JVC n7 doorlopende review

Started by J.A.F._Doorhof, February 6, 2019, 08:52:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Toen ik voor m'n x5000 ging vond ik het al lastig om te kiezen, maar liet uiteindelijk mijn keuze afhangen van wat ík belangrijk vond op de plekken waar de projectoren juist opvallend van elkaar verschilde. Ik maak bijvoorbeeld uit Frank zijn verhaal op dat in het donker de JVC wel wat 'modderiger' overkomt maar nog altijd 'goed presteert'. Dat klinkt (in mijn hoofd) als een nek-aan-nek race. Maar als je dan leest over het 'diepe zwart' dat de JVC neer zet, dan zou dat een stuk groter verschil zijn.

Wat mijn punt is? Dat ik het eigenlijk een stuk interessanter vind om te lezen wat de tekortkomingen ten opzichte van de verschillende projectoren is, zodat je op basis van je eigen voorkeur kunt kiezen.

Ik vind bijvoorbeeld (hoewel sommigen kunnen zeggen dat dat onterecht is) een dieper zwart dat 'lichter' is (Sony) hinderlijker dan het verlies van detail in de diepere zwartwardes. Daarentegen kan ik me wel ergeren aan hoe matig de interpolatie van de JVC's is en dat een Sony daar toch nog steeds behoorlijk ver voorloopt.

Mijn vraag is dan toch eigenlijk of Frank op die vlakken zou kunnen inzoomen. Wat zijn nou echt de dingen die je vroeger niet kon uitstaan bij de JVC (je was er in persoon toen ter tijd vrij expliciet over) en hoe staan die er nu voor? Is het weg? Nog steeds aanwezig? Of is het minder maar is een concurrent al weer mijlen verder?

Ofwel, wat zou voor jou een sterke motivatie zijn om juist voor een JVC te gaan, en wat om voor een van zn concurrenten te gaan en juist níet voor een JVC?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Teejoo

Quote from: donaldk on February  8, 2019, 16:49:46
Frank als Sony ambassadeur heb je dus iets moois gezien, waar een zwijgcontract voor moest tekenen?
Wat bedoel je Donald?

home@the movies

QuoteOver 1:1 vergelijken
Ik denk dat er weinig dealers zijn die een 760, n5, n7, 9 en 9400 naast elkaar hebben staan.

Tja, er zijn er  ;) ;D

skoebiedoe


J.A.F._Doorhof

Wij hebben er altijd een serie naast elkaar.
Maar niet elk model. We maken een keuze.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Ok even als antwoord

Wat me tegenstand aan de vorige generaties
1. Ruis
Er zat altijd wat ruis in het beeld. Dit was niet altijd goed te zien maar als je het zag dan stoorde het me behoorlijk. Helemaal omdat we het op bv de Sony niet zagen in dezelfse scene.

2. Bewegingen
De reden voor mij om ooit van JVC naar Sony te gaan was scherpte bij pans. De JVC had een groter contrast maar de bewegingen waren gewoon erg soft waar een sony wel scherp bleef

3. Black crunch
Al eerder aangehaald
Je mag diep zwart hebben, maar als je detail verliest is dat het voor mij niet waard. Als horror en sf liefhebber en dan ook nog eens met een voorliefde voor de oudere en soms zw films wil je toch wel alles zien.

,4. Motion flow
Ik hou er wel van op de laagste stand en de Sony was hier gewoon veel beter in

Tegenwoordig met de n7 is mijn inziens veel verbeterd op die punten. Tot een punt waar ik zeg dat het diepe zwart toch me wint voor de JVC.

Vandaag erg goed gekeken naar motion flow en op de laagste stand vind ik het absoluut goed en plezierig. Plus je kan behoorlijk wat bijregelen.

Hoop dat ik zo de verschillen wat heb toegelicht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#57
Mooi om te zien dat dat JVC nu goed meekomt qua motionflow! Dat was voor mij ook ook een reden om voor Sony te gaan, net als die ruis. Dat zag ik bij de show van Werner ook bijna niet meer.

Er staat me wel iets bij dat we daar de ondertitteling op  de Sony iets strakker en witter vonden weergegeven. Zie je daar nog gekke dingen?

En wat is je stand van de lampiris (aperture)? Hoe groot is het scherm en op hoeveel lumen heb je hem afgesteld? Ik denk dat je door beide irissen te combineren een spectaculair plaatje kan krijgen! Zeker voor jou als horror liefhebber.

