JVC n7 doorlopende review

Started by J.A.F._Doorhof, February 6, 2019, 08:52:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Net uit de doos gehaald en neergezet
Vandaag de calibratie en metingen.
Vanaf daar zal ik de review steeds proberen aan te vullen als er iets te melden valt.

Dit is de eerste generatie waarin wat probleempjes zijn opgelost waar ik me persoonlijk aan stoorde bij JVC en vandaar dat we er ook voor gekozen hebben onze vw760 waar ik op zich zeer over te spreken ben even van het plafond af te halen voor een langere periode en de n7 op te hangen. En dat zegt wat

Eerste indruk
Dit is geen unit voor de "faint of heart" het is echt een beest. Zwaar en groot maar niet overdreven. Ongeveer vergelijkbaar met de high end projectoren zoals de vw760

Vormgeving kun je over bekvechten. Ik vind de sony wat mooier. Maar het boxy ontwerp heeft wel wat.

Afstandsbediening is mooi klein en volledig verlicht zoals het hoort. Maar wel mooi verlicht.

De projector staat nu vlak naast me op te warmen en alles klinkt redelijk rustig. Voordeel van een grote behuizing ;)

Metingen volgen in deel 2.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1

Contrast
Altijd spannend
Waarbij ik meteen moet aanmerken dat dit vroeger een stuk belangrijker was dan nu.
Eigenlijk vallen alle HT projectoren wel binnen de marge van "wow leuk film op te kijken".
Voordelen met dit soort units komen dan ook eigenlijk alleen maar echt tot hun recht in een "batcave" of wel zeer donkere ruimte, heb je een lampje aan in de kamer.... wel vergeet het dan maar dat je dat laatste donkere stuk ziet.

Wat wel belangrijk is, is de lightoutput.
De N7 heeft best wat reserves zullen we maar zeggen, dit is een echt behoorlijk heldere projector.
We hadden de VW760 altijd best wel geknepen staan op de laser unit (vol vermogen doet zeer aan je ogen), maar ik gok (moet hem nog ophangen) dat de N7 overeen komt met de geknepen VW760, en dat is erg knap.

Native contrast NA calibratie : 24900:1
Native contrast NA calibratie met iris : 103512:1 :-)

Let wel, aan die laatste heb je heel weinig.
Als je maar ergens een ledje hebt branden word dat al opgepakt

ANSI Contrast : 202

ANSI Contrast is altijd een zwak punt geweest bij JVC.
Voordeel van deze serie is echter wel dat hoewel er nog steeds iets blackcrunch aanwezig is, dit vele malen beter is als in het verleden.
Uiteindelijk zul je de beslissing moeten maken wat belangrijker is.
Een projector met hoger ANSI contrast zal wat meer "spatten" gedurende de film als er bv een auto op je af komt rijden op een donkere weg, wat lager ANSI contrast zal die scene wat weg doen faden.

Wat wel een leuk detail is.
Ik heb in onze testopstelling de jvc iets kleiner gezoomd dan het scherm en er is eigenlijk geen verschil te zien tussen het zwart van het scherm en de projector, na de juiste calibratie is er 1 stapje verschil maar dit is echt bizar donker, erg mooi om te zien dat dit nog steeds mogelijk is zonder al te veel blackcrunch.

Verdere calibratie
In het rapport is te zien dat uit de doos de projector absoluut niet slecht is, maar er is genoeg te verbeteren.
Er is een auto cal software oplossing maar ik prefereer het handmatig te doen, autocal is erg leuk als het via CALMAN loopt maar met de aparte software heb ik slechte ervaringen omdat er toch vaak afwijkingen te zien zijn en niet alle professionele analyzers worden ondersteund, het is natuurlijk wel leuk als je als particulier denkt "ik wil het zelf doen" aan de andere kant, als je bij een goede dealer koopt zijn de calibraties vaak inbegrepen en word er ook direct naar andere dingen gekeken die zeer belangrijk zijn voor de levensduur en garantie van je projector. Ik zou dus zelf zeggen, gewoon door de dealer laten doen.

De projector is goed te calibreren, maar er is een behoorlijke interactie tussen luminance en saturatie wat het calibreren wat bemoeilijkt, tevens moet je tussendoor elke keer op save drukken, heb het CMS 2x moeten doen omdat ik per ongeluk op menu drukte ipv back (die 2 knoppen zou ik graag omgekeerd willen zien, dit gebeurt me regelmatig ook bij andere toestellen, op de een of andere manier verwacht je menu rechts en back links, en bij sommige fabrikanten zit dit net anders om). Alleen Cyaan loopt op Luminance behoorlijk weg. Dit is niet heel erg, maar wel jammer op zo een projector, in het beeld zul je dit absoluut niet zien, maar het is wel mooi als dit gewoon netjes zou lopen.

Verdere opties
JVC heeft de N7 2 instellingen voor de iris gegeven. Beide geven een boost in contrast maar ik moet er in duiken wat het exacte verschil is.
Natuurlijk is er custom gamma voor RGB en laag / hoog en white.
En er is een volledig convergentie menu (ook handig, hoewel deze unit er redelijk op ligt).

Lens shift is aanwezig en werkt erg nauwkeurig.
Projector switched automatisch naar HDR bij het binnenkomen van een HDR signaal.

De hercalibratie ga ik wel doen met de bijgeleverde software om te kijken wat die veranderd aan de unit, maar de eerste calibratie wil ik altijd met de hand doen zodat ik precies weet hoe een projector reageert.

Vandaag heb ik vrij genomen om wat oudere zwart wit films te kijken met erg veel dynamiek en natuurlijk wat modern materiaal.
Vanavond laat of morgen ochtend dus het vervolg.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#2
kijkervaringen
Zoals gezegd is dit een wat andere review
Normaal hebben we onze bekende testscenes en patronen die feitelijk nagenoeg alles zeggen. Maar dit keer dacht ik laat ik ook gewoon kijkervaringen posten. Aangezien we de unit ook langer hebben.

zw
Geloof het of niet maar ik ben gek op de oude universal monster films. Dracula, Frankenstein, invisible Man etc. Maar ook films als the old dark house etc. En we kijken regelmatig een aflevering van the munsters

Voor veel projectoren een absolute killer.
Waarom zou je je afvragen
Wel heel simpel
Er zijn altijd wel kleine of iets grotere afwijkingen in een paneel. Dit valt in normale films eigenlijk nooit op. Tot je bv een sneeuwlandschap ziet of een bepaalde scene met veel lichte tinten. Maar over het algemeen zal niemand zich hieraan storen of het zelfs maar weten.

Toen we met JVC spraken over de n5-7 heb ik dat ook aangegeven en hun antwoord verraste me enigszins. Ze zouden bij het ontwerp rekening gehouden hebben met uniformiteit. Maar toch zijn er geen zone instellingen..... Mmmm dat wilde ik wel zien.

Bij de n5 en nu de n7 kan ik op dit moment bevestigen dat zwart wit er inderdaad verdraaid uniform uitziet. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat we nu pas op 10 uur zitten dus dit is iets wat ik in de gaten hou

upscaling
Natuurlijk kijk je niet altijd 4k (duh)
Gisteren hebben we daarom ook een mix gekeken van een aflevering van Mars een 1080p BD en wat privé opnames die nog met de minidv camera zijn opgenomen.

Buiten dat de kwaliteit van die laatste gewoon ronduit bagger blijft is de upscaling daar toch best goed.

Echt lekker werd het bij mars. Deze 720p versie zag er verdraaid gedetailleerd uit met gestoken scherpe overzichten van de planeet en mooi details in machines en mensen.

Ook de 1080p bronnen werden zonder problemen geupscaled.

