JVC n7 doorlopende review

Started by J.A.F._Doorhof, February 6, 2019, 08:52:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2019, 19:40:49
Jammer dat je er zo over denkt.

Het is niet te doen om een vergelijk te maken tussen 2 projectoren waar meer dan een maand tussen zit. Ik heb een goed geheugen maar dat is onmogelijk.

Ofwel je zal ze echt naast elkaar moeten zien.
Dat is ook zo, maar de Sony moet je toch kunnen dromen?

Laat ik het anders stellen: ik kan me nu nog geen goed beeld voorstellen bij deze projector, terwijl ik dat normaal wel heb als je een review maakt. Het is allemaal wat algemeen. Meld ook vooral als dingen tegenvallen, of waar ben je echt enthousiast over?

J.A.F._Doorhof

Volgens mij haal ik al wat dingen aan van de Sony.

Maar goed
N7 heeft veel dieper zwart als de 760
760 is wel duidelijk helderder
N7 is qua ansicontrast slechter. Je ziet dit in bepaalde scènes inderdaad. Maar het nagenoeg perfecte zwart maakt veel goed.

Uniformiteit n7 is beter dan wat ik tot nu toe gezien heb. Let wel dit kan per toestel verschillen natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#27
Draai je in low of high lamp? En gebruik je het filter?  Op AVS zijn er mensen die meer lumens verkiezen boven het filter. Wat is jouw mening daarover?

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2019, 21:05:31
Maar goed
Ik bedoel mijn opmerking niet als aanval, maar vooral als positieve feedback. Excuses als je dat anders ervaart.

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2019, 21:05:31
760 is wel duidelijk helderder 
Komt dat door de calibratie keuze of verschil tussen lamp vs laser?
Een verschil van 100Lm zou ik eigenlijk niet verwachten "duidelijk" te kunnen zien ?


J.A.F._Doorhof

Altijd low lamp modes.
Behalve soms met uhd of 3d (wat ik nooit meer kijk)

Ik gebruik het filter aangezien anders de kleuren niet helemaal goed te krijgen waren.

Er zit wel meer lightoutput verschil tussen dan 100lumen
Vergeet niet dat ten eerste die waardes vaak totaal niet kloppen en daarnaast worden gemeten onder de slechtste condities voor beeld.

Of wel ze zullen beide gelijk zijn maar
Bij de JVC gebruik je het filter, lage lamp modus en dan is dat verschil al veel kleiner.

De 760 is echt een zeer heldere projector
Dat gezegd hebbende. De n7 gooit er echt een enorme bak licht uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2019, 15:47:08
Schakelen duurt ongeveer

Sync switch net geteld
Tussen de 5-9 seconden afhankelijk van bron.
Wel een stuk langer dan een Epson maar ook hier geldt eigenlijk .... Wat is het probleem?
Je start de film en voor het begint heb je gewoon beeld.

Het zou anders zijn als je bij elke wisselen binnen een film wat zou zien.

Dat is voor mij de grootste irritatie aan de X5000 die ik nu heb. 17 a 18 seconden duurt het voor er beeld is met de X5000. Als ik in een folder met afleveringen van een serie wil kijken welke ook al weer de laatste was, zit ik zowel na play als na stop 17 seconden te wachten. En als je er dan 3 af moet zit je al een volle minuut in het donker.

Toen de N5 niet leverbaar was in december heb ik zelfs getwijfeld om naar een X7900 te gaan. Maar vanwege de HDMI sync tijden dit niet gedaan.

pameijer

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2019, 21:05:31
Volgens mij haal ik al wat dingen aan van de Sony.

Maar goed
N7 heeft veel dieper zwart als de 760
760 is wel duidelijk helderder
N7 is qua ansicontrast slechter. Je ziet dit in bepaalde scènes inderdaad. Maar het nagenoeg perfecte zwart maakt veel goed.

Uniformiteit n7 is beter dan wat ik tot nu toe gezien heb. Let wel dit kan per toestel verschillen natuurlijk.

Samengevat:
N7 is OLED achtig
760 is QLED achtig
:P
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2019, 22:41:34
De 760 is echt een zeer heldere projector
Dat gezegd hebbende. De n7 gooit er echt een enorme bak licht uit.

J.A.F._Doorhof

@kjelt.
Of wel een Ferrari rijdt super snel maar een A8 sport ook.

Of wel. De 760 is gewoon enorm krachtig. De n7 is voor een uhp projector een enorm krachtige unit. De 760 is een laser unit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Aangezien veel dit willen weten.
Even in termen die iedereen begrijpt.

760 VS n7
760 is helderder. Maar je ziet duidelijk dat het zwart in vergelijk met de n7 simpelweg ver achterblijft. De n7 is nagenoeg perfect zwart.

Wel zie je nog steeds iets meer detail in de 760 schaduwen. De n7 komt wat "modderiger" over. Let wel dit is niet perse een slecht ding. De 760 is erg open maar ten koste van diep zwart. De n7 is een flink aantal stappen donkerder maar is wat "compacter" in het zwart. Echter je hebt geen idee dat je zwart detail mist. Tot je ze naast elkaar ziet. Beide staan natuurlijk goed afgesteld.

Dit heeft mede als oorzaak dat het zwart veel dieper ligt en het witpunt nagenoeg gelijk. Hierdoor krijg je een andere ervaring. Ik vind het positief.

Heb je een lichte ruimte dan is de 760 absoluut aan te raden. Een laser laat je toch anders kijken. Met een laser doe je toch even makkelijker de projector aan om een paar uur YouTube te kijken. Bij een lamp vind ik dat toch weer "zonde" en dan absolute zwart mis je niet in de meeste lichte kamers.

N7 VS n5
Zoals gezegd hier zit een behoorlijke tijd tussen en ik wil geen uitspraken doen die niet waar zijn. Kijk er zit een verschil tussen. Maar of dat het prijs verschil waard is?

Native contrast is beter op de n7
Met Iris ongeveer gelijk. Dit kan best betekenen dat na 200 uur er weinig verschil meer is. Let wel KAN. Contrast ratios in de eerste 10-20 uur KUNNEN anders zijn en de n5 die wij getest hadden was niet 100% dus ik durf daar echt geen oordeel over te geven.

Je hebt reviewers die roepen wat. En kijken naar de specs op de website en geven daar een oordeel over. Aangevuld met "onkunde" of "kunde" in hun eigen metingen en review en laten daar ook financieel gewin mee wegen.

Als je even terug denkt hebben we met 2 merken al meegemaakt dat ik met geen mogelijkheid verschillen kon vinden tussen het model erboven en eronder terwijl andere reviewers duidelijke verschillen zagen. En een paar weken later kwam uit dat het inderdaad dezelfde toestellen waren alleen met een ander klepje en logo en afdekplaatje en bij het andere merk de term "geselecteerde onderdelen" en in dat geval is het de meerprijs niet waard.

Zonder dat ik een nieuwe n5 naast deze n7 heb gezien kan ik geen waarde oordeel geven. Als je ook de site van JVC kijkt in vergelijk modes zit er niet veel verschil tussen de units. Wel gebruiken ze andere benamingen voor nagenoeg dezelfde functionaliteit.

Ik zou echt menu naast menu moeten zien of er verschillen zijn en ze echt naast elkaar moeten laten werken om te zien wat wat doet en dan nog is bv de werking van een iris amper echt goed te meten en te beoordelen. Dit kan per scene schelen.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat belangrijk is. Zoals het nu is heeft zowel de n5 als n7 dezelfde ANSI waarde en dynamisch contrast. Alleen het native paneel contrast is anders. Zitten in beide hetzelfde paneel en lichthuis en lens dan lijkt het me veilig te zeggen dat de n5 iets beter kan presteren dan wat ik gezien heb bij de pré release.

Dit gezegd hebbende
Er zijn enorm veel factoren die invloed hebben
Wat ik nu zie tov de n5 is dat de n7 duidelijk wat dynamischer oogt. Ondanks dat beide gelijke lightoutput hebben (100lm verschil zie je absoluut niet) lijkt de n7 vooral de zwart wit films wat makkelijker te laten zien. Maar met een klein verschil.

Uiteindelijk moet je dan nog meenemen dat elke unit enigszins anders is. Dat lamp levensduur invloed heeft (de n5 had er al wat opstaan en de n7 is gloednieuw) daarnaast was het een pré sample.

Ik wil gewoon zonder twijfel het beste voor mezelf met een simpele stelregel. Ik ga niet een 9 ophangen omdat ik verwacht dat volgend jaar die kwaliteit flink naar beneden komt in prijs en ik upgrade gewoon regelmatig. Dat is een voordeel als dealer. Daarnaast zie ik geen grote markt voor units boven de 10k. Maar wel in het 9400 - n7 segment. Daar zitten de meeste van onze verkopen ook.

Ik ben gewoon erg realistisch en probeer jullie zonder financiële achtergronden een advies te geven.

En mijn conclusie is dat als je op dit moment onder de 10k een waanzinnig goede projector zoekt ik niet anders kan adviseren dan de n5-7 en hoewel ik een enorm Sony hart heb (ben zelfs Sony ambassadeur) ik toch neig richting deze generatie JVC. Ook door de weergave van hdr.

Ik hoop dat dit wat beter inzicht geeft in mijn visie.

Als aanvulling en dit zal me wel niet in dank worden afgenomen. Elke reviewer die beweert verschillen te zien tussen units die hij/zij korter dan 2 dagen heeft gehad en waar een maand of meer tussen zit (en legio andere units) zou ik met een grote korrel zout nemen. We praten namelijk echt in dit soort gevallen (n5 VS n7) over verschillen die er best zullen zijn maar die je naast elkaar moet zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2019, 09:04:36
En mijn conclusie is dat als je op dit moment onder de 10k een waanzinnig goede projector zoekt ik niet anders kan adviseren dan de n5-7 en hoewel ik een enorm Sony hart heb (ben zelfs Sony ambassadeur) ik toch neig richting deze generatie JVC. Ook door de weergave van hdr.
Deze opmerking plaats je even tussendoor, maar HDR-weergave is, iig voor mij, toch wel erg belangrijk. Ik zie dit als de grootste ontwikkeling van de laatste 5 jaar of zo. Stel je nu dat de HDR weergave van de JVC beter is dan de Sony? Zou me verbazen als je ook steeds leest dat de Sony een duidelijk helderder beeld weer kan geven!

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2019, 09:04:36
Als aanvulling en dit zal me wel niet in dank worden afgenomen. Elke reviewer die beweert verschillen te zien tussen units die hij/zij korter dan 2 dagen heeft gehad en waar een maand of meer tussen zit (en legio andere units) zou ik met een grote korrel zout nemen. We praten namelijk echt in dit soort gevallen (n5 VS n7) over verschillen die er best zullen zijn maar die je naast elkaar moet zien.
Je bent de tweede dealer die dit stelt. Maar als je dan even doordenkt dan kom je dus tot de conclusie dat de aankoop van een N7 ipv een N5 nooit verantwoord kan worden gezien het prijsverschil. Geen enkele koper zal regelmatig switchen tussen de N5 en de N7 en dus de -kleine- verschillen opmerken.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Teejoo

Frank,

Bedankt voor de aanvulling!

Kun je je van de N5 nog herinneren of die nog afweek qua iris?

M.a.w.: kon je die ook 'vast' instellen op een bepaalde stand om de licht output te regelen en daarnaast dynamisch op 2 standen? En heb je het idee of er 1 of 2 zijn?

Kjelt

Quote from: DoorhofEn mijn conclusie is dat als je op dit moment onder de 10k een waanzinnig goede projector zoekt ik niet anders kan adviseren dan de n5-7 en hoewel ik een enorm Sony hart heb (ben zelfs Sony ambassadeur) ik toch neig richting deze generatie JVC. Ook door de weergave van hdr.
Ja qua licht en HDR weergave was dat ook mijn bevinding.
Toch heb ik voor een Sony gekozen omdat bij een 1:1 vergelijk met 1080p content wat toch nog steeds het meest voorkomt, de detaillering op microniveau beter was en vooral de motion flow veel soepeler.

Ik vind het jammer dat je nooit 1:1 naast elkaar vergelijkt, daardoor wordt zoals je zelf al aangeeft het aandeel subjectieve herinnering groter.

maximus79

Belangrijk verschil tussen de N5 en N7 is toch dat de N7 een kleurenfilter heeft?? Eerlijk gezegd heb ik liever de extra lumen die overblijven met HDR bij de N5.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Extra kleurfilter is altijd handig aangezien je meer kleur accurate weergaves kan maken. Maar het hoeft niet natuurlijk. maar dan word een verschil erg klein.

Over 1:1 vergelijken
Ik denk dat er weinig dealers zijn die een 760, n5, n7, 9 en 9400 naast elkaar hebben staan.

Wij hebben altijd 3 demo units en daarmee vergelijk ik. Feit is dat eigenlijk de prijs redelijk goed aangeeft in wat je ziet.

Sony motion flow is beter
Hdr heb ik kort getest en vind ik de n7 wat ik nu gezien hen beter dan de 760 maar ik moet daar echt beter induiken.

