Vraagje aan NAD (t777 v3) bezitters.

Started by M.Koekepeertje, January 23, 2019, 17:58:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M.Koekepeertje

Goedendag mede forumleden. Ik had een vraagje.
Momenteel ben ik in afwachting van de levering van de t777. Mijn vraag is de volgende: Achten jullie het de investering van €100 waard een full Dirac Live upgrade te kopen of zou de gratis LE versie volstaan?

Tabcam

Ik heb geen T777 maar een Arcam AVR550 met full Dirac. Ik kan je mijn ervaringen vertellen.

In mijn oude huis had ik behang, tapijt, boekenkast, dikke gordijnen en plafondplaten en weinig basproblemen. Dirac zorgde er wel voor dat de muziek veel mooier afgespeeld werd, waarschijnlijk door impuls en fasecorrectie.

In mijn nieuwe woning heb ik een stenen vloer met tapijt maar ook een stenen plafond, stenen achterwand, veel ramen dus verl minder demping. In het begin deed ik full Dirac maar met Dirac 2 ben ik teruggevallen op Dirac tot iets over de Schroeder frequenties, in mijn huis grofweg 123 Hz. Dit geeft een veel rustiger klankbeeld. Het kan nog zijn dat de laatste Diracmetingen niet goed genoeg waren. Meten kost alleen veel tijd dus vooropig dit mijn resultaat.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de T777v3
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

M.Koekepeertje

Dank je wel voor je reaktie. Ik moet je eerlijk bekennen ik als liefhebber van mooie spullen nog wel nieuw ben op dit gebied en ik je antwoord maar ten delen begrijp.
In een review van de t777 schreef de recensent dat, tenzij je grote akoestische problemen in je speelruimte kent het verschil tussen full Dirac en het gratis Dirac LE niet of nauwelijks waarneembaar is. Is dit iets wat jij kunt beamen?

Tabcam

Het komt er eigenlijk op neer dat het sterk van je akoestiek en speakers af hangt. In het algemeen laat Dirac alles strakker en natuurlijker te laten klinken. De meeste winst haal je vaak akoestisch.

Als dat niet kan/mag (WAF) help Dirac ook om dat (deels) te compenseren. In mijn specifieke situatie had ik eerst voordeel van volledig Dirac en nu zou ik uit kunnen met Dirac LE (bas Dirac).

Gezien de prijs van de T777v3 zou ik het gewoon doen. Op het bedrag van een T777v3 is het een erg klein beetje en je kan het doorverkopen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

M.Koekepeertje