Anthem STR INTEGRATED AMPLIFIER

Started by muzikant, January 29, 2019, 09:26:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

muzikant

Heeft er iemand ervaring met de Anthem STR INTEGRATED AMPLIFIER,
Mijn probleem ie dat mijn luisterplaats tegen de afscheidings muur van keuken en woonkamer staat,
Zou dit met de ARC callibratie problemen kunnen geven aangaande reflecties van die wand,
Dank bij voorbaat,

Staaled

Dat zie ik niet zo 123 gebeuren.
Op een dergelijke positie heb je juist veel baat bij DSP aangezien het laag wordt aangedikt.

Je zou wel ook nog kunnen overwegen de wand van wat akoestische panelen te voorzien .
Zo werkt het hier in mijn set icm met DSP voortreffelijk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Tabcam

Waar heb je last van? Teveel bas? Teveel echo? Demping in bepaalde frequentiebanden? Klinkt het minder natuurlijk met ruimtecorrectie aan? Ik heb geen ervaring met de Anthem STR, maar wel met ARC, REW, Roomperfect en het meest met Dirac Live.

Met ruimtecorrectie heb ik gemerkt dat goed meten helpt en dat kost tijd met experimenteren. Een klein stukje theorie over ruimtes zoals de schoederfrequentie kan helpen. Je kan online deze berekenen voor jouw ruimte.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

muzikant

Momenteel heb ik geen enkele ruimtecorrectie en heb een rega Elicit- Rversterker, de linker luidspreker staat 68 cm van het raam ('k kanwel het gordijn een deel ervoortrekken)mijn probleem is het geluid perfect vanop mijn luisterplaats te beluisteren zodat de stereoplaatsing is zoals het moet zijn met solo stemmen in het midden met de juiste plaatsing van de instrumenten,
'K moet eraan toevoegen dat de rega versterker 105 watt per kanaal goed zijn werk doet met mijn Hyperion hps-968 sensivity 90db luidsprekers,wanneer ik het totaalpakket ,kan verbeteren met een Anthem versterker met ARC zou ik het sterk overwegen,

muzikant


Tabcam

Begrijp ik het goed dat je nu geen goed stereobeeld hebt?  Ik zou het eerst eens meten met REW en kijken of je ziet wat het probleem is. Als je liever gelijk ruimtecorrectie test kan je ook een goede audiodealer naar een thuisdemo vragen. Zie je hopelijk gelijk hoe zij inmeten.

Van welke bron maak je gebruik? Als het een computer is kan REW eventueel nog het een en ander oplossen of eventueel een HAF filter proberen als je roon gebruikt.

Als het reflecties zijn, kan je met Dirac Live eenvoudiger meer problemen weghalen. Je kan dan ofwel een NAD T758v3 of C658 halen met 3 sloten voor 3 verschillende correctiescurves of een arcam AVR550/SR250 met maar ruimte voor 1 curve.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

muzikant


Met de computer doe ik niets maar heb eenEsoteric SA 60 sacd speler waarmee ik sacd,dvd-audio en cd's beluister, ook een Yamaha T-D 500 dab+ radio
Ik verplaats regelmatig mijn luisterplaats links rechts om het juiste stereobeeld te krijgen,


Sirius666

Quote from: muzikant on January 29, 2019, 20:41:23
Met de computer doe ik niets maar heb eenEsoteric SA 60 sacd speler waarmee ik sacd,dvd-audio en cd's beluister, ook een Yamaha T-D 500 dab+ radio
Ik verplaats regelmatig mijn luisterplaats links rechts om het juiste stereobeeld te krijgen,

Waarom verplaats je je luisterplaats regelmatig? Het stereobeeld is een vast gegeven dus het regelmatige begrijp ik dan niet ;)

Tabcam

Als ik naar je opstelling kijk zou je niet zoveel problemen moeten krijgen als je beschrijft. Hout is niet ideaal maar ik heb steen onder, boven, achter en alleen een tapijt en bank om te dempen. Klinkt bijna als een faseverschil tussen de boxen of dat ze verschillen in een bepaalde frequentieband.

Kan je eens wat (veelal goed opgenomen) muziek luisteren?

Chris Jones - Roadhouses and Automobiles
Nothing but Thieves - Sorry (acoustic)
Maria Mena - habits
Gregory Porter - Musical genocide
Yoshi Horikawa - Bubbles

Via youtube op een telefoon is goed genoeg :tongue2:. Zangers moeten allemaal rotsvast in het midden zingen. Als ze iets links of rechts zingen moeten ze allemaal iets links of iets rechts zingen. Laatste nummer heeft geen zanger maar zou een enorm breed geluidsbeeld moeten geven dat tot ver buiten je speakers gaat.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

#9
Rood op rood, zwart op zwart (luidspreker kabels) ?

Wanneer niet goed aangesloten krijg je een een heel raar stereobeeld. Vaag, niet duidelijk, heel breed....vaag dus.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Een MiniDSP met Dirac Live zal wel eens de ideale oplossing kunnen zijn hier.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

Uit de posities van én de speakers én de luistermens valt simpel op te maken dat zowel resonanties ( het laag dus tgv speaker in de hoek en luistermens dicht op de achterwand) als reflecties ( weer die hoek en de achterwand) prominent aanwezig zijn.
Daar hoef je niet eens voor te meten. Wetmatigheden.
Ook als de zaak niet goed aangesloten is.

Meten laat je zien waar en in welke mate, maar lost het niet op.

Wil je het aanpakken is DSP een eerste.
Vervolgens verder overwegen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

In REW zit trouwens een roomsim functie.
De ruimte lijkt op de foto redelijk symmetrisch en je zou op die manier het laag al wat inzichtelijk kunnen maken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

muzikant

Quote from: chansig on January 30, 2019, 07:47:49
Rood op rood, zwart op zwart (luidspreker kabels) ?

Wanneer niet goed aangesloten krijg je een een heel raar stereobeeld. Vaag, niet duidelijk, heel breed....vaag dus.

Gr. Hans
ik ben zeker dat ze goed aangesloten zijn

chansig

Dat ben ik ook een paar keer heel zeker van geweest. Maar als je het echt zeker weet... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: Staaled on January 30, 2019, 08:57:56
Uit de posities van én de speakers én de luistermens valt simpel op te maken dat zowel resonanties ( het laag dus tgv speaker in de hoek en luistermens dicht op de achterwand) als reflecties ( weer die hoek en de achterwand) prominent aanwezig zijn.
Daar hoef je niet eens voor te meten. Wetmatigheden.
Ook als de zaak niet goed aangesloten is.

Meten laat je zien waar en in welke mate, maar lost het niet op.

Wil je het aanpakken is DSP een eerste.
Vervolgens verder overwegen.

Ik vind hier het woord promiment t.o.v. de beschreven problemen niet op zijn plaats. De achterwand is een behang met structuur, in de linkerhoek hangt een gordijn, in de rechterhoek deels open en deels een krabpaal met difussie. Ik had in mijn vorige kamer een betere plaatsing van instrumenten en zangers maar ik heb nu met alle steen en weinig demping niet zo'n groot stereobeeldprobleem. Het zou niet zo veel moeten verschuiven tussen opnames waar het focuspunt in het midden zou moeten liggen.

De oorzaak achterhalen bepaald ook of de DSP het probleem gaat oplossen of de symptomen alleen aanpakt. Dirac brengt sowieso een hoop goede eigenschappen, ook omdat je het altijd gericht kan gebruiken. Mijn beginpunt is om altijd eerst de set so goed mogelijk spelend te krijgen en dan pas de DSP metingen te gaan doen.

Ik heb ooit ook een half werkende versterker gehad (gebi-ampt) en Dirac haalt een deel goed weg maar het bleef een beetje raar klinken. Met de stereo-direct was het direct duidelijk dat het verkeerd zat en daarna was Dirac ook weer echt goed.

Quote from: muzikant on January 30, 2019, 12:48:36
ik ben zeker dat ze goed aangesloten zijn
Als je de youtube links lastig vind om af te spelen, kan je dan misschien wat voor jou bekende muziek posten en hoe je het geluidsbeeld ervaart? Als het muziek is die op youtube is te vinden kan ik 'meeluisteren'. En heb je een koptelefoon? Ik vind het altijd handig om daarmee te vergelijken. Het geeft een ander geluidsbeeld maar het midden blijft het midden :music:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Staaled

Quote from: TabCam on January 30, 2019, 13:28:57
Ik vind hier het woord promiment t.o.v. de beschreven problemen niet op zijn plaats. De achterwand is een behang met structuur, in de linkerhoek hangt een gordijn, in de rechterhoek deels open en deels een krabpaal met difussie. Ik had in mijn vorige kamer een betere plaatsing van instrumenten en zangers maar ik heb nu met alle steen en weinig demping niet zo'n groot stereobeeldprobleem. Het zou niet zo veel moeten verschuiven tussen opnames waar het focuspunt in het midden zou moeten liggen.

De oorzaak achterhalen bepaald ook of de DSP het probleem gaat oplossen of de symptomen alleen aanpakt. Dirac brengt sowieso een hoop goede eigenschappen, ook omdat je het altijd gericht kan gebruiken. Mijn beginpunt is om altijd eerst de set so goed mogelijk spelend te krijgen en dan pas de DSP metingen te gaan doen.

Ik heb ooit ook een half werkende versterker gehad (gebi-ampt) en Dirac haalt een deel goed weg maar het bleef een beetje raar klinken. Met de stereo-direct was het direct duidelijk dat het verkeerd zat en daarna was Dirac ook weer echt goed.
Als je de youtube links lastig vind om af te spelen, kan je dan misschien wat voor jou bekende muziek posten en hoe je het geluidsbeeld ervaart? Als het muziek is die op youtube is te vinden kan ik 'meeluisteren'. En heb je een koptelefoon? Ik vind het altijd handig om daarmee te vergelijken. Het geeft een ander geluidsbeeld maar het midden blijft het midden :music:.
Deze hebben geen significante invloed op het laag.
De plaats van weergevers en luistermens wel en die zijn ongunstig.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Tabcam

Quote from: Staaled on January 30, 2019, 13:52:13
Deze hebben geen significante invloed op het laag.
De plaats van weergevers en luistermens wel en die zijn ongunstig.
Zoals eerder beschreven, de problemen zijn met het stereobeeld. We zijn ook erg ongevoelig voor de richting van de grondtoon. De harmonischen zijn belangrijker dan de grondtoon en die liggen veel hoger. Heb je stappen die helpen bij het vinden van de oorzaak?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Staaled

#18
De oorzaak valt m.i. te verklaren door de opstelling en de ruimte.

Wil TS hiermee aan de gang kan ie:
1 posities veranderen
2 DSP toepassen
3 de ruimte behandelen

punt 1 altijd als eerste
2 en 3 zijn bij voorkeur omgekeerd in prioriteit. praktisch zijn er echter vaak hordes te nemen bij 3 en is DSP wat meer haalbaar,.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

muzikant

Bedankt voor jullie reacties,
Het is niet dat het difuus klinkt,
Deze namiddag heb ik de speakers meer Naar voor geplaaatst zodat ze verder van de achterwand en korter naar de luisterplaats zijn gebracht,
Ook heb ik terug alles gemeten zodat beide luidsprekers evenver van de wand erachter staan,
De hoogte/midden luidsprekers stonden niet 100% op dezelfde plaaats van de beide baskasten,
De solo zangstemmen staan nu ook in het midden ,ik heb tientallen sacd' en dvd-audio en zeer veel cd's die ik beluister met mijn esoteric sa-60,
Ook bij dab+ Radio staan de gesproken stemmen in het midden,
Ik beluister niets langs computer of streaming dus weet spijtig genoeg niet hoe ik metREW of Dsp overweg moet
Daar ik muzikant ben van beroep ( op pensioen ondertussen) wil ik zoveel mogelijk een podium en natuurlijke klanken horen,
Daardoor blijft mijn vraag of een Anthem sts het nog kan verbeteren,

Sirius666

Quote from: muzikant on January 29, 2019, 14:35:06
Momenteel heb ik geen enkele ruimtecorrectie en heb een rega Elicit- Rversterker, de linker luidspreker staat 68 cm van het raam ('k kanwel het gordijn een deel ervoortrekken)mijn probleem is het geluid perfect vanop mijn luisterplaats te beluisteren zodat de stereoplaatsing is zoals het moet zijn met solo stemmen in het midden met de juiste plaatsing van de instrumenten,
'K moet eraan toevoegen dat de rega versterker 105 watt per kanaal goed zijn werk doet met mijn Hyperion hps-968 sensivity 90db luidsprekers,wanneer ik het totaalpakket ,kan verbeteren met een Anthem versterker met ARC zou ik het sterk overwegen,

Quote from: muzikant on January 30, 2019, 18:06:46
Bedankt voor jullie reacties,
Het is niet dat het difuus klinkt,
Deze namiddag heb ik de speakers meer Naar voor geplaaatst zodat ze verder van de achterwand en korter naar de luisterplaats zijn gebracht,
Ook heb ik terug alles gemeten zodat beide luidsprekers evenver van de wand erachter staan,
De hoogte/midden luidsprekers stonden niet 100% op dezelfde plaaats van de beide baskasten,
De solo zangstemmen staan nu ook in het midden ,ik heb tientallen sacd' en dvd-audio en zeer veel cd's die ik beluister met mijn esoteric sa-60,
Ook bij dab+ Radio staan de gesproken stemmen in het midden,
Ik beluister niets langs computer of streaming dus weet spijtig genoeg niet hoe ik metREW of Dsp overweg moet
Daar ik muzikant ben van beroep ( op pensioen ondertussen) wil ik zoveel mogelijk een podium en natuurlijke klanken horen,
Daardoor blijft mijn vraag of een Anthem sts het nog kan verbeteren,

Het probleem is nu toch verholpen omdat de plaatsing niet correct was?

Wat zou de Anthem nu nog moeten verbeteren?

Tabcam

Quote from: muzikant on January 30, 2019, 18:06:46
Bedankt voor jullie reacties,
Het is niet dat het difuus klinkt,
Deze namiddag heb ik de speakers meer Naar voor geplaaatst zodat ze verder van de achterwand en korter naar de luisterplaats zijn gebracht,
Ook heb ik terug alles gemeten zodat beide luidsprekers evenver van de wand erachter staan,
De hoogte/midden luidsprekers stonden niet 100% op dezelfde plaaats van de beide baskasten,
De solo zangstemmen staan nu ook in het midden ,ik heb tientallen sacd' en dvd-audio en zeer veel cd's die ik beluister met mijn esoteric sa-60,
Ook bij dab+ Radio staan de gesproken stemmen in het midden,
Ik beluister niets langs computer of streaming dus weet spijtig genoeg niet hoe ik metREW of Dsp overweg moet
Daar ik muzikant ben van beroep ( op pensioen ondertussen) wil ik zoveel mogelijk een podium en natuurlijke klanken horen,
Daardoor blijft mijn vraag of een Anthem sts het nog kan verbeteren,
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt! Als je tevreden bent zou ik niet veel doen. Wat ik wel gemerkt heb is dat mijn smaak veranderd naarmate muziek beter klinkt.

De Anthem STR zal sowieso veel controle hebben. Ik ga uit dat je de geintegreerde versie beoogde, de pre-amplifier is relatief duur. Er zit altijd een DAC in. De DAC kan je digitaal op de T-D 500 aansluiten maar digitaal met de SACD verbinden zal waarschijnlijk niet lukken. Waarschijnlijk is de DAC wel veel beter dan die van de T-D 500.

Het meeste effect van ruimtecorrectie is op bas. Met ARC, Dirac Live of welke andre ruimtecorrectie je wilt gebruiken, probeert men vaak reflecties aan te pakken en in een aantal gevallen ook faseverschuivingen en/of impulscorrecties.

Mijn ervaring is dat Trinnov het meeste brengt en het meeste kost, daarna Dirac, Live, Lyngdorf, Audessy en REW in ongeveer die volgorde. Je kan altijd eens proberen wat een ruimtecorrectie helpt bij een goede dealer die je een apparaat als thuisdemo leent. Een ervaren HTforummer uit de buurt zou ook een goed beginpunt kunnen zijn.

Heb je nog vragen, stel ze gerust, genoeg ervaring op HTforum aanwezig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

muzikant

Het is inderdaad de geintegreerde versie ook al omdat er een naar ik in reviews begrepen heb er ook een goede phono versterker in zit
Lyngdorf dtai 3400 heb ik ook meerdere reviews gelezen maar daar zijn anologe ingangen optioneel,
Ook zit er geen phono versterker in,
Het is niet dat ik ontevreden ben met mijn Rega Elicit-R ook al omdat mijn luidsprekers gemakkelijk met lampen versterkers overweg kunnen en de rega versterker 2x 105w is,


Tabcam

Quote from: muzikant on January 31, 2019, 09:25:13
Het is inderdaad de geintegreerde versie ook al omdat er een naar ik in reviews begrepen heb er ook een goede phono versterker in zit
Lyngdorf dtai 3400 heb ik ook meerdere reviews gelezen maar daar zijn anologe ingangen optioneel,
Ook zit er geen phono versterker in,
Het is niet dat ik ontevreden ben met mijn Rega Elicit-R ook al omdat mijn luidsprekers gemakkelijk met lampen versterkers overweg kunnen en de rega versterker 2x 105w is,

Het enige dat ik ken met een phono stage en Dirac Live is de NAD C658 preamplifier. Je kan dan met je Rega versterker blijven spelen en toch Dirac Live toevoegen. Of de phono stage beter is dan die van de Rega kan ik niet zeggen. Wel heeft de Rega een Direct Input die je met de NAD kan verbinden wat vrij ongewoon is voor een integrated stereoversterker. Je hebt dan geen dubbele afstandsbedieningen nodig, alleen die van de NAD. Voordeel van de Anthem STR is alleen dat het een alles-in-een apparaat is. Als je het gevoel hebt dat ruimtecorrectie wat gaat toevoegen, dan raad ik een thuisdemo voor beide aan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

muzikant

Heeft er iemand ervaring met Anthem STR voor en eindversterker?
Wat zou het bijdragen aan mijn Hyperion HPS-968 met 90db tegenover mijn rega elicit-r versterker?