Meerkanaals voor stereo

Started by buizesmurf, January 29, 2019, 10:13:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

buizesmurf

Er staan regelmatig meer kanaals (eind)versterkers te koop als 2e hands.
Was mijn bedoeling zulk een 5 kanaals versterker als stereo te gebruiken,maar dan als bi-amping.
Goed idee of toch niet...graag reacties en ervaringen...

WillyP

Dat hangt helemaal van de luidsprekers af. Op de ene zul je weinig verschil horen, op de andere meer, maar dan nog is het de vraag of het de extra investering waard is.

Ooit heb ik een AV installatie gehad met twee vier-kanaals eindversterkers. Dat ging als volgt: twee kanalen voor de surrounds, twee kanalen gebrugd voor de center en twee keer twee kanalen voor de fronts. Het verschil was goed hoorbaar voor mij bij de fronts: de afbeelding van de ruimte werd preciezer, meer gefocust, maar het was echt geen verschil van dag en nacht. Het is dat ik twee eindversterkers had, want ik vond het de meerkosten niet waard. Bij de center merkte ik weinig effect van het extra vermogen, maar ik draai nooit hard, dat kan er mee te maken hebben.

In jouw opzet is één kanaal ongebruikt. In het algemeen is dat geen probleem, maar het kan geen kwaad om dat voor alle zekerheid even na te vragen.

HTH,

WillyP

flakkees

Quote from: buizesmurf on January 29, 2019, 10:13:02
Er staan regelmatig meer kanaals (eind)versterkers te koop als 2e hands.
Was mijn bedoeling zulk een 5 kanaals versterker als stereo te gebruiken,maar dan als bi-amping.
Goed idee of toch niet...graag reacties en ervaringen...
als je een goed stabiel model neemt zou dat best wel eens een verschil kunnen zijn
afhankelijk van wat je huidige versterker in huis heeft en welke speakers je er mee aanstuurt
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

buizesmurf

Quote from: flakkees on January 29, 2019, 10:47:37
als je een goed stabiel model neemt zou dat best wel eens een verschil kunnen zijn
afhankelijk van wat je huidige versterker in huis heeft en welke speakers je er mee aanstuurt

Zal voor de vector needle zijn.Lusten toch sap.Speel nu met een yamaha reciever RX-5600.
Voel toch dat deze wat grip op de speakers verliest als het gevraagde vrrmogen wat de hoogte in gaat

flakkees

dan ga je dat zeer zeker horen maar zoek iets stabiel
iets met vermogen all channels driven en geen probleem maakt van 4 ohm .
een goed voorbeeld zou bv een rotel rmb 1075 kunnen zijn en die kosten de wereld niet meer
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Tabcam

Waarom wil je bi-ampen? Als het geluid nu niet natuurlijk/krachtig genoeg is, lijkt me een betere stereoversterker eerder op zijn plaats. Vaak kan je voor dezelfde prijs een zwaardere (tweedehands) stereoversterker krijgen.

Bi-ampen is uitgevonden om meer stroom te kunnen leveren aan een luidspreker. De meeste meerkanaalsversterkers zijn minder goed dan hun stereovarianten. Uitzonderingen zijn een aantal klasse D versterkers van bv. NCore en icepower. Het houdt sowieso op bij de 16A die de meeste zekeringskasten leveren. Vandaar ook dat monoblokken het meeste vermogen kunnen leveren.

Of het goed werkt hangt sterk af van je situatie af, het meest belangerijke je speakers en electronica. De kanalen worden sowieso anders belast, zijn ze redelijk gelijk of echt laag/hoog? Je voorversterker krijgt een lagere impedantie te zien als je alleen een stereovoorversterker hebt en hetzelfde signaal moet splitsen.

Mijn eigen ervaring is dat het noodzakelijk was en ok werkte met een Arcam AVR600, een Anthem I225 stereoversterker nog veel beter werkte en nu met een Arcam AVR550 geen noodzaak voel.

Ik zou in stereo voor eenvoud gaan. Meerkanaals is een ander verhaal. Succes



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i