Vraagje over lengte speakerkabels

Started by TheMaestro, January 18, 2019, 22:21:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheMaestro

Ik heb links en rechts wat draadjes bekeken maar kon er zo vlug niets over vinden.

Door de inrichting bij mij in de woonkamer staat 1 speaker op ongeveer 2.50m van de versterker en de andere op zo'n 7m.
Nu is mijn vraag of het dan slim is wel de lengte van de speakerkabel gelijk te houden, dus aan die speaker die op 2.50 zit toch 7m kabel te hangen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.

chansig

Mijn ervaring is dat het verschil prima kan. Nooit verschil gehoord tussen bv 15 meter en 7 meter.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

Zie verschillende keren voorbij komen deze vraag (2007, 2013). Kan draadjes niet kopieëren. Conclusie was dat je wel heel erg veel verschil in lengte moet hebben om iets van verschil te horen
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

B-art

Quote from: B-art on January 18, 2019, 22:58:43
Zie verschillende keren voorbij komen deze vraag (2007, 2013). Kan de draadjes niet kopieëren. Conclusie was dat je wel heel erg veel verschil in lengte moet hebben om iets van verschil te horen
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

chansig

#4
Elders gevonden.

Gr. Hans

Stel nu even dat de versterker direct naast de ene luidspreker staat (kabel 1m) en de kabel naar de tweede speaker vanwege technische redenen (of je vriendin/vrouw wil geen kabels over de vloer) langs alle muren van de huiskamer helemaal rondom gaat. Lengte: 21 meter.

Het verschil in looptijd is dan 1/(1.30*108/20)= 1,5*10-7sec.

Bij een frequentie van 20kHz is de golftijd 1/20k=5*10-5.

De vertraging uitgedrukt in een procentage van de golftijd is dan 1,5*10-7/5*10-5=0,3%

Nu nog even kijken wat dat verschil is als je een van de twee luidsprekers verder naar achteren zou zetten (immers, dan komt de golf ook later aan bij je oor).

De voortplantingssnelheid van geluid is ongeveer 300m/s, dus een vertraging van 1,5*10-7sec komt overeen met een afstand van 0,000045 meter, wat overeen komt met 0,045 millimeter!

Niets om je zorgen over te maken dus.
Nou is het wel een bekend feit dat mathematische benaderingen er bij een echte audiofiel er niets toe doen, het gaat erom wat zij horen, en als zij een verschil horen dan is er een verschil. Mij best, knakkers, de zon draait immers ook om de aarde (dat zie ik toch zelf)!


Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

TheMaestro

Quote from: chansig on January 18, 2019, 23:11:07
Elders gevonden.

Gr. Hans

Stel nu even dat de versterker direct naast de ene luidspreker staat (kabel 1m) en de kabel naar de tweede speaker vanwege technische redenen (of je vriendin/vrouw wil geen kabels over de vloer) langs alle muren van de huiskamer helemaal rondom gaat. Lengte: 21 meter.

Het verschil in looptijd is dan 1/(1.30*108/20)= 1,5*10-7sec.

Bij een frequentie van 20kHz is de golftijd 1/20k=5*10-5.

De vertraging uitgedrukt in een procentage van de golftijd is dan 1,5*10-7/5*10-5=0,3%

Nu nog even kijken wat dat verschil is als je een van de twee luidsprekers verder naar achteren zou zetten (immers, dan komt de golf ook later aan bij je oor).

De voortplantingssnelheid van geluid is ongeveer 300m/s, dus een vertraging van 1,5*10-7sec komt overeen met een afstand van 0,000045 meter, wat overeen komt met 0,045 millimeter!

Niets om je zorgen over te maken dus.
Nou is het wel een bekend feit dat mathematische benaderingen er bij een echte audiofiel er niets toe doen, het gaat erom wat zij horen, en als zij een verschil horen dan is er een verschil. Mij best, knakkers, de zon draait immers ook om de aarde (dat zie ik toch zelf)!


Pfffffffff!!!!
Wat een geruststelling!
Dank hiervoor, dan hoef ik de inrichting thuis niet te veranderen.
"The message is in the music"
Roksan Caspian M-Series1, Mystère Ai21, MF M6Si,  Sony X559ES, Sony PS-6750, Fluance RT85, JLTi phono stage, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One,  Bluesound Vault2.