Ik hou er gewoon niet van om zomaar wat te roepen om interessant te doen. Dat word al veel te veel gedaan. Ik kan je garanderen dat wat je op internet ziet een groot gedeelte "uit geheugen word gedaan"

Vroeger was dat goed mogelijk
De moderne high end projectoren zitten zo dicht naast elkaar dat ik absoluut verschillen zie maar niet meer na een week of 3-4 uit geheugen.

Kijk dingen als zwart detail en zwart level is simpel. Sony en Epson laten iets meer detail zien in de schaduwen. De JVC is vele malen donkerder qua absoluut zwart.

Dat is gewoon super duidelijk
Motion flow hetzelfde. Sony is daar gewoon nog steeds beer en meester. Maar de nieuwe JVC is zeker niet slecht. Ik heb hem op de laagste stand staan en dat werkt subliem. Ik zou echt naar probleem scènes naast elkaar moeten kijken om te zien of er een verschil in zit.

En dat is het

Misschien ben ik gewoon te eerlijk maar ik weiger dingen te roepen die niet waar zijn of wat ik me niet 100% kan herinneren. Daar heb je als koper niets aan.

Het feit dat ik de 760 weg haal voor een n7 zegt denk ik genoeg. Dat doe ik niet als er een enorm verschil in zit.

N5 VS n7 nogmaals.
N5 was geen productie model, was al bij andere geweest en had een bug. Dus tja.... Hoe kan ik daar een oordeel over geven.

Als iemand een n5 besteld dan ga ik hem zeker opnieuw meten. Is standaard bij de eerste calibratie ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Nog even over full bt2020 en p3
Je moet je goed realiseren wat dit inhoudt.
Ik kan op een grafiek best full p3 Halen en zelfs soms bt2020 maar dat is dan op hue en saturatie.

Voor echt goed hdr spreek je over
Bt2020, luminance hue en saturatie maar ook over een eotf gamma en minimaal 1000-1500 nits

Geloof nou echt niet dat er maar 1 projector is die dit de komende paar jaar gaat doen. Sterker ik zit nog te wachten op de eerste tv die volledig correct hdr weergeeft.

Een paar collega's zeiden het heel mooi in een discussie.

Rec 709 is easy peasy
HDR on tvs is south of the border and take a guess
HDR on projections is south of the wall and just try

Klopt exact.
Rec709 kun je tegenwoordig nagenoeg perfect krijgen.
Hdr op tv's is te calibreren sinds de laatste generaties maar is erg goed opletten en enorm veel shortcuts gebruiken en concessies doen.
Op projectoren is het.... Wel afhankelijk van de calibrareur die je hebt kunnen de resultaten afwijken zonder dat ze iets wezenlijks fout doen. Het is net waar je het zwaarte punt legt.

Vandaar dat ook sommige mensen ervoor kiezen om hdr maar te strippen en als sdr uit te voeren. Dat zou ik zelf niet doen trouwens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Wat trouwens wel opvalt is dat de n7 er enorm lang over doet om op te starten. Zelfs voor dila in beeld staat ben je al een flinke tijd onderweg.

Ik zal het eens klokken maar ik gok van aan tot beeld zeker 1-2 minuten. Vergeleken met Epson en Sony vind ik dat wel bizar lang.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Dat is indd lang. Ik vind het bij mij 5900 al lang duren maar die is zeker sneller dan de tijden die jij noemt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Bij standby is het nu sneller
Dit was een koude boot.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Een van de verschillen tussen de N5 en de N7 is het dubbele iris.
Als je de iris op -15 instelt is het blacklevel van de N7 dieper doordat het lamp iris ook gesloten wordt.
Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2019, 09:04:36
Wat ik nu zie tov de n5 is dat de n7 duidelijk wat dynamischer oogt. Ondanks dat beide gelijke lightoutput hebben (100lm verschil zie je absoluut niet) lijkt de n7 vooral de zwart wit films wat makkelijker te laten zien. Maar met een klein verschil.

Als je het kleurfilter gebruikt in de N7 verlies je ongeveer 15% licht. Daarmee is de N7 dan dus minder helder dan de N5 die dat kleurfilter niet heeft. In een andere review zag ik dat je door te calibreren ook ong. 10% licht verliest, maar dat geld voor zowel de N5 als de N7.

Over de auto1 en auto 2 van de dynamische iris :
https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/2268378-jvc-projector-dynamic-iris-function-writeup.html
Quote

----The difference between A1 and A2 Mode
Auto1 and Auto2 do not differ in the mechanical function of the iris at all. They function exactly the same in that regard. Where they differ is in the way they "treat" the image.
When using Auto1, the projector modifies the image slightly, focused on creating a more contrasty image...It takes the dark parts of the image and makes them even darker and the bright parts even brighter by boosting them. In my opinion, this results in many of the dark areas being too dark and you lose much detail. To some, the image may appear darker but this is just image treatment.

Auto2 focuses on gradation and preserves the image more naturally applying very little image treatment and maintains more of the original image.
As I delved more into the Auto modes, I eventually noticed something wonky was happening...When leaving the aperture at -15 and setting it to A1 or A2, we noticed that the images were not being treated the way we had seen before. We switched from -15 to -6 and suddenly the image was being treated more. We went from -6 to zero and the image was being treated even more.
What we discovered was, based on where you have the numerical setting, also depends on how much the image is artificially treated.

Ik zou dus altijd voor auto2 kiezen. Of zelfs de dynamische iris uit laten.

J.A.F._Doorhof

Hij staat hier ook op 2
Stand 1 loopt teveel dicht inderdaad
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

raindog

#47
Quote from: riwi on February  8, 2019, 15:18:42
Over de auto1 en auto 2 van de dynamische iris :
https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/2268378-jvc-projector-dynamic-iris-function-writeup.html
Ik zou dus altijd voor auto2 kiezen. Of zelfs de dynamische iris uit laten.

Auto1 and Auto2 do not differ in the mechanical function of the iris at all. They function exactly the same in that regard. Where they differ is in the way they "treat" the image.
When using Auto1, the projector modifies the image slightly, focused on creating a more contrasty image...It takes the dark parts of the image and makes them even darker and the bright parts even brighter by boosting them.


Hij doet voorkomen (althans zo lees ik het) alsof een iris het native contrast kan verhogen, dwz gelijktijdig donkere delen donkerder kan maken en lichtere delen lichter. Zo werkt een iris natuurlijk niet, die kan alleen dynamisch contrast verhogen door donkere scenes donkerder te maken en daarop volgende lichtere scenes weer extra licht weer te geven. Verschil tussen auto1 en auto2 is alleen dat auto2 iets subtieler reageert met minder uitersten waardoor deze vaak de voorkeur krijgt.

Dat de auto stand meer effect heeft wanneer de handmatige instelling meer open staat is ook logisch. De auto iris heeft dan een groter bereik tot zijn beschikking.
Als gevolg daarvan heeft de auto iris amper een meerwaarde wanneer je vrij klein projecteert en je de iris standaard op de maximale knijpstand -15 hebt staan. Zo heb ik het in ieder geval ervaren op mijn JVC's.

Dat zou overigens anders zijn als er inderdaad twee aparte irissen achter elkaar zouden staan, één voor manueel en één voor automatisch. In dat geval zou het bereik van de auto iris bij alle handmatige instellingen even groot zijn. Maar mij is nog niet duidelijk of dit bij de N7 nu wel/niet het geval is.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Kjelt

De eerste iris die net achter de lamp zit kan wel degelijk een hoger contrast opleveren denk ik want deze houdt strooilicht tegen (zwarter zwart).

donaldk

Frank als Sony ambassadeur heb je dus iets moois gezien, waar een zwijgcontract voor moest tekenen?

Rec. 709 is voor projectie nog steeds vaak een doel en niet een minimum, helaas. Zelfs niet met een RGB lichtbron lees ik op de spec. sheet 2000 lumens en dat hoorde ik ook bij navraag. Ga ik bij de resi afdeling bij een andere Noorse meneer vragen dan blijft daar voor 709 nog maar 1500-1600 van over. LED aansturing voor P3 zou dan nog eens een extra kwart kosten.

En dit is niet het enige voorbeeld.

Ook als je bij de LED boeren gaat vragen naar P3 colourspace, dan zie je ze vaak suf kijken, 'Ow P3, Pitch 3, milimeter'. Echt 709 is iets waar nog aan gewerkt wordt.

Tja, zolang je de curve die tot 10K lumens niet volgt, kunt volgen, moet je gaan Tone Mappen of een andere oplossing bedenken, je geeft het dus nooit correct weer.

Intra-image contrast is bij projectie beperkt tot 1000:1, dan heb je al een uitzonderlijke projector. On-off contrast is op enkele modellen na ook beperkt tot <1000:1 - (sinds kort) 5500:1. Is 1000:1 genoeg om diep zwart en highlights binnen een beeld correct weer te geven...