Verschillen tussen goedkoop en duur scherm

Started by Jeroenclio, January 19, 2019, 11:15:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroenclio

Ik ben nieuw in dit wereldje :)
Heb al heel lang de wens van een kleine bioscoopruimte in huis. Nu heb ik een kamertje over en wil die nu gaan inrichten.
Heb via Marktplaats al vaker een beamer gekocht om te proberen, maar nooit een waarmee ik tevreden genoeg was voor dit project.
Nu heb ik er een met een redelijke resolutie 1280x800, een Ricoh PJ WX2130, voor weinig op de kop getikt.
Liever had ik natuurlijk Full HD gehad, maar het beeld ziet er voorlopig prima uit.
Als versterker heb ik een degelijke Denon geregeld. Niet de nieuwste meer, maar wel met diverse HDMI aansluitingen.

Nu wil ik nog een scherm. De muur waar deze tegenaan komt (240cm breed) is nu nog wit, maar deze wil ik nog een stuk donkerder maken.
Ik zie schermen in vele prijsklassen, maar kom er niet uit waar het verschil hem in zit.
Ik heb er één gezien van 200x113. Dat is precies de juiste maat. Groter projecteren lukt niet in deze kamer met deze beamer.
Deze is heel goedkoop (€45,-) en heeft een gain van 1.3.
Handbediend is prima, want hij hoeft nooit opgerold te worden.

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van een veel duurder scherm zal zijn ten opzichte van dit?

Hieronder de specificaties;

Formaat: 200 x 113 cm
Projectie (witte) oppervlak: 194 x 107 cm
Diagonaal: 229 cm
Kijkhoek: 160 graden
Gain: 1,3
Beeldformaat: 16:9
Materiaal: Polyester: 30%, PVC: 70%
Materiaal: Polyester: 30%, PVC: 70%
Merk: vidaXL



HJ

Als je je scherm niet gaat oprollen neem dan een vast scherm. Goedkoper en altijd strak, een budget rolscherm heeft meestal hobbels, vooral bij de randen.
Als je een dedicatet ht room maakt zou ik persoonlijk je muur donker maken en het scherm gedeelte lichter(licht grijs om zwart waardes te compenseren) laten en geen scherm gebruiken. Dat werkt best goed, zeker als je net begint met een budget beamer.
Ik zou je budget als 1e besteden aan gordijnen etc,invallend licht is een projectors grootste probleem ;-)


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Jeroenclio

Daar heb ik ook wel aan gedacht om de muur donker te maken en het deel voor de projectie wit (of grijs) te laten. De muur is niet helemaal mooi genoeg hiervoor vind ik. Heb laatst een reparatie moeten doen en dat zie je in het beeld aan de structuur.

PascalP

Toen ik begon met mijn HT had ik ook dezelfde vragen, wat is het verschil tussen een €200 en €2000 scherm...
Waar ik toen bij uitkwam in die prijsklasse was Elite Screen en Kingpin screens die beide erg goed schijnen te zijn.

Toevallig kwam er toen hier op het forum een gebruikt Lumene Movie Palace scherm te koop welke ik toen gekocht heb, dus hou de markt ook in de gaten :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

Esmart germanu
Hivilux
Xyscreen

Zet ze maar eens tov schermen van €2000 ze doen er gewoonweg niet voor onder

Die van €45 bespaar je de.moeite kan je evengoed op een wapperend tafellaken projecteren.
Vermits je goedkooop wil en het blijft hangen kijk dan eens bij Esmart germany voor eens vast spanscherm  zijn er hier die van oa een Kingpin komen en de Esmart beter vinden.

jeepee

Als je muur mooi glad is kun je deze ook verven met speciale projectorscreen verf. Staat hier elders op het forum over geschreven en men was er best enthousiast over. Kosten iets van 100 euro.

reza

Hoi,

Ik zou mezelf niet druk maken over een duur of goedkoop scherm. Je gaat hier pas echt verschil in zien als je een " dure" projector hebt. Dan kan het pad echt meerwaarde hebben.
Mijn advies is om een zo groot mogelijk scherm te kopen en lekker te genieten van de spulletjes die je nu hebt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Er is een verschil te zien

Goedkope schermen kunnen last hebben van
1. Schitteringen
Net alsof je glas structuren ziet
2. Hotspots
In het midden is het beeld iets helderder
3. Donkere hoeken
Soms valt de hotspot niet op maar zie je dat het in de boeken iets wegloopt
3. Scherpte
Vooral met 4k is het verstandig een volledig vlak of 4k scherm aan te schaffen. We hebben dit nu een paar keer gezien en het is ook heel duidelijk te zien als je beide spelsoorten door een microscoop bekijkt.

En dit is alleen nog met spanschermen
Bij electrisch zou ik persoonlijk nooit en ook echt nooit een budget scherm kopen.

Motoren gaan kapot
Schermen bobbelen na een paar maanden en soms al meteen, buizen zitten niet netjes waardoor het scherm scheef uit rolt etc etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#8
Dit is is echt van die verkoop bla bla onzin je kan perfect een goede tab tension kopen voor €+799 die niet hoeft onder te doen voor 2/3x zo dure, gelukkig zet je er kunnen bij...
Spanschermen rond de €300/400 die totaal geen last hebben van 3 punten die je opnoemt.

Zever? vraag het eens aan de gerbuikers die hier zitten die een Hivilux/Esmart germany of Xyscreen scherm hebben, zitten er bij die ook van 2/3x zo dure schermen komen oa Kingpin en zeggen dat hun nieuw scherm beter is...





darkrunner

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169241.75

Op pagina 4 post:Reply #96 on: December 19, 2018, 09:28:44 » vind je een pdf met metingen van  Xyscreen/Hivilux doeken en een duurder merk.

J.A.F._Doorhof

@darkrunner
Als jij zoveel schermen als ons hebt geleverd denk ik dat je het niet zo snel blah blah noemt.

We leveren een flink aantal schermen en de punten die ik noemde zie je behoorlijk vaak bij budget schermen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#11
Bij jou budget schermen, maar niet bij de budget schermen waar wij hier het over hebben....voor 620 dollar koop ik een 90inch Alr die ik gerust tov een 2x zo duur scherm durf zetten.

J.A.F._Doorhof

Heb je het ooit er echt naast gezet?
En ook na 2-3 jaar?

Probleem is dat wij een behoorlijk aantal schermen verkocht hebben door de jaren en de uitval bij bv screen excellence ligt stukken lager dan bij goedkopere schermen.

Als je weet hoe tabtensioned werkt en wat voor spanning daarop staat dan weet je ook dat als je het regelmatig in en uit draait er gewoon sterke motoren in moeten zitten maar bovenal dat het mechanisme voor het tabtensioned elke keer exact goed moet terecht komen.

Natuurlijk zijn budget schermen goed. Anders worden ze niet verkocht maar ik heb er zat gezien met sparkles en hotspotting of licht afval naar de zijkanten.

Zet er een screen excellence of projecta naast en je ziet het verschil. Vooral de nieuwe uhd schermen van projecta zijn zeer de moeite waard.

Ik zeg niet dat alle budget schermen troep zijn
Wat ik wel uit jarenlange ervaring weet (we doen al HT sinds 1997) is dat bij schermen er vaak gekocht word voor 5-10 jaar en vooral de motoren van de goedkopere schermen redden dat vaak niet plus dat het doek gewoon van mindere kwaliteit is waardoor bv het zwart gaat afbrokkelen na een paar jaar of stiknaden van de tabs los laten.

Natuurlijk kun je zeggen dan koop ik gewoon een nieuwe. Maar het scherm is het belangrijkste van je beeld en blijft het langst hangen. Ik zou daar geen cent op besparen.

