Plaatsing speakers

Started by Beyond, February 8, 2019, 08:56:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beyond

Ik heb een probleem qua plaatsing van mijn speakers. Ik heb op dit moment 2x Q Acoustics 3020 die op zo'n 1,5m naast mijn tv (TV hangt aan de muur, op zo'n 110cm hoogte, lager niet mogelijk ivm verwarming) staan. Nu heb ik het gevoel dat ik toch een center mis. Echter kan ik deze center moeilijk plaatsen.

Of ik kan de center op de grond (voor de verwarming, niet ideaal) zetten of zo'n 100 cm boven de tv (300 cm vanaf de grond). Wat is wijsheid?

Alvast bedankt!

Marco66

Persoonlijk zou ik liever zonder center spelen dan met een slecht geplaatste.
Dialogen komen dan niet waar ze vandaan behoren te komen en kan erg raar klinken.
Mooiste is direct onder of direct boven de tv maar niet ver er van af ieg.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

pameijer

Eens met bovenstaande. Met name voor een center is plaatsing erg belangrijk. Ik zou toch eerst en vooral gaan kijken naar de indeling. Kan je verwarming niet op een andere plek, of je TV elders? Het eerste is vaak makkelijker dan je denkt. Plaats anders eens een fotootje.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jossie

Heb je niet een redelijk speakertje om het te proberen? Vlak bij de vloer is niet zo problematisch hoor, wel een kleed ervoor en eq om wat laagmidden af te zwakken.

Als je geen zichtlijn houdt op de tweeter (tafeltje?) kun je er beter niet aan beginnen.
Omni !

Beyond

#4
Quote from: pameijer on February  8, 2019, 09:06:11
Eens met bovenstaande. Met name voor een center is plaatsing erg belangrijk. Ik zou toch eerst en vooral gaan kijken naar de indeling. Kan je verwarming niet op een andere plek, of je TV elders? Het eerste is vaak makkelijker dan je denkt. Plaats anders eens een fotootje.

Het zijn allemaal schuine kanten, behalve waar de tv nu hangt. Tv en verwarming kunnen geen kant op ;). Het is een zolderkamer.

Quote from: jossie on February  8, 2019, 09:15:21
Heb je niet een redelijk speakertje om het te proberen? Vlak bij de vloer is niet zo problematisch hoor, wel een kleed ervoor en eq om wat laagmidden af te zwakken.

Als je geen zichtlijn houdt op de tweeter (tafeltje?) kun je er beter niet aan beginnen.

Ik kan een center proberen van een KEF 2005.2. Goed punt. Ik heb een laminaten vloer.

Drjeckyll

Plaats eens een foto inderdaad, liefst ook een zij aanzicht zodat de tv / verwarming zichtbaar is.
Er zijn normaal gezien wel wat mogelijkheden :)

Beyond

#6
Quote from: Drjeckyll on February  8, 2019, 10:59:05
Plaats eens een foto inderdaad, liefst ook een zij aanzicht zodat de tv / verwarming zichtbaar is.
Er zijn normaal gezien wel wat mogelijkheden :)

Hierbij een foto. Work in progress.. Heb even geen betere. Momenteel niet thuis.

https://www.dropbox.com/s/9x96ji94o9hira6/Foto%2026-01-19%2020%2006%2042.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9t6j39htpk4cksn/IMG_8118.JPG?dl=0

Drjeckyll

Daar zou eventueel wel een center tussenpassen als je op maat zoekt.

Wat ook een optie kan zijn is je tv half voor de verwarming te hangen dmv andere beugel of zelfbouw oplossing.

Ik zou zoieso voorzichtig zijn met het gebruik van je verwarming.

pameijer

Die radiator kan makkelijk een meter naar links, is een klusje van niks. Zou ik zeker overwegen  :thumbs-up:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Beyond

Quote from: pameijer on February  8, 2019, 15:14:49
Die radiator kan makkelijk een meter naar links, is een klusje van niks. Zou ik zeker overwegen  :thumbs-up:

Er komt waarschijnlijk een bredere radiator. Deze kan de kamer net niet goed genoeg verwarmen

Tabcam

Quote from: pameijer on February  8, 2019, 15:14:49
Die radiator kan makkelijk een meter naar links, is een klusje van niks. Zou ik zeker overwegen  :thumbs-up:

Breder en lager kan misschien ook. Zoveel ruimte heeft je center niet nodig gezien de rest van de ruimte en de Q-Acoustics 3020. Welke center wilde je erbij plaatsen? Eenzelfde 3020 of de 3090c?

Gezien de prijs zou ik het zelfs aan durven om hem met een beugel ervoor te plaatsen. Radiator zwart verven dan wel een witte center en het lijkt ook nog redelijk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

#11
Gezien de grootte van de kamer kun je in de diepte wel 15 cm missen?

Dan zou ik een mdf plaat voor de verwarming zetten ter breedte van de tv plus 10 cm, zo hoog als nodig, met vier afstandsbalkjes naar de muur afsteunen. Hij staat met het gewicht dan op de vloer. Dan kun je de tv en de center daar naar keuze (qua positie) vrij op plaatsen. Kabeltjes kunnen allemaal mooi achter de plaat.

Warmte verwarming kan gewoon vrij weg naar boven.

Hangt de tv zo hoog voor de sportieve activiteiten of is het wel HT? Laatste geval is een lagere positie prettiger kijken. Dan is het te overwegen de tv nog lager te hangen zodat je blikveld op een derde bovenkant tv je beeld treft. Dan kan de center makkelijk boven de tv en dan zit ie ook boven de radiator, kun je 'm eventueel verdiept inbouwen in de wand mocht je dat niet teveel werk vinden [emoji6]

Toch voor sport? Dan center gewoon met een richtbare beugel vlak boven tv hangen op het wanddeel en een beetje naar beneden richten.
Omni !

Beyond

Dank allemaal! Ik ga eens puzzelen

pameijer

In plaats van een bredere radiator kun je ook 1 nemen met meer lagen, een 33 variant. Geeft echt wel een bak warmte af. Als je er een plaat voor zet mis je de stralingswarmte en houd je alleen nog maar de convectiewarmte over; zou ik nooit doen voor het gevoelscomfort.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Beyond

Quote from: pameijer on February  8, 2019, 21:43:07
In plaats van een bredere radiator kun je ook 1 nemen met meer lagen, een 33 variant. Geeft echt wel een bak warmte af. Als je er een plaat voor zet mis je de stralingswarmte en houd je alleen nog maar de convectiewarmte over; zou ik nooit doen voor het gevoelscomfort.

Ook een goede tip. Heb nu een 22. En dan een langere, lagere.

blue-eyes

Ik heb ook zo'n radiator, ook met een plaat ervoor, soort van ombouw. Er komt fors warmte vanaf.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey