Qobuz Studio 1 maand gratis proberen?

Started by bmateijsen, January 23, 2019, 09:01:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B-art

Ik heb zelf bij het installeren nog even goed gecontroleerd of er voor exclusive mode is geselecteerd voor de usb dac en dat er in 24/192 gestreamt kan worden ( bij instellingen)
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

DofN

Quote from: Staaled on January 24, 2019, 13:38:32
Helaas al jaren verstoken van Qobuz aangezien Heos dat niet ondersteunt.
Tidal heeft niet mijn voorkeur ivm de beperkte catalogus en Spotify is uiteraard compressed.

Waarom regel je dan niet een streamer waarbij je zelf kan bepalen welke plug-ins je installeert? Je hebt allemaal goedkope en toch uitstekende oplossingen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Quote from: doorofnight on January 27, 2019, 09:02:09
Waarom regel je dan niet een streamer waarbij je zelf kan bepalen welke plug-ins je installeert? Je hebt allemaal goedkope en toch uitstekende oplossingen.
Ooit de malle belofte aan mijzelf gedaan dat er geen extra kastjes meer bij mogen. ::)


Maar wel een UHD-speler verder, al is de Oppo daarvoor in de kast verdwenen. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

blue-eyes

Quote from: jahtari on January 27, 2019, 08:27:38
Niet met elkaar te vergelijken?

Wordt het verschil niet een beetje overdreven?   :o

Is er al eens een meeting geweest via dit forum om bijv. 320 kb/s te vergelijken met lossless/CD?
Veel. Dit forum bestaat al 20 jaar, en talloze discussies. Met bans en verhitte koppen. Geloof vs wetenschap. Open en gesloten, been there, done that.....
Die discussie mag je aan gaan met wie wil. Maar in ieder niet met mij. Het is mijn mening, mijn waarde. En naar ik weet van veel meer anderen. Feitelijk kan je er niet omheen dat Spotify een compressed medium is, waar soms ook afhankelijk van de methodiek er informatie wordt weggelaten (boven en onder).
Veel mensen die Qobuz, Tidal willen doen dat uit purisme, omdat het kan maar ook omdat dit voor hun gewoon beter is. Meer ga ik er niet van zeggen.


Veel plezier met deze discussie op dit forum, deze is al meerdere malen gevoerd :)
Ik doe niets af aan andere meningen, dat is aan die persoon zelf. Ieder zijn eigen waarheid is ook de waarheid.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Staaled on January 27, 2019, 09:44:47
Ooit de malle belofte aan mijzelf gedaan dat er geen extra kastjes meer bij mogen. ::)


Maar wel een UHD-speler verder, al is de Oppo daarvoor in de kast verdwenen. :D


:) Ergens moet je praktisch willen zijn.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

#31
Quote from: doorofnight on January 27, 2019, 09:57:42
https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1548579434082
2 van de 6 goed...  :nopompom:

Waarbij ik er bij 1 echt gegokt heb. Tom's Diner had ik wel goed, enige die ook zeker aanvoelde.

Ditmaal getest op mijn set studio monitoren, Focal CMS65 + bijbehorende subwoofer, aangesloten op PC met externe audio interface/dac (Steinberg UR22).

Hoe zijn de scores bij anderen?

EDIT: nog een 2e run gedaan, en de eerste 2 goed! Wat harder gezet, ik dacht dat helpt misschien, maar daarna de rest toch fout, zelfs 1x de 128 kbit/s MP3...  :blink:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Siddartha

Heb die test ook al eens gedaan, maar kon ook niet overtuigend 'slagen'
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Jean Sibelius

#33
Quote from: Jean Sibelius on January 25, 2019, 17:29:38
Bedankt! Ga het de komende maand naast Tidal testen (via Roon) en daarna een keuze maken.

Groeten, Jan

Ondertussen een keuze gemaakt en Tidal is eruit en Qobuz blijft. Heb talloze 'dezelfde' tracks zowel via Tidal als Qobuz beluisterd en iedere keer vind ik die laatste net wat lekkerder klinken. Met name de ruimtelijke afbeelding vind ik mooier doortekend met Qobuz als met Tidal. Nu nog tot 26 Februari de gratis maand uitproberen en dan besluiten hoe verder (studio of Sublime+). Die laatste optie is ook wel aantrekkelijk, omdat ik nog steeds ervaar dat streamen vanaf de NAS aanzienlijk beter klinkt dan streamen met Tidal/Qobuz :).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

PorscheHD

Qobuz heeft ook veel meer in high res  :headbanging: hou het voorlopig ook naast Spotify (gezin) het is niet anders

blue-eyes

Quote from: Jean Sibelius on January 31, 2019, 21:25:07
Ondertussen een keuze gemaakt en Tidal is eruit en Qobuz blijft. Heb talloze 'dezelfde' tracks zowel via Tidal als Qobuz beluisterd en iedere keer vind ik die laatste net wat lekkerder klinken. Met name de ruimtelijke afbeelding vind ik mooier doortekend met Qobuz als met Tidal. Nu nog tot 26 Februari de gratis maand uitproberen en dan besluiten hoe verder (studio of Sublime+). Die laatste optie is ook wel aantrekkelijk, omdat ik nog steeds ervaar dat streamen vanaf de NAS aanzienlijk beter klinkt dan streamen met Tidal/Qobuz :).

De korting is best hoog, met een paar aanschaffen heb je het verschil er al uit.... ;) Doen dus!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

PorscheHD

Iemand die dit gebruikt met Musiccast van Yamaha ? Ik zie overal dat het ondersteund wordt maar kan het in de app niet instellen.

Spotify napster Deezer tidal staan daar verder niks??

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

PorscheHD


B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

PorscheHD

Hun zien hem tenminste ik zie heel Qubuz niet terug......

B-art

Als je het al lukt staat er je een nieuw probleem te wachten met Qobuz dus.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Siddartha

#42
heb vanavond eens uitgebreid geluisterd en geswitcht tussen Spotify (Premium, 320 kb/s Ogg Vorbis) en Qobuz met de hoogst mogelijke resolutie. Telkens hetzelfde nummer van hetzelfde album. Meestal was dit bij Qobuz een 24 bit 96 kHz stream. Daarnaast ook nog Come away with me van Norah Jones in 192 kHz stream.

Verdere opstelling: Macbook via USB naar Pioneer N70, geluisterd met Sonus Faber Prima 01 hoofdtelefoon op de uitvang van de Pio.
Voor zowel Qobuz als Spotify de webplayer gebruikt.
Heb op het oor getracht om het volume tussen beide players gelijk te houden zodat harder niet beter klinkt.

Om maar met de conclusie te beginnen: Spotify klinkt eigenlijk heel erg goed. Is er verschil? Ja, dat wel. Is het significant? Nee, niet echt. Het is lastig te omschrijven, maar wat mij het meeste opviel was dat de Qobuz streams wat meer definitie leken te hebben. Daar bedoel ik mee dat details wat duidelijker zijn. Het lijkt ook wat meer helder te klinken, waar Spotify wat 'vetter' klinkt. Wellicht wat blurriger. Maar, zoals gezegd, minimaal.
Laat ik duidelijk zijn: ik weet natuurlijk welke van de twee speelt, dus ik ben beïnvloed. Nu moet ik zeggen dat ik het een niet beter vindt dan het ander. Het is iets anders, maar zoals gezegd, Spotify klinkt gewoon heel goed. Wellicht ook net wat lekkerder door het wat vettigere karakter (ik houd daarvan)

Is het mij het extra geld dan waard? Zeker niet. Ook het gebruiksgemak in ogenschouw nemend met connect van Spotify maakt dat voor mij gewoon een fijne dienst. En zolang je niet de hele tijd vergelijkt en switcht (zoals tijdens deze test), merk je al helemaal niets.

Dus geen Qobuz voor mij, tenminste niet voor zoveel extra per maand. Ga ik lekker blijven genieten van Spotify!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

xlr8

Heb je het vergelijk ook eens via de speakers gedaan ?

Siddartha

Ja, toen ik qobuz pas had, maar erg kort geluisterd. Denk dat áls je een verschil wilt horen, via hoofdtelefoon het best is.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Marino

Ik kom tot dezelfde conclusie, het klinkt beter (meer rust?) maar dat lijkt vaak ook weer aan de opname te liggen.
Het heeft mij wel doen besluiten m'n cd's te rippen en op het streamen over te gaan.

De layout van Qobuz wint het ook van Spotify en het wit kijkt rustiger. Misschien dat dit ook nog eens te veranderen is.

Wat mij wel tegenviel is dat er best wat demo muziek op staat terwijl je de volledige versie verwacht?
Dit had ik o.a. bij een paar cd's van Maceo Parker.

Misschien dat ik nog eens een Meridian MS200 koop om Sooloos en Roon te vergelijken met de huidige software.

Al met al een leuke test, had het niet willen missen!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

jahtari

#46
Quote from: Siddartha on February 20, 2019, 00:19:58
heb vanavond eens uitgebreid geluisterd en geswitcht tussen Spotify (Premium, 320 kb/s Ogg Vorbis) en Qobuz met de hoogst mogelijke resolutie. Telkens hetzelfde nummer van hetzelfde album. Meestal was dit bij Qobuz een 24 bit 96 kHz stream. Daarnaast ook nog Come away with me van Norah Jones in 192 kHz stream.

Verdere opstelling: Macbook via USB naar Pioneer N70, geluisterd met Sonus Faber Prima 01 hoofdtelefoon op de uitvang van de Pio.
Voor zowel Qobuz als Spotify de webplayer gebruikt.
Heb op het oor getracht om het volume tussen beide players gelijk te houden zodat harder niet beter klinkt.
Heb je het verschil ook al eens op je speakers proberen te horen?

En de blinde test al eens gedaan?

Ik wil het zelf nog wel eens proberen met een goede koptelefoon. Hoorde laatst bij een vriend een hifiman HE-400i. Je hoort daarmee ZOVEEL details....! Ik had een nummer van level 42, niet eens een hele goede opname, maar ik hoorde telkens op de snare een iets andere galm/echo. Niet te horen via de luidsprekers.

Verder: het feit dat ik op mijn gewone set luidsprekers geen verschil kan horen én het feit dat ik vanuit de qobuz app niks kan streamen naar een bluesound device, heeft me doen besluiten het proefabonnement stop te zetten.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Quote from: jahtari on February 20, 2019, 15:33:13
Ik had een nummer van level 42, niet eens een hele goede opname, maar ik hoorde telkens op de snare een iets andere galm/echo. Niet te horen via de luidsprekers.


Oorzaak zit hem in de akoestiek. Kan je wel wat aan doen maar moet kunnen en je moet het willen. Dus vergelijken via een hoofdtelefoon is helemaal geen slecht idee.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Dat was precies mijn idee...

En blind slaag ik voor geen enkele test [emoji1], zou ook even niet weten hoe ik dat gemakkelijk zou kunnen doen in mijn eentje... maar goed mijn conclusie is ook niet een waar je heel veel waarde aan moeten hechten [emoji6]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

PorscheHD

Ik speel met een Marantz HD Dac en Denon D7200 hoofdtelefoon en moet na een maand dit concluderen.

Verschil, jazeker! Is het het waard tegenover alle nadelen en de meerprijs?  Nee naar mijn idee niet. Wat zijn de nadelen dan?

- de Qobuz app is niet zo goed in de vrachtwagen loopt de app veel vast (android) en speelt niet vanzelf verder wanneer de auto van contact isbgeweest.

- ik speel via de Bluesound Node, is een goeie app naar mijn mening maar de favorieten staan niet op volgorde wat ik heel irritant vind en streaming service via externe app is toch nooit hetzelfde...... Lastig nieuwe dingen vinden etc

- kwaliteit hoor ik zeker verschil bij het ene album meer als het ander en in die zin heb ik het geld er wel voor over. Heb ik geen plezier als ik via Spotify luister omdat het dan zoveel slechter is? Nee zeker niet.

Conclusie is dat de Spotify app het Connect systeem voor mij toch wel echt de reden is dat ik gewoon Spotify wil houden. Ik heb overwogen beide te nemen maar dat neemt de Qobuzz nadelen verder ook niet weg. Beste zou zijn dat Spotify nou eens met high res Flac streaming komt waar ik prima meer voor wil betalen. Of dat Qobuzz met een soort Connect komt mits de app niet zou vast lopen. Spotify is en blijft kwa gebruiksgemak gewoon de beste.