Eerlijk is eerlijk dit doen de meeste high end units eigenlijk wel goed. Maar het blijft altijd wel een aandachtspunt. En de n7 voegt ook echt wel wat toe.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#3
HDR
Het zal niemand ontgaan dat HDR een toverwoord is.
Telefoons noemen hun display HDR en om eerlijk te zijn zit ik te wachten op de eerste smartwatch met HDR display, of autoradio met een echte heuse HDR display.

Om maar heel kort te zijn, HDR is wel.... niet altijd HDR.

Om het niet te moeilijk te maken, HDR is een systeem waarbij je meer dynamisch bereik kan weergeven.
Je kent het misschien wel van de digitale camera, we maken een foto correct belicht, een foto 2 stops en een foto 2 stops over, voegen deze samen en voila een HDR (High Dynamic Range) foto, of als je het verkeerd doet een Highly Destructive Retouching foto. Je kent ze wel, die overdreven foto's waar je gewoon ziet dat het niet klopt.

Anyway.
HDR maakt het mogelijk om meer dynamiek op te nemen en weer te geven.
Je ziet meer detail in de schaduwen en meer detail in het wit, dit zorgt ervoor dat een film wat meer lijkt op wat wij zelf ervaren (en meer :D)
Daarnaast hoort bij UHD/HDR een andere kleurspace.

Laten we dat ook proberen simpel te houden.
Normaal zien we op projectoren en toestellen de zgn REC709 kleurendriehoek.

Kleurendriehoek?
Om een film goed weer te kunnen geven moeten er standaarden zijn.
Een van die standaarden is wel bekend denk ik, namelijk D65 of wel de witbalans of wel grayscale.
Vaak is dit het eerste wat mensen leren als ze bezig gaan met calibraties.

Maar als we grijs goed hebben dan moet de rest.
De kleurendriehoek is niet echt moeilijk te begrijpen.

Zie het letterlijk als een driehoek (zie mijn calibratie rapporten)
In het midden zie je een punt, dit noemen we het D65 punt, dit ligt op de blackbody curve (Kelvin) welke de kleurtemperatuur voorschrijft, van warm of wel rood (bv 2800) tot heel heet of wel blauw (bv 9000)

Als we door dat midden punt lijnen gaan trekken komen we uit op wat we noemen de primaries en secondaire kleuren, te weten Rood, Groen en Blauw als primair en Cyaan, Magenta en Geel als secundaire kleuren. En je voelt hem aankomen, die hebben vaste 3 dimensionale (x,y,Y) coördinaten die per kleurspace verschillen. Zo weten we exact waarop we moeten calibreren voor Saturatie, Hue en Luminance.

Als je een lijn trekt van rood door het witpunt kom je uit op cyaan, van groen op magenta en van blauw op geel.
Als dit allemaal exact in balans is praten we over een perfecte calibratie.

Voor rec709 is dit tegenwoordig redelijk makkelijk te doen, en nagenoeg elk toestel kan dit wel aan.
Maar voor UHD/HDR geldt er een andere "standaard"
In een ideale wereld zou dit BT2020 zijn, een zeer ruime kleurspace.
De praktijk is echter dat er eigenlijk geen enkel toestel is die dit perfect kan weergeven, sommige displays halen het wel maar dan alleen op de x en y coördinaten en lang niet op de Y (helderheid).

Maar gelukkig mogen we binnen deze norm ook calibreren op de zogenaamde P3 standaard, een iets kleinere kleurspace die net wat makkelijker te halen is, lees dat eigenlijk ook geen enkel toestel het haalt met de Y waarde.

Gamma
En nee dit is niet de bouwmarkt
Bij elke kleurspace hoort ook een gamma.
Jaren lang is dit 2.2 - 2.4 geweest.

De gamma is een curve die zijn oorsprong vind in het analoge tijdperk.
Om de ruisvloer op een tape op te lossen werd er met veel te veel versterking opgenomen in het donkere gedeelte van de opname. Dit werd later weer terug getrokken bij weergave door een omgekeerde curve te gebruiken waardoor een lineaire weergave bereikt werd.