Ben benieuwd hoe dat werkt!

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik auto 2
Auto 1 wel aan het testen.

Verder lage lamp modes
Ik kijk 2.85 breedt en op dit moment komt er meer dan genoeg licht vanaf.

In feite stel ik niet af op lumens
Ik calibreer voor maximaal dynamisch bereik. Zou een projector dan te helder zijn kun je altijd knijpen of een heel licht ND filter gebruiken. Maar dit is eigenlijk nog nooit gebeurt. Alleen de 760 hebben we toen iets geknepen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

raindog

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  9, 2019, 08:17:51
Verder lage lamp modes
Ik kijk 2.85 breedt en op dit moment komt er meer dan genoeg licht vanaf.

Kun je nog aangeven op welk doek je projecteert en de gainwaarde daarvan? Heb je de iris op de low lamp modus dan nu helemaal open staan?
Dankjewel overigens, voor de uitgebreide review en je reactie op alle vragen, dat wordt zeer gewaardeerd!
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

reza

Zo komt Frank niet meer aan film kijken toe :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Mijn scherm heeft een gain van 1.2.
Standaard wit, geen structuur.

Je kan kiezen uit 1 of 2 of manueel.
Ik heb hem nu op 2 staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: reza on February  8, 2019, 23:11:55
Maar daar hoor je jammer genoeg niks van..

We wachten nog steeds op de levering van de N5 en N7, wat we niet hebben kunnen we nog niet laten zien hé ;-)

Teejoo

#63
Quote from: raindog on February  9, 2019, 09:15:12
Heb je de iris op de low lamp modus dan nu helemaal open staan?
Frank heeft de lens iris helemaal open staan, dus aperture 0. (Maar ik uit je eerder bericht op)

Maar 280 breed is dan ook best groot. Wel jammer dat hij dan geen voordeel hebt van de lamp iris als je hem volledig open hebt staan.

reza

#64
Quote from: home@the movies on February  9, 2019, 10:00:26
We wachten nog steeds op de levering van de N5 en N7, wat we niet hebben kunnen we nog niet laten zien hé ;-)


Over 1:1 vergelijken
Ik denk dat er weinig dealers zijn die een 760, n5, n7, 9 en 9400 naast elkaar hebben staan.




Dus zijn ze er niet  :tounge:

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

riwi

Quote from: raindog on February  8, 2019, 16:23:28
Hij doet voorkomen (althans zo lees ik het) alsof een iris het native contrast kan verhogen, dwz gelijktijdig donkere delen donkerder kan maken en lichtere delen lichter. Zo werkt een iris natuurlijk niet, die kan alleen dynamisch contrast verhogen door donkere scenes donkerder te maken en daarop volgende lichtere scenes weer extra licht weer te geven. Verschil tussen auto1 en auto2 is alleen dat auto2 iets subtieler reageert met minder uitersten waardoor deze vaak de voorkeur krijgt.
Dat zegt hij niet. Hij zegt dat in auto 1 stand er extra beeldprocessing actief is die dat doet.

Quote from: raindog on February  8, 2019, 16:23:28
Maar mij is nog niet duidelijk of dit bij de N7 nu wel/niet het geval is.
Zelfs niet na het zien van een foto ervan? Dan weet ik niet hoe ik je verder kan overtuigen.

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  9, 2019, 09:55:08
Je kan kiezen uit 1 of 2 of manueel.
Ik heb hem nu op 2 staan.

Naast de auto1 auto2 stand kan je nog steeds het iris instellen op een maximaal te openen waarde. Dwz stand iris -5 + auto2, dan beweegt het lens iris tussen de -5 en de -15.

Teejoo


raindog

Quote from: riwi on February  9, 2019, 13:38:07
Dat zegt hij niet. Hij zegt dat in auto 1 stand er extra beeldprocessing actief is die dat doet.

Bij de auto iris 1 stand een extra beeldprocessing om het contrast op te vijzelen? Wat een warboel wordt het dan, dan heb je toch helemaal geen controle meer over je beeld..

Quote from: riwi on February  9, 2019, 13:38:07
Zelfs niet na het zien van een foto ervan? Dan weet ik niet hoe ik je verder kan overtuigen.
Misschien heb ik dat gemist, ik zag alleen een foto van de binnenkant van een X70/X90 langs komen en dat is toch al wat generaties geleden.
Moet eerlijk zeggen dat ik de hele iris discussie niet goed meer kan volgen, er wordt van alles over geroepen wat volgens mij niet echt logisch en/of relevant is. Ik laat het straks maar afhangen van een 1 op 1 vergelijk tussen de N5 en N7, de beeldervaring zal dan voor mij bepalen wat het gaat worden.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Teejoo


J.A.F._Doorhof

Convergentie is me nog niet opgevallen.

Bij de werking van de iris hoeft het niet electronisch te zijn. Je kan feitelijk een reactie curve gebruiken en zelfs een smoothing curve.

Daarnaast kun je ook reality Creation of CMD hangen aan de werking van de iris. Dus beide is mogelijk.

Daarnaast moeten mensen zich niet te druk maken over wat er gebeurt. Je moet kijken naar je beeld en naar de metingen. Ik ken mensen die bv enorm zeuren omdat er bepaalde processing gebeurt in video of audio. Als je dan door vraagt of test horen of zien ze het niet... Maar het is er en hun snappen niet wat er exact gebeurt dus is het fout.

Bij de iris curves of enhancements heb je verschillende opties om het te fine tunen. En wil je dat niet..... Kijk daar het kan uit ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Trouwens een "leuk" detail.
En dit is waarom ik ALTIJD engelse manuals gebruik.
in de NL handleiding word CONTINUE gesproken over "beeld verzachten of softer maken" terwijl de engelse term "Smoothing" is.

Vooral bij de CMD geeft dit een komische vertaling.
In de lage stand word het beeld verzacht
In de hoge stand word het beeld verder verzacht....

tja.
Dan zou je dus niet willen gebruiken
Wel even een aandachtspuntje vind ik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

 :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee: :coffee:

Zo, genoeg koffie. Nu verder met de doorlopende review  :clapping:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Ben nog druk bezig.

Maar tot zover.

1. Switchen van bronnen
Duurt erg lang, is al eerder te sprake gekomen.
7-10 seconden is op zich voor een film geen enkel probleem (even pauze drukken) maar het kan irritant zijn als je een serie aan het kijken bent en even wilt weten welke episode je wel/niet gezien hebt. Start episode 8 seconden wachten, stop episode 8 seconden wachten, start episode 8 seconden wachten....

Dit kan frusterend werken.
In de tijd dat we de projector nu hebben hangen is dit ook de enige situatie waarin ik me eraan stoor, verder is het gewoon even pauze indrukken bij het begin van de film als je echt elke seconde wilt zien.

2. Kijk ervaring
Is gewoon subliem, kan niets anders zeggen.
Dit is met gemak een van de beste projectoren die we ooit gehad hebben.
Bij zwart wit films is het beeld mooi egaal en er buiten wat zeer moeilijke scenes is het dynamisch bereik absoluut sterk.

3. Lamp vs laser
voor veel mensen misschien niet relevant maar voor ons wel.
Bij laser zet je toch de projector wat langer aan voor bv wat YouTube of wat series die eigenlijk niet op het grote scherm horen. Met een lamp ben je toch wat voorzichter. We hebben daarom een wat groter formaat TV gewoon achter het scherm staan welke we nu met de lamp toch weer wat meer gebruiken als met de laser.

Op zwart level wint de JVC het gewoon met gemak en met de N7 zie ik absoluut geen nadelen die me echt zo opvallen.
HDR kom ik later op terug :D
Maar dat is ook heel positief.

We hebben nog leuke aanbiedingen voor de liefhebbers, mail even met verkoop@hometheater.nl (ook voor alle andere merken natuurlijk en schermen en Anthem etc :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

raindog

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  1, 2019, 10:03:18
3. Lamp vs laser
voor veel mensen misschien niet relevant maar voor ons wel.
Bij laser zet je toch de projector wat langer aan voor bv wat YouTube of wat series die eigenlijk niet op het grote scherm horen. Met een lamp ben je toch wat voorzichter.

Dit argument heb ik vaker gehoord maar nooit goed begrepen. Als je zó veel geld uit geeft aan een projector dan wil je er toch maximaal van genieten? Ook met YouTube.

Dat je dan misschien sneller een lamp moet vervangen kan toch geen rol meer spelen. De kosten van één nieuwe lamp zijn ongeveer gelijk aan de maandelijkse afschrijving van een dergelijke projector... ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)