoende gecertificeerd om hier iets van te vinden dus waarom verwijs je naar het OSI model. Terechte opmerking dat ik het niet heb over de fysieke opslag of verbindingen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Raphie

Quote from: StereoMike on April 28, 2019, 13:11:23
Mmm, in zekere zin wel. Volgens mij ben ik voldoende gecertificeerd om hier iets van te vinden dus waarom verwijs je naar het OSI model. Terechte opmerking dat ik het niet heb over de fysieke opslag of verbindingen.
dat je die vraag al moet stellen geeft al aan dat het je tak van sport niet is.
JBL PRX Power!

StereoMike

Quote from: Raphie on April 28, 2019, 15:18:15
dat je die vraag al moet stellen geeft al aan dat het je tak van sport niet is.
Trollen is ook een vak.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Raphie

JBL PRX Power!

Sirius666

Quote from: StereoMike on April 22, 2019, 12:30:48
Je kunt ook heerlijk van muziek genieten terwijl je bezig bent met het andere deel van de hobby.

Kan zeer zeker maar die balans lijkt mij toch lastig gezien het aanwezige kriebelvirus.

Quote from: StereoMike on April 28, 2019, 09:50:25
Een goede voeding wordt volgens mij nog behoorlijk onderschat vandaar dat ik erg gelukkig ben met de huidige ontwikkelingen op dit gebied. Wat een paar geleden nog heel bijzonder was is toch wel gemeengoed geworden. Je ziet steeds meer modulaire bouw waarbij je zelf een bijpassende voeding kunt kiezen of waarbij de fabrikant de keus aan de consument laat en het product naast de interne voeding ook een optionele DC aansluiting heeft voor een batterij voeding of mooie externe voeding.

Of het belang nog steeds wordt onderschat weet ik niet. Er is wel heel slim een nieuwe markt aangeboord. Mij gaat het meer om de meerwaarde ervan. Die wordt wel eens schroomlijk overdreven heb ik het idee. Maar dat is ook weer inherent aan hifi :)

Quote from: Raphie on April 28, 2019, 12:24:46
het topic gaat over opslag, hij legt een relatie met voedingen.
De eerste zin is niet denigrerend, maar legt exact de vinger op de zere plek.

SM reageerde op mij, ik had het enkel over lineaire voedingen los van elke vorm van opslag. Excuus voor de topicvervuiling :D