Dit is ook waar veel mensen die beginnen met calibreren bv de mist in gaan.
Hoewel een gamma zeer belangrijk is, is de ruimte waarin gekeken word net zo belangrijk.
Een Gamma van 2.2 kan bv perfect zijn in ruimte 1 waar een gamma van 2.4 een veel beter resultaat geeft in ruimte B.
Maar.... het moet wel rond de waardes liggen natuurlijk, maar dit is wel iets waar je als calibrateur naar moet kijken.
En was dat maar het hele verhaal, zodra bv een iris mee gaat doen.... wel laten we het zo zeggen, kies iemand die de projectoren goed kent :-)

En nu
Ok we hebben dus
Helderheid en contrast (user settings)
Grayscale (wit balans)
CMS (Kleuren driehoek)
Gamma (curve)

Voor HDR gelden volledig andere regels dan voor REC709.
Daarnaast hebben we HDR ook nog eens te maken met tussen oplossingen zoals HLG (belangrijk voor "mindere" displays of datastromen), HDR10, Dolby Vision om de bekendste even te noemen.

Dit is ook de reden dat ik (en vele met mij) HDR een beetje het wilde westen noemen.
Want er is nog 1 vitaal onderdeel wat ik nog niet genoemd heb.

Nits
Bij HDR spreken we ook nog eens over nits.
Wel eens van gehoord nits?
Nee het is niet de bekende Nederlandse band.
Nits is de lightoutput, of wel piek lightoutput.
Of wel hoe veel licht kan een projector of display maximaal weergeven.
Voor het gemak hebben ze dat maar meteen erg hoog gezet als maximaal

specs
Laten we eens kijken wat we nodig hebben voor een certificering

Premium
Resolutie 4K of wel 3840x2160
Bit depth 10bits (meeste oudere toestellen zijn 8 bits en kunnen dan niet de nieuwe kleurspace goed weergeven)
90% kunnen weergeven van de P3 kleurspace
SMPTE ST2048 kunnen weergeven
Minimale helderheid van 1000 nits met maximaal zwart op 0.05 nits
OF
Minimale helderheid van 540 nits met maximaal zwart op 0.0005 nits

Helderheid
Er word wel eens gedacht dat de helderheid van de display de toonaangevende functie is van HDR maar niets is minder waar, het ligt puur aan de mogelijkheid van de display om het dynamisch bereik weer te geven. Denk even aan bv een CD als je het geluid harder zet word het dynamisch bereik niet hoger, maar blijft gelijk. Het is dus super belangrijk dat voor HDR we kiezen voor een display met een zeer hoog dynamisch bereik (contrast ratio).

Dit maakt ook meteen de opmerking die je vaak hoort dat projectoren nooit HDR kunnen weergeven omdat ze niet genoeg helderheid hebben niet valide.
ECHTER.... er zit wel een kern van waarheid in. Een projector kan niet een volledig HDR signaal weergeven omdat in combinatie met de kleurspace er gewoon niet genoeg bereik is om EN de kleurspace volledig weer te geven op luminance (x,y lukt tegenwoordig al erg goed) EN het volledige bereik qua contrast.

Veel projectoren kiezen er dan ook voor om een concessie te doen aan de hand van cinema filters om wel die extra kleurdiepte te halen.

Jeetje, wat betekend dit nu eigenlijk
Kun je nagaan, dit is de makkelijke uitleg.

Je kan rustig stellen dat een projector misschien het label heeft HDR maar dat je dit rustig mag vertalen als, hij accepteert een HDR signaal en het is beter dan SDR. Ik denk dat dat de lading volledig dekt. Maar betekend dit dat we niets zien? of betekend dit dal alle projectoren gelijk zijn?

Nee, gelukkig niet.
Je ziet op meer en meer projector "slimme" oplossingen om het dynamisch bereik te "temmen" waardoor de kijker een mooi beeld te zien krijgt. Een simpele methode is simpelweg er maar voor te kiezen om de nadruk op schaduw detail, mid of hoog te leggen en dit de klant te laten kiezen, maar veel beter zijn de zogenaamde "mapping" oplossingen, dit zijn oplossingen waarbij aan de hand van het content er beslissingen worden gemaakt over waar de essentie van het beeld ligt. Hierdoor kun je fantastische resultaten krijgen.... hoor ik daar iemand roepen "dat lijkt wel op een iris".... wel ja en nee. Hoewel een iris ook het dynamisch bereik vergroot is mapping toch wel wat anders, maar als je een goede mapping combineert met een goede iris dan krijg je wel een verdraaid overtuigend beeld.

En dat is wat JVC eigenlijk zeer goed doet.
Ik heb een tijdje gewacht met dit gedeelte van de review omdat een projector beoordelen op rec709 eigenlijk best makkelijk is, je kijkt naar de metingen (zijn bij de topmodellen altijd goed) en dan ga je kijken naar de favoriete scenes voor zwart, ansi contrast ervaring en motion enhancement, wat iris testjes en klaar is Clara.... maar HDR.... elke disc is anders, wat leuk is is dat JVC ook de NITS en MaxFALL  laat zien in beeld. Dit geeft ook meteen aan hoe veel verschil er kan zijn.

Hopelijk word nu ook die term wild west wat duidelijker.
Er word namelijk aan alle kanten gewerkt met andere standaarden, of interpretaties van die standaarden, HLG, Dolby Vision, P3, BT2020, HDR10 etc. En daarnaast dus verschillende oplossingen voor compressie, mapping etc. (zie oa het topic over de panasonic HDR opties).

Vandaar dat ik dus eerst wat films op HDR wilde kijken.

Conclusie
Een van de dingen die ik echt super vind van JVC is dat ze HDR zeer serieus nemen.
Ik heb al eerder geroepen dat ze met de REC709 cyclus eigenlijk wat achter aan het lopen waren, motion flow was beduidend minder dan bv bij Sony (nog steeds is Sony wel iets beter), er was wat ruis in het beeld en er was wat scherpte verlies bij bewegingen. Maar bij de vorige generatie viel me al op dat op HDR JVC eigenlijk wel heel goed bezig was.

Met de N7 kan ik voor het eerst zeggen dat we een JVC hebben die de kritiek punten die ik eerst had heeft overwonnen, motion flow is beduidend beter geworden (hoewel Sony nog steeds dus iets beter is) maar vooral HDR weergave is erg goed verzorgd, er zit een goede map functie aan boord die je zelf ook nog eventueel kan fine tunen.

Maar goed dat is mijn werk.
Hoe is de kijk ervaring?

De N7 tovert een beeld op het scherm dat zeer mooi en rustig aan doet.
Er is een goed verloop tussen heldere en donkere scenes en er is meer dan genoeg schaduw en highlight detail om je het idee te geven dat je naar HDR zit te kijken, of wel als je daarna de standaard versie erin stopt is er een GROOT verschil (afhankelijk van de film), wat wel opvalt is dat het kleurpallet wat gemute lijkt, let wel ik schrijf lijkt.

Scenes uit Batman vs Superman komen op de Sony en Epson wat meer verzadigt over, vooral in het pak van Superman, echter..... als we kijken naar de remlichten van de auto's dan knallen die erg diep door in het rood op de JVC en ook explosies op het scherm doen je ogen gewoon zeer en zijn zo diep verzadigt dat je letterlijk denkt naar een totaal andere vorm van film zit te kijken (precies wat je verwacht van HDR). Ik ben dan ook van mening dat de andere projectoren eerder wat te enthousiast zijn qua kleur weergave en de JVC wat meer gebalanceerd. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit ervaringen zijn die op papier altijd wat "negatiever" kunnen overkomen als in de realiteit.

Met REC709 weet je gewoon wat je krijgt, alles is tegenwoordig uniform en projectoren onderscheiden zich door motionflow en contrast ratio's, met HDR komen er ook andere dingen om de hoek kijken, hoe word de implementatie verzorgt, en ik kan niet anders afsluiten met deze opmerking....

JVC is op dit moment wat mij betreft heer en meester op het gebied van HDR.
Dit is ook de reden dat ik even gewacht heb met dit gedeelte, ik ga dat niet roepen zonder dat ik het zeker weet.

We hebben de N7 nu een paar weken hangen en ik mis de 760 van Sony eigenlijk maar op 1 punt..... het is een laser en dus hoef je je geen zorgen te maken om de lamp, nu we weer een lamp projector hebben hebben we ook maar een 65" LCD UHD (:D) tv erbij gekocht die achter het scherm staat voor series of YT.

Maar als we film kijken... of het nu HDR is of Rec709 de JVC N7 is een waanzinnig beest voor het Home Theater.
HIGHLY HIGHLY Recommended.

Als afsluiter van de review hebben we voor de eerste serie mensen die bestellen een hele speciale aanbieding.
Mail naar [email protected] voor de aanbieding.
Let wel.... dit is een gelimiteerde aanbieding.
Maar we willen zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de nieuwe JVC lijn.


ADD
Geef bij de mail even aan of je de N5 of N7 wilt.
We geven op beide een leuke aktie prijs.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zymotic

Erg benieuwd naar de rest van de review!  :popcorn:

Frank_Terpstra

Hoi Frank,
Ben naast de metingen ook benieuwd naar de HDMI sync tijden vooral SDR 60Hz naar 24 Hz en omgekeerd.
groeten
Frank

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Frank_Terpstra

Wanneer je schakelt van bron materiaal weergegeven op 24hz naar bronmateriaal weergegeven op 60hz hoe lang duurt het dan voordat de n7 weer beeld geeft. Ik heb mijn bron zo ingesteld dat hij de verversingsfrequentie aanpast aan de native framerate van de content. Met mijn huidige projextor duurt dat een seconde of 5. Jvcs doen hier de laatste jaargangen 12 -20 seconden over. Dat zou met de n5. N7 en nx9 sterk verbetert moeten zijn.

J.A.F._Doorhof

Schakelen duurt nog steeds langer dan bij epson en sony. Ik gok inderdaad 4-6 seconden. Zou het moeten klokken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Frank_Terpstra

Als dat zou kunnen graag, op avsforum beweert iemand 10-12 voor de N7 wat mij nog best lang lijkt.
GroetenFrank

Teejoo

#10
Leuk! Lang op gewacht deze review!

Check ook even of de iris hoorbaar is, en in hoeverre de panel alignment klopt. Ook in relatie met opwarmen.

Dat zijn dingen die in elk geval op AVS naar boven komen. Vooral die 1e is wel een belangrijke.

J.A.F._Doorhof

Hij hangt hier in een hushbox dus dat hoor ik niet echt
Maar in feite hoor je elke iris als je er naast zit.
Als je gewoon de film qua geluid aan hebt staan lijkt het me bijna onmogelijk dat je hem hoort.

Let wel sommige reviews zijn ook voor een gedeelte click bait. Ja als ik er naast zit en het geluid is helemaal uit en ik ga van zwart naar wit. Ja.ja dan hoor ik hem.

Normaal heb je geluid aan en dan hoor je het absoluut niet.

Schakelen duurt ongeveer

Sync switch net geteld
Tussen de 5-9 seconden afhankelijk van bron.
Wel een stuk langer dan een Epson maar ook hier geldt eigenlijk .... Wat is het probleem?
Je start de film en voor het begint heb je gewoon beeld.

Het zou anders zijn als je bij elke wisselen binnen een film wat zou zien.

Denk niet dat ik dingen onder de bank schuif trouwens. Ik ben denk ik alleen wat realistischer. Als ik er geen last van hen is het in mijn optiek geen probleem maar iets wat de projector doet. Het is anders als dat er bv continue een bron zou zijn van koelers of een fluittoon of bv een ruis vloer. Daar heb je echt last van.

Wisselen van bron doe je eenmalig en of dat nu 2 of 10 seconden duurt ... Tja.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#12
Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2019, 15:47:08
Hij hangt hier in een hushbox dus dat hoor ik niet echt
Maar in feite hoor je elke iris als je er naast zit.
Als je gewoon de film qua geluid aan hebt staan lijkt het me bijna onmogelijk dat je hem hoort.

Let wel sommige reviews zijn ook voor een gedeelte click bait. Ja als ik er naast zit en het geluid is helemaal uit en ik ga van zwart naar wit. Ja.ja dan hoor ik hem.

Normaal heb je geluid aan en dan hoor je het absoluut niet.

Schakelen duurt ongeveer

Sync switch net geteld
Tussen de 5-9 seconden afhankelijk van bron.
Wel een stuk langer dan een Epson maar ook hier geldt eigenlijk .... Wat is het probleem?
Je start de film en voor het begint heb je gewoon beeld.

Het zou anders zijn als je bij elke wisselen binnen een film wat zou zien.

Denk niet dat ik dingen onder de bank schuif trouwens. Ik ben denk ik alleen wat realistischer. Als ik er geen last van hen is het in mijn optiek geen probleem maar iets wat de projector doet. Het is anders als dat er bv continue een bron zou zijn van koelers of een fluittoon of bv een ruis vloer. Daar heb je echt last van.

Wisselen van bron doe je eenmalig en of dat nu 2 of 10 seconden duurt ... Tja.
Nou, de dynamic iris geluiden die op avs staan zijn echt niet normaal te noemen. En er zijn er ook die niet te horen zijn.
Ik hoor bij mijn sony vw95 overigens ook niks.

Frank_Terpstra

Voor film maakt het niet uit, maar ik kijk na de film  vaak ook nog youtube filmpjes en zelfgemaakte filmpjes van mijn kinderen. Vooral bij die laatste categorie irriteerd het me wanneer het omschakelen langer duurt dan het filmpje. Overigens vind ik 5-9seconden nog best acceptabel. Hartelijk dank voor het meten.

J.A.F._Doorhof

Start video en dan even op pauze
Ik zie het via de Chromecast trouwens niet. Die blijft gewoon dezelfde resolutie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

raindog

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2019, 08:52:49
Wat wel een leuk detail is.
Ik heb in onze testopstelling de jvc iets kleiner gezoomd dan het scherm en er is eigenlijk geen verschil te zien tussen het zwart van het scherm en de projector, na de juiste calibratie is er 1 stapje verschil maar dit is echt bizar donker, erg mooi om te zien dat dit nog steeds mogelijk is zonder al te veel blackcrunch.

Kijk, dat zijn waarnemingen waar de JVC fanboy vrolijk van wordt  ;D

Ben erg benieuwd naar de rest van je review en de vergelijking met de N5, vooral op contrastbeleving en zwartwaarde. Want de belangrijkste vraag blijft in mijn ogen toch of de N7 de stevige meerprijs waard is tov de N5.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

reza

Het is rustig hier..
Frank is van zijn stoel gevallen, zo goed is de JVC :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#17
Quote from: reza on February  6, 2019, 21:16:30
Het is rustig hier..
Frank is van zijn stoel gevallen, zo goed is de JVC :D
;D
Ik hoop dat hij de review doet terwijl de projector nog niet in de hushbox hangt. Dat heeft bijna niemand en daarmee kan er niets over eventueel hinderlijk fan geluid en andere bijgeluiden gemeld worden. We positief vind ik dat zijn eerste indruk van het low lamp geluid positief is en in lijn met wat ik bij Werner gehoord heb. Vooral de toon was niet opvallend vond ik, en dat is minstens zo belangrijk als het volume.

@ Frank, zou je trouwens nog eens een foto van je hushbox kunnen maken?

papaleo

#18
Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2019, 08:53:10
Gereserveerd

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2019, 08:53:01
Gereserveerd
Nee,Frank heb 'm alweer (2x zelfs) verkocht daarom is het zo stil... :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Er moet naast reviews ook gewerkt worden en heb een gezin natuurlijk ;). Ga nu de review aanpassen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Weer stukje toegevoegd over zw en upscaling
We hebben trouwens via [email protected] een zeer leuke aanbieding lopen.

