Speaker & Co DHZ pakketten en de kwaliteit daarvan

Started by Maerten, May 9, 2004, 16:57:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maerten

Hallo,

Ik ben op het moment geinteresseerd in een speaker bouwpakket, ik heb ongeveer 300 euro per speaker uit te geven en mijn oog viel op de speaker & co bouwpakketten. Nou vroeg ik me af of iemand daar ervaring mee heeft wat betreft kwaliteit van het geleverde houtpakket en of men tevreden was over het eindresultaat wat klank betreft.  ???

Helaas heb ik er nog niet zoveel kaas van gegeten dus zelf iets ontwerpen is out of the question. Dit zijn speakers voor naast mijn Kef Q7's, en is enkel voor het plezier van wat bouwen en wat meer inzicht in de werking.

Het zou helemaal mooi zijn als iemand exact het model heeft gebouwd waar mijn interesse naar uit gaat, het is niet waarschijnlijk maar ik noem het model toch nog maar even voor het geval dat.  ;D

http://www.speakerenco.nl/speaker2.php?id=32

PS. ik overweeg ook nog een paar TDL Studio 3's, iemand die daar enige informatie over heeft ?(prijs/eigenaardigheden/klank etc)

Harstikke bedankt alvast !

Maarten

Maerten

Sorry, de link is fout en had nog geen account, het zou moeten zijn:

Speaker & Co PL 105 Mk2

Leonard Shelby

De houtpakketten zijn over het algemeen van goede kwaliteit. Goed passend enzo...
Bij deze heb ik wel het gevoel dat het allemaal wel iets stijver zou kunnen. Maar misschien dat je dat ook kan bereiken door wat aanpassingen.

De begeleiding is (in iedergeval in Haarlem) ook best goed.

Tja, het eind resultaat wat betreft klank. Ik denk dat zeker met aanschaf van het houtpakket het goed moet lukken om wat betreft de prestaties, eenzelfde resultaat te krijgen als de speaker die in de showroom staat. Zeker omdat dit niet echt een lastige kast constructie is volgens mij. Mocht je niet zo geweldig om kunnen gaan met een soldeerbout kun je eventueel dat nog aan hun overlaten. Verder is vaak de afwerking het grootste probleem maar met een beetje handigheid (en een goede vlakschuurmachine ;)) kan je tot hele mooie resultaten komen.

Waarom is je keus op deze gevallen? Ik neem aan dat je hem beluisterd heb.


jeroen_B

Hi,

Ik ben er ook mee bezig en ga over een aantal weken luisteren bij iemand die een ontwerp van tony gee heeft nagebouwd.
Je zult toch een speaker moeten gaan uitkiezen die bij jou kef speakers passen en intregreren. Kun je erachter komen wat kef voor een units gebruikt toevallig ?

Ik denk dat je het beste bij iemand thuis kunt gaan luisteren. De luisterruimte waar ik zelfbouw beluisterd heb was ronduit slecht en dan word je ook niet snel enthiousiast.
Er word meer zelf gebouwd dan je denkt en een email naar speaker en co zou je ook een luisteradres kunnen opleveren.


jeroen

Maerten

#4
Nou de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik tot nu toe enkel op papier heb gekekenĀ  :-[
Ik vond het een mooi ontwerp en ze zullen wat minder mijn beperkte luisterruimte vullen zoals mijn kefs doen.

Op het moment ben ik in het bezit van een euro of 600 en het MOET gewoon uitgegeven worden aan HiFi. Aangezien ik behoorlijk groen ben leek het me leuk om te experimenteren met DHZ (most bang for buck hoop ikĀ  :) ) en wat meer luister/bouw ervaring op te doen.
Ook heb ik gedacht aan een zelfbouw versterker zoals de klasse D thread hier, en een AKSA van Aspen Amplifiers. Beide ongetwijfeld beter dan mijn NAD C320 BEE, maar ik kan nergens ernaar luisteren. Een blinde koop met 600 euro vind ik iets teveel van het goede

A.s. zaterdag ga ik naar speaker & co om een bestelling op te halen en ik hoop dat ik ook wat mag luisteren.
Weten jullie of ze de kasten zelf ontwerpen bij speaker en co, van hun 'speaker en co' lijn, of zijn dit bekende DHZ ontwerpen door speaker en co aangeleverd als houtpakket/drivers etc?

