Dolby Atmos speaker op Stereo speaker set ?

Started by CBdicX, February 19, 2019, 13:00:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CBdicX

Hallo, heeft iemand al eens getest of Dolby Atmos speakers (de plafond kaatsers) op een set Stereo speakers een ruimtelijk effect geven ?
Dit NIET met een Dolby Atmos receiver maar gewoon met een stereo amp !
Ik denk dat dit het ruimtelijke gevoel zou kunnen versterken, om mede wat geluid van boven te krijgen in een stereo setup, zeg maar het "Bose" effect.....

CineSmurf

Ik kan mijn receiver wel op "all stereo" zetten. Dat klinkt wel lekker, maar niet veel ruimtelijker dan "gewoon" stereo.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CBdicX

Quote from: CineSmurf on February 19, 2019, 13:07:13
Ik kan mijn receiver wel op "all stereo" zetten. Dat klinkt wel lekker, maar niet veel ruimtelijker dan "gewoon" stereo.

Doe je dan AS met alleen de 2 fronts en 2 Dolby Enabled speakers ?

CineSmurf

Nee, achter doet dan ook mee. Ik denk dat ie zelfs een mono kanaal van de center maakt.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CBdicX

Quote from: CineSmurf on February 19, 2019, 13:22:22
Nee, achter doet dan ook mee. Ik denk dat ie zelfs een mono kanaal van de center maakt.

Denk dat ik het maar eens zelf ga testen met een setje Onkyo Atmos speakers, kost niet al te veel om het effect te beoordelen.
Vermoed dat het toch anders klinkt met een stereo amp omdat de DA speakers dan full range krijgen en geheel afhankelijk zijn van hun eigen filter.

Ralf67

misschien andere fronts kopen ?

Wat mis je bij stereo ?

CBdicX

Quote from: Ralf67 on February 19, 2019, 15:43:25
misschien andere fronts kopen ?

Wat mis je bij stereo ?

Nou........

Ik heb de nieuwe Kef R11, denk dat dit als basis wel in orde is  ;)

Wat ik bij stereo mis, en dat heeft op zich niets met de front speakers te maken, is wat geluid cq reflectie van bovenaf wat het ruimtelijker maakt, alla Atmos.
Ik heb hiervoor een Atmos opstelling gehad met de Denon X8500H en vond het Atmos deel het meest gewilde ruimtelijke effect geven.
De rest van surround stoorde ik mij alleen maar aan dus mijn terug stap naar Stereo.

En natuurlijk is een fullrange front signaal naar een stel Atmos speakers sturen niet het zelfde als wat een Atmos receiver doet, maar de wens is meer stereo ruimtelijkheid, en dan zijn Atmos speakers wel de weg om te bewandelen.
Zeg maar een beetje wat Bose al jaren doet en deed, reflecteren om dit doel te bereiken.

Ga het morgen testen met een set Onkyo SKH 410 op de R11 en eens luisteren of ik waarneem wat ik wil.
Gaat dit goed dan word het een set Kef R8A of R50 op de R11, nog voor de Brexit  ;D

CBdicX

#7
Test met de Onkyo is goed verlopen.
Het effect met en zonder is waarneembaar, niet meer of minder dan ik ervaren heb met de Atmos receiver.
Het blijft een toevoeging die de ene keer duidelijker is dan de andere, maar dat had ik met Atmos, Auro en DTSX ook.
Een goede test is James Bond Spectre, de opening scene met de helicopter, dat gaat duidelijk omhoog met de Onkyo's en blijft horizontaal zonder Onkyo's.
Het geeft Stereo een lift omhoog wat het geluid voor een deel uit het horizontale vlak tilt, ook met praatprogramma's word het wat ruimtelijker.
Logies want zo werkt reflecterend geluid nu eenmaal, dat is gewoon een natuur wet.

De Onkyo klinkt wel wat slapjes, de set heb ik ook zonder de R11 getest, en het is duidelijk een goedkoper setje speakers.
Weet niet zeker of dit met veel duurdere speakers duidelijk beter zal zijn.
Onkyo filter werkt overigens uitstekend gezien ik geen bass management heb, de speakers geven geen krimp als er full range met behoorlijk bass naar toe gestuurd word, het laag word geheel en netjes afgekapt.

Ik vind het een prettige toevoeging aan Stereo en lijkt een investering waard te zijn.


GPO

Quote from: CBdicX on February 19, 2019, 17:22:52
..
Ik heb hiervoor een Atmos opstelling gehad met de Denon X8500H en vond het Atmos deel het meest gewilde ruimtelijke effect geven.
De rest van surround stoorde ik mij alleen maar aan dus mijn terug stap naar Stereo.
..

Wat stoorde je dan aan 'surround'? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

 ^^ anders ik wel....

Kef en Denon 8500 ???

Klinkt alsof je de boel erop geknoopt hebt en testen maar
En out of the box moet het klinken