AM Cinema vs AM S-II

Started by MKL, February 11, 2019, 23:52:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MKL

Graag wil ik het volgende vraagstuk voorleggen. Mijn nieuwe subwoofer (BK XLS200FF) komt er binnenkort aan. Vanwege ervaringen uit het verleden is me duidelijk dat een subwoofer + mijn ruimte een flinke wisselwerking hebben. Nu begrijp ik dat een Anti-Mode een goede aanvulling kan zijn. Ik heb een simpele 2.0 setup en dus binnenkort een 2.1 setup. Wordt enkel en alleen gebruikt voor muziek weergave.

Voor mijn setup overweeg ik de volgende 2 AMs:

8033C / 8033Cinema
8033S / 8033S-II

Mijn hoofdvraag: wat is de toegevoegde waarde van de 8033S-II ten opzichte van een 8033Cinema? Afgezien van spec verschillen is zitten de belangrijkste verschillen in de aansluitingen. Maar juist qua aansluitingen snap ik het verschil niet goed. De S-II heeft stereo line in maar het bewerkte signaal wordt daarna toch uitgestuurd via een mono/LFE output signaal naar de subwoofer. Wat is dan nog het nut van stereo-input? De Cinema heeft een enkele mono input (stereo-2-mono converter benodigd) en heeft dezelfde mono/LFE output...

Verder is me niet duidelijk of er praktische verschillen zijn tussen het frequentiebereik (160hz vs 250hz) en verschil in aantal filters (24 vs 36). Levert een nieuwe S-II een merkbaar beter resultaat dan een 2ehandse 8033C?

buizesmurf

De AM S-2 heeft een links en rechts output.De gewone enkel een mono-output.
De AM S-2 heeft meer filters en instellogelijkheden.Of dat belangrijk is hangt af van upersoonlijke situatie.
Indien de sub redelijk hoog in het spectrum overnemen,zoals bv met kleinere monitors kan de S-2 toch een voordeel hebben,nl het richtingsgevoeligheid en de hogeren overgangsfrequentie.
Meer instellingen kunneb ook een voordeel zijn,maar zoals gezegt,hangt beetje af van de situatie.
Voor stereo in inder geval beter een sub links en rechts.

MKL

@buizesmurf: dank voor je reaktie!

Ik had misschien erbij moeten vermelden dat ik 1 subwoofer heb en dat ik geen plannen heb voor een 2e subwoofer. Ik begrijp uit je toelichting dat de S-2 aansluittechnisch voor mij niks toevoegt ten op zichte van een Cinema.

Mijn eenvoudige stereo setup bestaat uit dac + stereo versterker + speakers + subwoofer. De AM zal toegepast worden in het pad naar de subwoofer, ik heb dus geen mogelijkheid om het signaal naar mijn speakers te beinvloeden qua cutoff frequentie, dus het hogere frequentiebereik van de S-2 biedt verder ook geen meerwaarde voor mij.

Blijft over de extra filters. Na veel nalezen/herlezen op de AM website begrijp ik dat de extra filters (24 vs 36) de mogelijkheid geeft om een meer geoptimaliseerd/gecorrigeerd signaal te genereren wat groter/complexer oppervlak in je luisterruimte bestrijkt.

Kloppen mijn conclusies? In mijn situatie kan ik prima af met een oudere 8033C en levert de upgrade naar een nieuwe Cinema of S-2 weinig/niks op.


Ralf67

Het devies is proberen.

Vroeger veel BK subwoofers icm de Antimode verkocht.

Dit echter met wisselende resultaten.

Werkt het , inregelen en laten staan.

Misschien kan je er eentje testen.