De beste verbinding versterker - luidsprekerkabel?

Started by Henkie, February 17, 2019, 16:29:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkie

Hoi,
Ik heb een tweedehands kabel gekocht en ik vraag me af - en die kennis komt bij WBT vandaan - of het niet beter is
aan de versterker kant aan de kabel een busje/hulsje te "crimping" en die vast te zetten in de plug (WBT-610 pluggen).
Nu is de blote kabel vastgeschroefd. Dit heeft als voordeel dat er minder dielectrische overgangen zijn.
Je kunt de kabel ook direct aan de versterker-connector vastzetten.
Vraag is dus: welke is de beste aansluiting?
Bedankt voor jullie reacties.

chansig

Gewoon kaal dus zonder wat dan ook. Gewoon een kabel in de connectoren en klaar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik1977

Yep. Maakt geen bal uit als het maar verbinding maakt. Een platina-rhodium vastgekrompen connector klinkt leuk maar is niet beter of slechter als gewoon vastgeschroefd koper maar wel een stuk vriendelijker voor je portemonnee.

Kjelt

Vanuit de rationele wetenschap is een adereindhuls beter als je de juiste huls en de juiste krimptang gebruikt, het metaal wordt dan een geheel waar je dan de schroef van de connector tegenaan klemt.

Vanuit de audio geloofswereld denken ze dat dit een extra overgangsweerstand is en het slechter maakt.

Wat ze bij die gemeenschap niet begrijpen is dat er geen overgangsweerstand is bij een goede krimp en dat een goede adereindhuls uit massief koper een geheel vormt met de kabel.
Ook leuk om te weten dat dit verplicht is bij alle militaire constructies, NASA enz. Vanwege betrouwbaarheid en juist degelijkheid van deze constructie.

Wat je nooit moet doen is krimpen en dan solderen of krimpen met de foute huls en/of krimptang want dan is het inderdaad slechter.

xlr8

Precies, en als er geen fatsoenlijk krimpsetje voorhanden is gewoon stevig bare-wire monteren.

Stekkers e.d. (in welke esoterische gesmeden vorm dan ook) zijn alleen handig als je een wisseljunkie bent  ;)

scrutinizer

Quote from: Kjelt on February 17, 2019, 19:08:04
Vanuit de rationele wetenschap is een adereindhuls beter als je de juiste huls en de juiste krimptang gebruikt, het metaal wordt dan een geheel waar je dan de schroef van de connector tegenaan klemt.

Vanuit de audio geloofswereld denken ze dat dit een extra overgangsweerstand is en het slechter maakt.

Wat ze bij die gemeenschap niet begrijpen is dat er geen overgangsweerstand is bij een goede krimp en dat een goede adereindhuls uit massief koper een geheel vormt met de kabel.
Ook leuk om te weten dat dit verplicht is bij alle militaire constructies, NASA enz. Vanwege betrouwbaarheid en juist degelijkheid van deze constructie.

Wat je nooit moet doen is krimpen en dan solderen of krimpen met de foute huls en/of krimptang want dan is het inderdaad slechter.

Beetje boude. Hoor hem voor het eerst ......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

VlisChris

Wat?
Dat stekkers weerstand zijn en nadelig werken?

Die gaat al net zolang mee als ik in audioland :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 17, 2019, 23:45:57
Beetje boude. Hoor hem voor het eerst ......
Discussie is hier in het verleden al meerdere malen langsgekomen anders, dat adereindhulzen een extra overgangsweerstand veroorzaken en daardoor een verslechtering zouden zijn  ;)

scrutinizer

Quote from: Kjelt on February 18, 2019, 09:07:14
Discussie is hier in het verleden al meerdere malen langsgekomen anders, dat adereindhulzen een extra overgangsweerstand veroorzaken en daardoor een verslechtering zouden zijn  ;)

Overgangsweerstand heeft te maken met het gekozen materiaal (elektrolyse) voor de adereindhulzen, de montage (beschadigen van aderstructuur), oppervlak voor het raakvlak aanwezig en de contactdruk binnen de adapter.
Denk dat er elektrisch wel een discussie over te voeren valt ......maar waar niet over, Kjelt. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 18, 2019, 09:47:32
Overgangsweerstand heeft te maken met het gekozen materiaal (elektrolyse) voor de adereindhulzen, de montage (beschadigen van aderstructuur), oppervlak voor het raakvlak aanwezig en de contactdruk binnen de adapter.
Denk dat er elektrisch wel een discussie over te voeren valt ......maar waar niet over, Kjelt. ;)
Dat noem ik toch ook dat je en het juiste formaat huls en de juiste krimptang en met de juiste druk moet gebruiken ?

De discussie is dus kennelijk of het beter is om wel of geen adereindhuls te plaatsen en zover als ik het lees ook of je de kabel zelfs helemaal zonder connector in de schroefconnectoren wilt plaatsen.

Na een multi page discussie op een ander forum kan ik alleen adviseren bij stranded wire altijd een adereindhuls te gebruiken (mits voldaan aan bovenstaande).

scrutinizer

#10
Quote from: Kjelt on February 18, 2019, 10:12:41
Dat noem ik toch ook dat je en het juiste formaat huls en de juiste krimptang en met de juiste druk moet gebruiken ?

De discussie is dus kennelijk of het beter is om wel of geen adereindhuls te plaatsen en zover als ik het lees ook of je de kabel zelfs helemaal zonder connector in de schroefconnectoren wilt plaatsen.

Na een multi page discussie op een ander forum kan ik alleen adviseren bij stranded wire altijd een adereindhuls te gebruiken (mits voldaan aan bovenstaande).

Dan nog....speelt nog steeds het materiaal gekozen voor de adereindhuls een rol. Dat samen met het door thermische eigenschappen loskomen van de huls, waardoor deze periodiek 'op moment' weer vastgezet dient te worden.
Dus er is ruimte voor discussie. ;) Maar of we die nu willen..... ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 18, 2019, 10:58:28
Dan nog....speelt nog steeds het materiaal gekozen voor de adereindhuls een rol.
Die is eigenlijk overal behalve in de audioindustrie waar blingbling boven functionaliteit een rol speelt hetzelfde: massief vertind koper.

QuoteDat samen met het door thermische eigenschappen loskomen van de huls, waardoor deze periodiek 'op moment' weer vastgezet dient te worden.
Als je het over moment hebt dan heb je het over de schroefverbinding?
De adereindhuls is na de krimp één geheel met het materiaal van de kabel.
Dat is zo goed en degelijk dat het bv door NASA wordt gebruikt in de ruimte, waarbij de toestellen en apparatuur dagelijks tussen de +250 en -250 graden Celsius worden blootgesteld.
Totaal geen issue tenzij je een foutieve krimp hebt waarbij ruimte overblijft.


scrutinizer

#12
Quote from: Kjelt on February 18, 2019, 11:40:02
Die is eigenlijk overal behalve in de audioindustrie waar blingbling boven functionaliteit een rol speelt hetzelfde: massief vertind koper.
We hebben het nu toch over audio.......
Dus legeringen. ::)


QuoteAls je het over moment hebt dan heb je het over de schroefverbinding?
De adereindhuls is na de krimp één geheel met het materiaal van de kabel.
Dat is zo goed en degelijk dat het bv door NASA wordt gebruikt in de ruimte, waarbij de toestellen en apparatuur dagelijks tussen de +250 en -250 graden Celsius worden blootgesteld.
Totaal geen issue tenzij je een foutieve krimp hebt waarbij ruimte overblijft.



Ik neem aan dat je een verbinding met een spade, banana en/of chassisdeel tot stand wilt brengen...... ::)

Denk dat NASA dat onder condities toepast waar het insluitsels vrijwel onmogelijk word gemaakt. ;)

Monster maakte in zijn Sigma series gebruik van een krimpverbindingen onder hoge druk....
Buiten insluitsel, welke tot oxidatie leidt, was deze verbinding extreem gevoelig voor aderbreuk net achter de gekrompen, koperen bus. ;)

Maar genoeg....
Geen behoefte aan een zoveelste discussie waar zelfs NASA in betrokken word. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 18, 2019, 12:27:18
Denk dat NASA dat onder condities toepast waar insluitsels vrijwel onmogelijk word gemaakt. ;)
Dat is het mooie van een goede krimp, het resultaat is massief.

QuoteMonster maakte in zijn Sigma series gebruik van een krimpverbindingen onder hoge druk....
Buiten insluitsel, welke tot oxidatie leidt, was deze verbinding extreem gevoelig voor aderbreuk net achter de gekrompen, koperen bus. ;)
Aderbreuk achter de adereindhuls is altijd een gevolg van of tangentiele (trek- of zwaarte-) krachten of radiale  krachten (slinger) op de kabel.
Eerste wat je leert is om de kabel indien nodig altijd te ontlasten door een vaste mechanische verbinding te bewerkstelligen met een statisch punt.
Heeft dus niets met de krimpverbinding te maken mijn inziens maar in een foutief gebruik, ook zonder krimpverbinding was dit gebeurt, zo niet eerder.


QuoteMaar genoeg.... Geen behoefte aan een zoveelste discussie waar zelfs NASA in betrokken word. :)
Prima. PS NASA omdat ik verleden jaar de NASA instructie-montageboeken voor verbindingen (die online staan) eens doorgenomen en er veel van opgestoken.

scrutinizer

#14
Quote from: Kjelt on February 18, 2019, 13:35:52
Dat is het mooie van een goede krimp, het resultaat is massief.
Uhh ...Insluiting tijdens het krimpen ::)

QuoteAderbreuk achter de adereindhuls is altijd een gevolg van of tangentiele (trek- of zwaarte-) krachten of radiale  krachten (slinger) op de kabel.
Eerste wat je leert is om de kabel indien nodig altijd te ontlasten door een vaste mechanische verbinding te bewerkstelligen met een statisch punt.
Heeft dus niets met de krimpverbinding te maken mijn inziens maar in een foutief gebruik, ook zonder krimpverbinding was dit gebeurt, zo niet eerder.

Echt waar!! :withstupid:
We hebben het hier over luidsprekerbekabeling en de gemiddelde gebruiker, O uwe forumworrior

QuotePrima. PS NASA omdat ik verleden jaar de NASA instructie-montageboeken voor verbindingen (die online staan) eens doorgenomen en er veel van opgestoken.

Dan zou ik deze nog eens goed doornemen, Wicher.
Zo ook hun reden voor het gebruik van gasdichte verbindingen.. ::)

Zo...even met beide voeten aan de grond. ;)
Ik ben nog wachtende op je antwoord waar volgens jouw deze aderhulsverbinding in geklemd gaat worden om de verbinding tot stand te brengen....
Minimaal in een (multipole) bindingpost. Toch?

NASA........Jij haalt echt alles uit de kast :D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 18, 2019, 14:04:24
Uhh ...Insluiting tijdens het krimpen ::)
Wat dacht je dat er in de kabel zelf zat, zelfs 99,999% OFC zitten allemaal insluitingen tussen de losse draden of dacht je dat dit gas dicht was ?
Als je de kabel schoon afknipt stript en meteen krimpt heb je weinig te maken met insluitingen, hoeft echt niet in een clean room onder stikstof atmosfeer te gebeuren voor normale toepassingen zoals audio er zeker eentje van is.


QuoteZo ook hun reden voor het gebruik van gasdichte verbindingen.. ::)
Tja de ruimte is diep vacuum, als daar iets van een gasbel in zit met aardse luchtdruk heb je 100kPa overdruk en dan kun je issues hebben.


QuoteIk ben nog wachtende op je antwoord waar volgens jouw deze aderhulsverbinding in geklemd gaat worden om de verbinding tot stand te brengen....
Minimaal in een (multipole) bindingpost. Toch?
Ja of banaanplug liefst met trekontlasting op de kabelmantel , whatever.

QuoteNASA........Jij haalt echt alles uit de kast :D
Ik had een toepassing die qua complexiteit een stuk hoger ligt dan een luidsprekersnoer, namelijk een 3 polige motorstroom kabel met flinke stoorstromen, aarddraad en dubbele gevlochten afscherming dusdanig afmonteren dat de EMC uitstraling en stoorgevoeligheid minmaal zou zijn. Daar hebben ze bij NASA hele mooie oplossingen voor, die helaas niet allemaal voor partikulieren te gebruiken zijn (speciale hulsjes op 0,1mm doorsnede nauwkeurig die je per 1000 stuks moet bestellen bij een of andere defensie toeleverancier en de bijbehorende tang a raison van $2000 ligt helaas buiten mijn mogelijkheden)

scrutinizer

#16
Quote from: Kjelt on February 18, 2019, 14:36:03
Wat dacht je dat er in de kabel zelf zat, zelfs 99,999% OFC zitten allemaal insluitingen tussen de losse draden of dacht je dat dit gas dicht was ?
Als je de kabel schoon afknipt stript en meteen krimpt heb je weinig te maken met insluitingen, hoeft echt niet in een clean room onder stikstof atmosfeer te gebeuren voor normale toepassingen zoals audio er zeker eentje van is.

Tja de ruimte is diep vacuum, als daar iets van een gasbel in zit met aardse luchtdruk heb je 100kPa overdruk en dan kun je issues hebben.

Ja of banaanplug liefst met trekontlasting op de kabelmantel , whatever.
Ik had een toepassing die qua complexiteit een stuk hoger ligt dan een luidsprekersnoer, namelijk een 3 polige motorstroom kabel met flinke stoorstromen, aarddraad en dubbele gevlochten afscherming dusdanig afmonteren dat de EMC uitstraling en stoorgevoeligheid minmaal zou zijn. Daar hebben ze bij NASA hele mooie oplossingen voor, die helaas niet allemaal voor partikulieren te gebruiken zijn (speciale hulsjes op 0,1mm doorsnede nauwkeurig die je per 1000 stuks moet bestellen bij een of andere defensie toeleverancier en de bijbehorende tang a raison van $2000 ligt helaas buiten mijn mogelijkheden)
::)
Weet ik niet, jongen. Daar heb ik toch geen kijk op. :)
Maar volgens mij was de vraag van de TS over het gebruik van stervelingen materiaal van WBT met schroefverbindingen en of deze met of zonder adereindhuls van WBT gemonteerd dient te worden. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on February 18, 2019, 14:40:05
Maar volgens mij was de vraag van de TS over het gebruik van stervelingen materiaal van WBT met schroefverbindingen en of deze met of zonder adereindhuls van WBT gemonteerd dient te worden. ;D 
En mijn antwoord was hetzelfde als die van WBT: met.
En jouw antwoord ?

scrutinizer

#18
Quote from: Kjelt on February 18, 2019, 14:58:12
En mijn antwoord was hetzelfde als die van WBT: met.
En jouw antwoord ?
Als deze er bijgeleverd word zal hij niet NASA proef zijn, gezien zijn legering, maar wel de bedoeling denk ik.
Wel met gevolg dat deze schroefverbinding, door thermische eigenschappen, periodiek op moment gezet dient te worden.....Of had ik dit al geschreven ::)   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Ja had je al geschreven, kan geen kwaad natuurlijk.

Maar qua uitzetting woonkamer  10oC  tot 30oC
Koper uitzettingscoefficient van 16,8*10−6mm/oK 1

Adereindhuls 2cm ?

Dan is de uitzetting van die huls bij 20 graden delta dus 0.00000672 m oftewel 6,72 micrometer.
Lijkt me geen issue eigenlijk.






1https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingscoëfficiënt


scrutinizer

#20
Doelde ook meer op reactantie van bepaalde luidsprekers bij hogere geluidsterkte......

Geen interesse in een carriere move.....Politiek?🤔

;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Hahaha nee dank je, ik ben een harde wetenschapper, geen interesse in polderen

PuNkEnStEiN


Quote from: scrutinizer on February 18, 2019, 12:27:18Geen behoefte aan een zoveelste discussie waar zelfs NASA in betrokken word. :)
Zo is dat. Ik heb raketten van Nasa zien exploderen en neerstorten.  :blink:
Doe mij maar blote draadjes rechtstreeks op de speakeraansluiting. Werkt prima.
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840