Onrustig HDR beeld Panasonic UB824 icm Sony VW270

Started by Niek007, January 17, 2019, 11:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niek007

Hallo,

Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een Sony VW270 :D
Ik vind het een prachtige beamer maar loop nog tegen een punt aan.
De HDR beelden vanaf de Panasonic UB824 UHD speler vind ik wat onrustig ogen. Vooral in lichte beelden is een soort knipperen waar te nemen. Dit zie ik ook bij dezelfde films op m'n LG OLED, maar dan in veel mindere mate.
Het maakt niet uit of ik de speler rechtstreeks aansluit of via de Denon X6200 laat lopen. Er zitten Audioquest chocolate HDMI kabels tussen. Het maakt niet uit of ik de HDR optimiser aan of uitzet. Ook diverse beeldinstellingen (10-bit, 12-bit, 4:2:2 etc) maken niet uit.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Is er nog iets wat ik kan aanpassen?

Ik heb het geprobeerd te filmen maar dat is erg lastig. Ik heb het gefilmd en op Youtube gezet, hier is het enigszins te zien: https://youtu.be/7emZUsV7q3Y De rolluiken onderin de flat knipperen hier enorm. Dat is niet het geval als ik de bluray afspeel op dezelfde speler.
Bij bestanden die ik afspeel op de Shield is het knipperen niet waar te nemen, maar daar vind ik de HDR beelden weer te donker vanwege het ontbreken van een HDR optimiser functie.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Kjelt

#1
Ik heb dezelfde setup maar herken geen geknipper issues.
Die YT video kun je via de Panasonic afspelen ? Ik moet zeggen dat ik alleen UHD disks afspeel met de Panasonic en dat ziet er erg goed uit.
Als de Panasonic die video afspeelt dan kan ik dat eens testen binnenkort.
Voor media is het niet te gebruiken dat apparaat vind ik.

Wat je zegt als knipperen is dat niet Moire? Probeer het ook eens met motionflow op de Sony uit, die kan in uitzonderlijke gevallen (tralies en hekken) wel eens wat artifacten geven.

Niek007

#2
Dat is een goede, weet even niet meer of ik met de motionflow etc uit heb geprobeerd, dat ga ik vanavond eens proberen.
Het gefilmde stukje van YT (met m'n telefoon dus niet de beste kwaliteit helaas) betreft de openingsscene van The Dark Knight. Deze speel ik als UHD af op de Panasonic met alle beeldbewerkingen in de Panasonic op uit. Misschien is het inderdaad moire, het gekke vind ik dat ik dat niet zie als ik de bluray afspeel ipv de UHD, dan is alles gewoon scherp en helder.
In de scene daarna, als the joker met z'n clownsmasker af staat te wachten om opgehaald te worden door het busje, zie ik een lichte flikkering/knipperen van de straat. Het is lastig uit te leggen en nog moeilijker te filmen helaas.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Kjelt

Ah ok nu snap ik het , ik dacht even dat het YT filmpje het bronmateriaal was.
Ik heb die film helaas niet op UHD maar kan even kijken of ik hem ergens kan lenen of een versie van te pakken kan krijgen.
Begin van je filmpje rechts op het gebouw die steenmotieven dat is duidelijk Moire effect, maar dat kan dus komen door de camera van je telefoon (andere resolutie). Jij hebt het specifiek over het knipperen van de reflectie van de luiken in het glazen gebouw.
Wordt vervolgd.

Niek007

Top, wat leuk dat je zo meedenkt en meekijkt, ben benieuwd of het bij jou ook te zien is (hopelijk niet en dan kan het echte puzzelen beginnen ;))
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Kjelt

#5
Nou jij toch dezelfde hardware hebt als  ik heb ik ook een vraag aan jou.
Als je het menu van de projector bekijkt en ook bv jump lazy fox 4K testbeeld via USB op je Panasonic 1:1 weergeeft is het dan overal gestoken scherp ?

Ik heb een beetje last van halo effect, dat er naar rechtsboven wat licht uitstraald, zie fotos.
Dus dat het er niet volledig gestoken scherp uitziet.
Nou zegt Werner dat hij dit zelfs met de 760 heeft maar wil gewoon even checken of het geen maandagochtend exemplaar is en dat dit in alle 270's zit.
Ondertussen is het jump lazy fox plaatje wat beter geworden en kan het komen dat ik mijn projector nog beter moet afstellen op het scherm maar met het bewegen van bv een papiertje krijg ik het ook niet 100%. En het menu blijft dit houden, alsof het geen 4k native is het menu wat ik op zich vreemd vind.
Met film heb ik er geen last meer van maar ik vraag me toch af.

Fotos zijn trouwens met een ipad gemaakt dus niet echt best van kwaliteit maar geeft indikatie.

Niek007

Ik test het vanavond voor je. Moet daarbij wel aantekenen dat m'n projector nog ingesteld/gecalibreerd gaat worden door Vic, dus misschien is het daarna wel anders, maar dan kan ik het daarna uiteraard nog een keer testen.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

papaleo

#7
Afgelopen Maandag had ik een kleine m&g met Reza bij mij thuis en of de duivel er mee speelde had ik een soort gelijk fenomeen in mijn beeld met het afspelen van een fysieke 4k/HDR DolbyAtmos disc 'The Matrix Reloaded' via mijn Oppo205 op mijn VW360 ,het beeld zag er onrustig uit met in de heldere lucht partijen zichtbare raster-lijntjes maar ook als de film begon zagen we in het beeld,wanneer er witte titels op het zwarte beeld verschenen grote wat lichtere (zwart/grijze) blokken om de de titels verschijnen...dit fenomeen had ik nog nooit eerder waargenomen.
Was daarna al mijn instellingen nog eens nagelopen en daar zag ik niets vreemd/veranderd aan.

Het is nu wel opgelost,wat het nu precies is geweest weet ik nu nog steeds niet maar ik heb èn de stroom projector èn mijn Marantz av8805 van het stroom gehaald en pas toen ik de Marantz van het stroom had gehaald en weer op het stroom had gezet was alles weer als van ouds.
Maar ook het geluid was niet zo als ik gewend was...,het was zo plat als een dubbeltje!

Schiet mij maar lek.... ???
Electronica kan soms rare dingen uithalen.

Edit;
Oohja...,bij mijn 360 heb ik (jammer genoeg) niet de optie om MF aan te zetten met 4k dus dat was het bij mij niet
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Niek007

#8
Quote from: papaleo on January 17, 2019, 12:13:24
Afgelopen Maandag had ik een kleine m&g met Reza bij mij thuis en of de duivel er mee speelde had ik een soort gelijk fenomeen in mijn beeld met het afspelen van een fysieke 4k/HDR DolbyAtmos disc 'The Matrix Reloaded' via mijn Oppo205 op mijn VW360 ,het beeld zag er onrustig uit met in de heldere lucht partijen zichtbare raster-lijntjes maar ook als de film begon zagen we in het beeld,wanneer er witte titels op het zwarte beeld verschenen grote wat lichtere (zwart/grijze) blokken om de de titels verschijnen...dit fenomeen had ik nog nooit eerder waargenomen.
Was daarna al mijn instellingen nog eens nagelopen en daar zag ik niets vreemd/veranderd aan.

Het is nu wel opgelost,wat het nu precies is geweest weet ik nu nog steeds niet maar ik heb èn de stroom projector èn mijn Marantz av8805 van het stroom gehaald en pas toen ik de Marantz van het stroom had gehaald en weer op het stroom had gezet was alles weer als van ouds.
Maar ook het geluid was niet zo als ik gewend was...,het was zo plat als een dubbeltje!

Schiet mij maar lek.... ???
Electronica kan soms rare dingen uithalen.

Edit;
Oohja...,bij mijn 360 heb ik (jammer genoeg) niet de optie om MF aan te zetten met 4k dus dat was het bij mij niet

Dit fenomeen is exact hetgeen ik bedoel. Alleen helaas is het hier altijd aanwezig als ik een UHD afspeel via de Panasonic. Echt heel raar!
Vanavond heb ik de mogelijkheid gehad om met een andere Panasonic UHD speler te kunnen testen en daar was het probleem ook bij aanwezig, het ligt dus niet specifiek aan de speler.
Leo, heb jij toevallig de UHD van The Dark Knight? Hoe is bij jou de openingsscene op de Oppo en Sony?

@ Kjelt, het lijkt hier mee te vallen met de halo, het was me nog niet opgevallen in ieder geval. Wat een prachtig testpatroon trouwens, nog nooit eerder gezien maar nu wel gebruikt om het laatste stukje scherp te kunnen stellen.




Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Teejoo

Het testpatroon komt toch van Arrow op AVS? Daar wordt het nu ook veel gebruikt voor het beoordelen van de nieuwe JVC range.

papaleo

Waar kan ik deze test-patterns vinden...,linkje?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

#11
Quote from: papaleo on January 18, 2019, 09:01:44
Waar kan ik deze test-patterns vinden...,linkje?
Deze afbeelding gewoon opslaan.

Kjelt

Quote from: NiekS on January 17, 2019, 23:14:32
@ Kjelt, het lijkt hier mee te vallen met de halo, het was me nog niet opgevallen in ieder geval. Wat een prachtig testpatroon trouwens, nog nooit eerder gezien maar nu wel gebruikt om het laatste stukje scherp te kunnen stellen.
Ik zal dit weekend nog eens verder testen en anders omruilen. Misschien een optisch issue maar kan ook met de uitlijning te maken hebben.
Maar het Sony menu van de Sony zelf krijg je dat ook tegelijk met de fox picture scherp ? Wil je daar nog een foto van maken ?

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Niek007

Quote from: Kjelt on January 18, 2019, 12:24:26
Ik zal dit weekend nog eens verder testen en anders omruilen. Misschien een optisch issue maar kan ook met de uitlijning te maken hebben.
Maar het Sony menu van de Sony zelf krijg je dat ook tegelijk met de fox picture scherp ? Wil je daar nog een foto van maken ?

Het menu is ook wel redelijk scherp, misschien een heel klein beetje halo maar mag wat mij betreft geen naam hebben:

Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

reza

Het lijkt in ieder geval wel scherper als bij Wicher :unhappy:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: NiekS on January 19, 2019, 10:24:15
Het menu is ook wel redelijk scherp, misschien een heel klein beetje halo maar mag wat mij betreft geen naam hebben:


Bedankt dat is dus vergelijkbaar ondertussen. Ik ben vrij kieskeurig ook al zie je er later bij films niets meer van   :D
Ik kan de DK morgen ophalen dan zal ik de beginscene met het geknipper eens bekijken.

allineedisbass

Heb dit onrustige ook bij TDK. Denk dat het aan de schijf ligt of hoe het gescaled is. De BD heeft hier inderdaad geen last van. Weliswaar geen beamer. Speel af via APTV4K op een LG OLED. Weet dus niet of dit te vergelijken is.
Stereo: McIntosh MA7900 / B&W 803D / Lumin D2 / roon / Kenwood KX7030 / Kenwood DP8020 / Project 6.9
HT: Sony 83AJ90 / Marantz SR7010 / Pioneer LX5080 / B&W / Velodyne / Dune / APTV4K / Shield Pro

vik

Hoi Niek. Komt allemaal goed ik kom zo snel mogelijk bij je langs en loop sowieso een het ander na in de Sony en de rest van de set.   ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Niek007

Top Vik, komt in orde! Ondertussen ben ik erachter dat het niet aan de beamer ligt, als ik de speler (met meerdere HDMI kabels geprobeerd) rechtstreeks aansluit aan de LG OLED zie ik het ook. Vanwege het kleinere beeldformaat is het alleen niet zo opvallend als op de Sony.
Ben benieuwd wat het probleem is en anders maar eens kijken naar een Oppo, al vind ik de optimiser van de Panasonic wel erg mooi werken.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

Teejoo

Quote from: NiekS on January 20, 2019, 11:36:16
Top Vik, komt in orde! Ondertussen ben ik erachter dat het niet aan de beamer ligt, als ik de speler (met meerdere HDMI kabels geprobeerd) rechtstreeks aansluit aan de LG OLED zie ik het ook. Vanwege het kleinere beeldformaat is het alleen niet zo opvallend als op de Sony.
Ben benieuwd wat het probleem is en anders maar eens kijken naar een Oppo, al vind ik de optimiser van de Panasonic wel erg mooi werken.
De Oppo had hier toch ook last van bij Leo?

papaleo

Quote from: Teejoo on January 20, 2019, 15:14:22
De Oppo had hier toch ook last van bij Leo?
Maar dat is opgelost.

Om mijzelf ff te quote...

Quote from: papaleo on January 17, 2019, 12:13:24

Het is nu wel opgelost,wat het nu precies is geweest weet ik nu nog steeds niet maar ik heb èn de stroom projector èn mijn Marantz av8805 van het stroom gehaald en pas toen ik de Marantz van het stroom had gehaald en weer op het stroom had gezet was alles weer als van ouds.
Maar ook het geluid was niet zo als ik gewend was...,het was zo plat als een dubbeltje!

Schiet mij maar lek.... ???
Electronica kan soms rare dingen uithalen.


Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Vandaag bij Riwi de desbetreffende film op een nieuwe Sony 4k HDR tv getest.
Zowel de HDR versie als de BD versie hebben het knipperen van de witte luiken als ook het moire patroon op het gebouw.
Bij de BD disk is het wel minder zichtbaar dan bij de HDR versie maar het is wel degelijk aanwezig.

Dit lijkt me dus opgelost  :)

vik

Dat zou inderdaad zo maar eens kunnen. Voor mij alweer een poosje geleden dat ik deze heb gezien.  :)


Quote from: Kjelt on January 20, 2019, 18:12:07
Vandaag bij Riwi de desbetreffende film op een nieuwe Sony 4k HDR tv getest.
Zowel de HDR versie als de BD versie hebben het knipperen van de witte luiken als ook het moire patroon op het gebouw.
Bij de BD disk is het wel minder zichtbaar dan bij de HDR versie maar het is wel degelijk aanwezig.

Dit lijkt me dus opgelost  :)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Niek007

Top, duidelijk, probleem opgelost inderdaad! Bedankt voor het meedenken en meekijken 😁
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite