Is er een verschil kwa klank tussen harde schijven(hdd,ssd)

Started by Rolandr, February 26, 2019, 21:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rolandr

Ik heb sinds kort een bluesound node 2i aangeschaft en vraag me af wat ik als beste kan nemen kwa harde schijf.
Eentje met een losse voeding bv of ssd zit daar verschil in kwa geluid.
Ik heb lopen rondzoeken maar kan er zo gauw niets over vinden hier maar als ik wat gemist heb linkje zou fijn zijn dan ;D

TopGun2010

Denk het niet maar zou altijd voor ssd kiezen ivm geluid van een normale hdd. Met 1 tb kom je een heel eind en ze zijn niet duur meer!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Pjotr27

SSD is stiller, sneller en gaat gewoon veel langer mee. Altijd voor kiezen als je nu iets wilt kopen.
Klank zal niet echt schokkend veel uitmaken. Wellicht is mechanisch (HDD) minder als vanuit geheugen (SDD).
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Rolandr

Waar het mij omgaat is het gezegde wat je aan het begin verliest krijg je aan het einde niet meer terug.
Je zou bv een s booster kunnen gebruiken kwa goede spanning voor de schijf en dan een zeer goede usb kabel naar bluesound nod 2i.
Ik heb zeer goede bekabeling verder en wil hiervoor ook de beste oplossing.

katwax

Verlies ga je niet hebben een 0 en 1 op HDD is zelfde op SSD.

HDD heeft echter wel bewegende onderdelen, waar een SSD dit niet heeft. Dus ik veronderstel dat in theorie een HDD meer kans heeft om noise mee te sturen dan een SSD.
Er zjin echter in een setup veel elementen die rommel mee kunnen sturen en ik ben dan ook van mening dat je ergens op het einde in de keten dit moet filteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

i2Paq

Er zal vast wel iemand zijn die beweerd significant verschil te horen tussen een HD of een SSD.

Termen als "meer detail", "staging" en "plaatsing" zullen vast de revue passeren  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

WillyP

De ontwerper van de Audio aan Zee server heeft gekozen voor een HD in plaats van een SSD omdat hij dat beter vond klinken. Zijn servers staan heel goed aangeschreven dus de man weet beslist waar hij mee bezig is.

Groet,

WillyP

Kjelt

Als de streamer een beetje fatsoenlijk is ontworpen dan heeft deze een buffer van sram die secundair met een eigen vaste klok wordt uitgelezen waardoor het helemaal niets zou mogen uitmaken.

Hanky Panky

Ik hoor duidelijke verschillen, een HDD klinkt veel 'mechanischer' dan een SSD.

HDD's hebben een scherp randje in het hoog. SSD's klinken meer afgerond.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

xlr8

Klopt en met name meer detail, staging en plaatsing...

Rolandr

Quote from: WillyP on February 27, 2019, 11:29:25
De ontwerper van de Audio aan Zee server heeft gekozen voor een HD in plaats van een SSD omdat hij dat beter vond klinken. Zijn servers staan heel goed aangeschreven dus de man weet beslist waar hij mee bezig is.

Groet,

WillyP
Klopt toevallig had ik dat ook gelezen maar kwam weer op een andere site een test tegen tussen Melco muziekservers en daar vond men ssd veel beter klinken dan hdd er was veel meer rust in het signaal.
https://www.lexicommultimedia.nl/review/melco-muziekservers-vergelijk/

StereoMike

Quote from: Rolandr on February 26, 2019, 21:01:56
Ik heb sinds kort een bluesound node 2i aangeschaft en vraag me af wat ik als beste kan nemen kwa harde schijf.
Eentje met een losse voeding bv of ssd zit daar verschil in kwa geluid.
Ik heb lopen rondzoeken maar kan er zo gauw niets over vinden hier maar als ik wat gemist heb linkje zou fijn zijn dan ;D
Is een eenvoudige NAS geen betere oplossing. Op de tweede plaats zou een externe SSD (bijvoorbeeld Samsung Portable SSD T5) met een gesplitste USB kabel (power en data) een prima oplossing zijn. Data USB in de Node en power USB in een mooie voeding.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Sjettepet

Ik heb dezelfde ervaring, maar toen ik overstapte op groene stroom was het weer precies omgekeerd. Ik heb toen mijn SSD vervangen door een HDD en het was alsof je een gordijn wegschoof.
Quote from: Hanky Panky on February 27, 2019, 11:57:13
Ik hoor duidelijke verschillen, een HDD klinkt veel 'mechanischer' dan een SSD.

HDD's hebben een scherp randje in het hoog. SSD's klinken meer afgerond.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Kjelt

Met groene stroom doel je op zonnepanelen en omzetters?
Want je energiedistributie verandert niet.


RonK.

Mij is altijd wijsgemaakt dat wat je op een opslagmedium zet wordt ook weer 100% gelezen doormiddel van een checksum ofwel crc code.

Meer hoeft het een opslag ook niet te doen toch.

Dan maakt het volgens mijn niet uit wat voor opslagmedium je gebruikt, hd, ssd, stick enz.


De kwaliteit van de file en afspeelapparatuur lijkt mij belangrijker ??


Erik1977

Mijn persoonlijke ervaring is dat SSD een stuk minder 'rond' klinkt als de conventionele HDD-schijven, de plaatsing is stukken directer en voelt accurater en meer levensecht. De dynamiek is tastbaar alsof de muzikanten daadwerkelijk bij je in de huiskamer staan, zonder enige vervorming.

Tjeb

Ik heb de ssd een op een vergeleken met cd's, ik vindt de cd tov de ssd wat ronder masr platter klinken. De ssd klonk wat vierkanter en dikker maar dat is natuurlijk mijn eigen persoonlijke mening.

xlr8

Merk je ook dat er niet alleen meer lucht tussen de instrumenten maar ook rondom de instrumenten is ?

Kjelt


pieper

Audiograde harddisken ik heb er verschillende liggen vanaf 2000 euro per Gigabyte, significant verschil zelfs je vrouw/vriendin zal het verschil horen en mocht dit niet zo zijn is je set niet goed genoeg. Uiteraard geen geld terug. :hehe:
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Erik1977

Quote from: pieper on February 27, 2019, 19:33:08
Audiograde harddisken ik heb er verschillende liggen vanaf 2000 euro per Gigabyte, significant verschil zelfs je vrouw/vriendin zal het verschil horen en mocht dit niet zo zijn is je set niet goed genoeg. Uiteraard geen geld terug. :hehe:

Ik heb het vage doch sterke vermoeden dat je het nut van een dergelijk systeem ridiculiseert.
Een onafhankelijke ABX test heeft echter meermaals laten zien dat het verschil tussen HDD en SSD significante verschillen aan het licht brengt.
Hoe ziet jouw testopstelling er uit?

xlr8

Quote from: Kjelt on February 27, 2019, 19:23:38
Vooral gebakken lucht.

Precies dat dus !! ...het verschil tussen een vers gebakken tulband cake uit de oven of zo'n in plastic gewikkeld blok van de supermarkt.

Kjelt

Quote from: Erik1977 on February 27, 2019, 19:48:38
Ik heb het vage doch sterke vermoeden dat je het nut van een dergelijk systeem ridiculiseert.
Een onafhankelijke ABX test heeft echter meermaals laten zien dat het verschil tussen HDD en SSD significante verschillen aan het licht brengt.
Hoe ziet jouw testopstelling er uit?
Geef even de link naar die test aub.

gizmo2

Quote from: xlr8 on February 27, 2019, 19:52:34
Precies dat dus !! ...het verschil tussen een vers gebakken tulband cake uit de oven of zo'n in plastic gewikkeld blok van de supermarkt.
er komt nog een keer een moment dat high-end installaties op basis van reuk samengesteld word  :headbanging:
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Knor

Een usb-stick is veruit superieur., dat hoor je zomaar!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.