Maar "your mileage may vary" we hebben zat king pings en andere budget merken afgeleverd die na 5-6 jaar nog hangen.

Soms word wel eens vergeten dat we bijna alles leveren. Dus ook budget schermen. Alleen...... Ivm garantie afhandeling weiger ik dit verkopen aan klanten als er geen NL distri is.

Een scherm versturen zit al snel aan 150-200.00
Als wij budget leveren gaan we uit van 1 op de 3 garantie gevallen dus moeten we mee rekenen in de kostprijs.
Als we screen excellence leveren gaan we uit van 1 op de 15. Zelfde voor Stewart, projecta, screen innovations, screen int etc.

Als particulier heb je hier misschien weinig aan. Maar een paar jaar geleden hebben we geprobeerd een eigen lijn tabtensioned op de markt te zetten tegen bodem prijzen. En we zijn daar na 4-5 maanden al meegestopt. De kwaliteit wisselde gewoon teveel. Plus dat een scherm terug sturen voor garantie meteen de marge pakte van 2 andere schermen. En dit waren echt goede schermen met zware motoren maar zelfs dan is het gewoon te wisselvallig. Als bedrijf die garantie moet geven moet ik dat gewoon in ogenschouw houden.

En daarnaast was het doek van een screen int (die we toen ook veel deden) gewoon simpelweg strakker qua weergave.

Maar nogmaals als jij er blij mee bent. Helemaal top
Maar ga niet lopen roepen dat het blah blah is..... Schermen zitten enorme verschillen in qua kwaliteit. En wij als ITC zullen nooit een klant onnodig veel laten betalen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Als ik een scherm rechtstreeks van de fabrikant bestel dan schakel ik 2/3 personen uit waar normaal onderweg bij elke persoon het passeert een hoop geld bij komt op het eind moet de winkel verkoper ook nog zijn centje hebben
Een scherm van 2000 kost als het uit de fabriek komt eigenlijk ook maar €600 of zelf nog minder aan materiaal, dus ja wat zijn budget schermen en wat zijn dure schermen? dure schermen zijn vooral duur gemaakt door de invoerder en winkels...

Neem nu Ivisions Tab-tension schermen die beginnen bij €699 ben benieuwd wat daar de cijfers van zijn van degene die stuk gaan binnen de 2/3 jaar

Van de wat duurdere merken ook wat doek sampels gevraagd ben benieuwd hoe deze zich verhouden tov die van China (Xyscreen/Hivilux)
Heb er toch al een paar dure gezien die absoluut niet beter qua beeld weergave waren tov die ze daar in China produceren, die Chinezen weten onderhand wel hoe goede producten te maken hoor lopen wij in de Eu jaren op achter qua kunde


blue-eyes

Geld is een rationeel ding, dat is een rekensommetje.
Bedenk ook dat als er wat is jij zelf alles moet regelen. Als je bij een winkel koopt heeft hij of zij de verantwoordelijkheid. En ja, dat hoeft niet perse een meerwaarde te zijn, en gelijk hebben is ook niet altijd gelijk krijgen.
Maar is een overweging :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

katwax

Is inderdaad iets wat je zelf moet overwegen.
Wil je zeker zijn dat je kwalitatief goed scherm hebt en goede service dan kan je niet beter zijn dan bij iemand als Frank, Werner, ... Deze mensen hebben al jaren ervaring. Ze werken niet gratis, dus zal je mogelijk iets meer betalen, maar je krijgt er dus wel wat voor terug.

Heb je geen service nodig, ga je de montage zelf doen etc, dan kan je gaan internet shoppen en zal je mogelijk iets kunnen besparen.

Wil je echt besparen kan je gokje wagen met "exoten", maar indien de prijzen veel lager liggen is er meestal ergens bespaard in de productie kosten.

