Dirac meting zinvol bij gebruik Quad elektrostaten (dipool!) ??

Started by Huub-13, February 11, 2019, 14:32:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huub-13

Mijn set gebruik ik deels voor stereo weergave, maar ook voor surround (veelal als geluid bij de TV).
Frontspeakers zijn Quad ESL 2905 elektrostaten.
Als achterweergevers gebruik ik een paar oudjes: KEF 104.2
Verder een subwoofer en geen center.

Het hart van de set is een NAD T777 V3 receiver.
Deze biedt de mogelijkheid om de weergave te optimaliseren met DIRAC.

Nou heb ik dit nog nooit gebruikt, c.q. uitgeprobeerd.
Deels is dat omdat ik het een nogal bewerkelijke procedure vind.
Maar vooral omdat ik denk dat DIRAC niet goed werkt met dipool elektrostaten als hoofdweergevers.
Het doel van DIRAC is immers om een zo recht mogelijke frequentiecurve van de set te produceren.
En de gemeten frequentiecurve van een dipool elektrostaat is nu eenmaal niet recht.
Zie bijgaand grafiekje uit een test van www.stereophile.com.
Hun bijgeschreven commentaar: Though this appears to peak by 10dB between 40 and 90Hz, this is misleading, as this measurement does not show the effect of the cancellation between the front and back waves, which are in opposite polarities.

Wat ik me nu afvraag: Is het in mijn set zinvol om toch zo'n DIRAC-curve te maken of is dat systeem voor mij niet bruikbaar?
DIRAC zal immers proberen de gemeten blow-up in het laag weer recht te breien . . . ?!
Wie kan/wil hier iets zinnigs over zeggen?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Dirk

meting van speakers gebeurd doorgaans op (max) 1m afstand, teneinde de kamerinvloeden niet mee te nemen.

Dirac zal je echter vragen om te meten vanaf de luisterpositie (en wat daar rondom), teneinde die kamerinvloeden juist wél mee te nemen zodat ze mee kunnen worden gecorrigeerd...en op die afstand heb je geen last meer van de typische dipool-eigenaardigheden vwb metingen.

Dirac (of andere correctiesoftware) is maw ook voor jouw Quads perfect inzetbaar ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Dat werkt zeker erg goed, hier onder een copy van mijn post in 2016, speakers zijn de Magnepan 0.7 met een MiniDSP 88A /Dirac Live tussen de voor en eindversterker.



Na wat prutsen en het systeem leren kennen hebben we een erg bevredigend eerste resultaat  ;D

Eerste indruk,

Laag is strakker zonder hoorbare uitschieters, mooi vloeiend.
Pinpoint en detail in de ruimte afbeelding is duidelijk van een ander niveau nu, erg fraai!!

De 88A is nu enkel nog ingeregeld tussen de pre en eindversterker tbv van de stereo mode inclusief de Dayton sub, main speakers 80hz HP / sub LP 80hz






Het resultaat gemeten met REW vanaf de luisterplek,






<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Meten is inderdaad bewerkelijk, maar kan echt een eenheid maken voor HT. De NAD T777v3 heeft drie sloten voor ofwel verschillende metingen of voor verschillende bewerkingen van de metingen.

Ik zou een complete set doen en dan het voorstel van Dirac in slot 1, eentje waarbij je redelijk de curve van de luidsprekers volgt in slot 2 en een op de Schroederfrequentie gelimiteerde voor slot 3. Kan je lekker eenvoudig luisteren wat je het prettigst vind klinken, niks of slot 1, 2 of 3.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Huub-13

OK, deze antwoorden overtuigen me wel dat het zinvol is om toch een meting te doen.
Zoals gezegd vind ik de procedure wel behoorlijk omslachtig.
Is het bijgeleverde microfoontje goed genoeg?

Een probleem bij een probeersessie was toen ik op een gegeven moment een "mic calibration file" moest laden.
Daarbij kreeg ik slechts een .txt file te zien die ik wel kon selecteren, maar die nergens te zien of te lezen was.
Zie bijgevoegde figuur
Wat doet die file?

Verder ben ik nog niet gekomen.
Wel wil ik het morgen nog eens proberen, als ik met die "mic calibration file" verder kom.

Alvast bedankt voor de input!

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

bmateijsen

Wat zegt de manual?? ;).

De T777 komt met zijn eigen microfoon, dus die moet je gebruiken en een calibratiefile is standaard en txt bestand.

Huub-13

Quote from: bmateijsen on February 11, 2019, 18:58:50
Wat zegt de manual?? ;).

De T777 komt met zijn eigen microfoon, dus die moet je gebruiken en een calibratiefile is standaard en txt bestand.

OK maar wat doet die file, of beter, wat moet ik ermee.
Ik kan zien dat die file geladen is (zie figuur) maar kan er verder niks mee.
De manual zegt er ook niets over.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Tabcam

Sowieso is een umik-1 of vergelijkbare microfoon vrij essentieel tenzij je alleen bij bascorrectie wilt houden. Zonde van je mooie gevoelige en snelle elektrostaten om te meten met een veel minder gevoelige microfoon.

Ik weet niet hoe het met de NAD microfoons is maar bij Arcam kreeg je die erbij. Nu ze over zijn gegaan op Dirac Live 2 weet ik niet meer en ik gebruik de bijgeleverde microfoon niet. Meestal kan je met ofwel het serienummer van het apparaat of het serrienummer van de microfoon van de NAD site downloaden. Op deze ondesteuningspagina staat dat ze hier te vinden zijn. Helaas verwijst dat naar een 404, nor found error pagina. Hier lukt waarschijlijk wel.

Succes!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bmateijsen

Quote from: Huub-13 on February 11, 2019, 19:00:29
OK maar wat doet die file, of beter, wat moet ik ermee.
Ik kan zien dat die file geladen is (zie figuur) maar kan er verder niks mee.
De manual zegt er ook niets over.

Die file is de correctie specifiek voor de microfoon.

Tabcam

Quote from: Huub-13 on February 11, 2019, 19:00:29
OK maar wat doet die file, of beter, wat moet ik ermee.
Ik kan zien dat die file geladen is (zie figuur) maar kan er verder niks mee.
De manual zegt er ook niets over.

Ik kan helaas niet zien of het bij NAD hetzelfde is maar verwacht van wel. Als je de microfoon selecteert, kan je ook een calibratiefile selecteren. Daar verwijs je naar dat bestand.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Huub-13

Uit jullie antwoorden maak ik niet op dat ik met die file iets moet (iets calibreren bijv.).
Is het dan voldoende om die file te laden en dan verder te gaan met de volgende stap in Dirac?
Maar wat is de waarde/functie van die calibration file dan?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Tabcam

Jep, alleen het calibratiebestand in Dirac inladen en de volgende stappen uitvoeren. Het calibratiebestand bevat de afwijkingen van de microfoon zodat de metingen betrouwbaarder worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Huub-13

OK, bedankt voor al deze info!
Morgen ga ik een uurtje DIRAC-cen.

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker