Vervelende klik uit NAD Masters M32 versterker

Started by Hoeksel, February 11, 2019, 12:35:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoeksel

Sinds november 2018 heb ik een terugkomend maar niet altijd aanwezig issue. Mijn NAD Masters M32 versterker laat dan een erg storende klik horen, die alle fun uit deze mooie versterker haalt.
NAD kent dit issue niet, en heeft mij verwezen naar de lokale NAD dealer. Deze hebben mijn versterker een maand gehad maar het probleem niet kunnen reproduceren. Hun theorie was storingen via aangesloten kabels, het elektrisch netwerk in mijn huis ofwel de wijk.

Ik heb een filmpje op YouTube gezet, dat is duidelijker dan woorden: https://www.youtube.com/watch?v=8EM1y8RyBz0&feature=youtu.be

In het kort:
- Issue treedt vaak maar niet altijd op.
- Issue is meestal direct bij start-up wel of niet aanwezig, onlangs voor het eerst meegemaakt dat hij goed opstartte en daarna het issue opeens opdook. Het klinkt alsof een HDD opstart en daarna blijft hij tikken, maar er zitten geen bewegende delen in de versterker.
- Op alleen 220 V (rest losgekoppeld) kan ik het issue thuis reproduceren en bij de buren op zowel geaarde als niet geaarde stopcontacten. Geluid is ook niet afhankelijk van een instelling, inclusief de volumeknop. Ik kan de exacte lokatie in de versterker niet bepalen, de behuizing heeft een te open structuur.
- Ik log nu wanneer het wel/niet optreedt, te vroeg om correlaties te ontdekken of ze zijn er niet (vooralsnog lijkt het erg random).
- Onlangs was het issue er niet, en bij restart van de unit wel.

Kan iemand mij verder helpen? Ik zit met het probleem en de dealer kan me niet verder helpen omdat ze het probleem niet kunnen reproduceren......

Thanatos

Niet accepteren en de importeur of fabrikant contacteren.

Dat een dealer de klacht niet kan reproduceren is niet voldoende lijkt mij.

Rowdy

Is er sinds november 2018 iets veranderd? Bijvoorbeeld andere kabels, opstelling, extra component wel of niet audio gerelateerd.

Exxar

Als ik je post las dacht ik meteen aan een tikkend relais. Maar in het filmpje lijkt het eerder een elektrische ontlading.

Vraag de dealer eens bij jou langs te komen zodat hij het probleem daar hoort. Dan weet hij tenminste waar hij naar moet luisteren.

En wat Rowdy ook al zei: is er aan de installatie, of ergens anders in huis iets veranderd? Al eens een ander stopcontact op een andere groep geprobeerd? Of zelfs in een ander huis?


jossie

Als de versterker tikt, werkt hij dan wel en komt het geluid ook uit de luidsprekers?

Stopt het als je wat harder gaat draaien en dan stopt om te luisteren of hij nog tikt?
Omni !

Hoeksel

Op de 3 bovenstaande vragen:

- Tikken komt uit de versterker ook als er niets is aangesloten (alleen 220 V stekker).
- Als het tikken aanwezig is, kun je de versterker gewoon gebruiken. Hij doet alles zoals normaal. Het tikken komt niet uit de luidsprekers en is onafhankelijk van het volume.
- Bij de buren heeft de versterker dit issue ook, ook als de versterker alleen op een groep zit.

Wat betreft veranderingen in huis:
- Vlak voor het issue heb ik een upgrade gedaan naar de laatste SW versie van de NAD M32 (maar weet de exacte datum niet meer)
- Logitech wireless mouse gekocht (had daarvoor ook een wireless Logitech)
- LED lampen gaan installeren (vervangen gloeilampen)

LED lampen schijnen nogal wat problemen te kunnen geven, maar correct me if I am wrong, als alle lampen uit staan heb ik ook het tikkende issue. Dan zouden de LED lampen toch geen invloed moeten hebben?

MechanicalAnimal

Quote from: Hoeksel on February 11, 2019, 14:55:00

LED lampen schijnen nogal wat problemen te kunnen geven, maar correct me if I am wrong, als alle lampen uit staan heb ik ook het tikkende issue. Dan zouden de LED lampen toch geen invloed moeten hebben?

ff rondje Action of de bouwmarkt en een setje halogeen erin, en wat er nog aan LED inzit mogelijk even de groep uitzetten en weer proberen.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

jossie

#7
Mijn tweede vraag is nog onbeantwoord.

Nou ja... half...
Omni !

Hoeksel

@Jossie, wat bedoel je? Er is geen relatie met volume.

PuNkEnStEiN

#9

Hebben de buren ook led-lampen? Zo niet, dan kan je dat schrappen als mogelijke oorzaak.
Je zou bijna denken dat het met de software-update te maken heeft... Is het mogelijk die ongedaan te maken? :dontgetit:
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Multimediaknaller

Quote from: Hoeksel on February 11, 2019, 12:35:02
Ik zit met het probleem en de dealer kan me niet verder helpen omdat ze het probleem niet kunnen reproduceren......

Wil mij niet verder helpen, want bij twijfel had ik als dealer het product gewoon omgeruild.

Anno 2019 de klant laten zitten met een duur apparaat, of beter gezegd 'Zoek het zelf maar uit'  >:(

Tabcam

Als het bij je buren ook gebeurd, is het niet jouw groep/huis. Het enige dat dan qua stroomvoorziening kan is netstroomvervuiling. Hoe vaak treedt het op? Kan je het ook in een andere wijk/stad controleren? Je zou een betere dealer kunnen zoeken waar je wat netstroomfilters voor een thuisdemo mee kan krijgen.

Software is normaal gesproken veel voorspelbaarder. Het kan zijn dat beveiliging wordt getriggerd. Zou wel raar zijn omdat er volgens my een Hypex NCore in de M32 zit. Misschien kan je hen bellen en vragen of dit een voor hen bekend probleem is.

Wel mooie streamer/versterkercombi! Helaas woon je een eind weg, anders nam ik multimeter en oscilloscoop mee.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vik

Aantal vragen voor de ts:

Heb je wel eens geprobeerd de versterker te resetten?
Ander net snoer geprobeerd?
Het probleem is aanwezig ongeacht welke bron je selecteert?

Tips:

Probeer de wifi verbinding intern eens uit te schakelen (als die optie er is)

Plak de IR sensor eens af met een dik stukje tape en kijk of het wat uit maakt.
Wat gebeurt er als je het volume op "mute" zet?

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Hoeksel

Hoi Vic,

Goede vragen, heb een deel gedaan. Factory reset helpt niet. Ik heb 2 verschillende netsnoeren gebruikt. Issue is onafhankelijk van bron/setting/volume. Mute helpt ook niet. WiFi en IR sensor zal ik eens proberen, ik ben zover dat ik alles wel wil proberen.

Quote from: vik on February 11, 2019, 19:33:28
Aantal vragen voor de ts:

Heb je wel eens geprobeerd de versterker te resetten?
Ander net snoer geprobeerd?
Het probleem is aanwezig ongeacht welke bron je selecteert?

Tips:

Probeer de wifi verbinding intern eens uit te schakelen (als die optie er is)

Plak de IR sensor eens af met een dik stukje tape en kijk of het wat uit maakt.
Wat gebeurt er als je het volume op "mute" zet?

Hoeksel

Intussen lijkt het loggen iets op te leveren, ik begin een correlatie te zien.

Ik ben begonnen met de unit 's avonds niet meer op standby maar echt uit te zetten (nog wel op 220 V aangesloten). De volgende dag start hij dan goed op, dat heb ik al een aantal keren kunnen reproduceren. Als ik hem dan na wat uurtjes luisteren uit zet (dan gaat hij naar stand-by) en hem daarna weer aan zet, is het issue er meteen. Als ik hem weer vervolgens enkele uren echt uit zet, doet hij het weer goed.

Op mijn werk noemen we dat een containment, geen oplossing, maar het kan wel helpen in het vinden van de oorzaak. Ik zal blijven loggen.

SW terugzetten heb ik ook aan gedacht, maar nog niet uitgezocht of dat kan.

jossie

Het geluid dat ik hoor lijkt op het (her)starten van 'n schakelende voeding. Ik weet niet of die er in zit maar dacht het wel.

De kleine hoogfrequent trafo's maken zo'n tikkend geluid bij de startpuls.

Mogelijk is er een hardwaredefect dat de voeding in een 'loop' laat starten maar er zou ook een foutconditie kunnen zijn die de voeding laat herstarten, echter niet ernstig genoeg om de unit uit te schakelen, bv een half defecte temperatuur sensor oid. Of er zijn beveiligingen wat scherper gezet in de software en is dus je 'Update' indirect wel de oorzaak dat het nu optreedt.

Met externe zaken hebben dit soort dingen meestal niks te maken (groep e.d.).

Lijkt me toch retour naar de dealer. Nu je weet dat hij warm het probleem geeft, mogelijk is dat na 15 minuten dan ook al zo. Dan kun je er ter plaatse op wachten om het probleem meteen duidelijk te krijgen.

Omni !

Hoeksel

Ik heb even getest hoe lang het duurt om "af te koelen" zodat het probleem weg is. Na 15 minuten, vervolgens na 30 minuten is het probleem er nog maar daarna nog een uur wachten en het probleem is weg (effectief had de versterker 1h30min tot 1h45min nodig om af te koelen).

Klinkt vooralsnog als een schappelijke theorie dat er "iets" mis gaat bij opstarten van de warme versterker. Ik ga dit nog een paar keer meten en dan heb ik denk ik wel een goed verhaal naar de dealer.

Voor een ieder, dank voor het meedenken! Als er nog aanvullende tips & tricks zijn hoor ik ze graag.

Tabcam

Als je ook het probleem gemakkelijk kan reproduceren ben je er. In de meeste NAD Versterkers zitten tegenwoordig een Hypex NCore versterkers met schakelende voedingen. De hypothese van jossie met alles wat je beschrijft komen overeen. Denk dat de dealer nu wel overstag moet. Succes!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Dura

Vreemd geluid. Ik heb sinds 2014 en NAD C390DD, de laatste 3 jaar met BluOS module. Technisch sterk verwand aan jouw -veel mooiere- M32. Volkomen stil behalve twee echt servo-achtige klikjes bij het opstarten, niet hinderlijk, altijd op hetzelfde moment in de startcyclus, geen afhankelijkheid van het lichtnet, tijd van de dag, het vorige huis, afkoeltijd of wat dan ook. Hoort er duidelijk bij.
Wat jij hebt is daarom  in mijn ogen duidelijk een defect.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Hoeksel

Intussen heb ik het probleem voldoende kunnen reproduceren. Ik heb nu dus weer de motivatie om NAD/dealer te benaderen. Ik laat hier nog de uitkomst weten.

Htdre

Ben benieuwd. Voor mij helaas een rede geweest om bet moooe NAD geluid te verlaten.
Had ook altijd wat en de hulp was  :wow:

Ben wel benieuwd. Want de master series zijn weeerom geweldig

B-art

#22
NAD: prachtig geluid, maar de techniek laat het vaak afweten. Ik heb de T562 gehad, de C542, T763, C162, C272 (kwam op een gegeven moment rook uit). Allemaal met (software en andere) problemen. Was er op een gegeven moment helemaal klaar mee met dit merk. Ook genoeg te vinden op andere fora over de QC van NAD. Jammer, het klinkt allemaal wel heel mooi. Zeker de Master Series.

https://forums.stevehoffman.tv/threads/ill-never-buy-another-nad.261701/
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Dura

Ik heb ooit eens een half jaar een NAD receiver gehad, en van dat half jaar, daarvan heeft ie geloof ik nog geen maand bij mij gestaan, de rest van de tijd was er wat mee. Anderzijds, mijn C390DD werkt nu al 5 jaar perfect.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

B-art

Geluid is ook absoluut niets mis mee, heb veel NAD apparatuur kunnen beluisteren, maar ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan een merk als Bryston met hun QC en garantie. Maar goed dat is ook geen vergelijk. Veel gaat in ieder geval kapot.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note