Mijn persoonlijke voorkeur is optie 1.
Zo had ik namelijk in het verleden een Kingpin scherm dat na x tijd een golf vertoonde (tab scherm), kreeg dit zelf niet weg. Scherm gekocht bij Werner (Cinedream), dus met hem contact opgenomen en hij heeft dit opgelost met zijn leverancier, waarbij ik het "slechte" scherm mocht blijven gebruiken tot het nieuwe er was.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vik

Er zijn zeker een aantal merken met een goede prijs kwaliteit verhouding dat ben ik met je eens. Dat geldt ook voor Tab Tension oplossingen.

Toch heb ik al meerdere keren ervaren dat klanten gewoon weg niet in staat zijn om goede beeldkwaliteit te beoordelen. Ze worden letterlijk "verblind" door veel te veel licht, een beeldscherpte standje terror met daarbij een beeldkwaliteit wat ver af staat van een neutraal en eerlijk beeld. Puur en enkel om het bak licht wordt een doek dan bestempeld als goede beeldkwaliteit. Ook nemen ze maar klakkeloos aan wat er op een forum wordt geschreven.

Persoonlijk vind ik het hele gebeuren rond om de "samples" die worden verstrekt de grootste onzin die er maar bestaat. Je kunt geen beeld beoordelen op een stukje sample punt. Ook niet door de structuur af te lezen van de opbouw van het doek. Die moet je in het geheel ervaren en dat is tijdens een film op formaat.  Je kunt ook geen akoestische eigenschappen bepalen door middel van een stukje sample (AT). Ook dit doe je door middel van het plaatsen van een compleet scherm, complete set speakers erachter en eventueel demping en licht verlies te meten, plus kwaliteit beoordelen. (mijn mening)

Vooral met akoestisch transparante schermen zou ik iedereen aanraden om zich goed te verdiepen in de kwaliteit verschillen door middel van het ervaren van een scherm in een bioscoop-home cinema setting en niet door middel van een stukje sample. Persoonlijk heb ik ook hier ook een lesje van mee gekregen en gestopt met het leveren van een bepaalde fabrikant. Achteraf veel problemen door gehad.

Ik heb al een aantal budget schermen bekeken en zoals ik al aangaf met een goede prijs kwaliteit verhouding waar ik zeker over te spreken ben. Binnenkort krijg ik een merk uit Polen wat heel goed staat aangeschreven.

Maar eenmaal weer terug naar een Stewart StudioTek, of een akoestisch transparante Screen Excellence Neo dan begrijp ik weer waar referentie voor staat. Ook wat betreft service en after sales en de samenwerking met de distributeur. Op deze wijze kun je als dealer dan ook goede service verlenen aan de klant.


Quote from: darkrunner on March  2, 2019, 08:41:29
Als ik een scherm rechtstreeks van de fabrikant bestel dan schakel ik 2/3 personen uit waar normaal onderweg bij elke persoon het passeert een hoop geld bij komt op het eind moet de winkel verkoper ook nog zijn centje hebben
Een scherm van 2000 kost als het uit de fabriek komt eigenlijk ook maar €600 of zelf nog minder aan materiaal, dus ja wat zijn budget schermen en wat zijn dure schermen? dure schermen zijn vooral duur gemaakt door de invoerder en winkels...

Neem nu Ivisions Tab-tension schermen die beginnen bij €699 ben benieuwd wat daar de cijfers van zijn van degene die stuk gaan binnen de 2/3 jaar

Van de wat duurdere merken ook wat doek sampels gevraagd ben benieuwd hoe deze zich verhouden tov die van China (Xyscreen/Hivilux)
Heb er toch al een paar dure gezien die absoluut niet beter qua beeld weergave waren tov die ze daar in China produceren, die Chinezen weten onderhand wel hoe goede producten te maken hoor lopen wij in de Eu jaren op achter qua kunde
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

darkrunner

#17
Hivulux hun tab tensions mag je blijven omruilen bij John tot je een goede hebt alle ervan uitgaand dat je een slechte hebt, denk niet dat je een snellere service kan krijgen, +€99 voor 5 jaar garantie en ik weet bij john ook al is het in het 5de jaar als er iets stuk is wat niet meer te maken is krijg je een nieuw scherm.

Die hier met zijn Elitescreen tab tension dacht met een bobbel erin heeft meer tijd versleten om een goed scherm te krijgen en dat zou dan ėėn van de betere merken zijn...

Bv een Xyscreen tab tension kopen is een ander geval qua na service en zeker een risico, al ben ik zeker dat die mannen qua kunde niet hoeven onder te doen.

vik

Ik kan zeker niet ontkennen dat er wel eens wat mis gaat bij Elite. Deze lever ik zelf ook. Dat is uiteindelijk tot nu toe altijd goed gekomen.

In het algemeen (niet enkel Elite) geldt dat de Final product quality control vanuit China nog steeds niet 100% is. Daar is zeker nog ruimte voor verbetering maar wordt langzamerhand steeds beter.  De prijs-kwaliteit verhouding van de Elite Cinegrey 5D fabric is nog steeds fantastisch in vergelijking met bijvoorbeeld de Stewart Firehawk.

Over de service die John verleent daar heb ik niets op aan te merken.


Quote from: darkrunner on March  2, 2019, 10:54:36
Hivulux hun tab tensions mag je blijven omruilen bij John tot je een goede hebt alle ervan uitgaand dat je een slechte hebt, denk niet dat je een snellere service kan krijgen, +€99 voor 5 jaar garantie en ik weet bij john ook al is het in het 5de jaar als er iets stuk is wat niet meer te maken is krijg je een nieuw scherm.

Die hier met zijn Elitescreen tab tension dacht met een bobbel erin heeft meer tijd versleten om een goed scherm te krijgen en dat zou dan ėėn van de betere merken zijn...

Bv een Xyscreen tab tension kopen is een ander geval qua na service en zeker een risico, al ben ik zeker dat die mannen qua kunde niet hoeven onder te doen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

rkonings

Om er dan ook maar eenb extra vraag in te gooien.

In een woonkamer, lichte muren, wel met screeners, binnen en buiten, dus nooit helemaal donker te krijgen.
Wat is dan het verstandigste?
Ik ben van plan een spanscherm op te gaan hangen maar moet dit dan een scherm zijn met een hoge gain of juist een grijs scherm om de lichtere wanden te compenseren voor de zwartwaardes?

Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

J.A.F._Doorhof

Hogere gain maar met moderne projectoren niet boven de 1.5.

Zwart waardes zijn sowieso een probleem in dit soort ruimtes. Wel heb je altijd licht tekort in lichte ruimtes.

Andere oplossing is de black diamond. Maar die zitten net wat hoger in prijs. Maar die zijn ideaal voor dat soort ruimtes.

Je mag ons altijd mailen
Een scherm is maatwerk en erg afhankelijk per situatie en projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Quote from: rkonings on March  6, 2019, 19:54:04
Om er dan ook maar eenb extra vraag in te gooien.

In een woonkamer, lichte muren, wel met screeners, binnen en buiten, dus nooit helemaal donker te krijgen.
Wat is dan het verstandigste?
Ik ben van plan een spanscherm op te gaan hangen maar moet dit dan een scherm zijn met een hoge gain of juist een grijs scherm om de lichtere wanden te compenseren voor de zwartwaardes?
Daylight scherm zou ik aanraden in een kamer die je niet helemaal kan/wil verduisteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Thamaesta

JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

rkonings

pff, dik 2199 euro voor de 3m brede versie... :crazy:
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

darkrunner

#24
Quote from: katwax on March  8, 2019, 07:56:13
Daylight scherm zou ik aanraden in een kamer die je niet helemaal kan/wil verduisteren.
Wil niks anders meer dan Alr ook in een 100% donkere kamer is blijkbaar ook een misverstand dat AlR niet kan ingezet worden in donkere ruimtes.