Dipole in een Atmos setup

Started by darkrunner, January 17, 2019, 14:16:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkrunner

Hallo

Linkje van ongeveer de ruimte
https://www.mupload.nl/img/oa81dfamd19o.jpg

Ga volgende maand al men speaker vervangen, de opties die nu openstaan zijn:

Front:
-Mission Lx-2 of Lx-2+
-Qa 3020
-Monitor audio B2 2

Center:
-Mission Lx-c
-Qa 3000c
-Monitor audio B Centre

Surround:
-Mission Lx-1
-Qa 3010
-Monitor audio B1

Atmos:
Anthony Gallo Micro


Vermits ik krap zit aan de achtermuur (hoeksalon is nog een optie en de 2x2.5 zit die we op het oog hebben maken dat we maar 33 cm aan één kant gaan over hebben in de hoek vanachter) kwam ik uit op Dipole/Bipole waarvan ik denk dat Bipole tegen de achtermuur een betere oplossing zou zijn.

Qa heeft met de 3010 de kleinste speaker, Mission/Ma hebben dan weer Dipoles

Speakers die evt in aanmerking komen zijn dan:
-2dehands MissionM7DS
-Monitor audio Bronze FX
-Qa zou dan afvallen

Bipoles tegen de achterwand gaan die vloeken met Atmos plafond speakers en wat zou ik moeten aanhouden van plaatsing maten en max hoogte op staander als ik toch voor boekenplank speakers voor surround wil gaan?




bmateijsen

Dipole speaker op de achtermuur plaatsen zou ik je absoluut afraden. Door het fase gedrag, kan een dipole speaker alleen aan de zijkant worden geplaatst.

darkrunner

#2
Ja dipole valt af maar hoe zit het met bipole?


bmateijsen

Bipole kan je prima gebruiken op de achtermuur, creëert wat meer een diffuus geluidsbeeld, maar als je er vrij dicht op zit is dat te prefereren t.o.v. direct stralers.

PascalP

Weet niet of je er wat aan hebt maar ik ga binnenkort Tripole's van MK monteren op de achterwand (door de indeling van de ruimte kom ik niet goed weg met side surrounds).
Tripole zijn eigenlijk een Dipole + front straler als ik het goed begrijp, volgens MK zou dit prima kunnen op de achterwand, ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt...

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

bmateijsen

Die werken inderdaad heel goed op de achter- en zijwand...Zelfs aan het plafond als atmos speaker :).

Quote from: PascalP on January 17, 2019, 15:13:14
Weet niet of je er wat aan hebt maar ik ga binnenkort Tripole's van MK monteren op de achterwand (door de indeling van de ruimte kom ik niet goed weg met side surrounds).
Tripole zijn eigenlijk een Dipole + front straler als ik het goed begrijp, volgens MK zou dit prima kunnen op de achterwand, ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt...



PascalP

#6
Quote from: bmateijsen on January 17, 2019, 15:16:40
Die werken inderdaad heel goed op de achter- en zijwand...Zelfs aan het plafond als atmos speaker :).

Blij om dat te horen!
Heb ook 2 sets gekocht en ga er een 5.1.2 setup van maken dus moet helemaal goed komen dan  :popcorn:
Als het beetje meezit dit weekend monteren...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

activ

Quote from: PascalP on January 17, 2019, 15:17:59
Blij om dat te horen!
Heb ook 2 sets gekocht en ga er een 5.1.2 setup van maken dus moet helemaal goed komen dan  :popcorn:
Als het beetje meezit dit weekend monteren...
Zou je als het zo ver is foto's willen delen van hoe je ze aan het plafond hebt gemaakt? Ben zelf nog zoekende naar de juiste methode.

PascalP

Quote from: activ on January 17, 2019, 15:21:36
Zou je als het zo ver is foto's willen delen van hoe je ze aan het plafond hebt gemaakt? Ben zelf nog zoekende naar de juiste methode.

Sure, heb zelf deze beugels in bestelling staan;
https://www.xtzsound.eu/product/cinema-flushmount-kit

Zal wel passende gaten moeten bijboren in de plaat, maar dan zou het zo op de MK's passen en slechts 15mm speling tot plafond
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#9
Tripole's zien er me inderdaad wel het meest geschikt uit

Zit er enkel wat mee heb nu 3 merken en denk niet dat één van hun dat hebben en merken gaan mengen is dat een goed idee? als ga ik men Atmos speakers ook van een ander merk nemen.

Ik ga eens achter die foto zoeken die ik van iemand heb gevonden die de Gallo's gebruikt voor Atmos zag er goed uit ze zijn ook full range makkelijk op te hangen en kantelbaar.

darkrunner


PascalP

Ziet er wel goed uit die Gallo's, lekker compact ook!

Tripole is een concept wat volgens mij enkel MK toepast omdat zij het ook gepatenteerd hebben voor zover ik weet.
Zag wel dat Ken Kreisel (oud oprichter van MK) dat nu ook heeft in zijn eigen speakers, maar dan noemt hij het weer TriFX (al zou ik niet weten waar je deze in Europa uberhaupt kunt krijgen)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#12
Ja kom enkel M&K Sound tegen voor Tripole's , nu een Bipole kan dus ook perfect

Dan is het nog de twijfel tussen Mission en Ma scheelt de helft in prijs, Ma zal uiteraard wel de betere van de 3 zijn maar Qa is ook goed en de Missions LX zouden net wat beter zijn dan de Qa, Missions zijn ook de goedkoopste van de 3.


Heb ook nog een Wharfedale diamond 10.0 sr set nieuw gevonden leek me ook wel iets met zijn 11.6cm dik ma geen idee hoe de Wharfedale's 10.0 serie zich verhoud tov de andere 3

bmateijsen

Quote from: PascalP on January 17, 2019, 15:23:58
Sure, heb zelf deze beugels in bestelling staan;
https://www.xtzsound.eu/product/cinema-flushmount-kit

Zal wel passende gaten moeten bijboren in de plaat, maar dan zou het zo op de MK's passen en slechts 15mm speling tot plafond

Dat is eigenlijk wel een mooie beugel daarvoor. Goede tip!

activ

Dat is inderdaad een goede tip, bedankt.

scoc

Quote from: PascalP on January 17, 2019, 15:41:08
Ziet er wel goed uit die Gallo's, lekker compact ook!

Tripole is een concept wat volgens mij enkel MK toepast omdat zij het ook gepatenteerd hebben voor zover ik weet.
Zag wel dat Ken Kreisel (oud oprichter van MK) dat nu ook heeft in zijn eigen speakers, maar dan noemt hij het weer TriFX (al zou ik niet weten waar je deze in Europa uberhaupt kunt krijgen)
M&K heeft niet het patent op Tripole. Andere merken hebben dit ook zoals de XTZ S5.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

PascalP

Quote from: scoc on January 18, 2019, 10:33:12
M&K heeft niet het patent op Tripole. Andere merken hebben dit ook zoals de XTZ S5.

Zie het nu op hun website ja, enkel noemt XTZ het 'Dipole 3X'
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#17
Het gaan toch waarschijnlijk de Missions worden, nu op zoek naar Mission Bipole.

Deze heb al heb gevonden zijn

-Mission M3ds
-Mission M5Ds
-Mission M7Ds

-Mission 77Ds

-Mission MH-3
-Mission MH-6

Als ik er nu toch van een ander merk zou kopen (nieuw houten behuizing) zou dit hard vloeken qua geluidsbeeld met de Missions Lx-2+ en Lx-C?

darkrunner

#18
Uitgebreide luitspreker sessie gehad waarbij ik uitvoerig de Qa 3020/3020I , Mission Lx-2/Lx2+ en de Wharfedale D320/Diamond 11.2 heb beluisterd

Had men oude 2020I ook meegenomen

Wat me eerst opviel is dat de 3020 tov men oude oude 2020I minder bassen geeft en niet zo helder klonk, de 3020I gaat hier beter mee om maar spectaculaire verbetering vond ik het niet, het warme wat ik al die jaren bij de 2020 heb gemist hoor ik bij de 3020I ook gewoonweg niet wat ik raar vond omdat zo vele reviews ze als warm beschouwen al lees ik van gebruikers weer wat anders... de wharfedales klinken op dat gebied veel leuker en aangenamer.

De Missions konden me op audio gebied veel meer bekoren tov de Qa's ze zijn dan ook nog eens een stuk goedkoper dan QA waar je voor de 3020I €250 betaald kost een Mission LX-2 je €179 (nog goedkoper te krijgen in de UK) heb je niet enkel een grotere speaker hij klinkt voor mij ook beter, degene die ik op diverse forums heb gesproken die beide zijn gaan beluisteren delen dezelfde mening, Mission lijkt me dus als speaker merk er weer te staan.

Ook nog even de Mission Qx beluisterd en je merkt toch direct dat dit nog een stapje hoger is, zien er ook zeer mooi uit.

Wharfedales hebben me ook aangenaam verrast hun sound blijft je toch bij, uiteindelijk vanwege hun open warme sound met nog goede aanwezige bass en een 30% toch voor een set Missions gekozen wel niet de Lx-2 maar de Lx-2+ deze is een stuk groter (345mm x 214mm x 310mm)  en doet 45-30kHz, omdat de set gekocht is voor film zal er ook wel af en toe muziek op gespeeld worden de meerprijs van €170 tov de Lx-2 had ik er voor over.

Setup gaat dus worden:

Fronts: Mission LX-2+
Center Mission LX-C
Rears: Mission M5DS (zo goed als ongebruikt setje gevonden)
Atmos: Anthony gallo a'aiva


Voor men verjaardag komt er dan ook nog een paar Mission QX-4/5 bij die zal gebruikt worden in de andere ruimte puur voor muziek.