Geluidskwaliteit verbeteren

Started by JunkO, January 31, 2019, 14:29:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carrol

Doet mij goéd dat "mijn" dac het bij jou nu goed doet!!
Op welke filter heb jij hem staan?
Zij adviseren het op 1 volgens mij,maar bij mij was 3 de beste optie.
Nogmaals leuk dat jij tevreden bent.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

JunkO

Ik heb het filter net als jij op standje 3 staan, maar eerlijk gezegd hoor ik eigenlijk geen verschil tussen de verschillende standen. Het zal aan mijn discodoofheid liggen waarschijnlijk.. :hmmm:
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

Ik heb het filter nu na uitgebreid luisteren toch op stand 1 gezet. Deze geeft een wat voller geluid met iets meer bas zonder dat het uit balans is.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Carrol

Dat was de reden dat ik hem pp standje 3 zette,met iets meer details.
Idd een warmer/voller geluid op stande 1
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

JunkO

Dat is wel het mooie van deze DAC, je kunt 'm afstelling op je eigen systeem en wensen.  :)
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

#30
De Pro-Ject Dac Box gaat na 6 weken alweer de deur uit.  :o :) Maar niet omdat hij niet goed is, in tegendeel. Dit kastje heeft me juist laten horen wat de meerwaarde is van een goede DAC. Ik ben daardoor op zoek gegaan naar een leuke upgrade en daarbij uitgekomen op een Metrum Acoustics NOS mini DAC, de Quad versie. Toevallig stond er eentje te koop op Marktplaats en het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus al snel een bod gedaan en tot een akkoord gekomen. 

Dit is een zogenaamde non-oversampling DAC die zéér goede recensies heeft gekregen.



De Metrum krijg ik vandaag binnen en als hij inderdaad de verwachte upgrade biedt dan komt de Pro-Ject in de verkoop.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

De Pro-Ject is zojuist verkocht want de Metrum Acoustics DAC speelt nu een week en ik ben écht onder de indruk. Wauw, wát een fraai geluid produceert dit kastje, nog meer detail, een nog bredere soundstage en bovenal heel natuurlijk. Lastig onder woorden te brengen, maar het geluid "is er gewoon", het komt niet meer uit de speakers, alsof je er midden in zit. Ik vermoed dat het non-oversampling aspect van de DAC hier verantwoordelijk voor is. Echt genieten dus!  :worship:

Als ik de geluidkwaliteit (waar ik het topic uiteindelijk ook voor startte) vergelijk met een maand of 2 geleden lijkt het wel alsof ik een compleet andere installatie heb.

Voorlopig is de honger weer even gestild, voorlopig...  :smile:
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Richi

Quote from: Willi@m on February  2, 2019, 13:44:57
Sinds deze week met Tidal al helemaal een feest.
Heb je TIDAL al geprobeerd in plaats van Spotify? Mijn zoon speelde met Spotify op een Yamaha WXA-50 en nu hij TIDAL gebruikt (hifi variant) klinkt het enorm veel beter. Zelfs via Apple Airplay, de beperking zat echt in de kwaliteit van Spotify in vergelijking met TIDAL.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Witalik

Misschien domme vraag, maar hoe heb je het nu aangesloten ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

JunkO

Quote from: Richi on May  7, 2019, 13:21:27
Heb je TIDAL al geprobeerd in plaats van Spotify? Mijn zoon speelde met Spotify op een Yamaha WXA-50 en nu hij TIDAL gebruikt (hifi variant) klinkt het enorm veel beter. Zelfs via Apple Airplay, de beperking zat echt in de kwaliteit van Spotify in vergelijking met TIDAL.

TIDAL heb ik niet geprobeerd en dat ben ik ook niet van plan om te doen. Spotify heeft voor mij te veel voordelen waardoor ik de iets mindere kwaliteit voor lief neem.

Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

JunkO

#35
Quote from: Witalik on May  7, 2019, 19:19:41
Misschien domme vraag, maar hoe heb je het nu aangesloten ?

Dat is zeker geen domme vraag! Mijn Android box (waar ik in feite alles mee afspeel, hoofdzakelijk Spotify en Youtube) is op 2 manieren aangesloten.

1. Tv box > TV (middels HDMI) > DAC (middels toslink) > versterker (middels RCA)
2. Tv box > DAC (middels S/PDIF) > versterker (middels RCA)

Ik gebruik eigenlijk alleen optie 1, omdat ik dan niet van bron hoeft te switchen op de DAC als ik van tv naar de Android box ga of vice versa. S/PDIF schijnt weliswaar een iets betere kwaliteit te kunnen leveren dan toslink maar ik hoor het verschil niet. Daarnaast heb ik ook een Chromecast in m'n tv zitten en zodoende loopt het geluid hiervan ook via de DAC.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks

Witalik

Ah ok, dus in principe ga je dan via de TV DAC naar je externe DAC en dat verbeterd het geluid al heel veel ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Richi

Quote from: JunkO on May 10, 2019, 12:26:13
TIDAL heb ik niet geprobeerd en dat ben ik ook niet van plan om te doen. Spotify heeft voor mij te veel voordelen waardoor ik de iets mindere kwaliteit voor lief neem.
Dat begrijp ik, maar met een proef abo van TIDAL kan je jouw bekende muziek eens losless proberen. Bij mijn zoon maakte dat een enorm verschil. Voor je het weet, ben je apparatuur aan het kopen terwijl het echte probleem bij de bron ligt.

Voor mij mag je spotify blijven gebruiken, maar als je niet tevreden bent over de geluidskwaliteit en het zou aan spotify kunnen liggen, dan zou ik dat eerst proberen uit te sluiten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jahtari

#38
Quote from: Richi on May 13, 2019, 21:56:08
Dat begrijp ik, maar met een proef abo van TIDAL kan je jouw bekende muziek eens losless proberen. Bij mijn zoon maakte dat een enorm verschil. Voor je het weet, ben je apparatuur aan het kopen terwijl het echte probleem bij de bron ligt.

Voor mij mag je spotify blijven gebruiken, maar als je niet tevreden bent over de geluidskwaliteit en het zou aan spotify kunnen liggen, dan zou ik dat eerst proberen uit te sluiten.
Probeer deze test maar eens bij jezelf of je zoon....!

EDIT, juiste link is https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1548579434082

En laat weten hoeveel je/jullie er goed hebben.

Het "enorme" verschil geloof ik zelf niet. Als dat er was zou je eigenlijk altijd binnen twee minuten de hele test kunnen doen en alle 6 goed hebben.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Job

#39
Page not found...
Deze? [size=78%]https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality[/size]Gedaan met redelijk eenvoudige DAC. De 128k pikte ik er steeds vrij snel uit, daarna werd het lastiger.

noot87

Ja ik heb ook een paar uur besteed aan het verschil proberen te horen tussen Spotify en Tidal, maar ik hoorde echt geen verschil, iig geen verschil wat de moeite is en de extra centen voor de hifi versie.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Quote from: jahtari on May 14, 2019, 08:50:08
Probeer deze test maar eens bij jezelf of je zoon....!

EDIT, juiste link is https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1548579434082

En laat weten hoeveel je/jullie er goed hebben.

Het "enorme" verschil geloof ik zelf niet. Als dat er was zou je eigenlijk altijd binnen twee minuten de hele test kunnen doen en alle 6 goed hebben.
Helaas is dit tegenwoordig geen goede test meer. Hedendaagse Operating Systems zetten meer in op betrouwbaarheid dan op bitperfect afspelen. Dit betekent dat een 44.1/16, 192/16 en 96/24 allemaal op 48 kHz zouden kunnen uitkomen bij Android en de 24 bits is niet gegarandeerd. Hoor je hier geen verschil zegt dat mijns inziens niks.

Zelfs met een dac ben je nog niet gegarandeerd op bit-perfect playback. Een goede streamer is tegenwoordig haast een vereiste en dan werken dit soort webpagina's niet :(.

Ik hoor zelf meer verschil met bitperfect of niet bitperfect dan tussen ongecomprimeerd en goed maar lossy gecomprimeerd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on May 14, 2019, 13:15:22
Helaas is dit tegenwoordig geen goede test meer. Hedendaagse Operating Systems zetten meer in op betrouwbaarheid dan op bitperfect afspelen. Dit betekent dat een 44.1/16, 192/16 en 96/24 allemaal op 48 kHz zouden kunnen uitkomen bij Android en de 24 bits is niet gegarandeerd. Hoor je hier geen verschil zegt dat mijns inziens niks.

Zelfs met een dac ben je nog niet gegarandeerd op bit-perfect playback. Een goede streamer is tegenwoordig haast een vereiste en dan werken dit soort webpagina's niet :(.

Ik hoor zelf meer verschil met bitperfect of niet bitperfect dan tussen ongecomprimeerd en goed maar lossy gecomprimeerd.
Voor mij "lijkt" er een inderdaad verschil te zijn bij de streamer. Spotify via Audiophile klinkt beter dan via Chromecast.
Spotify vs flac(96/24) via Audiophile was voor mij dan weer veel minder (geen) verschil.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Richi

Quote from: jahtari on May 14, 2019, 08:50:08
Probeer deze test maar eens bij jezelf of je zoon....!

EDIT, juiste link is https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1548579434082

En laat weten hoeveel je/jullie er goed hebben.

Het "enorme" verschil geloof ik zelf niet. Als dat er was zou je eigenlijk altijd binnen twee minuten de hele test kunnen doen en alle 6 goed hebben.
Ik ga helemaal niets testen. Ik weet wat ik hoor. Probeer TS alleen te helpen zodat hij misschien minder geld kan uitgeven.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

noot87

Ik ga helemaal niet normaal reageren. Ik probeer alleen mijn mening te geven op basis van een ervaring waarbij ik hoop dat iemand met iets nuttigs komt.

@katwax, ik heb geen idee wat Audiophile is. Ik meen zelf ook een kwaliteitsverschil te horen tussen spelen via Spotify via de BluOS (Bluesound) module en een Chromecast audio optisch aangesloten op mijn versterker. Dat dan weer wel.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

katwax

Quote from: noot87 on May 15, 2019, 16:27:03
@katwax, ik heb geen idee wat Audiophile is. Ik meen zelf ook een kwaliteitsverschil te horen tussen spelen via Spotify via de BluOS (Bluesound) module en een Chromecast audio optisch aangesloten op mijn versterker. Dat dan weer wel.
Mijn excuses het gaat om Daphile, wat op zich een OS is dat ik draai op een minipc.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

Quote from: Richi on May 15, 2019, 16:00:22
Ik ga helemaal niets testen. Ik weet wat ik hoor. Probeer TS alleen te helpen zodat hij misschien minder geld kan uitgeven.
Geweldig, de ware audiofiel. Die enorme verschillen hoort tussen alles, zogenaamd dan, en na elke upgrade het weer heeft over de enorme vooruitgang.  :D

En natuurlijk een blinde test weigert, want dat is onzin, de test klopt niet, de muziek is ook al crap opgenomen etc.

;D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Richi

Quote from: jahtari on May 15, 2019, 21:11:08
Geweldig, de ware audiofiel. Die enorme verschillen hoort tussen alles, zogenaamd dan, en na elke upgrade het weer heeft over de enorme vooruitgang.  :D

En natuurlijk een blinde test weigert, want dat is onzin, de test klopt niet, de muziek is ook al crap opgenomen etc.

;D
Als je mij zou kennen, dan heb ik er geen probleem mee dat je zo reageert. Maar aangezien dat niet het geval is, weet je niet tegen wie je het hebt en of ik al dan niet ervaring heb in dit soort zaken.

Het verschil tussen 320k MP3 en ongecomprimeerd is inderdaad moeilijk te horen (bij sommige muziek op bepaalde sets helemaal niet), wat ik schreef is dat op een Yamaha WXA-50 met Onkyo luidsprekers het verschil tussen Spotify en TIDAL duidelijk hoorbaar was. Aangezien TS aangaf met Spotify te spelen en hij niet tevreden was met de geluidskwaliteit, was mijn advies om (bijvoorbeeld) TIDAL te proberen om te kijken of dat verbetering bracht. Dat kan maar zo de aanschaf van nieuwe apparatuur overbodig maken. Scheelt toch weer geld. Misschien ook niet, maar dat is aan TS om te bepalen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Hoor jij geen enkel verschil dan? Dan heeft jouw set wellicht onvoldoende kwaliteit, staat deze niet goed aangesloten, uit fase, staat deze in een niet passende ruimte, in een belabberde opstelling, of zou je zelf hoognodig eens een afspraak moeten maken met jouw huisarts, die kan jou dan voorts doorverwijzen naar een kno arts om jouw gehoor te testen. Wellicht ben je nog te helpen  8).


Quote from: jahtari on May 15, 2019, 21:11:08
Geweldig, de ware audiofiel. Die enorme verschillen hoort tussen alles, zogenaamd dan, en na elke upgrade het weer heeft over de enorme vooruitgang.  :D

En natuurlijk een blinde test weigert, want dat is onzin, de test klopt niet, de muziek is ook al crap opgenomen etc.

;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JunkO

Quote from: Witalik on May 13, 2019, 12:54:59
Ah ok, dus in principe ga je dan via de TV DAC naar je externe DAC en dat verbeterd het geluid al heel veel ?

Sorry voor de wat late reactie, maar ja, een wereld van verschil.

Ik vraag me trouwens af of de DAC in de tv wel wordt gebruikt, aangezien het signaal pas na de Metrum DAC wordt omgezet naar analoog. Van de Androidbox > TV > Metrum DAC blijft alles digitaal.
Primare A30.1 MKII | ELAC 512 JET | Marantz HD-DAC1 | BeyerDynamic DT880 Edition 600 Ohm |  Yamaha WXAD-10 streamer + iFi Audio iPower | Van Damme Hifi Series | Ghentaudio + Tara Labs interlinks