Slaapkamer bioscoop

Started by SirPirke, January 23, 2019, 00:10:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SirPirke

Goeie avond allen,

Voorbije weekend was ik bij kennissen op bezoek. Wat hadden ze een coole game/bioscoop in huis. Gezien we toch stilaan beginnen uitkijken naar een tv op de slaapkamer, dachten we eraan of een beamer en projectiescherm niet leuk zou zijn. Aan de beamer zou enkel een chromecast (HD versie) moeten hangen. We kijken voornamelijk Netflix en films via PLEX.

Gezien we weinig kennis hebben heeft onze zoektocht ons al snel hier gebracht.

De beamer zouden we boven het bed hangen met het scherm aan de andere zijde. Liefst een vast scherm (spanscherm). Nu natuurlijk al onze beginners vragen...

Ruimte: 4.7m op 3.6m, hoogte 2.4m. Beamer zou in lengte hangen, en dus 4.7m moeten kunnen overbruggen. Kamer kan volledig verduisterd worden.



Beamer
Hoe hoog moet ik deze hangen?
Full HD is voldoende, wat raden jullie aan.

Scherm
Voorstel? Of zouden we als beginners starten met de IKEA rolgordijn piste? J
Hoe groot zouden jullie nemen? Beamer hangt op 4.7m afstand. Wand is 3.6 x 2.4 m in oppervlak

Geluid (grootste probleem)
Zoals je kan vermoeden zijn we niet de filmfanaten die enorm belang hechten aan kwaliteit en geluid. (TV geluid is voldoende). Bestaan er boxen die ik boven bed kan hangen en de kamer mooi van geluid vullen? Zo kan ik het beperken om grote kosten te moeten maken om kabels mooi weg te werken. Geluid komt dan wel van achter/boven ons.

 
Alvast bedankt voor jullie feedback.

Groeten uit Belgiƫ
Kurt

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk


Idske

Persoonlijk vind ik geluid het allerbelangrijkste qua film ervaring. Ik zou nooit speakers enkel boven je hangen. Dat klopt gewoon niet meer met wat je op het scherm ziet. Het gaat er niet om dat je een kamer vult maar dat het uit de goede richting komt. Plaatst dus iig speakers links en rechts van het scherm. Deze kun je erg klein al krijgen en kunnen best een heel goed geluid geven. Zelfs de anders surround en center speaker kun je klein krijgen en simpel weg werken. Dan enkel de subwoofer nog:) tja..

Qua beamer kunnende meeste beamers die afstand wel aan. Zorg er wel voor dat je er een neemt met lens shift zodat je niet loopt te knoeien met het helemaal on het midden te hoeven hangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Gemineye

Ik zou nog eerder gaan voor een soundbar of twee speakers aan de voorkant oid dan een speaker boven je. De richting van het geluid klopt gewoon niet.
:)

SirPirke

#3
ok, bedankt voor de input.
iemand een voorstel van instap beamer?

ondertussen ook even wat skechupkes gemaakt. We zullen proberen in het gyproc plafond een HDMI kabel te leggen zodat we onder het scherm een kastje kunnen zetten met een versterker. Naast de kast 2 boxen die we nog van een oude stereo liggen hebben op zolder.








Communicator

Nice! Dat wordt genieten!!!

SirPirke

Voila, besteld [emoji3]

Ben voor instap epson EH-TW5600 gegaan. Dit omdat deze ook bluetooth audio uitstuurd. We hebben dan nog een extra soundbar en subwoofer genomen. Hopelijk is de soundbar compatibel met het audiosignaal. Zouden beide A2DP ondersteunen. Dus we zijn benieuwd.

Nu enkel nog de ophanging fixen. Ik dacht aan een wandplank met onzichtbare ophanging. Als laatste kopen we dan een scherm. Heb ik nog niet bij genomen omdat we even op de muur willen ervaren of we voor 100, 120 of zelfs 150 inch willen gaan.

Spannend..

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk


smokeintheface

Denk dat 100 of 120 inch wel genoeg zal zijn voor op de slaapkamer. 150 lijkt mij een beetje aan de grote kant.

SirPirke

Hey allemaal.

Even dit oprakelen. We kijken nu al lang netflix via projectie op de witte muur.

Nu gaan we voor een spanscherm. Welke ratio raden jullie aan? 16:9 of 2.35:1 of andere?

90% van wat we kijken zijn series.

Bedankt

Kurt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MLCinema

Als je 90% series kijkt dan is een 16:9 scherm de meest logische keuze. Type scherm hangt af van budget en wensen. Bijvoorbeeld kunnen kijken met een lamp aan etc.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

Adeo Plano met Reference Grey in 16:9  :angel:

Pb verzonden.  ;)

Quote from: SirPirke on May 25, 2021, 00:34:19
Hey allemaal.

Even dit oprakelen. We kijken nu al lang netflix via projectie op de witte muur.

Nu gaan we voor een spanscherm. Welke ratio raden jullie aan? 16:9 of 2.35:1 of andere?

90% van wat we kijken zijn series.

Bedankt

Kurt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Dat scherm wat Vik adviseert is wel een hele mooie idd.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

SirPirke

#11
Vandaag zelf spanscherm (245cm breed) gemaakt, en kabels in onze niet afgewerkte plafond gestoken. Geluid komt nu van waar het moet.

Zo'n grijs scherm (van china [emoji2960]) is toch een heel pak prettiger kijken dan op de witte muur.











De rest van de kamer afwerken is voor later [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk