To mat or not to mat

Started by Hannibal_, January 20, 2019, 10:03:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Hi there,

Ik ben een tijdtje uit het vinyl geweest, in de zin dat ik de laatste 10 jaar meer aan het streamen geweest ben. Zo nu en dan ging er nog wel een plaatje op de platenspeler, maar serieus middagen of avonden luisteren, nee.

Ik heb wel een redelijke speler op de set aangesloten staan. Niets extreems, bijzonders, of hoogdravends, maar gewoon een nuchtere, to the point rega P2. Ik heb hem al heel lang en sommige zaken die nu standaard zijn, waren toen upgrades (motor, glazen plateau). Vraag me geen details, ik was eigenlijk op zoek naar een andere naald (hou je vast, voor mijn oude plastic technics  :laugh:) en hoorde deze spelen. Had al naar volle tevredenheid een rega set spelen met totems, naaldje vergeten, deal P2 gesloten, excuus voor mijn ega verzonnen (past beter bij de rest he ;) ).

Intussen weer plaatjes aan het draaien, gewoon omdat het leuk is. Nadat ik donald fagan weer eens speelde (yep digitaal) eens naar steely dan gekeken. Waren veel mensen ook enthousiast over. Toen ik wat cd's daarvan bestelde ook Aja op vinyl (180 gr?) er bij besteld. Man! Wat klonk dat goed!

Tot nu toe klemde ik mijn platen rechtstreeks op het glas, maar in de loop van de jaren ben ik mijn klem kwijtgeraakt. Bovendien was ik altijd bang de platen te beschadigen op de harde ondergrond. Afgelopen tijd ligt er weer een vilten matje op. Moest er wel even een mattenkloppertje overheen halen, was stoffig dingetje geworden. Licht beschadigd ook, al voor het geklop btw.
Ben nu nieuw matje aan het bestellen, wilde een rega groene, maar kennelijk worden die niet meer gemaakt. Wel alternatieven gevonden, als het goed is, is en een rode en een groene onderweg.
Van vilt weer.

Heb hier gekeken naar topic wat beste is. Las tussen de topics zo hier en daar een opmerking van iemands voorkeur, maar geen topic specifiek hierover gevonden.
Dus, vilt, klem, rubber, kurk?
Ik ben geen dj, dus het moet antislip zijn, niet slip.

Wat vinden jullie? Matje of geen matje?
En dan in hemelsnaam, wat voor een matje? ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HJ

Ik draaide direct op de kunstof platter(project 9.1x)
Nu heb ik 5mm koper, ik hoor niet veel verschil buiten dat het echt top klinkt.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Hannibal_

Op koper?

Rechtstreeks, zonder anti slipmat dus?

Okay
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Cyreg

#3
Op Rega TT met glasplaat IMO wel 'n vilten matje, geen clamp
25 jr met diverse Rega TT's zo gespeeld met prima resultaten  ;)

Bij wat langer spelen/luisteren "on the fly" LP's vervangen, dus motortje laten draaien!
Ook loopwerk niet mechanisch belasten met schoonmaakborstel oid  :exclamation:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

minplus

Kan bij je speler de armhoogte versteld worden? Want alles wat je erop mikt is een verhoging en als de naald origineel perfect verticaal stond komt hij nu iets scheef.
Zo niet dan zou ik een nieuwe clamp organiseren.
Draai zelf inmiddels een dikke 50 jaar met de standaard rubbermatten op diverse spelers en nooit een probleem ervaren.
Waarom ook. Die dingen waren en zijn prima.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

HJ

Quote from: Hannibal_ on January 22, 2019, 18:06:16
Op koper?

Rechtstreeks, zonder anti slipmat dus?

Okay
Correct,  custom made.
Ik zal nog eens testen met kurk en vilt etc.
Ik laat de dt altijd draaien tijdens het wisselen van plaatjes.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


remco320

Ik heb een hele tijd gedraaid met kurk, maar die vind ik op een gegeven moment behoorlijk statisch. Ik heb nu een Teac mat met Japans rijstpapier (toen aangeschaft bij de hifi winkel in Soest). Die is niet meer statisch en ik ben er qua geluid erg blij mee.

Hannibal_

Quote from: Cyreg on January 22, 2019, 21:22:00
Op Rega TT met glasplaat IMO wel 'n vilten matje, geen clamp
25 jr met diverse Rega TT's zo gespeeld met prima resultaten  ;)

Bij wat langer spelen/luisteren "on the fly" LP's vervangen, dus motortje laten draaien!
Ook loopwerk niet mechanisch belasten met schoonmaakborstel oid  :exclamation:

Ja... herken ik wel. Niet op de motor met de borstel er op. Als het echt moet, draai ik hem met de hand rond met de borstel er op. Laat bij wisselen lp soms idd ook motortje draaien. Thx!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: minplus on January 23, 2019, 17:54:41
Kan bij je speler de armhoogte versteld worden? Want alles wat je erop mikt is een verhoging en als de naald origineel perfect verticaal stond komt hij nu iets scheef.
Zo niet dan zou ik een nieuwe clamp organiseren.
Draai zelf inmiddels een dikke 50 jaar met de standaard rubbermatten op diverse spelers en nooit een probleem ervaren.
Waarom ook. Die dingen waren en zijn prima.

Gossie, daar had ik nog niet aan gedacht... het horizontaal staan van de naald. Hij is geleverd met vilten mat (die er nu weer op ligt, nieuwe zijn in bestelling, maar vertraagd), dus ik zou hopen dat hij zo met mat afgesteld is. Nooit gechecked.

Tja, ik weet ook niet waarom een rubber mat niet okay zou zijn. Heb hiervoor ook decennia op rubber gedraaid (maar op slechte draaitafels). Was eigenlijk ook een beetje de kern van de vraag: maakt het allemaal uberhaubt veel uit? Of zit het, ook belangrijk, in de subtiele details? En wat is dan aan te bevelen? Is er onderzoek voor handen? Enz enz....

Thx!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: hans. on January 23, 2019, 18:08:34
Correct,  custom made.
Ik zal nog eens testen met kurk en vilt etc.
Ik laat de dt altijd draaien tijdens het wisselen van plaatjes.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Wow... nooit eerder van gehoord! Wel goede massa denk ik.
Gaaf!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: remco320 on January 23, 2019, 21:24:46
Ik heb een hele tijd gedraaid met kurk, maar die vind ik op een gegeven moment behoorlijk statisch. Ik heb nu een Teac mat met Japans rijstpapier (toen aangeschaft bij de hifi winkel in Soest). Die is niet meer statisch en ik ben er qua geluid erg blij mee.

Kijk... dat leek me nu een mooi materiaal: kurk.
Begrijp dat het echter niet zaligmakend is? Statisch? Had ik niet verwacht!

Nu had ik rijstpapier ook niet aan zien komen! Maar werkt goed zo te lezen.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HJ

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2019, 19:08:46
Wow... nooit eerder van gehoord! Wel goede massa denk ik.
Gaaf!
https://www.monoandstereo.com/2018/05/review-artisan-fidelity-pure-copper.html?m=1

Is niet nieuw hoor,  kost wel wat.
Idd meer massa en daardoor betere gelijkloop.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Hannibal_

Mooi stuk om te lezen!

Ik begrijp ook wel dat de massa voordelen bied.
Of ik op mijn set hierdoor extra soundstage e.d. ga ervaren weet ik niet.

Nu heeft mijn glazen plateau natuurlijk ook wel wat massa, maar deze heeft wel serieuze massa idd (3.6 kg?)...

Wow
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Laan

Ik heb de standaard vilt mat laatst vervangen door een leren mat (ruw dus antislip) en er een puck bijgenomen van 780 gram. Gewoon van tonar en gewoon om eens te proberen, dus zonder diepgravend vooronderzoek en samen onder de €100. Deze gok tweak staat met stip in de top 10 van mijn zinvolle aanpassingen voor weinig geld.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Hannibal_

Quote from: Laan on January 27, 2019, 21:27:14
Ik heb de standaard vilt mat laatst vervangen door een leren mat (ruw dus antislip) en er een puck bijgenomen van 780 gram. Gewoon van tonar en gewoon om eens te proberen, dus zonder diepgravend vooronderzoek en samen onder de €100. Deze gok tweak staat met stip in de top 10 van mijn zinvolle aanpassingen voor weinig geld.

Klinkt eigenlijk wel mooi ook, leder.
Wat maakt het verschil vooral, denk je? De mat of de puck (ik begrijp vooral gewicht en geen clamp?)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Jumping Jack

Hier ligt er al even een Funkfirm Achromat op mijn VPI. Voordien gingen de platen zo op het alu plateau. Het is een kwestie van proberen (en idd. VTA aanpassen als je een dikke mat gebruikt)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Laan

Quote from: Hannibal_ on January 29, 2019, 13:23:29
Klinkt eigenlijk wel mooi ook, leder.
Wat maakt het verschil vooral, denk je? De mat of de puck (ik begrijp vooral gewicht en geen clamp?)

Ik denk dat het vooral de combinatie is. Zou ik moeten kiezen welke er het meest toe doet? Ik denk dan de puck. De leren mat is sowieso fijner omdat hij stroever is en niet aan de plaat blijft hangen als ik die tijdens het draaien eraf haal. Ja... ik zet de tafel ook niet stil tijdens het omdraaien of wisselen van een plaat.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

minplus

Quote from: Hannibal_ on January 27, 2019, 19:06:27
Gossie, daar had ik nog niet aan gedacht... het horizontaal staan van de naald. Hij is geleverd met vilten mat (die er nu weer op ligt, nieuwe zijn in bestelling, maar vertraagd), dus ik zou hopen dat hij zo met mat afgesteld is. Nooit gechecked.

Tja, ik weet ook niet waarom een rubber mat niet okay zou zijn. Heb hiervoor ook decennia op rubber gedraaid (maar op slechte draaitafels). Was eigenlijk ook een beetje de kern van de vraag: maakt het allemaal uberhaubt veel uit? Of zit het, ook belangrijk, in de subtiele details? En wat is dan aan te bevelen? Is er onderzoek voor handen? Enz enz....

Thx!

Ik zou me er niet druk over maken, Hannibal. Heb vele prima draaitafels ervaren met een rubber mat en het afstellen van het element was het enige belangrijke punt.
En serieuze onderzoeken zijn er niet.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Hannibal_

Quote from: Laan on January 29, 2019, 20:56:17
Ik denk dat het vooral de combinatie is. Zou ik moeten kiezen welke er het meest toe doet? Ik denk dan de puck. De leren mat is sowieso fijner omdat hij stroever is en niet aan de plaat blijft hangen als ik die tijdens het draaien eraf haal. Ja... ik zet de tafel ook niet stil tijdens het omdraaien of wisselen van een plaat.

Klinkt goed dat stroeve.
Mijn nieuwe matjes zijn intussen binnen, maar ben er nog niet over uit of het een verbetering is.
Tikje dunner ook dan de vorige
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: minplus on January 30, 2019, 22:52:24
Ik zou me er niet druk over maken, Hannibal. Heb vele prima draaitafels ervaren met een rubber mat en het afstellen van het element was het enige belangrijke punt.
En serieuze onderzoeken zijn er niet.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, ik heb gezocht of ik er iets over kan vinden, maar buiten product placement vond ik idd niet veel
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

br@m

Speel al sinds 1980 platen op mijn denon speler. Destijds ook wel geëxperimenteerd met van die custom matten, zogenaamd antistatisch (niet dus) neopreen, kurk whatever. Uiteindelijk bleek dat allemaal geen verbetering, wel onhandig door statische lading en aantrekken van stof. Dus voor mij al bijna 40 jaar de gewone standaard bijgeleverde rubberen denon mat.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Hannibal_

Quote from: Jumping Jack on January 29, 2019, 13:38:46
Hier ligt er al even een Funkfirm Achromat op mijn VPI. Voordien gingen de platen zo op het alu plateau. Het is een kwestie van proberen (en idd. VTA aanpassen als je een dikke mat gebruikt)...

Ik kende deze niet en zelfs na wat zoekwerk weet ik nog niet wat het echt is? Materiaal bv?
Er zitten kennelijk bubbels in?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: br@m on March  6, 2019, 11:06:44
Speel al sinds 1980 platen op mijn denon speler. Destijds ook wel geëxperimenteerd met van die custom matten, zogenaamd antistatisch (niet dus) neopreen, kurk whatever. Uiteindelijk bleek dat allemaal geen verbetering, wel onhandig door statische lading en aantrekken van stof. Dus voor mij al bijna 40 jaar de gewone standaard bijgeleverde rubberen denon mat.

Ja... begrijp ik.
Bij mijn rega zat vilt, niet echt stofvrij :(
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

br@m

Quote from: Hannibal_ on March  6, 2019, 19:26:33
Ja... begrijp ik.
Bij mijn rega zat vilt, niet echt stofvrij :(

Ze zijn te koop.

Ik mag denk ik niet linken hier maar als je bij pickupnaaldendotcom kijkt dan zie je dat de rubberen mat nog te koop is.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Hannibal_

Quote from: br@m on March  7, 2019, 08:05:41
Ze zijn te koop.

Ik mag denk ik niet linken hier maar als je bij pickupnaaldendotcom kijkt dan zie je dat de rubberen mat nog te koop is.

Hey Bram,

Even gekeken, maar dit zijn universele die je bedoelt?
Ik vond er geen van Rega?

Misschien ook onzin...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.