Bi-amp aansluiten.

Started by paulkokkie, January 21, 2019, 16:31:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paulkokkie

Mijn Denon AVR 4520 heeft de mogelijkheid om te bi-ampen.En ik wil graag uitproberen of ik verschil merk met mijn B&W DM640

Zoals in het vorige topic al werd gemeld heb ik dus per ls 4 aders nodig.
2 x voor hoog en 2 x voor laag (links) en 2 x voor hoog en 2 x voor laag (rechts), en bruggen verwijderen.

Waar sluit ik dan wat aan? Front, center en surround zijn nu aangesloten voor mijn 5.1.
Dan kan ik toch of de front height of de front wide aansluitingen gebruiken en dat in het menu van de Denon opgeven?

En moet ik het eerst aansluiten of eerst in het menu opgeven en dan aansluiten? Of maakt dat niet uit?

Het zou best jammer zijn als ik door een verkeerde aansluiting de versterker opblaas. >:(

NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

xlr8

#1
De laatste 3 luidsprekergroepen zijn toewijsbaar, aangegeven op de amp als 'assignable'.

! éérst de verbindingsbruggetjes aan de speakerterminals verwijderen !

Kies nu in het set-up menu ofwel luidsprekerconfiguratie 'bi-amp' en je kan dan een luidsprekergroep toewijzen, bijvoorbeeld 'front height'.
Front height L+R wordt je lead voor het laag vd linker en rechterspeaker dus moet er vanuit daar een 2e setje luidsprekerkabels naar je speakers enwel de onderste aansluiting.
Het hoog laat je gewoonlijk als 'front' zitten en deze kabels gaan naar de bovenste aansluiting.

paulkokkie

Bedankt. Ga er morgen mee aan de slag.
Die bryggen zitten er niet op.Had de kabels door gestoken.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

xlr8

Ok, in dat geval:

! éérst de doorgestoken luidsprekerkabel aan de speakerterminals verwijderen !

:D

Succes iig, en laat maar eens weten of het verschil ervaarbaar is  :)

sonsan

Praten we hier niet over bi-wire i.p.v. bi-amp?
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

xlr8

In mijn optiek niet maar vertel... ?

morca

#6
Dit is bi wire idd op 1 receiver /Dubbel bedraad naar 1 amp is bi wire.

Dubbele amps is bi amp/Dubbel amp en  dubbel wired
Voor bi amp heeft de ts 2 stereo eindtrappen nodig.
En die heeft hij niet.

Bi wire dus idd

denoontje

Quote from: morca on January 21, 2019, 20:29:42
Dit is bi wire idd op 1 receiver.
Voor bi amp heeft de ts 2 stereo eindtrappen nodig.

bi wire gaat je ip van 1 luisterspreakerterminal van 1 kanaal out met 2 kabels (1 voor hoog en 1 voor laag) naar de speaker (zonder bruggen tussen de terminals op e speaker --.> hoog en elaag hebben geen aparte versterking.
Bi amp: je gaat vanuit 2 versterkers (kan evt in homecinema door 2 verschillende kanalen te kiezen bijv front en back) en sluit je per kanaal een kabel aan (dus 2 kabels per speaker) op de speakerterminals. Ook dan de bruggen verwijderen ;-)  -- hoog en laag worden dus apart versterkt



xlr8

Bi-wire is 2  ls kabels parallel op 1 uitgang
In de configuratie van TS wijs je 2 separate eindtrappen aan dus stuur je high & low separaat aan.

Ok, 'tzit in 1 doosje met dezelfde voeding maar goed  :bigsmile:

morca

Ok duidelijk heren. Dank voor de uitleg :thumbs-up:
Zat ik fout.

Idd beide eindtrappen zitten in hetzelfde doosje.
Een zeer stabiele eindtrap, single wired aansluiten lijkt me een beter resultaat te geven.
Maar goed die heeft de ts niet . Ik dwaal af  ;D



paulkokkie

Quote from: morca on January 21, 2019, 22:01:30
Idd beide eindtrappen zitten in hetzelfde doosje.
Een zeer stabiele eindtrap, single wired aansluiten lijkt me een beter resultaat te geven.
Maar goed die heeft de ts niet . Ik dwaal af  ;D
Ik neem alle opmerkingen mee voordat ik aan de gang ga. Suggesties voor zo'n eindtrap?
Ol heb geen haast dus kan het plan altijd nog wijzigen.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

denoontje

Quote from: paulkokkie on January 21, 2019, 22:32:30
Ik neem alle opmerkingen mee voordat ik aan de gang ga. Suggesties voor zo'n eindtrap?
Ol heb geen haast dus kan het plan altijd nog wijzigen.

Probeer eerst de bi-amp met je huidige ht versterker ;-)
Ook kun je bi wire proberen.

Ik verwacht dat het eerste meeste impact zal hebben als je dit gaat horen.

Zelf het ik de 640 s1 gehad op denon 3808 en ook gebiampt en gebiwired.
Bi-amp kon omdat ik toen nog geen 7.1 draaide maar 5.1
Daarna moest ik terug naar Biwaire (kabel was er al, moest alleen even omgebouwd worden (was 4 aderige kabel).
Biamp deed wel wat, maar heb later de kanalen dus voor 7.1 gebruikt dat meer effect had.






Tabcam

Quote from: paulkokkie on January 21, 2019, 16:31:48
Mijn Denon AVR 4520 heeft de mogelijkheid om te bi-ampen.En ik wil graag uitproberen of ik verschil merk met mijn B&W DM640

Zoals in het vorige topic al werd gemeld heb ik dus per ls 4 aders nodig.
2 x voor hoog en 2 x voor laag (links) en 2 x voor hoog en 2 x voor laag (rechts), en bruggen verwijderen.

Waar sluit ik dan wat aan? Front, center en surround zijn nu aangesloten voor mijn 5.1.
Dan kan ik toch of de front height of de front wide aansluitingen gebruiken en dat in het menu van de Denon opgeven?

En moet ik het eerst aansluiten of eerst in het menu opgeven en dan aansluiten? Of maakt dat niet uit?

Het zou best jammer zijn als ik door een verkeerde aansluiting de versterker opblaas. >:(

Ik snap al die opmerkingen over bi-wiring eerlijk gezegd niet. De OP vraagt naar hoe aan te sluiten. Dat staat keurig in de manual:
A bi-amp connection is to connect separate amplifiers to the tweeter terminals and woofer terminals of speakers compatible with the bi-amp function. This prevents the back electromotive force (returned force without output) of the woofer sent to the tweeter, which affects the sound quality of the tweeter, and you can enjoy playback with higher-quality sound.
Succes en laat weten of het helpt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

paulkokkie

Quote from: denoontje on January 21, 2019, 23:10:15
Probeer eerst de bi-amp met je huidige ht versterker ;-)
Ook kun je bi wire proberen.

Ik verwacht dat het eerste meeste impact zal hebben als je dit gaat horen.

Zelf het ik de 640 s1 gehad op denon 3808 en ook gebiampt en gebiwired.
Bi-amp kon omdat ik toen nog geen 7.1 draaide maar 5.1
Daarna moest ik terug naar Biwaire (kabel was er al, moest alleen even omgebouwd worden (was 4 aderige kabel).
Biamp deed wel wat, maar heb later de kanalen dus voor 7.1 gebruikt dat meer effect had.

Sinds ik op dit forum terecht ben gekomen is er een wereld voor me opgegaan en leer ik elke dag weer bij.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

paulkokkie

#14
Quote from: TabCam on January 21, 2019, 23:23:00
A bi-amp connection is to connect separate amplifiers to the tweeter terminals and woofer terminals of speakers compatible with the bi-amp function. This prevents the back electromotive force (returned force without output) of the woofer sent to the tweeter, which affects the sound quality of the tweeter, and you can enjoy playback with higher-quality sound.
Succes en laat weten of het helpt.
Dat plaatje staat ook in de NL handleiding die ik zelf heb. Maar ik raak in de war van dit soort plaatjes, ligt aan mij en niet aan dit schema.
Tekst werkt voor mij beter dan plaatjes.
Maar ik ga er wel uitkomen.
Bedankt voor de hulp.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

Hannibal_

De multi channel heeft gewoon verschillende amps in een behuizing.
Dus toch bi-amp lijkt me.

Traditioneel (zoals mijn set, geen multi channel) zou je meer eindversterkers aan kunnen sluiten.
Zelf wil ik nog eens een mooie eindtrap op de set aansluiten. Je zou mijn geintegreerde voor/eind versterker als voorversterker op die eindtrap kunnen zetten. In principe zou ik dan met de eindtrappen het laag en met de geintegreerde het hoog aan moeten kunnen sturen.

Nu nog eindtrapje...

Waarom zou je bi-wiren?? Op dezelfe uitgang bedoel ik?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

#16
Quote from: paulkokkie on January 22, 2019, 11:49:08
Dat plaatje staat ook in de NL handleiding die ik zelf heb. Maar ik raak in de war van dit soort plaatjes, ligt aan mij en niet aan dit schema.
Tekst werkt voor mij beter dan plaatjes.
Maar ik ga er wel uitkomen.
Bedankt voor de hulp.

Het komt vrijwel altijd neer dat je vrijwel altijd het gewone linkerkanaal onderaan de linkerspeaker (low) aansluit, het gewone rechterkanaal onder (low) bij de rechterspeaker. De front wide left naar de  linkerspeaker maar dan in de bovenste (high) en de front wide right rechtsboven (ook high).

Nog een tip voor je het gaat testen, start met het laagste volume wat je versterker toestaat en luister of je het goed klinkt. Als alles normaal klinkt kan je langzaam harder gaan spelen. En eerst de bruggen verwijderen. En wanneer je het instelt maakt niet veel uit, je hoort hooguit niks door je tweeters.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

paulkokkie

Quote from: TabCam on January 22, 2019, 20:28:54
Het komt vrijwel altijd neer dat je vrijwel altijd het gewone linkerkanaal onderaan de linkerspeaker (low) aansluit, het gewone rechterkanaal onder (low) bij de rechterspeaker. De front wide left naar de  linkerspeaker maar dan in de bovenste (high) en de front wide right rechtsboven (ook high).

Nog een tip voor je het gaat testen, start met het laagste volume wat je versterker toestaat en luister of je het goed klinkt. Als alles normaal klinkt kan je langzaam harder gaan spelen. En eerst de bruggen verwijderen. En wanneer je het instelt maakt niet veel uit, je hoort hooguit niks door je tweeters.

Dank je, goeie tip.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

paulkokkie

Aangesloten zoals boven werd gemeld.
Kreeg alleen maar lage tonen heel ver weg.
Ga volgende week wel eens een keer opnieuw proberen, wat een gekloot om die kabels vast te maken...
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

mijkie

Quote from: paulkokkie on January 23, 2019, 19:03:53
Aangesloten zoals boven werd gemeld.
Kreeg alleen maar lage tonen heel ver weg.
Ga volgende week wel eens een keer opnieuw proberen, wat een gekloot om die kabels vast te maken...

heb je ook in je 4520, de instellingen veranderd ? dat je nu bi-amp draait en opnieuw ingemeten of alles uitgezet ?

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

paulkokkie

Quote from: mijkie on January 23, 2019, 19:06:03
heb je ook in je 4520, de instellingen veranderd ? dat je nu bi-amp draait en opnieuw ingemeten of alles uitgezet ?
Ja, tenminste, ik had de ls op 5.1 bi-amp/zone 2 gezet, de rest was allemaal 7.1, 9.1 of 11.1 Discreet.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

mijkie

toch is t niet zo spannend, laag op de aansluitingen waarop je speakers aangesloten zaten en hoog op de aansluiting front-high, zoals op dat plaatje en dan moet je in de instellingen veranderen dat je je speakers bi-amp aangesloten hebt, hoe dat zit, weet ik niet precies

en niet vergeten om audessey uit te zetten offffff, een nieuwe meting te doen, anders krijg je waarschijnlijk alleen laag naar je speakers, omdat het hoog via front-high gaat en die niet in de oude meting zijn meegenomen

ik zou audessey uit zetten, luisteren of je nog steeds alleen laag hebt, mocht dat goed gan, nieuwe meting doen met audessey, gaat het niet goed, instellingen van bi-amp nakijken
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

paulkokkie

Quote from: mijkie on January 23, 2019, 19:22:39
toch is t niet zo spannend, laag op de aansluitingen waarop je speakers aangesloten zaten en hoog op de aansluiting front-high, zoals op dat plaatje en dan moet je in de instellingen veranderen dat je je speakers bi-amp aangesloten hebt, hoe dat zit, weet ik niet precies

en niet vergeten om audessey uit te zetten offffff, een nieuwe meting te doen, anders krijg je waarschijnlijk alleen laag naar je speakers, omdat het hoog via front-high gaat en die niet in de oude meting zijn meegenomen

ik zou audessey uit zetten, luisteren of je nog steeds alleen laag hebt, mocht dat goed gan, nieuwe meting doen met audessey, gaat het niet goed, instellingen van bi-amp nakijken

Op de tuner had ik alleen laag, via de shield gaf ie wel gewoon aan wat ie uitstuurde maar was ook niet geweldig.
Dus ga ik het van het weekend nogmaals proberen.Ben er nu wel even klaar mee, met dat gepriegel met die kabels.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

xlr8

Wat mijkie zegt is zeer plausibel, je zal een Audyssey run moeten doen want in je huidige set-up is enkel je frontspeaker actief die nu op je laag ofwel LF terminal zit.
Het hoog blijft dan mute ja... omdat deze lead niet is meegenomen in je eerdere Audessey meting.

Zet bij tuner of welke bron dan ook je AVR maar eens op Pure Direct dan moet je wel hoog hebben.