Dank,

Maarten

[edit]
Sorry ik ben vergeten te zeggen dat ik enkel stereo luister, van een HT is hier geen sprake. De nieuwe speakers zijn gewoon een experiment, of eigenlijk geld verspilling, maar het voelt goed ! En helaas is mijn luisterruimte ook niet uitmuntend. Ik woon in omgeving Rotterdam, en mijn bestelling staat uit bij Speaker en Co rotterdam.
Mijn luisterruimte
[/edit]

jeroen_B

Je hebt speakerontwerpen van de makers van de drivers, scan peak, seas, visaton enz enz en je hebt ook ontwerpen van speakerenco. Op de site van speakerenco en speakerland en clovis kun je al veel info halen over de speaker.
Ik denk als je een advertentie zet op dit forum en het hifi forum dat je vast wel iemand vind die de speaker thuis heeft staan.

jeroen

TommoT

Hai,

Luister zeker ook eens naar de vifa premium22.Ik geloof dat deze een 350euro/stuk kosten, misschien wel de moeite waard iets boven je budget te gaan...

Jep

Hallo!

Bij Speaker & Co. kan je toch ook de luidsprekers lenen om thuis te luisteren? Zou ik i.i.g. zeker doen voordat je iets aanschaft.

Ben zelf een zeer tevreden bezitter van de Vivace '94 met Vifa drivers als hoofdluidsprekers. Overigens bij S&C ook mijn center, surrounds en sub gekocht en gebouwd.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maerten

Nou, ben wezen luisteren en ben thuis gekomen met de Vifa premium 11's  >:D

Nogal wat anders dan wat ik eerst in gedachten had maar ze waren echt fantastisch, heerlijke speakers. Missen wel wat laag, maar dat is onvermijdelijk met zo'n kleine kast, en het hoog is werkelijk uitmuntend. Nog bedankt voor alle hulp en hier wat info over mijn nieuwe aanwist!

tweeter: Vifa XT 300            ( http://www.d-s-t.com/vifa/data/xt25tg30-04a.htm )
laag:       Vifa PL14WJ09-08 ( http://www.d-s-t.com/vifa/data/pl14wj09-08a.htm )
bouwtekeningen: http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/premium/vifa-premium_eng.htm

Prijs inclusief houtpakket 275 euro p. st.

PS. Perfect geholpen bij speaker & Co rotterdam, lekker middagje geluisterd  O0

jeroen_B

zien er mooi uit op die links. Ga je ze spuiten of ga je ze fineren ?

Met een goede sub in je setup heb je je laagweergave weer op peil als deze speakers niet zo laag gaan.Ik zelf ben ook van plan om op monitoren over te stappen.
Laat je hier zien met foto,s hoe de bouw vordert?

jeroen

Maerten

Goed idee! Een sub zou wel over een maandje of 6 pas een optie zijn, in de zomervakantie word er helaas alleen uitgegeven (viva la france !)  8)

Aangezien fineren toch wel een lastig werkje is naar wat ik heb gelezen ga ik voor het spuiten. Dus kast lijmen, spuit plamuur erop, schuren, plamuren, schuren etc tot ik een ons weeg, en dan een leuk kleurtje verzinnen! Dacht zelf aan knal geel, knal rood, roomwit ? Metallic schijnt lastig te zijn om dat mooi homogeen eruit te laten zien, heeft iemand daar enige ervaring mee ?

Lijkt me leuk om foto's te maken en te laten zien hoe het gaat, als mensen daarin geinteresseerd zijn, het zijn helaas geen metershoge avalon remakes/replica's  :P


jeroen_B

Ik denk juist dat er veel mensen geinteresseerd zijn om dit soort betaalbare speakers zelf te bouwen in plaats van het dubbele geld er voor uit te geven in de winkel. Er is zeer weinig info over dit soort zelfbouw en ik vermoed dat dat velen afschrikt

jeroen

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Sherwin heeft zijn speakers Super laten spuiten...dat is DE persoon
om ff wat meer te vragen hierover !!!

Speakers bouwen is gewoon ontzettend gaaf...maak niet uit hoe groot of hoe ingewikkeld....(meen ik echt)  :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sher-op-werk

Beste,

Dat klopt, alleen bij mij hebben ze de metallic iets anders gespoten als conventioneel.. dat hebben ze geloof ik door de blanke lak heen gedaan welke op over de matkleur is gespoten.. maar daar kom ik binnenkort snel achter want..:

Ik ben de kleur beu ! hahaha, ik wilde graag antraciet hebben en heb toen een verkeerde RAL kleur gekozen, en na overspuiten van de topkasten (toen de tweeter fraising te nauw was) was er ook een verkeerde RAL kleur gespoten.. dus ik ga het hele handeltje laten overspuiten in een veel mooiere kleur, uiteraard ook metallic, en ik denk 2 blanke lak lagen, en 2 kruislagen metallic (op een basiskleur uiteraard).




Daarna maak ik speakerdoek voor de baskasten, en maak ik filterkasten welke in dezelfde kleur worden gespoten.. en niet te vergeten ZWARTE schroeven, dan is het pas ECHT en MOOI af.. eerder niet ;):P  ;D

Mvgr, Sherwin

Maerten

Hallo,
Ik moet zeggen dat het erg strak is gespoten, en er is hier een auto spuiterij in de buurt waar het achterlijk goedkoop is (illegaal handeltje  O0 ) Ik zou daar denk ik rond de 100/150 euro klaar zijn, voor 2 speakers. Maar dit vind ik toch nog wel een behoorlijk bedrag voor speakers van 275 p stuk. Vandaar dat ik toch wel van plan ben het met spuitbussen en met de hand te doen. Ik heb wel ervaring met het spuiten met normale lak uit bussen op grotere oppervlakten, maar helaas niet met metallic. Is er iemand die zelf met spuitbussen metallic heeft geprobeerd? Anders koop ik gewoon 1 bus en probeer het uit op een groot stuk MDF om te kijken hoe het eruit gaat zien, bevalt het niet gooi ik de bus weg, het is gelukkige geen diepte investering  ;D

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, en ik beloof een verslag te schrijven over het bouwproces, morgen begin ik met de stands  :)

Maarten

Leonard Shelby

Op enige afstand diverse dunne lagen aanbrengen om op die manier egaal de metalic aan te brengen. Desnoods even wachten tussen de lagen zodat de lak niet kan gaan "hangen" want dit zal je direct kunnen zien. Als je bij normale lak een "druipertje" weg zou kunnen polijsten zal je dat bij metalic direct gaan zien in de structuur. Ik denk dat het ook handig is om een paar lagen blanke lak over je kleurlak aan te brengen.

Mocht je je bedenken. Fineer is ook best te doen hoor. Als je een beetje nauwkeurig werkt en met een beetje geduld krijg je hem mooie resultaten.

Of je nou gaat fineren of spuiten, de belangrijkste tip is om minimaal 2 weken na het lijmen van je kast pas te gaan afwerken. Je zal zien dat je frontpaneel in die tijd nog ietje omhoog zal komen. Een klein beetje, maar genoeg om goed zichtbaar (en storend ) te zijn.

Sherwin

Beste,

Mijn kasten zijn gemaakt:

2 maanden niets aan gedaan, ingespeelt,

Geschuurd,

2 maanden gestaan en gespeelt

Geschuurd,

Gespoten..

Ik ga binnenkort eens kijken wat ik kan laten doen, iig bedankt voor de tip.. het metallic ziet overigens goed uit bij mij dus ik denk wel dat ze dat goed hebben gedaan.

Mvgr, Sherwin

Maerten

Dat is een belangrijke tip, had ik helemaal niet aan gedacht, het zetten van de lijm. Ik zal eens kijken naar de constructie van het houtpakket, om te bepalen of ook het zetten van de lijm bij mij verschuivingen zal veroorzaken. Ik heb het bouwen eerder doorgenomen met de mensen van speaker en co rotterdam en die hebben het niet erover gehad.

