Verschillen tussen goedkoop en duur scherm

Started by Jeroenclio, January 19, 2019, 11:15:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Als je niet begrijpt waar het probleem zit snap je ook de oplossing niet en zou je dus investeringen doen die niet dat brengen wat je wilt.

Maar goed ik heb het uitgelegd. Doe ermee wat je wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Bedankt voor je uitleg.
Mensen gaan het ervaren :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

rkonings

helder verhaal Frank.
die 3m breedte is wat ik maximaal kwijt kan, iets meer zelfs maar dan hangt het scherm niet meer in het midden..
Het oorspronkelijke idee was een spanscherm, maar ja die komt de WAF niet door.... het blijft een woonkamer.
Ik ben al zover dat de hele woonkamer is gedraaid zodat er groter geprojecteerd kan worden.

Dus we gaan van 2m breedte op een handmatige Kingpin van 9 jaar oud naar een nieuwe situatie.
TW9400 met een nieuw scherm, gemotoriseerd lijkt me de mooiste oplossing en dan het scherm achter een koof over de hele breedte van de woonkamer, kan mooi worden weggewerkt op dit manier.







Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

Teejoo

#53
Quote from: reza on March 10, 2019, 11:03:15
Als ik en bijna iedereen met mij ervaar dat het beeld donkerder wordt met HDR, zal dat beeld niet lichter worden na een paar honderd uur op je lamp met een beeld van 3mt breed. Dat is wat ik zeg.
Dat komt dus vooral door gebrekkige tonemapping of tonemapping die uitgaat van verkeerde metadata. Daarom is er eigenlijk maar 1 goede methode bij HDR: echt realtime uitlezen van de frames waarop dan dynamisch tonemapping gedaan kan worden. Dat kan dus alleen Madvr en Lumagen.

Ik heb dus geen zin om tijdens een film erachter te komen dat het te donker is. Het is gewoon niet goed geborgd dat alles klopt. Vandaar mijn voorkeur voor conversie naar SDR.

Wordt tijd dat er een betaalbaar kastje met 1 in en 1 uitgang komt die dit dynamisch doet. Dat zet je gewoon tussen je receiver en projector en je hebt fantastische HDR weergave.

Tot die tijd blijft het behelpen.

reza

Het beeld wordt donkerder maar bij de JVC,s is het nog steeds zeer goed te kijken. Ik vind hierin de Sony,s en de epsons te donker worden.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

diamant

Quote from: vik on March  2, 2019, 10:23:02
Er zijn zeker een aantal merken met een goede prijs kwaliteit verhouding dat ben ik met je eens. Dat geldt ook voor Tab Tension oplossingen.

Toch heb ik al meerdere keren ervaren dat klanten gewoon weg niet in staat zijn om goede beeldkwaliteit te beoordelen. Ze worden letterlijk "verblind" door veel te veel licht, een beeldscherpte standje terror met daarbij een beeldkwaliteit wat ver af staat van een neutraal en eerlijk beeld. Puur en enkel om het bak licht wordt een doek dan bestempeld als goede beeldkwaliteit. Ook nemen ze maar klakkeloos aan wat er op een forum wordt geschreven.

Persoonlijk vind ik het hele gebeuren rond om de "samples" die worden verstrekt de grootste onzin die er maar bestaat. Je kunt geen beeld beoordelen op een stukje sample punt. Ook niet door de structuur af te lezen van de opbouw van het doek. Die moet je in het geheel ervaren en dat is tijdens een film op formaat.  Je kunt ook geen akoestische eigenschappen bepalen door middel van een stukje sample (AT). Ook dit doe je door middel van het plaatsen van een compleet scherm, complete set speakers erachter en eventueel demping en licht verlies te meten, plus kwaliteit beoordelen. (mijn mening)

Vooral met akoestisch transparante schermen zou ik iedereen aanraden om zich goed te verdiepen in de kwaliteit verschillen door middel van het ervaren van een scherm in een bioscoop-home cinema setting en niet door middel van een stukje sample. Persoonlijk heb ik ook hier ook een lesje van mee gekregen en gestopt met het leveren van een bepaalde fabrikant. Achteraf veel problemen door gehad.

Ik heb al een aantal budget schermen bekeken en zoals ik al aangaf met een goede prijs kwaliteit verhouding waar ik zeker over te spreken ben. Binnenkort krijg ik een merk uit Polen wat heel goed staat aangeschreven.

Maar eenmaal weer terug naar een Stewart StudioTek, of een akoestisch transparante Screen Excellence Neo dan begrijp ik weer waar referentie voor staat. Ook wat betreft service en after sales en de samenwerking met de distributeur. Op deze wijze kun je als dealer dan ook goede service verlenen aan de klant.

Heb je het hier over de ADEO (pools) schermen die je binnenkort krijgt?  Ik heb een ADEO tab 3 m. white 1.0 (de versie met de beweegbare span oortjes aan de zijkanten) al 8 jaar hangen en hij is nog zo strak als een biljartlaken...echt top spul! Maar als er wat mee is dan moet je hem terug sturen naar polen en dat kost al snel 250 euro....versturen doen ze ook uit polen voor ongeveer 200 euro. Er zit ook een zeer sterke motor in, hij is eens op een verjaardag achter een zware stoel blijven hangen (een van de oortjes kwam er tussen) zonder dat ik het door had en die ging gewoon mee omhoog  :headbanging:

J.A.F._Doorhof

Adeo leveren wij ook. Zijn inderdaad erg mooie schermen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Nee. Tab Tension hebben ze niet in het assortiment beetje jammer.


Quote from: diamant on March 20, 2019, 13:36:37
Heb je het hier over de ADEO (pools) schermen die je binnenkort krijgt?  Ik heb een ADEO tab 3 m. white 1.0 (de versie met de beweegbare span oortjes aan de zijkanten) al 8 jaar hangen en hij is nog zo strak als een biljartlaken...echt top spul! Maar als er wat mee is dan moet je hem terug sturen naar polen en dat kost al snel 250 euro....versturen doen ze ook uit polen voor ongeveer 200 euro. Er zit ook een zeer sterke motor in, hij is eens op een verjaardag achter een zware stoel blijven hangen (een van de oortjes kwam er tussen) zonder dat ik het door had en die ging gewoon mee omhoog  :headbanging:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Sjaak_Banaan

Adeo kende ik nog niet, zijn de kosten van deze schermen ook ergens terug te vinden, op hun website kon ik het niet vinden...?

We zijn redelijk tevreden met ons DIY scherm, hoewel een hogere gain in de toekomst zeer welkom is.
Alvast even oriënteren dus. :)

Formaat: 3 m breed (16:9), 2,8 m mag ook als dat wordt aanbevolen (zitafstand: 4,10 m en 5,30 m 2e rij).
Doek: akoestisch transparant, komt in een batcave met o.a. subwoofer daarachter.
Projector: Epson TW6000 (upgrade misschien volgend jaar)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

diamant

Frank levert ze hoorde ik...bel hem even..... En anders direct via polen te bestellen via edward gil (google hem maar) verzending 190 euro......zeer goede service...ik heb hem ook daar gekocht paar jaar terug.....er was eens wat mee en ik kreeg een splinter nieuwe...maar moest de verzendkosten om terug te sturen zelf betalen, vandaar dat ik iets uit Nederland wil bestellen nu....

Dirk

Quote from: vik on March 21, 2019, 07:19:30
Nee. Tab Tension hebben ze niet in het assortiment beetje jammer.
wie heeft geen tab tensioned in het aanbod? Adeo toch wel? (verschillende uitvoeringen zelfs als ik hun website bekijk)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rkonings

Heeft er iemand ervaringen met de schermen van Ivisions?
Ivision Cinema 4K Series Tab-Tensioned

Deze is de helft goedkoper dan de VnX Black Horizion screens.
Deze: Motorleinwand VnX Black Horizon EdgeFree Tension Kontrastleinwand




Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

vik

Ik heb het over het Poolse Magic Screen. Die heeft helaas geen Tab Tension in het assortiment.

Quote from: Dynky on March 21, 2019, 19:36:25
wie heeft geen tab tensioned in het aanbod? Adeo toch wel? (verschillende uitvoeringen zelfs als ik hun website bekijk)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Masterkale

Quote from: rkonings on April  1, 2019, 12:36:16
Heeft er iemand ervaringen met de schermen van Ivisions?
Ivision Cinema 4K Series Tab-Tensioned

Deze is de helft goedkoper dan de VnX Black Horizion screens.
Deze: Motorleinwand VnX Black Horizon EdgeFree Tension Kontrastleinwand

Ik heb er al 1 jaren hangen... Nog erg tevreden. Geen 4k versie, maar het doek zal niet veel anders zijn denk ik.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

home@the movies

Quote from: rkonings on April  1, 2019, 12:36:16
Heeft er iemand ervaringen met de schermen van Ivisions?
Ivision Cinema 4K Series Tab-Tensioned

Deze is de helft goedkoper dan de VnX Black Horizion screens.
Deze: Motorleinwand VnX Black Horizon EdgeFree Tension Kontrastleinwand

Wij hebben al een hele tijd de Ivisions in ons assortiment van schermen zitten, zeer goede kwaliteit voor een erg betaalbare prijs.


home@the movies

#66
Ik wil trouwens nog even onderstaande foto's onder de aandacht brengen.
Er is al veel te doen geweest over verschillen in schermen en vooral lichtopbrengst, wel bij wijze van test hebben we dit weekend tijdens de shoot out van de N5 en de N7 volgende opstelling gedaan.

Het grote doek is een 5 meter breed Dreamscreen akoestisch transparant doek met een "echt gemeten" gain van 0.8
Het doek in frame dat er voor staat is een Kingpin 2m30 breed doek met een, volgens de specs, gain van 1.0
Van de dream screen zijn we 100% zeker dat de specs juist zijn, wat de kingpin betreft moeten we de brochure geloven.

Ik ga er verder weinig woorden aan vuil maken,  ;) what you see is what you get, iedreeen mag zijn eigen conclusies maken.

Sjaak_Banaan

Is de gain van een scherm ook zelf te meten/berekenen thuis met bijvoorbeeld een luxmeter?
Ben wel benieuwd naar de gain van ons DIY scherm.... volgens mij is het behoorlijk laag, maar ik zou het graag weten.
Dat motiveert misschien meer om een nieuw te kopen. :P
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

home@the movies

Quote from: Sjaak_Banaan on April  2, 2019, 13:54:29
Is de gain van een scherm ook zelf te meten/berekenen thuis met bijvoorbeeld een luxmeter?
Ben wel benieuwd naar de gain van ons DIY scherm.... volgens mij is het behoorlijk laag, maar ik zou het graag weten.
Dat motiveert misschien meer om een nieuw te kopen. :P

In theorie wel, echter dit zal zeer inaccuraat zijn, lees er even het topic op na op het AVS forum waar naar aanleiding van een paar metingen hier de manier is beschreven waarop een meting door gereputeerde fabrikanten wordt gedaan.
Hier ook al even aangehaald door Victor.

QuoteI do not think it is fair to the commercial screen companies, (meaning only the companies of the samples you tested) and then publish the test results when your testing method is flawed. Thousands of people read these forums and many of them take the postings here as literal fact. That said, you mentioned you used a commercial screen that has a "manufactures stated gain" of 1.0 as your baseline to measure gains of other samples. So your test results are only as good as the accuracy of the so called 1.0 gain that you are using for calibration of your light measuring device. Getting accurate screen gains does require the proper lab equipment. You need a certified reflectance standard with a true gain value of 1.0 to calibrate your measuring equipment. (See attached photo) Secondary, your light source, the projector in your case, needs to be plugged into a a voltage regulator that maintains a constant voltage to the lamp. The voltage we receive from the electric power grid fluctuates up and down. Therefore, with no voltage regulator, lamp brightness output can vary quite a bit from one moment to another and can definitely flaw your test results. Anyway, I believe your intentions are all good, but I take measuring light and screens quite seriously so I am just posting an opinion here.

https://www.avsforum.com/forum/23-screens/3005728-xyscreen-comparison-review.html#post56903834


darkrunner

#69
Maar zulke verschillen krijg je met een kalibitratie toch nog iets of wat bijgetrokken of niet?
Nuja Kingpin die lopen qua doek toch ook al even achter...

home@the movies

Quote from: darkrunner on April  2, 2019, 14:09:59
Maar zulke verschillen krijg je met een kalibitratie toch nog iets of wat bijgetrokken of niet?
Nuja Kingpin die lopen qua doek toch ook al even achter...

Het gaat mij vooral over het verschil in gain, wat hier amper zichtbaar is terwijl het op papier 20% zou moeten zijn.

J.A.F._Doorhof

Sowieso zijn verschillen in helderheid moeilijk te zien.
20% lijkt heel wat maar in de praktijk valt het vaak wel tegen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Masterkale

Quote from: home@the movies on April  2, 2019, 13:45:07
Ik wil trouwens nog even onderstaande foto's onder de aandacht brengen.
Er is al veel te doen geweest over verschillen in schermen en vooral lichtopbrengst, wel bij wijze van test hebben we dit weekend tijdens de shoot out van de N5 en de N7 volgende opstelling gedaan.

Het grote doek is een 5 meter breed Dreamscreen akoestisch transparant doek met een "echt gemeten" gain van 0.8
Het doek in frame dat er voor staat is een Kingpin 2m30 breed doek met een, volgens de specs, gain van 1.0
Van de dream screen zijn we 100% zeker dat de specs juist zijn, wat de kingpin betreft moeten we de brochure geloven.

Ik ga er verder weinig woorden aan vuil maken,  ;) what you see is what you get, iedreeen mag zijn eigen conclusies maken.

Is er nog genoeg licht opbrengst met een 5 meter breed scherm? Ik hoorde dat 140 inch ongeveer wel de max is.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

reza

Dat komt omdat Werner met een speciale voorzet lens werkt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

rkonings

#74
ondertussen wat ingelezen en ga eens kijken waar ik de Motor Screen Elite Screens Saker Tab Tension - CineGrey 5D kan zien.
heeft iemand deze op het forum, waar ik een kijkje mag nemen?


wat is eigenlijk het voordeel van een edge free scherm?
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400