Orienteren op iets nieuws, denken jullie mee? :)

Started by DitIsDeLeven, February 11, 2019, 22:15:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DitIsDeLeven

Quote from: TabCam on February 22, 2019, 11:31:14
Ik denk dat dat toch een risico is omdat de Venere 2.5 tot 40 Hz gaat en de SF Olympia III tot 35. Dat heeft gevolgen in het laag.
Je overweegt nu mijns inziens veel moelijker aan te sturen speakers. De Olympia dipt naar 2.5 Ohm! De Kef Ref5 blijft daar met ~3.2 Ohm boven maar het is nog steeds laag. Houd rekening met een (extra) stereoversterker in je budget.

Als je ruimte een probleem is zijn de Dutch&Dutch 8c én goedkoper én gemakkelijker te plaatsen én laten zich heeeel makkelijk aansturen én zijn een flinke stap in geluidskwaliteit. Ik ga ze zelf binnenkort vergelijken met de Kii Three. Beide hebben het voordeel van die gemakkelijke plaatsing, aansturing en dat de gevoelige onderdelen ver buiten kleine kinderhandjes blijven. Tegen de tijd dat ze zo groot zijn kan je het ze ook uitleggen en regels stellen.

Qua plaatsing in een HT, dezelfde lijn speakers match altijd beter maar voor natuurlijk klinkende speakers matchen andere natuurlijk klinkende speakers ook. Voor HT maakt het uit maar zal het minder invloed hebben als met stereo.

Omdat je nu je budget hebt opgeschroeft zou ik ook de Arendal Tower 1723s niet vergeten. €125,- voor een thuisdemo is mijns inziens weinig geld voor gemoedsrust dat je de beste keuze hebt gemaakt.

Ik zal altijd een zwak blijven houden voor de Arendal's, zeker ook omdat ze ontzettend goed geprijsd zijn. Ik heb voor mezelf echter de keuze gemaakt dat ik voor de Olympica III of de Reference 5 ga, omdat ik het design fantastisch vind en ze allebei ook waanzinnig goed klinken. Ik kan wel voor een thuisdemo met de Arendal's gaan, maar ik kan me niet voorstellen dat die beter klinken dan de Olympica's of Reference's. Qua design vind ik ze sowieso minder, dus het enige dat ik hiermee op zou kunnen schieten is: 'wow, die klinken best aardig voor dat geld'.

Wat zouden jullie adviseren mbt versterking? Een stereoversterker koppelen aan mijn Anthem? Tips voor welke?
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

xlr8

Quote from: TabCam on February 22, 2019, 11:31:14
Ik denk dat dat toch een risico is omdat de Venere 2.5 tot 40 Hz gaat en de SF Olympia III tot 35. Dat heeft gevolgen in het laag.

Resonantiefrequentie van de 2.5 is wel hoger, heeft tussen de 100 - 160 Hz. een flinke bult. De Olympica is strakker en gaat zeker dieper maar zonder uitschieters in het bovenste laag.
Kastconstructie is dan ook geheel van andere orde.

Het 'loudness' effect van de 2.5 viel me ook gelijk op toen ik de 3.0 ernaast had staan, deze was veel rustiger en strakker in het laag waardoor het hoog en mid mooier in balans was.
Hoog en mid driver zit overigens net zoals de Olympica in een gesloten ruimte


katwax

Quote from: xlr8 on February 22, 2019, 09:51:45
Dat laatste klopt als een bus  :) 

Ik zie dat wel eens vaker vooorbij komen; "Sonus Faber is na overname ook de Sonus Faber Sound verloren" 
Wat is dan precies die sound of beter gezegd het verschil in sound t.o.v. 'oud & nieuw' ?
Noem het romantisch of fluweel, moeilijk te verwoorden. Moest je de kans hebben luister dan eens naar een goede opname met een vrouwe stem bv Diana Krall of dergelijke en dan zal je het begrijpen.
De nieuwere serie klinkt gewoon goed, maar steekt nergens bovenuit.
De oude had meer een "like it or hate it" en gaf bepaalde genres dat iets extra.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Tja, uiterlijk is een smaakkwestie. Wat de versterker betreft kan ik gezien de dip tot 2.5/3.3 ohm geen Hypex NCore aanraden. Een goede klasse A/B trekt t waarschijnlijk wel gemakkelijk. De Hegel schijnt een minder goede match te zijn voor de Olympia als ik Alpha Audio moet geloven.

Zoals gewoonlijk bepalen de luidsprekers het meeste en is het handig om als je ze hebt bepaald op zoek te gaan naar een goed matchende versterker. Ik heb nog een werkeloze Anthem I225 die t wel trekt. Mocht je interesse hebben, PM me dan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DitIsDeLeven

Dank voor alle reacties. Allemaal berichten die ik serieus neem en ook mee aan de slag gegaan ben. Maar het is nog wel allemaal weinig eenduidig. Dat is natuurlijk ook zo leuk aan dit forum, maar waar ik wel benieuwd naar ben, als ik het wat concreter zou maken... Stel: je móét kiezen?

Waar zouden jullie voor kiezen? KEF Reference 5 of Sonus faber Olympica III?
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

xlr8


Olympica  :pompom:   (neem mee dat ik de Kef ref. 5 niet heb gehoord  :D )

Quote from: katwax on February 22, 2019, 17:46:35
Noem het romantisch of fluweel, moeilijk te verwoorden. Moest je de kans hebben luister dan eens naar een goede opname met een vrouwe stem bv Diana Krall of dergelijke en dan zal je het begrijpen.
De nieuwere serie klinkt gewoon goed, maar steekt nergens bovenuit.
De oude had meer een "like it or hate it" en gaf bepaalde genres dat iets extra.

Ok zo bedoel je, helder  :)

Nu is SF per definitie niet een speaker waar de tweeter de show steelt maar eerder mooi samen smelt, 'it blends in'.
Heb sommige eerdere SF's ook gehad, Cremona (de niet M) en Grand Piano Home. Mooie volbloed sound ja maar kritisch als het op versterking aankwam.
Toch herken ik duidelijk die warme gloed (om het zo maar even te noemen) in de nieuwe lijn, stemmen zijn idd prachtig en het totaalbeeld is zeker niet upfront maar eerder laid back.
Een speaker is niet alleen maar tonaal te beoordelen, de afbeelding en het geluidsbeeld wat volledig los komt vind ik persoonlijk even belangrijk.
Als liefhebber van cinematic ambient en downtempo electro is holografie dan ook een must.



vik

De KEF Reference laten schieten voor de nieuwe R lijn. Het scheelt namelijk heel weinig.

Dan hou je geld over om te besteden aan bijvoorbeeld een betere pre/eindbak enz.

Ga je puur voor de meest optimale speaker die hand in hand gaat met de akoestiek ben ik ook zeker voorstander van Dutch & Dutch luidsprekers. Het is dan een afweging die je moet maken tussen persoonlijke smaak (uiterlijk) of een zo perfect mogelijke weergave.

Arendal heeft goede recensies nooit gehoord, maar raak je heel lastig kwijt bij doorverkoop. Dus als je iemand bent die vaak wisselt van luidsprekers zou het mijn keuze niet zijn. KEF of SF raak je veel sneller kwijt.

Quote from: DitIsDeLeven on February 22, 2019, 21:02:06
Dank voor alle reacties. Allemaal berichten die ik serieus neem en ook mee aan de slag gegaan ben. Maar het is nog wel allemaal weinig eenduidig. Dat is natuurlijk ook zo leuk aan dit forum, maar waar ik wel benieuwd naar ben, als ik het wat concreter zou maken... Stel: je móét kiezen?

Waar zouden jullie voor kiezen? KEF Reference 5 of Sonus faber Olympica III?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DitIsDeLeven

De Dutch & Dutch vind ik persoonlijk geen mooie speaker. Hou echt van een paar grote zuilen in huis.

Zaterdag wat zaken afgebeld voor advies en nieuwe luistersessie. Echter werd mij telefonisch al direct de KEF Reference 5 afgeraden omdat hij minimaal een meter van de muur geplaatst moest worden (en veel ruime nodig heeft). Dat is te lastig in mijn ruimte, daarom een bezoek gebracht aan de Hifiwinkel in Beek, en...

een prachtige set Olympica III's in wengé gekocht (oudere model, met donkere strepen) voor een hele mooie prijs. Nu langzaam op zoek gaan naar een passende versterker. Iemand tips?

Oh, en iemand interesse in een paar hele mooie witte SF Venere's 2.5 of 2.0? :)
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Tabcam

#33
Gefeliciteerd met je aankoop. Ik zou ze eerst een tijd inspelen met je Anthem 520. Het geluid zal de eerste 100 inspeeluren nog verbeteren misschien nog wel langer. Je kan dat eventueel tegenover elkaar uit fase doen. Kost dan maar 4-8 dagen :blink: .

Wat betreft een versterker, een goede stabiele, vermogen vrijwel verdubbelend in halverende weerstand tot in ieder geval 3 ohm zou handig zijn. Een Anthem I225 trekt het wel  :headbanging:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

xlr8

Quote from: DitIsDeLeven on February 24, 2019, 20:30:52

een prachtige set Olympica III's in wengé gekocht (oudere model, met donkere strepen) voor een hele mooie prijs.


Proficiat met de aankoop,  goede keuze   :thumbs-up:

Raymen

Wow. Dat is een serieuze uprade zeg


Gefeliciteerd met je aankoop

Wanneer heb je ze of heb je ze mee kunnen nemen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

KayaRahnee

Quote from: DitIsDeLeven on February 24, 2019, 20:30:52
een prachtige set Olympica III's in wengé gekocht (oudere model, met donkere strepen) voor een hele mooie prijs. Nu langzaam op zoek gaan naar een passende versterker. Iemand tips?

Heb je dat niet met Rob besproken dan?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

AceBaran

Hoi,

Wij zijn ook op zoek, hebben de SF Olympia 3 beluisterd op de AVM A 5.2 met Lumin streamer.. (Hobo hifi)

Hemels vinden wij...
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

katwax

Quote from: TabCam on February 22, 2019, 18:04:37
Tja, uiterlijk is een smaakkwestie. Wat de versterker betreft kan ik gezien de dip tot 2.5/3.3 ohm geen Hypex NCore aanraden. Een goede klasse A/B trekt t waarschijnlijk wel gemakkelijk.
Waarom geen NCore?
Hypex wordt namelijk gebruikt in enkele versterkers die net gekend staan om moeilijke luidsprekers aan te sturen (Mola Mola), vroeger mijn mooiste setup op de Cremona M was ook met een Ncore eindversterker + voorversterker met buizen.
De Kii Three heeft per speaker 6 Ncores.

Quote from: DitIsDeLeven on February 24, 2019, 20:30:52


Zaterdag wat zaken afgebeld voor advies en nieuwe luistersessie. Echter werd mij telefonisch al direct de KEF Reference 5 afgeraden omdat hij minimaal een meter van de muur geplaatst moest worden (en veel ruime nodig heeft). Dat is te lastig in mijn ruimte, daarom een bezoek gebracht aan de Hifiwinkel in Beek, en...

een prachtige set Olympica III's in wengé gekocht (oudere model, met donkere strepen) voor een hele mooie prijs. Nu langzaam op zoek gaan naar een passende versterker. Iemand tips?

Zover ik weet is dit bij alle SF luidsprekers toch ook zo dat ze minstens een meter van de muur horen te staan. Is trouwens met de meeste luidsprekers het geval behalve zij die uitpakken met dat ze dicht tegen muur kunnen.
Ik zou dat zeker toch is nakijken als ik jouw was.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vik

Alvast heel veel plezier met je nieuwe aanwinsten. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het advies wat betreft plaatsing Kef VS SF wel wat bijzonder vind. Zal denk ik gaan om de bass reflex op de achterkant die SF niet heeft. Ook SF heeft de nodige ruimte nodig om goed tot zijn recht te komen is mijn ervaring.

Ik bied hier een hele fraaie set aan voor een klant en zou mogelijk een mooie oplossing kunnen zijn ter vervanging van je Anthem. (Testen is mogelijk)

Met de hele set ben je gelijk klaar en heb je ook een mooie streamer oplossing met fantastische support. Ook de Class D techniek van de eindversterker is goed ontworpen en gaat verder als de gemiddelde Class D versterkers. Lindemann heeft heel veel aandacht besteed aan filtering in zijn ontwerpen. Belangrijk onderdeel voor de uiteindelijke geluidskwaliteit.

Misschien is het iets voor je. Naar mijn mening verdienen je SF speakers wel wat beters als Anthem.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170884.msg3205683#msg3205683




Quote from: DitIsDeLeven on February 24, 2019, 20:30:52
De Dutch & Dutch vind ik persoonlijk geen mooie speaker. Hou echt van een paar grote zuilen in huis.

Zaterdag wat zaken afgebeld voor advies en nieuwe luistersessie. Echter werd mij telefonisch al direct de KEF Reference 5 afgeraden omdat hij minimaal een meter van de muur geplaatst moest worden (en veel ruime nodig heeft). Dat is te lastig in mijn ruimte, daarom een bezoek gebracht aan de Hifiwinkel in Beek, en...

een prachtige set Olympica III's in wengé gekocht (oudere model, met donkere strepen) voor een hele mooie prijs. Nu langzaam op zoek gaan naar een passende versterker. Iemand tips?

Oh, en iemand interesse in een paar hele mooie witte SF Venere's 2.5 of 2.0? :)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Tabcam

Quote from: katwax on February 25, 2019, 08:18:52
Waarom geen NCore?
Hypex wordt namelijk gebruikt in enkele versterkers die net gekend staan om moeilijke luidsprekers aan te sturen (Mola Mola), vroeger mijn mooiste setup op de Cremona M was ook met een Ncore eindversterker + voorversterker met buizen.
De Kii Three heeft per speaker 6 Ncores.
Omdat de normale Hypex NCores (<500 serie) dat niet zo goed trekken. In de Mola Mola en de andere high end Hypex NCore versterkers zitten NCore 1200 modules. Die trekken dat zeker maar dan praat je over bedragen die beginnen bij €4000 en al snel richting de €10000 doorlopen. Gezien de rest van de setup zou dat mijns inziens én teveel uit balans zijn én er meer verbeteringen voor dat geld in andere zaken gevonden kunnen worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i