Ben zeer gecharmeerd van de n7 dus we hebben een leuke actie bedacht
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

De N7 voor de prijs van de N5? ;D ;)

Hoe verhoud de N7 zich tegen de N5 welke jullie ook hebben gehad op demo?

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

N5 was ook erg mooi.
Ik zou ze echt naast elkaar moeten zien.
Maar de N7 lijkt allemaal wat gedefineerder en filmischer.
Lekker vage termen maar beide zijn gewoon bizar goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

#23
Quote from: J.A.F._Doorhof on February  6, 2019, 08:53:01
kijkervaringen
Zoals gezegd is dit een wat andere review
Normaal hebben we onze bekende testscenes en patronen die feitelijk nagenoeg alles zeggen. Maar dit keer dacht ik laat ik ook gewoon kijkervaringen posten. Aangezien we de unit ook langer hebben.

zw
Geloof het of niet maar ik ben gek op de oude universal monster films. Dracula, Frankenstein, invisible Man etc. Maar ook films als the old dark house etc. En we kijken regelmatig een aflevering van the munsters

Voor veel projectoren een absolute killer.
Waarom zou je je afvragen
Wel heel simpel
Er zijn altijd wel kleine of iets grotere afwijkingen in een paneel. Dit valt in normale films eigenlijk nooit op. Tot je bv een sneeuwlandschap ziet of een bepaalde scene met veel lichte tinten. Maar over het algemeen zal niemand zich hieraan storen of het zelfs maar weten.

Toen we met JVC spraken over de n5-7 heb ik dat ook aangegeven en hun antwoord verraste me enigszins. Ze zouden bij het ontwerp rekening gehouden hebben met uniformiteit. Maar toch zijn er geen zone instellingen..... Mmmm dat wilde ik wel zien.

Bij de n5 en nu de n7 kan ik op dit moment bevestigen dat zwart wit er inderdaad verdraaid uniform uitziet. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat we nu pas op 10 uur zitten dus dit is iets wat ik in de gaten hou

upscaling
Natuurlijk kijk je niet altijd 4k (duh)
Gisteren hebben we daarom ook een mix gekeken van een aflevering van Mars een 1080p BD en wat privé opnames die nog met de minidv camera zijn opgenomen.

Buiten dat de kwaliteit van die laatste gewoon ronduit bagger blijft is de upscaling daar toch best goed.

Echt lekker werd het bij mars. Deze 720p versie zag er verdraaid gedetailleerd uit met gestoken scherpe overzichten van de planeet en mooi details in machines en mensen.

Ook de 1080p bronnen werden zonder problemen geupscaled.

Eerlijk is eerlijk dit doen de meeste high end units eigenlijk wel goed. Maar het blijft altijd wel een aandachtspunt. En de n7 voegt ook echt wel wat toe.
Hoi Frank, valt me eigenlijk een beetje tegen voor iemand van jouw kaliber... Het is idd anders qua review en we zijn denk ik anders gewend.

Ik hoef ook geen grafiekjes, maar een meer gedetailleerde beschrijving met concrete scenes, vooral vergelijkingen met je VW760/N5 als referentie, beschrijving van details, scherpte, contrastverschillen onder invloed van beide irissen, hoogtepunten/mindere punten,  invloed van opwarming van de unit etc. etc.

Kortom, ik vind het helaas wat mager. Maar misschien ben ik te voorbarig en komt dat nog! En het is natuurlijk mijn mening  ;)

Aanvulling: het is meer dat je een vd eerste mensen bent die de N7 reviewt en kan vergelijken met de N5, en dan voelt het wat mager.

J.A.F._Doorhof

Jammer dat je er zo over denkt.

Het is niet te doen om een vergelijk te maken tussen 2 projectoren waar meer dan een maand tussen zit. Ik heb een goed geheugen maar dat is onmogelijk.

Ofwel je zal ze echt naast elkaar moeten zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"