JVC n7 doorlopende review

Started by J.A.F._Doorhof, February 6, 2019, 08:52:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Quote from: raindog on March  1, 2019, 13:03:02
Dat je dan misschien sneller een lamp moet vervangen kan toch geen rol meer spelen. De kosten van één nieuwe lamp zijn ongeveer gelijk aan de maandelijkse afschrijving van een dergelijke projector... ;)

Precies, zo sta ik er ook in. Let it burn. En als de lamp op is een nieuwe erin. Die 400 euro (?) voor een lamp per 2 jaar valt in het niet bij de afschrijving op de projector van 8000 euro (N7) in +- 3 a 4 jaar.

Ik hoorde dat de lampen voor de N5/N7 weer wat goedkoper zijn dan de lampen voor de X serie.

J.A.F._Doorhof

Klopt en klopt niet
;)

Als je altijd alles groot kijkt is de impact minder voor de film.
Nu kijk ik bv een half uurtje of uurtje YT en schakel dan ineens naar een veel groter beeld. En daarnaast is niet alles nodig op een groot scherm. Video's over gitaar spelen of bv een standaard vlog of funny videos hoeven niet groot.

Als we bv reis vlogs kijken dan doe ik dat wel op de projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

#77
Dat is ook precies mijn reden om de pj pas te onsteken...,bij film.
Gewone tv zoals nieuws ed kijk ik op mijn Sony tv en films op mijn ..... projector.
Ik heb het al eens eerder aangehaald...,dat ze in de toekomst bv bij een 120" video-scherm je het beeld ook kleiner kan maken naar bv 75" om daar je 'gewone' tv op te kijken, dan kan je bij films de optimale/maximale grootte inschakelen voor film.
En de toekomst is denk ik niet eens zo ver weg want ik denk dat dit met 'The Wall' Samsungs modulaire Micro LED-technologie gewoon mogelijk is.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

raindog

Owkee.. maar als je, om welke reden dan ook, bij youtube soms liever een kleiner beeld wilt dan kun je toch ook je projector maximaal laten inzoomen. Daar is die memory functie nou zo handig voor. En als ik het goed begrepen heb (om toch even on-topic te blijven ;)) kun je bij de nieuwe JVC's onder de memory functie niet alleen een zoomfactorvoorkeur opnemen maar ook ander beeldinstellingen. Scheelt een TV...  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

J.A.F._Doorhof

En je projector slijt sneller.
Een tv koop je tegenwoordig voor de prijs van een lamp.
65" zelfs als voor rond de 700.00

Het is niet alleen de lamp die slijt maar ook panelen
In een huishouden waar absoluut geen tv is zul je toch merken dat de uren er flink snel bij komen

En natuurlijk kun je zoomen maar waarom niet gewoon een tv. Kan het licht aanblijven in de ruimte, minder stroom verbruik en de projector blijft in tip top conditie voor de films .

We hebben jaren lang met crts ook tv gekeken (toen nog veel 4:3) en kan je zeggen dat de films minder impact hadden puur omdat het beeld kleiner werd bij een film

Een crt moet je het hele oppervlak bij voorkeur gebruiken.
Ik ben er dus absoluut een voorstander van om een tv erbij te hebben .en omdat er amper eisen aan gesteld hoeven te worden koop je ze voor een habbekrats :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

HDR gedeelte toegevoegd aan de review.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Hi Frank,

Ik heb je review en met name het stuk over hdr met veel interesse gelezen, bedankt!

Ik kan je volledig volgen wanneer je zegt dat je voor HDR weergave een toestel nodig hebt die een groot dynamisch bereik (contrast ratio) nodig hebt om het potentieel van HDR tot zijn recht te laten komen. Mij lijkt dan toch voornamelijk het ansi contrast belangrijk, maar dat is (op papier) bij deze projector net minder dan bij de concurrentie? Hoe verklaar je dan dat de jvc op HDR vlak momenteel heer en meester is?

Of misschien anders verwoord: mochten de sony projectoren even "slim" omgaan met HDR als de JVC, denk je dan dat HDR mooier zou zijn op de sony's vanwege het hogere ansi contrast?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Ansi contrast en contrast ratio zijn 2 verschillende dingen.

Contrast ratio is het verschil tussen max zwart en max piekwit.
Ansi contrast is een gecompliceerde meting waarbij een checkerboard word gemeten en gedeeld om een waarde te krijgen.
Beide geven eigenlijk geen realistische weergave van hoe een film eruit ziet.

Je kan een zeer hoge contrast ratio hebben met een ansi contrast van bv 100:1 en dan zal bijna alles behalve een tekenfilm met heldere kleuren er bagger uit zien.
Je kan een zeer hoge ansi contrast meting hebben met een lage contrast ratio en je zit naar grijzig zwart te kijken.

je moet die 2 dus met elkaar interpreteren.
De Sony zet een mooi beeld neer, de JVC wint het in de praktijk door beter zwart, of wel je hebt meer een film ervaring, dit is vooral belangrijk bij bv SF en horror (toevallig mijn genre), geloof het of niet maar het hogere ansicontrast zie ik weer terug bij zwart wit films, daar spelen de JVC en Sony om en om, vooral het diepere zwart van de JVC geeft bij films als Dracula en Frankenstein een extra dimensie, maar het iets hogere ansi contrast van de VW760 geeft weer een iets betere film ervaring bij bv wat meer heldere films (die ik amper kijk eigenlijk).

Je moet trouwens van goede huize komen als je bij dit soort projectoren DAT gaat zien. tenzij je ze naast elkaar ziet.
Wat mij altijd weerhield van JVC waren andere dingen zoals blackcrunch (verlies van zwart detail, cruciaal voor wat ik veel kijk), onrust/ruis in het beeld en bewegings onscherpte. Al deze problemen (die voor andere weer geen problemen waren, tot ze het naast elkaar zagen (zie je een tendens)) zijn bij de nieuwe serie voor een heel groot gedeelte opgelost.

En dan....
Prefereer ik op dit moment inderdaad de N7 tov de VW760.
Kijk je veel comedies of wat meer heldere films dan wint de VW760 het wel. Maar ben je zoals ik meer met SF en horror bezig dan is de N7 echt moeilijk te verslaan, en houdt wat geld over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

"Black crunch is grotendeels opgelost."
Niet om de JVC af te vallen want is een prachtige projector.
Ben gewoon benieuwd hoe het fenomeen heet van het verlies van detail in bv donkerbruine achtergrond/ muur bij de film Lucy waar Morgan Freeman aan de telefoon zit, als dat geen black crunch is.
Het is niet zwart het is donkerbruin, bij de Sony 570 en ook mijn 270 zie je duidelijk de patronen in deze muur maar bij de N5 waren die compleet verdwenen. Gewoon een concreet voorbeeld zodat we het over dezelfde informatie hebben.

reza

Is " black grunch" iets anders als " black crush"?
Serieuze vraag.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

@kjelt,
Kun je me die scene even mailen aub.
Het kan zijn dat er een calibratie fout ergens gemaakt is bv. Ik herken dat namelijk niet van andere scenes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Ik besef dat ik de ansi metingen misschien niet zo zwart-wit moet nemen (pun intended).

Zo'n checkerboard is natuurlijk een soort stresstest met evenveel 100% wit als 100% zwart. Dit ga je nooit in een film meemaken. De vaak bovengehaalde scene van een auto met koplampen in een pikzwarte achtergrond bevatten over het hele beeld misschien maar 5% highlights. Wellicht is de contrastverhouding bij zo'n scene een stuk hoger dan de gemeten waarde bij de ansimeting en misschien zou zo'n test een betere beoordeling zijn van het echte dynamische bereik van de projector...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal.
De ANSI contrast meting is in die scene dus juist net wel exact wat hij meet.
Nadeel van laag ANSI contrast is een melkachtige gloed om dat gedeelte heen, hoe hoger het ANSI contrast des te minder last van die gloed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: nielvm on March  8, 2019, 17:10:32
Zo'n checkerboard is natuurlijk een soort stresstest met evenveel 100% wit als 100% zwart. Dit ga je nooit in een film meemaken. De vaak bovengehaalde scene van een auto met koplampen in een pikzwarte achtergrond bevatten over het hele beeld misschien maar 5% highlights. Wellicht is de contrastverhouding bij zo'n scene een stuk hoger dan de gemeten waarde bij de ansimeting en misschien zou zo'n test een betere beoordeling zijn van het echte dynamische bereik van de projector...

Ik denk dat het lastig is om te meten op zo'n koplamp scene. De checkerboard is dan niet precies wat je in een film tegen komt maar is wel gelijk een soort 'standaard' voor de meting zodat je de ansi waarde goed kan vergelijken met andere metingen. Ik denk dat het de bedoeling is dat als de ANSI checkerboard meeting 'beter' is dat de koplamp scene er ook beter uit ziet als je 2 projectoren vergelijkt.

Overigens is het volgens mij ook van belang hoe groot en hoeveel witte en zwarte vlakjes er zijn. En hoe de meter zo'n klein oppervlak kan meten.

De vroegere CRT projectoren hadden moeite met checkerboard weergave, maar waren juist erg goed in de koplamp scene. Omdat bij CRT de maximale hoeveelheid licht terug liep naarmate er een hoger percentage van het beeld wit was. Dus de techniek van de projector is ook nog van belang.

nielvm

Maar zou het dan niet realistischer zijn om een volledig zwart vlak te nemen met slechts 1 wit vak in het midden (en omgekeerd), of zou dit weinig verschil maken?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

Checkerboard is de standaard voor dit soort metingen.
Ook omdat bv een plasma met 1 vlak een BIZAR hoge waarde zou krijgen bv.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  8, 2019, 16:48:46
@kjelt,
Kun je me die scene even mailen aub.
Het kan zijn dat er een calibratie fout ergens gemaakt is bv. Ik herken dat namelijk niet van andere scenes.
Wordt na mijn vakantie. Heb je de UHD disk van Lucy?
Was trouwens 1:1 vergelijk tussen N5 en de 570 bij de HCH dagen, beide projectoren gecalibreerd door dezelfde ISF calibrateur.

home@the movies

#92
Quote from: Kjelt on March  8, 2019, 18:26:03
Wordt na mijn vakantie. Heb je de UHD disk van Lucy?
Was trouwens 1:1 vergelijk tussen N5 en de 570 bij de HCH dagen, beide projectoren gecalibreerd door dezelfde ISF calibrateur.

Ik ga dit nakijken op het productie model van de N5, besef dat de JVC's op de HCH allemaal nog pre prod. demo toestellen waren met nog de bekende kinderziektes. Ondertussen is er wel één en ander aangepast aan zowel hard als firmware, dus ik zou dit eerst even terug moeten herbekijken met de Sony en een JVC productie model, er zijn reeds 3 nieuwe firmware versies tov die pre prod. modellen.

Trouwens dit is ook een interessante tabel https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170274.25  ;) ;D ;)

home@the movies

Sorry voor het even kapen van je review topic Frank  ;)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#95
Quote from: Kjelt on March  8, 2019, 10:04:41
"Black crunch is grotendeels opgelost."
Niet om de JVC af te vallen want is een prachtige projector.
Ben gewoon benieuwd hoe het fenomeen heet van het verlies van detail in bv donkerbruine achtergrond/ muur bij de film Lucy waar Morgan Freeman aan de telefoon zit, als dat geen black crunch is.
Het is niet zwart het is donkerbruin, bij de Sony 570 en ook mijn 270 zie je duidelijk de patronen in deze muur maar bij de N5 waren die compleet verdwenen. Gewoon een concreet voorbeeld zodat we het over dezelfde informatie hebben.
Dit is ook ter speake gekomen op AVS, en het is maar de vraag of de Sony het niet teveel oplicht:
https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3038288-official-jvc-rs3000-nx9-jvc-rs2000-nx7-n7-jvc-rs1000-nx5-n5-owners-thread-176.html#post57586188

Ergens in de threat staan ook foto's van hoe het zou moeten, maar die kan ik niet vinden.

Kjelt

Quote from: Teejoo on March  8, 2019, 20:50:36
Dit is ook ter speake gekomen op AVS, en het is maar de vraag of de Sony het niet teveel oplicht:
https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3038288-official-jvc-rs3000-nx9-jvc-rs2000-nx7-n7-jvc-rs1000-nx5-n5-owners-thread-176.html#post57586188

Ergens in de threat staan ook foto's van hoe het zou moeten, maar die kan ik niet vinden.
Zit hier met een bagger verbinding van 1Mb/s dus wordt later.
Maar begrijp je statement niet, als er details zijn dan wil je die toch zien? Er is informatie opgenomen dan ga je dat toch niet weg gooien? Teveel oplicht ok snap ik op zuch zou dat kunnen maar dat heb ik dan persoonlijk  liever dan niets laten zien  :D

J.A.F._Doorhof

@kjelt
op een goede display na calibratie moet je zien wat de maker voor ogen had :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Quote from: reza on March  8, 2019, 11:12:32
Is " black grunch" iets anders als " black crush"?
Serieuze vraag.

Vraag blijft staan...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  9, 2019, 07:37:07
@kjelt
op een goede display na calibratie moet je zien wat de maker voor ogen had :D
Dan hebben we met projectoren en HDR nog een heel heel heel lange weg te gaan  ;)