xlr splitter maken

Started by mijkie, January 27, 2019, 20:15:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

is het mogelijk om een xlr kabel te splitten in xlr en rca ?

ik heb hier een Teac NT-503 met een xlr uitgang en een rca uitgang maar, ik kan er maar 1 tegenlijk gebruiken  en ik heb eigenlijk 2 uitgangen nodig, xlr naar mijn luidsprekers en rca naar mijn sub

nu is mijn vraag of dat goed gaat, maken kan ik het wel  ;D

thnx !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Tabcam

#1
Je kan ook een gewone XLR splitter en een XLR -> RCA adapter kopen. Voor je sub maakt het niet heel veel uit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mijkie

Had ik ook aan zitten denken idd

Ga ik doen, thnx
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

Dat is niet zo'n goed idee Mijkie. Als je bijvoorbeeld de Neutrik NA2FPMF bekijkt, die heeft pin 1 en 3 kortgesloten. Daardoor zal een zijde van je set 6 dB zachter gaan spelen denk ik...

Wat heb je aangesloten op de Teac en is je sub geaard?
Omni !

mijkie

Ik heb een set Adam Artist 6 aangesloten en een BK xxls400

Alles is geaard
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

Multimeter Mijkie?

Wil je dan meten of er een verbinding is tussen pin 1 XLR Teac en de aarding Teac, idem Adam en of er verbinding is tussen de massa cinch van de BK en de aarding in het 230V chassis.
Uiteraard even kabels los ;-)

Wat sowieso kan is een XLR splitter, dan XLR kabel naar de BK en daar een iso trafo XLR >> Cinch.

Als de BK module zweeft kunnen we het evt ook anders oplossen.
Omni !

mijkie

#6
Ik zal straks eens de multimeter pakken Jossie en zal t resultaat posten

Thnx
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

#7
ff de Adam's en de Teac gepiept met de multimeter,  op pin 1 en de RA aansluiting, geen verbinding

de BK geeft wel verbinding van buitenzijde RCA naar buitenzijde versterker maar, niet naar de aarde aansluiting van de IEC-inlet, zeg jij het maar Jossie  ;D

Trafo ga ik niet aanschaffen voorlopig, gaat om een test !

Ben de Oppo, de Teac, een Yamaha-WXC en een andere dac/pre/streamer met elkaar aan het vergelijken en uitvinden wat voor mij het lekkerst klinkt maar, dan moet ik het eerlijk doen en bij elke combi, de sub gaan gebruiken
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

#8
Ok, tikkie vreemd resultaat. Je hebt Ohms gemeten?

Afijn, ik probeer brom te voorkomen. Als de BK inderdaad geen verbinding heeft tussen aardpen en signaalmassa zal het volgende zeker werken:

Maak een verbinding tussen pin 2 xlr en signaalader cinch kabel. Haal dat draadje uit de cinch plug achterzijde, verbreek de verbinding met de centerpin van de cinchplug. De massa van de cinchkabel laten zitten. We hebben dan zeker signaalmassa als referentie en pin 2 (in te stellen als + in je software) als signaal. Dat draadje kan gewoon een kort stukje kabel zijn bv adertje uit een cat5 oid.

[Edit: je moet dan wel de cinch in het chassis steken op de Teac.]

Als Teac stout is geweest hebben ze pin 1 direct aan de signaalmassa gesoldeerd. Dan kun je simpeler een xlr splitter maken en dan een cinch kabel aan een zijde voorzien van een xlr plug met pin 1 & 2 bedraad. Voordeel, de kabels zitten niet aan elkaar vast met het overloopkabeltje, wel ook een splitter maken...

Toch brom? Probeer sub in dezelde doos te voeden als de Teac.

Omni !

mijkie

waarom moet ik Ohms meten, wil toch niet de weerstand weten maar, gewoon of er verbinding is tussen ......

ik heb een piep-stand op mijn multimeter, die gaat dan piepen als er een verbinding is, volgens mij willen we dat weten ;)

Ik ga proberen je verhaal te volgen maar, de cinch weer in de Teac steken snap ik niet, daar wil ik juist met xlr uit en niet met cinch .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jossie

Piepstand is meestal de onderste in het Ohm's  bereik tot zo'n 200 Ohm. Piepen = '0' Ohm.

Teac heeft een rare keuze gemaakt door het signaal niet op beide connectors tegelijk te zetten. Maar ik ga ervan uit dat alleen het signaal gewisseld wordt, niet de massa verbinding.

Pin 1 van de XLR hoort direct aan de kast te zitten. Dat is dan niet de audiomassa. Daarom stel ik voor de cinch wél in het chassisdeel te steken voor de massa. Signaal halen we dan van pin 2 uit de XLR.

Je kunt dit negeren en gewoon pin 1 en pin 2 gebruiken maar dat is niet erg fraai als pin 1 echt aan de kast zit.
Omni !