Ik was overigens wel al van plan om 4 tot 5 lagen verf erop te doen, en een laag of 2/3 blanke lak. Hoe langer je erover doet hoe mooier het word, maar 2 weken wachten met afwerken zal me zwaar vallen  ::)

Niks dan respect voor Erik dus die na een jaar nog niet begonnen is aan het afwerken  :o

btw, sherwin 2 maanden wachten tot de tweede keer schuren getuigd wel van enige luiheid, of was het juist doordat je teveel bezig was met werken  :P

Bart_M


Sherwin

Krunk heeft het bij het juiste eind, ik had mijn filter los op de kasten liggen, en intussentijd werd er flink genoten en gefilterd.. zo ben ik ook lekker bezig geweest,

Zal toch eerst moeten sparen voor wil ik het 'even' laten spuiten, dus ja.. dan maar zo, maar wel GOED :)

Mvgr, Sherwin

brimbrammer

Quote from: Maerten on May 17, 2004, 18:57:41
Ik zou daar denk ik rond de 100/150 euro klaar zijn, voor 2 speakers.
Dit is echt helemaal voor niks hoor als je dit moet betalen.
Een spuiterij is dit normaal al voor het materiaal kwijt.
:D

Maerten

Nou ik was een keer met een vriend er langs geweest, hij wilde een spoiler van zijn auto laten spuiten, maar die hadden ze dus in de verkeerde kleur gedaan. Nou dikke ruzie, maar goed ze zouden het over doen, met snelharder erin, en ze zouden meteen de verf halen... Die verf haalt hij dus 2km verderop ook bij een illegaal handeltje en het koste 12,50 voor een halve liter oid, en dat was genoeg voor een hele spoiler  :o

Back to DHZ !  O0

Vandaag het pakket binnen gehad, alles netjes ingepakt, hout mooi gezaagd. Ik heb het nog nagevraagd en inderdaad je moet de lijm nog zo'n 3 weken laten inwerken ! Goeie service, en heb er al helemaal zin in, morgen lijmklemmen halen bij de formido, die ik nu heb kunnen niet de hele speaker omvatten. Ik zal morgen ook even wat foto's maken waarop je kan zien hoe het aankwam, en wat je er allemaal bij krijgt !

Mvg,

Maarten

Sherwin

Ik was 158 euro contant kwijt zonder BTW voor mijn kasten: 2 laagkasten van bruto ruim 100 liter en 2 midhoog kasten.

Keep on  :D ;D

Mvgr, Sherwin

Maerten

nou ik ben klaar met bouwen, dan hier even een kort verslag van de kwaliteit van het bouwpakket en de kwaliteit van de winkel (daar ging dit topic tenslotte over!). Binnenkort maak ik een apart topic over het bouwen.

Het bouwpakket
Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van de geleverde materialen, ze zaten netjes in een doos, en alle stukken hout waren behoorlijk precies op maat. De grootste afwijking die toch echt toe te schrijven is aan het hout ipv mijn lijm kunsten is denk ik minder dan een vierde millimeter! Verder zaten de units goed verpakt, en kreeg ik alles maar dan ook alles erbij! Er waren teveel schroeven mee geleverd voor het geval je der kwijt raakt, interne bedrading van monitor audio zilver voor hoog, en OFC koper voor laag. Zelfs vifa logo's die je op de kast kan plakken  O0
Het filter was netjes opgebouwd door speaker en co rotterdam, en zag er erg goed uit moet ik zeggen (grote componenten/merk componenten. Tritech (schrijf je dat zo?) luchtspoel, en een zwart MKT dinges  ;D Kortom, aanrader!

de winkel
Zoals gezegt hebben ze het filter voor mij in elkaar gezet, en kostenloos wat houtlijm erbij gedaan, het zijn kleine dingen maar het geeft aan hoe klantvriendelijk ze zijn! Gesproken met een drietal werknemers en allen waren enthousiast voor hun vak en hielpen me erg goed. Ik heb ergens gelezen dat de luister ruimte niet goed zou zijn in rotterdam, maar ik moet zeggen dat ik er geen last van heb gehad. Nu keek ik ook niet naar een echt top systeem natuurlijk, en is mijn gehoor niet zo geoefend, je moet ergens beginnen :)

Ik heb een hoop foto's van het bouwproces gemaakt en ben 2 dagen full time bezig geweest om alles netjes te krijgen. Ze zijn nog niet gespoten daar wacht ik nog een paar weken mee. Ik maak binnenkort een post met foto's en een verhaaltje over mijn ervaringen en over het resultaat!

mvg,

Maarten

jeroen_B

leuk foto's  ;D

Heb je snel gedaan zeg dat bouwen!

jeroen